Algemeen frustratie-draadje...

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Op de trajecten Amsterdam-Groningen en Zwolle-Groningen sta ik bij diverse knooppunten vaak genoeg 10 minuten of langer stil. Als motorrijders dan passeren, prima. Rijdend vind ik het onnodig voor gevaarlijke situaties zorgen. Zeker in een autolandschap met steeds groter wordende voertuigen.
Maar een file rijdt vaak niet altijd en staat ook niet altijd stil en slaat vaak al in een fractie van een seconde om van rijdend naar stilstaand en weer andersom. Daarnaast kan het op de linker strook stilstaan en rechts stapvoets rijden, of andersom. Dan doe ik als motorrijder op dat moment gewoon wat mij voor mijn en andermans veiligheid het beste uitkomt. Als een file stilstaat en je gaat er als motorrijder tussen rijden kan je echt niet van het ene op het andere moment weer achter een voertuig kruipen als de file weer stapvoets gaat rijden. Dat gaat wel als de file in oplossende staat gaat, het verkeer kan duidelijk harder dan stapvoets en ze slaan gaten tussen elkaar en de motor kan er tussen. Rijden ze stapvoets zitten ze te vaak te dicht op elkaar en kan de motor daar echt niet tussen. Zelfs je er als motorrijder tussen "wringen" gaat al niet. Kan je echt beter tussen het stapvoets verkeer blijven rijden en je ogen goed de kost blijven geven.
Dat van die grotere onnodig te groot wordend in mijn ogen) auto's is op zich waar. Maar ik vind het wel opvallend dat het vooral vrachtauto's/bussen zijn die het best rekening houden met motoren in het verkeer. Als het verkeer op de meest linkse strook tijdens file's gewoon verder naar links gaat en het verkeer op de strook daar rechts naast automatisch verder naar rechts is er echt ruimte genoeg voor motorrijders (zelfs als daar beide vrachtwagens/bussen rijden) om veilig de stilstaande of stapvoets rijdende file door te rijden.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Als het verkeer op de meest linkse strook tijdens file's gewoon verder naar links gaat en het verkeer op de strook daar rechts naast automatisch verder naar rechts is er echt ruimte genoeg voor motorrijders (zelfs als daar beide vrachtwagens/bussen rijden) om veilig de stilstaande of stapvoets rijdende file door te rijden.
Tja, ik blijf het onnodig risicovol vinden. Ik zie motorrijders af en toe de vluchtstrook gebruiken om een file te passeren. Het mag niet, maar ik begrijp de gedachte wel.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door HondArd »

Tja, wat is dan een groter risico. Je nadert als motorrijder een stilstaande file en sluit achteraan. Degene achter jou ziet jou niet (kan nog steeds ondanks lichtgevende kleding en alle (alarm)lichten aan) en knalt achterop, ben jij als motorrijder mooi de sjaak. Kan je beter tussen de file doorrijden, is voor de motorrijder veel minder risicovol.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Uiteindelijk is het toch vooral een kwestie van rekening met elkaar houden en gezond verstand gebruiken. Maar helaas is dat niet het sterkste punt van de meeste mensen in dit regeltjesgekke land...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Tja, wat is dan een groter risico. Je nadert als motorrijder een stilstaande file en sluit achteraan. Degene achter jou ziet jou niet (kan nog steeds ondanks lichtgevende kleding en alle (alarm)lichten aan) en knalt achterop, ben jij als motorrijder mooi de sjaak. Kan je beter tussen de file doorrijden, is voor de motorrijder veel minder risicovol.
Zo geredeneerd kunnen we smarts ook beter tussen de auto's door laten rijden. Als de overige auto's gewoon aan de kant gaan, past het makkelijk :puh:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Ho ho, de Tridion-kooi of hoe dat ding ook mag heten is zo sterk dat een Smart de kreukelzone van de andere auto kan gebruiken om z'n inzittenden te beschermen. Ik vraag me alleen nog steeds af wat er dan gebeurt als twee Smarts frontaal tegen elkaar aan rijden. Of tegen iets anders zonder kreukelzone uiteraard...

Overigens iets heel anders: de minister is nu ineens alsnog tot de conclusie gekomen dat gebruik van een smartphone op de fiets toch best gevaarlijk is, en wil dat nu verbieden. De Fietsersbond is tegen, want het is toch niet te handhaven. Nee, zij zien liever dat telefoons verplicht van een "mobiliteitsmodus" worden voorzien waarbij je geen berichten meer ontvangt wanneer je je sneller beweegt dan voetgangerstempo.

Wat mij betreft een goede zaak als het verboden zou worden. Dat het niet te handhaven zou zijn is een kulargument, want dan kan het halve wetboek de prullenbak in. Of zou die Fietsersbond er dan ook voorstander van zijn het verbod op niet-handsfree bellen in de auto af te schaffen? Per slot van rekening is dat nog veel onmogelijker te handhaven.

En dan dat alternatieve voorstel: nog even los van de praktische onmogelijkheid om zoiets doorgevoerd te krijgen, zou het ook maar enig effect hebben? Oké, Appen zou dan in theorie onmogelijk worden, maar (met koptelefoon op en volume op 11) even een lekker muziekje opzoeken terwijl je je voor een auto gooit hou je daarmee niet tegen. En daarnaast, dan zou je een telefoon dus ook niet meer kunnen gebruiken daar waarvoor ie bedoelt is wanneer je passagier bent in een auto, bus of trein? Nee, goed over nagedacht hoor....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

Hèhè! :thumbup: Ergens best gewaagd om met een dergelijk voorstel te komen richting de verkiezingen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door Martin »

Onder de 18 mag je niet stemmen en 80% is voor. Een gedeelte geeft toe er zich zelf ook schuldig aan te maken ondanks voor het verbod te zijn.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

Omdat de zelfplegers het probleem niet zien als ze het zelf doen, maar wel verbolgen zijn als ze zelf onnodig moeten wachten omdat zo'n smoelboeker het groene licht niet opmerkt of een hand te weinig heeft om richting aan te geven.

Zo'n verbod klinkt heel stoer maar zoals WOO terecht al opmerkt: met je telefoon in de hand autorijden is nu al goed voor 230 euro ex administratiefooi, en zelfs dat schrikt niet af. Dan kun je wel allemaal adverteren voor een soort 'verkeersmodus' op je smartphone, maar die moet je ook zelf aan- of uitzetten en daar zit nu net het probleem.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

De campagnes om het gebruik van de smartphone te ontmoedigen hebben ook niet geholpen. Opzich logisch, in het algemeen werkt aanmoedigen van goed gedrag beter.

Ik snap de invoer van de boete wel. Het loopt simpelweg de spuigaten uit en de smartphone speelt een rol bij ongelukken. Vooral onder jonge kinderen. Blijkbaar hebben ze een andere prikkel nodig om te beseffen hoe gevaarlijk het is. Niemand in het verkeer is perfect, maar ik sta elke keer weer vol verbazing te kijken als een fietser, meestal met oordopjes in, onafgebroken tuurt op zijn smartphone en als een zombie door het verkeer beweegt. Op deze manier gedragen ze zich minder verantwoordelijk, maar tegelijkertijd dwingen ze andere verkeersdeelnemers om nog beter op te letten. Dat mag best beboet worden :yes:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie