Algemeen frustratie-draadje...

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:De campagnes om het gebruik van de smartphone te ontmoedigen hebben ook niet geholpen. Opzich logisch, in het algemeen werkt aanmoedigen van goed gedrag beter.

Ik snap de invoer van de boete wel. Het loopt simpelweg de spuigaten uit en de smartphone speelt een rol bij ongelukken. Vooral onder jonge kinderen. Blijkbaar hebben ze een andere prikkel nodig om te beseffen hoe gevaarlijk het is. Niemand in het verkeer is perfect, maar ik sta elke keer weer vol verbazing te kijken als een fietser, meestal met oordopjes in, onafgebroken tuurt op zijn smartphone en als een zombie door het verkeer beweegt. Op deze manier gedragen ze zich minder verantwoordelijk, maar tegelijkertijd dwingen ze andere verkeersdeelnemers om nog beter op te letten. Dat mag best beboet worden :yes:
Al maak je de boete 60.000 euro, uitmaken doet het niet want er is geen handhaving. De kans dat je je telefoon uit je handen laat kletteren op straat met een schadebedrag van meer dan 280 is vele malen groter, en dat risico is normaal.
En dat geld denk ik ook als je regels opstelt voor motorrijders, als er (vrijwel) geen handhaving is kan je beter geen nieuwe regels invoeren.
Laatst gewijzigd door Leeuw op 15 dec 2016, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

Tja, op die manier kunnen de meeste regels de prullenbak in, want handhaving laat vaak te wensen over. Ik denk dat het doel van de minister ook vooral is om op de lange termijn het risicovolle gedrag te verminderen. Daar hoort een boete (op korte termijn) bij. Voor veel mensen is het nu nog normaal om de smartphone op de fiets te gebruiken zoals je bijvoorbeeld een boek leest op de bank. Dat moet anders. Vroeger was roken gangbaar en werd het aangemoedigd middels reclames. Nu denkt men al aan een totaalverbod in de horeca en is roken steeds meer not done.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

Een bewegend doel is moeilijker te raken dan een doel dat stilstaat. Dat is het verschil in handhaving van een rookverbod in de kroeg of het spelen met je kletsdoos tijdens het rijden.

De ergernis over appende fietsers zal wel van automobilisten komen maar die doen net zo hard mee. Een grapje dat ik nog wel eens uithaal: als iemand voor mij bij het stoplicht een app eruit zit te duwen, DIRECT op de toeter rammen als het groen wordt. Dan vliegt er ineens schuldbewust een telefoon in de voetenbak ;)

Maar vandaag had ik er eentje waarbij het trucje niet werkte. Die zat doorlopend te rotzooien en te swipen (slingerend en wel) maar was juist verontwaardigd, die trok zelfs extra langzaam op om mij te 'straffen' voor mijn toetertje. Die vindt dat dus helemaal prima, dat gekut achter het stuur. En met hem veel te veel anderen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Een bewegend doel is moeilijker te raken dan een doel dat stilstaat. Dat is het verschil in handhaving van een rookverbod in de kroeg of het spelen met je kletsdoos tijdens het rijden.
De achterliggende gedachte is de veiligheid van mensen en de cultuuromslag die het vergt om het nodige te veranderen. Of het nu om de gezondheid gaat van mensen of dat ze heel door het verkeer komen.

Wat betreft het toeteren, pas maar op, op onnodig toeteren staat ook een boete ;) En daarvoor geldt natuurlijk strikte handhaving :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:Tja, op die manier kunnen de meeste regels de prullenbak in, want handhaving laat vaak te wensen over. Ik denk dat het doel van de minister ook vooral is om op de lange termijn het risicovolle gedrag te verminderen. Daar hoort een boete (op korte termijn) bij. Voor veel mensen is het nu nog normaal om de smartphone op de fiets te gebruiken zoals je bijvoorbeeld een boek leest op de bank. Dat moet anders. Vroeger was roken gangbaar en werd het aangemoedigd middels reclames. Nu denkt men al aan een totaalverbod in de horeca en is roken steeds meer not done.
Natuurlijk zat ik ook maar een beetje te stoken, maar wat ik wel meen is dat regelgeving geen zin heeft zonder handhaving, en dat het eerder averechts gaat werken.

Ik begrijp het eigenlijk ook echt niet dat er zoveel mensen hun telefoon gebruiken in de auto, na al die jaren is het nieuwtje er toch wel af en kan je het ding toch wel even zijn gang laten gaan.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Dat toeteren doe ik soms ook, maar dan wel bij fietsers. Helaas pas één keer met effect, daartegenover staan meerdere gevallen waarbij mijn claxon ogenschijnlijk niet eens gehoord werd. Zo zie je maar hoe praktisch een koptelefoon op maximaal volume is.

Iets vergelijkbaars doe ik als de gelegenheid het toelaat overigens ook bij tegemoetkomende fietsers zonder licht: die krijgen even grootlicht in hun smoel (een drempel kan hierbij ineens ook een zeer welkom hulpmiddel zijn...), en sommigen schrikken daar zichtbaar van....

Maar vanochtend ook wel een mooi gevalletje. Ik was vroeg vertrokken, maar het was weer eens een ramp op de A2. Eerst de gebruikelijke ellende bij Den Bosch (2x2 drukke banen samenvoegen tot 3 banen is niet alleen een bottleneck van jewelste, maar ook een garantie voor dagelijkse aanrijdingen), maar echt ellendig werd het pas na Deil: omdat de spitsstrook van de A27 wegens lichte mist wederom was afgesloten liep Everdingen muurvast, en daarmee de A2 ondanks z'n 4 banen ook. Weliswaar ben ik nu doorgereden en heb de A12 gepakt (met wel iets file maar desondanks stukken sneller), maar al met al heb ik dik 2,5 uur over gedaan. Frustrerend, maar gelukkig was er gisteren nog het nieuws dat de minister er toch wat aan wil gaan doen.

Maar nu komt het: nog op de A2 hobbelde ik langzaam voort op de meest rechtse baan, aan het einde van de invoegstrook bij Culemborg. Zie ik in m'n spiegel met forse snelheid een Passat aan komen rijden, die zich vervolgens zonder richting aan te geven tussen mij en m'n voorganger door gooit en direct doorsteekt naar de 2e baan. Wat uiteraard niet helemaal ineens lukt, want het ging allemaal echt metertje voor metertje. Vervolgens blijft ie steevast zonder richtingaanwijzers tussen de banen heen en weer schuiven, zonder daar ook maar iets mee op te schieten: een paar keer duikt ie voor me, een paar keer achter me, maar per saldo gaan we even hard. Als ie weer eens links van me zit valt me op dat ie z'n ramen voor aan beide kanten open doet en een peuk opsteekt, waarschijnlijk een stiekeme roker die zo de stank buiten hoopt te houden? Dus ik ook m'n raampje open, en attendeer hem er allervriendelijkst even op dat z'n richtingaanwijzers kapot zijn. Krijg ik als dank niet alleen een paar verwensingen maar ook een aansteker mijn kant op gegooid :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

Als ik soms toeter is dat voor bestuurders van kleine auto's die niet voorsorteren :bonk: Richting mijn ouders kom ik genoeg stoplichtloze T-splitsingen en kruispunten tegen waar het altijd raak is. Laatst weer een Ford Ka die zoals gebruikelijk eerst nog een buitenbocht (!) nam om vervolgens halverwege te blijven wachten op het tegemoetkomend verkeer. Een kleine file was het onnodige gevolg.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, van sommige mensen vraag je je inderdaad weleens af hoe ze ooit hun rijbewijs gehaald hebben.

Ook een irritatie vind ik het richting aangeven op een rotonde: er is mij aangeleerd dat je het gewoon als een kruispunt moet benaderen, dus bij het oprijden aangeeft wat je gaat doen. En bij het verlaten uiteraard wel even richting aangeven naar rechts. Simpel en duidelijk.

Nu doet niet iedereen dat, en tot op zekere hoogte kan dat ook best. Zo zal mijn vader nooit of te nimmer linksaf aangeven, want dat zou de indruk wekken dat hij zou gaan spookrijden. En dat heb ik meer mensen van zijn generatie zo horen zeggen (en dat zie je ook wel op de weg), dus dat lijkt een gevalletje generatiekloof. In mijn optiek iets minder duidelijk, maar op zich geen probleem. Storender vind ik dan juist mensen die linksaf aangeven als ze rechtdoor gaan, met vermoedelijk de intentie aan het verkeer van rechts aan te geven dat ze daar voorlangs gaan en dus voorrang moeten krijgen. Maar ook dat is eerder irritant dan dan echt gevaarlijk, hooguit sta je dan weleens voor niks te wachten.

Maar laatst een ander geval: een auto die van links aan komt rijden, met richtingaanwijzer naar rechts aan. Die draait dus meteen weer er vanaf, en dus kan ik de rotonde oprijden. Niet dus, want de persoon in kwestie ging toch echt driekwart rond. Het ging net goed, maar leverde me wel een op het voorhoofd gerichte vinger op. Dan vraag ik me toch af: wie is hier nu gek?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Zo zal mijn vader nooit of te nimmer linksaf aangeven, want dat zou de indruk wekken dat hij zou gaan spookrijden.
Alsof spookrijders zorgvuldig zijn in het aangeven waar ze naartoe willen :clown: Maar herkenbaar hoor, mijn vader en oom vinden het ook absurd om links aan te geven als je een rotonde driekwart neemt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:Ook een irritatie vind ik het richting aangeven op een rotonde: er is mij aangeleerd dat je het gewoon als een kruispunt moet benaderen, dus bij het oprijden aangeeft wat je gaat doen. En bij het verlaten uiteraard wel even richting aangeven naar rechts. Simpel en duidelijk.
In Duitsland is het richting aangeven naar links bij een rotonde verboden.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie