Algemeen frustratie-draadje...

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Oké, nooit geweten. Maar als ik er zo over nadenk kan ik me eigenlijk nauwelijks herinneren rotondes in Duitsland te hebben gezien...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door HondArd »

Een paar maanden terug was ik er voor een paar dagen en heb veel rotondes gezien. Enkel knipperlichten bij het verlaten ervan, niet bij het erop gaan.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

Ik kom regelmatig in Noord-Duitsland en moet me altijd inhouden bij rotondes om geen richting aan te geven naar links. Het is voor mij echt een gewoonte tijdens het rijden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

Linksknipperen op een rotonde is nergens voor nodig. Het is vast goed bedoeld maar het is in verschillende situaties voor meerdere uitleg vatbaar.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door AvdB »

Volgens mij is linksknipperen inderdaad nergens voor nodig. Een rotonde is een weg met een verplichte rijrichting die toevallig in een rondje loopt, op een normale eenrichtingsweg geef je toch ook geen richting aan naar voren?
Gewoon alleen bij het verlaten van de rotonde naar rechtsknipperen, lijkt mij genoeg.

Overigens, laatst bij ons in de wijk (op een weg met 16 rotondes) zag ik iemand ook naar links knipperen bij het rechtdoor rijden... Eerst dacht ik dat de bestuurder wellicht abuis was, maar bij elke van de 6 rotondes waarbij ik achter hem reed, deed hij het.... tamelijk verwarrend.
Do epic shit, how hard can that be??
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

AvdB schreef:op een normale eenrichtingsweg geef je toch ook geen richting aan naar voren?
Jawel, door juist geen richting aan te geven ;)
AvdB schreef:Gewoon alleen bij het verlaten van de rotonde naar rechtsknipperen, lijkt mij genoeg.
Dit zou ook voldoende moeten zijn, maar aangezien er nogal verschillende manieren zijn waarmee mensen een rotonde nemen plus de diversiteit aan rotondes lijkt mij een algemene regel gewenst.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

En die is er: richting aangeven als je de rotonde verlaat, punt. Of een rotonde nu drie, vier, vijf of zeventien afritten heeft, dat werkt altijd.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door AvdB »

ViveLaFrance schreef:
AvdB schreef:op een normale eenrichtingsweg geef je toch ook geen richting aan naar voren?
Jawel, door juist geen richting aan te geven ;)
Mmm, zouden veel Audirijders daarom op de snelweg geen richting aangeven? Immers, op een weg met verplichte rijrichting rijden ze rechtdoor (met af en toe een lichte afwijking naar links/rechts a.k.a wisselen van rijstrook)..... :clown:
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

AvdB schreef:Mmm, zouden veel Audirijders daarom op de snelweg geen richting aangeven?
Nah, dat komt door de sjoemelsoftware. Dezelfde sjoemelsoftware die het ze ook onmogelijk maakt op de meest rechtse baan te rijden, zich aan de snelheid te houden of afstand te houden ;)
nvdw schreef:Linksknipperen op een rotonde is nergens voor nodig. Het is vast goed bedoeld maar het is in verschillende situaties voor meerdere uitleg vatbaar.
Zoals gezegd, het is waarschijnlijk maar net hoe je het geleerd hebt. Of er echt voordelen zijn? Beperkt. Als ik sta te wachten dan weet ik dat ik voor een auto die rechtsaf richting aangeeft zou moeten kunnen duiken, dat ik bij iemand die niks aangeeft moet opletten wat ie doet, en dat ik bij iemand die links aangeeft sowieso moet wachten. En bij kleine rotondes zonder fietsstrook kan het ook duidelijk zijn voor fietsers, dan weten ze of ik ze van de sokken ga rijden of dat ik nog een kwart door ga.

Maar inderdaad, heel veel maakt het niet uit. Wat dat betreft is verkeerd of helemaal niet knipperen toch storender, of soms zelfs ronduit gevaarlijk. Ook zo'n rechtdoorrijdende linksknipperaar komt mij wel bekend voor, heel irritant als er dan kilometerslang een treuzel voor je zit die steeds de indruk wekt linksaf te slaan om dan toch rechtdoor te rijden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:En die is er: richting aangeven als je de rotonde verlaat, punt. Of een rotonde nu drie, vier, vijf of zeventien afritten heeft, dat werkt altijd.
Dat is inderdaad de wettelijk eis, maar in de praktijk volstaat de wet niet altijd in alle gevallen. Bij rijscholen wordt links/rechts aangeven bij het naderen van een rotonde aangeleerd. Ik begrijp het wel. Communicatie in het verkeer is heel belangrijk. Hoe eerder, hoe beter. Als iemand vroegtijdig rechts aangeeft kun je makkelijker anticiperen op mogelijke remacties om bijvoorbeeld fietsers op de rotonde voor te laten. Ik kom veel minirotondes tegen waar je moeilijk kunt passeren. Geeft mijn voorligger richting aan dan weet ik wat er gaat komen en niet pas in de bocht. Zo ook met links aangeven. Dat vind ik erg prettig, omdat ik bijvoorbeeld als tegemoetkomend verkeer van de rechterzijde weet dat iemand, eenmaal op de rotonde, daar ook op blijft rijden en niet spontaan rechts afslaat. Het verbetert de doorstroming.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie