Re: Algemeen frustratie-draadje...
Geplaatst: 17 dec 2016, 13:40
Oké, nooit geweten. Maar als ik er zo over nadenk kan ik me eigenlijk nauwelijks herinneren rotondes in Duitsland te hebben gezien...
AutoforumOnline.nl de site voor autoliefhebbers van alle merken.
https://autoforumonline.nl/
Jawel, door juist geen richting aan te gevenAvdB schreef:op een normale eenrichtingsweg geef je toch ook geen richting aan naar voren?
Dit zou ook voldoende moeten zijn, maar aangezien er nogal verschillende manieren zijn waarmee mensen een rotonde nemen plus de diversiteit aan rotondes lijkt mij een algemene regel gewenst.AvdB schreef:Gewoon alleen bij het verlaten van de rotonde naar rechtsknipperen, lijkt mij genoeg.
Mmm, zouden veel Audirijders daarom op de snelweg geen richting aangeven? Immers, op een weg met verplichte rijrichting rijden ze rechtdoor (met af en toe een lichte afwijking naar links/rechts a.k.a wisselen van rijstrook).....ViveLaFrance schreef:Jawel, door juist geen richting aan te gevenAvdB schreef:op een normale eenrichtingsweg geef je toch ook geen richting aan naar voren?
Nah, dat komt door de sjoemelsoftware. Dezelfde sjoemelsoftware die het ze ook onmogelijk maakt op de meest rechtse baan te rijden, zich aan de snelheid te houden of afstand te houdenAvdB schreef:Mmm, zouden veel Audirijders daarom op de snelweg geen richting aangeven?
Zoals gezegd, het is waarschijnlijk maar net hoe je het geleerd hebt. Of er echt voordelen zijn? Beperkt. Als ik sta te wachten dan weet ik dat ik voor een auto die rechtsaf richting aangeeft zou moeten kunnen duiken, dat ik bij iemand die niks aangeeft moet opletten wat ie doet, en dat ik bij iemand die links aangeeft sowieso moet wachten. En bij kleine rotondes zonder fietsstrook kan het ook duidelijk zijn voor fietsers, dan weten ze of ik ze van de sokken ga rijden of dat ik nog een kwart door ga.nvdw schreef:Linksknipperen op een rotonde is nergens voor nodig. Het is vast goed bedoeld maar het is in verschillende situaties voor meerdere uitleg vatbaar.
Dat is inderdaad de wettelijk eis, maar in de praktijk volstaat de wet niet altijd in alle gevallen. Bij rijscholen wordt links/rechts aangeven bij het naderen van een rotonde aangeleerd. Ik begrijp het wel. Communicatie in het verkeer is heel belangrijk. Hoe eerder, hoe beter. Als iemand vroegtijdig rechts aangeeft kun je makkelijker anticiperen op mogelijke remacties om bijvoorbeeld fietsers op de rotonde voor te laten. Ik kom veel minirotondes tegen waar je moeilijk kunt passeren. Geeft mijn voorligger richting aan dan weet ik wat er gaat komen en niet pas in de bocht. Zo ook met links aangeven. Dat vind ik erg prettig, omdat ik bijvoorbeeld als tegemoetkomend verkeer van de rechterzijde weet dat iemand, eenmaal op de rotonde, daar ook op blijft rijden en niet spontaan rechts afslaat. Het verbetert de doorstroming.nvdw schreef:En die is er: richting aangeven als je de rotonde verlaat, punt. Of een rotonde nu drie, vier, vijf of zeventien afritten heeft, dat werkt altijd.