Pagina 43 van 43

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 06 jan 2020, 03:44
door HondArd
Namens mij ook de beste wensen, kan nog net.

En de ANWB begint bij mij ook steeds ongeloofwaardiger te worden. Ze lopen in mijn ogen blind achter de alles elektrisch lobby aan terwijl de andere duurzame alternatieven (waterstof en de 3e generatie hernieuwbare brandstoffen) niet/nauwelijks aan bod komen. En wat me ook opvalt: de pechtgevallen in de ANWB reclames zijn veelal vrij jonge auto's van bepaalde merken behalve VW's. Recent een SAAB zien langskomen en een paar jaar terug een Accord Tourer (welke laatste nou net als extreem betrouwbaar bekend stond). Als er al een VW langskomt is het of een Kever of een T2, ja, dat zijn echt oldtimers dus daar kan je het van verwachten. Die reclames zouden een stuk geloofwaardiger zijn als er pechgevallen in voorkomen die veel vaker rondrijden en dan kom je al snel uit bij het beroemde merk uit Wolfsburg.

Verder frustratie punt: de term stikstofuitstoot. Ik als laborant krijg daar jeuk van op de verkeerde plekken. Stikstof wordt niet uitgestoten, stikstof maakt al sinds jaar en dag voor ongeveer 70% deel uit van onze atmosfeer. Daar waar het probleem ligt zijn de stikstofVERBINDINGEN, namelijk Ammonia, Nitraat en Nitriet. Als de veestapel verantwoordelijk is voor stikstofuitstoot, dan komt er uit de uitlaten van mijn auto en motor zuurstof.

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 08 jan 2020, 06:37
door Martin
Hier ook nog de beste wensen voor 2020.

Saab vond ik juist weer logisch, omdat dat merk niet meer bestaat. Dan is het geen negatieve reclame.

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 21 feb 2020, 23:43
door WizardOfOss
Jeuj, weer een bekeuring. Was alweer even geleden. 53 euro. Voor te hard rijden. Maar dit gaat waarschijnlijk toch de eerste snelheidsovertreding zijn waarvoor ik bezwaar ga aantekenen...

Het gaat om een angstaanjagende snelheid van 111 km/u (107 na correctie) op een plaats waar ik 100 mocht. Om precies te zijn bij knooppunt Everdingen net voor de afslag Hagestein. Waar je dus met 120 de A2 af komt en de A27 op draait waar je 100 mag. Dat bord staat bij hectometerpaatlje 57.3. De meting was 600 meter verderop. Dat is nog net voor de genoemde afrit, en dus feitelijk nog binnen het knooppunt. Waar 2x2 banen samenvoegen naar 3 banen (er van uitgaande dat de spitsstrook toen open was) en een deel van het verkeer vanaf de A27 het invoegende verkeer vanaf de A2 naar die afrit kruist. Niet het meest chaotische knooppunt van ons land, maar toch altijd even opletten, zeker als er bijvoorbeeld ook nog een paar vrachtwagens in de mix komen (en wanneer de spitsstrook wél dicht is wordt het al snel een echte puinhoop...). En om dat soepel te doen daarbij je snelheid aanpassen aan het andere verkeer, soms een beetje langzamer, soms een beetje harder. En als de rust weer is wedergekeerd kan je je volledige aandacht weer op je snelheidsmeter richten en je tempo bepalen.

En ja, ik weet dat het illegaal is als ik 1 centimeter na dat 100-bord nog steeds harder dan 100 rij. Maar verwachten ze nu werkelijk dat iedereen daar op de rem trapt? Ik ga van een 120-weg naar een 100-weg, en zal geleidelijk mijn snelheid daaraan aanpassen. Wat ook blijkt uit het feit dat ik met 111 geflitst ben en niet met 120 of harder. Had me nog 600 meter verderop gecontroleerd en ik zal vermoedelijk netjes rond de 100 gereden hebben.

Op zich heb ik ook helemaal geen moeite met snelheidscontroles op een knooppunt. Integendeel zelfs. Maar dan wel bedoeld om de typische hufters met onaangepast gedrag eruit te halen. Het soort wat met daadwerkelijk te hoge snelheid blind naar de linkerbaan stuurt. Of desnoods ook juist de figuren die angstig met veel te lage snelheid (lees: langzamer dan vrachtwagens) de stroom ontregelen. Dát zou de verkeersveiligheid absoluut helpen. Maar op een druk punt kort na een verlaging van de maximumsnelheid zo scherp gaan controleren werkt een veilige en soepel doorstroming alleen maar tegen.

En nog een extra frustrerende factor: ik had die dag eigenlijk naar Japan zullen vliegen en dus überhaupt niet in de auto gezeten hebben. Maar die reis zat me niet lekker en dankzij Corona (wat overigens niet mijn reden was) bood KLM me de mogelijkheid de hele boel tegen minimale kosten met een maand uit te stellen. Die wijzigingskosten zijn dus alsnog verdrievoudigd....


En nog wat andere, niet verkeer-gerelateerde frustraties: gisteren plotseling een storing aan m'n (16 jaar oude) CV-ketel. Die met 350 euro aan vervangingsonderdelen nog niet verholpen is, en geen idee hoeveel er dan nog bij gaat komen. Dus maar vervangen. Wat gelukkig dezelfde dag nog kon, maar uiteraard wel een kostbare grap. En dan nog een klein lek wat vanochtend verholpen is.

Vervelender is opnieuw een lekkage in m'n slaapkamer vannacht, waarbij vocht door de muren m'n kamer binnendringt. Al eens eerder gehad een paar jaar geleden (verstopte afvoer op trappenhuis wat aan mijn flat grenst), behoorlijk wat vocht maar nadat alles weer was opgedroogd was de zichtbare schade minimaal. Nu slechts een fractie van de hoeveelheid vocht, maar voldoende om het behang en ook stucwerk erachter van de muur te laten komen. Vervelend. Nog vervelender is dan dan ik het vanochtend om 8.45u bij het bestuur van de VVE heb gemeld, ik een kwartier later ons administratiekantoor aan de lijn had die alles zou moeten gaan regelen, en het vervolgens een totaal liet afweten. Een hoop gedoe en vele telefoontjes van mijn kant later hebben ze pas tegen 15u een dakdekkersbedrijf gebeld om eens een kijkje te komen nemen. Ikzelf dat bedrijf ook gebeld, er zou geen haast bij zijn, dus eind volgende week zouden ze weleens kijken. Toen heb ik toch maar even aangegeven dat het op dit moment allemaal weer opgedroogd is, maar dat bij de eerste de beste bui het waarschijnlijk weer opnieuw begint en de schade alleen maar toeneemt. Nou, zo was het hun niet verteld, maar ze zouden kijken of het dan toch wellicht vandaag nog zou lukken. Helaas toch niet, daarvoor was de melding toch te laat. Als het goed is morgen wel. Gelukkig wordt er dan ook niet veel regen verwacht, zondag daarentegen....

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 23 feb 2020, 16:57
door HondArd
Ik ben van mening dat snelheidsverlagingen al van zodanig ver leesbaar moeten zijn dat je, door middel van gas los zonder te remmen, die snelheid op moment van passeren van het daadwerkelijke bord al kan rijden. Remmen is namelijk energieverspilling (n deze tijd van duurzaamheid niet onbelangrijk), tevens levert dit (hoe minimaal ook) ook fijnstof op, alle beetjes helpen dus. Dan maken ze die maar groter, of zetten ze die maar leesbaarder weg. En op wegen met verkeersdrempels moeten die drempels zodanig geconstrueerd zijn dat je die met de op die weg geldende maximum snelheid nog comfirtabel te nemen zijn. Helaas, ik word regelmatig gelanceerd bij 60 of 30 per uur, om over mijn achterpassagiers (mijn kinderen) maar te zwijgen. En om voor elke drempel te moeten afremmen lijkt me ook niet zo handig. Met een zo constant mogelijke snelheid rijden (rijd zo veel mogelijk op cruise control, die doet het al vanaf 30kmpu) is altijd het beste.

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 24 feb 2020, 00:56
door WizardOfOss
Eerlijk is eerlijk: als ik hem bij het zien van dat bord van de cruise control afhaal en op de motor laat afremmen dan rij ik op dat punt ook wel 100. En zelfs al zou ik dat bij het passeren van dat bord gedaan hebben zou ik op het punt van de controle ook een legale snelheid hebben gehad. Maar dat is het punt niet zozeer.

Het punt is vooral dat je bij een knooppunt, waar verkeer vanaf de A2 (120km/u) en van de A27 (130km/u) samenvoegt en deels direct weer uitvoegt én tegelijk een snelheidsverlaging krijgt (A27 al wel iets eerder, A2 pas net voor het samenvoegen) je dus de mogelijkheid wordt ontnomen je snelheid aan te passen aan ander verkeer om tot een soepele doorstroming te komen.

En ik rij er dus 107/111, ik rij géén 120 meer. Ik ben m'n snelheid dus al wel aan het minderen. En ik weet maar al te goed dat er op de A27 vaak wordt gecontroleerd, dus zal m'n snelheid ook zeker aanpassen (en nee, ik gebruik geen Flitsmeister). Maar blijkbaar vereiste de situatie die dag op dat punt dat ik dat net even wat geleidelijker deed.

En natuurlijk dik ik het allemaal een beetje aan. Everdingen is in die richting geen "lastig" knooppunt, tenminste niet zolang de spitsstrook open is (geen idee of dat die dag zo was) en het van 2x2 naar 3 doorgaande banen gaat. Bij twijfel desnoods al op de verbindingsboog de linkerbaan kiezen, en je hoeft niet eens meer van baan te wisselen. En als je dan gewoon schijt hebt aan het verkeer op de banen aan weerskanten van je die wél nog moeten wisselen kan je gewoon je aandacht volledig op je snelheidsmeter richten. Maar of dat nu bevorderlijk is voor een vlotte doorstroming...

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 25 feb 2020, 20:40
door nvdw
Heb vrijwel nooit gedoe daar met invoegen. Ik kies daar juist altijd de rechterstrook omdat iedereen links gaat zitten kloten om tegen elke prijs op de eerste centimeter na de doorgetrokken streep tussen de vrachtauto's door naar links te kunnen gaan. Ja doei, ik heb nog 700 meter om al die knoeiers rechts voorbij te gaan en daarna netjes in te voegen, en als de spitsstrook open is nog veel meer. :wave:

Ik kreeg er een tijdje geleden toch nog eentje: 140 @ 130 ergens op de A28 bij Leusden. Een toch iets te dure manier om erachter te komen dat je nieuwe motor geen 10 kilometer tellerafwijking meer heeft, en nog geluk ook want een kilometer ervoor was het nog 100, en toen reed ik geen 110 :clown:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 25 feb 2020, 22:25
door WizardOfOss
Die aanpak kies ik inderdaad ook juist vaak, vrachtwagens schuiven daar (begrijpelijk) nogal eens vrij vroeg naar de linkse baan waarna iedereen daarachter gefrustreerd gaat doen, dan kan je beter rechts zitten en iets verderop alsnog naar links.

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Geplaatst: 05 dec 2021, 16:32
door WizardOfOss
Nou, toch ook nog even iets klagen. Gisteren de verjaardag van m'n broer gevierd, die uiteraard grondig verstoord werd door een baardmans met mijter. Een dagje te vroeg, maar die ouwe kerel kan uiteraard ook niet alles op één dag doen. To zover niks te klagen. Het probleem was echter daar te komen. Er was namelijk besloten net dit weekend een stuk A50 aan te pakken, en dan in het bijzonder de brug over de Maas bij Ravenstein. In richting Arnhem dus het gehele weekend afgesloten. Moet uiteraard ooit gebeuren, maar of het nu handig is om te doen net in een weekend waarvan je kan weten dat veel mensen op familiebezoek zullen gaan.....

Maar wat me dan toch vooral stoorde was dat dit eens temeer duidelijk maakte hoe kwetsbaar de verkeerssituatie hier in het zuiden is. Ik bedoel, de officiële omleiding was over de snelweg via Den Bosch, dik 40 kilometer omrijden waardoor m'n route van 69 naar 113 kilometer zou gaan. Ja dag..... Tussen die twee bruggen in heb je echter alleen veerpontjes over de Maas. Maar twee praktischer alternatieven: iets verderop bij Grave steekt de N324 de Maas over (10km omrijden), en anders nog iets verder zou je bij Cuijk de A73 op kunnen gaan (20km om). Dat hadden echter meer mensen bedacht, en dan blijkt meteen weer hoezeer provinciale wegen door alle verkeershinderende maatregelen niet meer op wat grotere verkeersstromen berekend zijn, want die route stond echt muurvast. En het hielp ook niet dat enkele alternatieve routes ook waren afgesloten, naar mijn vermoeden puur om sluipverkeer tegen te gaan. Uiteindelijk heb ik er bijna anderhalf uur over gedaan over de 30 kilometer om bij Cuijk te komen, en eenmaal op de A73 ging het allemaal wel weer vlot. Als ik echter naar Grave zou zijn doorgereden zou ik daar nu waarschijnlijk nog steeds staan aan te schuiven...

En uiteraard is onderhoud soms nodig, maar ook in andere omstandigheden is er niet veel nodig om de boel vast te laten lopen. Die bruggen vormen dan toch een bottleneck, valt er eentje weg dan zijn er domweg geen goede alternatieven. Wat een mooie oplossing zou zijn? Ook bij Oss een brug over de Maas als onderdeel van de Noord-Zuid, dat zou een mooie shortcut naar Tiel vormen die daarmee een flink stuk druk weg zou kunnen nemen. Gelukkig wordt er pas een jaar of 80 over een dergelijke brug gesproken....