Overige Sport

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Tennis niks vinden is prima, maar dan hoef je niet gebakken lucht uit je toetsenbord te laten komen, zeker niet als je de sport overduidelijk niet volgt. Neigt lichtelijk naar afgunst.
Niks afgunst en al helemaal geen gebakken lucht. Genoeg flarden van Roland Garos gezien en de tijd dat ze daadwerkelijk met rallys bezig zijn vallen in het niet bij de dode momenten.
ViveLaFrance schreef:Dit gezegd hebbende, terug naar waar Sander in eerste instantie over begon.
WizardOfOss schreef:Nou, bij deze geregeld: Wimbledon voortaan in Almere, schaatsen voortaan in Londen.
Toen ik dit las dacht ik één ding, bestaan er überhaupt Britse schaatsers? Amerikanen, Canadezen, Noren kan ik zo noemen, maar Britten? :?
Om maar even een antwoord te geven op jouw vraag:
Britse schaatsers: geen idee
VS schaatsers: zeer zeker
Canadezen: zeer zeker

Ik begin het vage idee te krijgen dat Chris het schaatsen niet volgt ;)

Verder hebben zich onlangs Japanse schaatser aangemeld bij een Nederlandse commerciële schaatsploeg en zijn een hele tijd terug zelfs Chileense short-trackers in Nederland op trainingskamp geweest om het lange baan schaatsen onder de knie te krijgen. Er bestaat verspreid over de wereld genoeg animo om aan langebaan schaatsen te doen. Ik durf zelfs de stelling aan dat langebaan schaatsen meer wereldsport is dan bobsleeën en rodelen/skeleton
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Genoeg flarden van Roland Garos gezien en de tijd dat ze daadwerkelijk met rallys bezig zijn vallen in het niet bij de dode momenten.
Er wordt inderdaad niet elke seconde getennist, maar de netto speeltijd ligt behoorlijk hoog. Is in bijvoorbeeld voetbal niet anders ;)
HondArd schreef:Om maar even een antwoord te geven op jouw vraag:
Britse schaatsers: geen idee
VS schaatsers: zeer zeker
Canadezen: zeer zeker

Ik begin het vage idee te krijgen dat Chris het schaatsen niet volgt ;)
Zucht, je leest weer eens niet goed, want in andere woorden kom ik ook tot jouw rijtje. En dan vergeet je de Noren zelfs :clown:
HondArd schreef:Verder hebben zich onlangs Japanse schaatser aangemeld bij een Nederlandse commerciële schaatsploeg en zijn een hele tijd terug zelfs Chileense short-trackers in Nederland op trainingskamp geweest om het lange baan schaatsen onder de knie te krijgen. Er bestaat verspreid over de wereld genoeg animo om aan langebaan schaatsen te doen. Ik durf zelfs de stelling aan dat langebaan schaatsen meer wereldsport is dan bobsleeën en rodelen/skeleton
Het nadeel van schaatsen, bobslee en rodelen is alleen dat het op bepaalde plekken gedaan wordt en in een groot deel van de wereld niet. Een verdwaalde Jamaicaan die naar Nederland komt, komt uiteraard voor onze schaatsaccommodatie. Mijn punt is dat sport een culturele kant heeft en Nederland de laatste tijd erg doorslaat in de soap rondom het schaatsen. Vandaar mijn reactie op Sander ;) Het doet mij erg denken aan de soap rondom Zwarte Piet...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, schaatsen is in ons land op commercieel vlak nu eenmaal de tweede sport, na voetbal. Dat is ook de reden dat schaatsen meestal live wordt uitgezonden, en bijvoorbeeld hockey of tennis hooguit bij de belangrijkste toernooien. En met die populariteit komt helaas ook altijd wel wat soap mee. Al is in dat opzicht het schaatsen nog heilig vergeleken met voetbal.

Het valt niet te ontkennen dat schaatsen internationaal betere tijden heeft gekend, maar het is en blijft desondanks een wereldsport. Al is het maar omdat er ondanks de Nederlandse dominantie altijd nog medaillewinnaars van drie continenten waren, toch een teken dat het nog op niveau wordt beoefend. Freestyleskiën en snowboarden zijn dankzij een paar verdwaalde Australiërs de enige disciplines die daar nog overheen gaan, maar andere sneeuwdisciplines komen niet verder dan twee. Langlaufen en biathlon zijn zelfs een 100% Europese aangelegenheid, hoe sterk leven die sporten dat dan in "de wereld"?

Dat er iets moest veranderen begrijp ik wel, het steeds verder wegglijden van grote schaatslanden als Noorwegen, Duitsland en de VS is toch reden tot zorgen. Maar dat los je niet op door van een allround-toernooi een sprinttoernooi met bonusafstand te maken, en daarmee in feite de 10km dood te verklaren. Ik zou liever zien dat ze op de een of andere manier zouden proberen aan te haken bij het shorttrack. Een toernooi met beide disciplines zal lastig zijn vanwege de benodigde banen, maar ik zou me bijvoorbeeld een gecombineerd worldcup-klassement voor bepaalde afstanden kunnen voorstellen.

Maar ik blijf het belachelijk vinden dat we nu zo bang zijn voor onze dominantie, toevallig deze keer wat extreem. Marathons worden al decennia totaal overheerst door Kenianen en Ethiopiërs, de rest mag voor spek en bonen meedoen. Heb ik vreemd genoeg nooit iets over gehoord. Of om het bij wintersport te houden, de langlaufonderdelen worden toch zeer nadrukkelijk beheerst door die paar Scandinavische landen, met bij elkaar nauwelijks meer inwoners dan ons landje. Ook maar afschaffen dus?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ik zou liever zien dat ze op de een of andere manier zouden proberen aan te haken bij het shorttrack.
Zei good old Ard Schenk ooit niet dat shorttrack een wereldsport is en schaatsen niet? Net als jij zou hij meer overeenkomsten willen zien tussen beide sporten. Meer kijkplezier bijvoorbeeld, want hoezeer de 10 km. ook bij het schaatsen hoort, als kijksport is het niet interessant genoeg.
WizardOfOss schreef:Maar ik blijf het belachelijk vinden dat we nu zo bang zijn voor onze dominantie, toevallig deze keer wat extreem. Marathons worden al decennia totaal overheerst door Kenianen en Ethiopiërs, de rest mag voor spek en bonen meedoen. Heb ik vreemd genoeg nooit iets over gehoord. Of om het bij wintersport te houden, de langlaufonderdelen worden toch zeer nadrukkelijk beheerst door die paar Scandinavische landen, met bij elkaar nauwelijks meer inwoners dan ons landje. Ook maar afschaffen dus?
Wie zegt dat bepaalde sporten afgeschaft moeten worden?
Ik vind het wel een beetje kort door de bocht. In tegenstelling tot schaatsen is goed hardlopen niet alleen cultureel bepaald, maar ook biologisch bepaald. Kenianen en Ethiopiërs hebben een andere lichaamsbouw en -structuur geschikt voor hardlopen. Ik kan het nog zelfs groter trekken, de gemiddelde donkere man/vrouw heeft een langere achillespees ten opzichte van de gemiddelde blanke man/vrouw. Verder zijn de spieren sterker door meer spiervezels. Als zij dus blijven trainen en zich ontwikkelen zullen de sprintnummers tijdens de OS onder normale omstandigheden altijd gewonnen worden door donkeren.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Zei good old Ard Schenk ooit niet dat shorttrack een wereldsport is en schaatsen niet?
Dat vind ik dan weer onzin, shorttrack heeft ook niet meer dan een redelijke populariteit in een gering aantal landen. En kijk voor de aardigheid eens naar de medeaillespiegels van het WK afstanden en het WK shorttrack van 2013: in beide gevallen zijn er 36 medailles uitgedeeld, bij het shorttrack werden die verdeeld over 7 landen (en dan komen de twee Russische medailles nog op conto van een Koreaan) waarvan slechts 3 landen met goud, op de lange baan gingen ze naar 11 verschillende landen waarvan 5 goud.
ViveLaFrance schreef:Wie zegt dat bepaalde sporten afgeschaft moeten worden?
In dit geval de ISU, die nu de 10km nog net niet helemaal de nek omdraait.
ViveLaFrance schreef:Ik vind het wel een beetje kort door de bocht. In tegenstelling tot schaatsen is goed hardlopen niet alleen cultureel bepaald, maar ook biologisch bepaald. (...) Als zij dus blijven trainen en zich ontwikkelen zullen de sprintnummers tijdens de OS onder normale omstandigheden altijd gewonnen worden door donkeren.
Met andere woorden, eigenlijk zijn het zelfs racistische sporten? Direct afschaffen!
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En kijk voor de aardigheid eens naar de medeaillespiegels van het WK afstanden en het WK shorttrack van 2013: in beide gevallen zijn er 36 medailles uitgedeeld, bij het shorttrack werden die verdeeld over 7 landen (en dan komen de twee Russische medailles nog op conto van een Koreaan) waarvan slechts 3 landen met goud, op de lange baan gingen ze naar 11 verschillende landen waarvan 5 goud.
Tja, medaillespiegels zeggen natuurlijk ook niet alles. Iedereen weet dat schaatsen alleen in Nederland leeft, hoe succesvol/onsuccesvol ook. Is het 5 graden boven nul in februari dan nodigen alle actualiteitenprogramma's Erben Wennemars en consorten uit om te praten over de tocht der tochten waarvan iedereen al wist dat hij ook dit jaar weer niet ging komen. Kijkcijfers van het schaatsen zijn alleen in Nederland bovengemiddeld. Tijdens de OS kijkt de wereld liever naar drievoudige rittbergers.
WizardOfOss schreef:In dit geval de ISU, die nu de 10km nog net niet helemaal de nek omdraait.
Ohja, maar bonden neem ik zelden serieus. Het schaatsen heeft daar niet alleen last van, kijk hoe de F1 geleid wordt :bonk: Kijken steeds minder fans naar, goh! Nou, de FIFA is helemaal verschrikkelijk. Over de nationale tafeltennisbond NTTB hoor ik ook veelvuldig negatieve verhalen, vooral over het aantrekken van buitenlandse spelers ten koste van de eigen opleiding/talenten. De KNLTB heeft dit jaar ook veel kritiek gehad op het doorvoeren van nieuwe regels om competitieweekenden minder druk te maken. Wilden ze het beslissend punt systeem op deuce invoeren, ha ha, nou dan ben je geen tennisliefhebber. Ze kwamen er meteen op terug :clown: Internationaal doet de ITF het prima zover ik daar over kan oordelen. Alleen de eeuwige discussie over gelijkwaardigheid in prijzengeld tussen mannen en vrouwen en extra beloning voor vroege verliezers houdt aan.
WizardOfOss schreef:Met andere woorden, eigenlijk zijn het zelfs racistische sporten? Direct afschaffen!
Precies! Nederland zou ook geschrapt moeten worden in het volleybal. Wat denken die lange kaaskoppen wel niet?!
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Tijdens de OS kijkt de wereld liever naar drievoudige rittbergers.
Klopt, maar dat "probleem" hebben alle sporten tijdens de OS.

Ik weet ook wel dat schaatsen internationaal gezien niet bepaald volle zalen trekt, maar is er één land op aarde waar shorttrack écht groot is?
ViveLaFrance schreef:Precies! Nederland zou ook geschrapt moeten worden in het volleybal. Wat denken die lange kaaskoppen wel niet?!
Hebben ze sinds '96 eigenlijk nog wel eens iets gewonnen? En volgens mij bakken Scandinaviërs er in die sport ook niet zoveel van. Je zou haast denken dat het een misvatting is dat je voor volleybal lange mensen nodig hebt ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Klopt, maar dat "probleem" hebben alle sporten tijdens de OS.
Nou, naast kunstrijden zijn ijshockey, alle ski-onderdelen en zelfs curling commercieel vele malen interessanter dan het Nederlandse schaatsen. Ik bedoel het zeker niet denigrerend, fantastische OS in Rusland en de dominantie moet inderdaad positief benaderd worden, maar schaatsen een wereldsport noemen vind ik onzin.
WizardOfOss schreef:Ik weet ook wel dat schaatsen internationaal gezien niet bepaald volle zalen trekt, maar is er één land op aarde waar shorttrack écht groot is?
Ben geen sporthistoricus, maar ik kan me voorstellen dat in Noord-Amerika en Azië shorttrack leeft. Gezien de volle tribunes tijdens de OS, in tegenstelling tot de armoedige schaatshal op uiteraard Oranje na.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:...zelfs curling...
Daarom wordt dat in een klein zaaltje met slechts 3.000 plaatsen gehouden?
ViveLaFrance schreef:maar schaatsen een wereldsport noemen vind ik onzin.
Tsja, het ligt er maar net aan of je het vanuit de deelnemers of vanuit het publiek benadert.
ViveLaFrance schreef:Ben geen sporthistoricus, maar ik kan me voorstellen dat in Noord-Amerika en Azië shorttrack leeft. Gezien de volle tribunes tijdens de OS, in tegenstelling tot de armoedige schaatshal op uiteraard Oranje na.
Op de OS "leeft" alles, vrijwel elke sport is uitverkocht. Toen ik twee jaar geleden naar Londen ging had ik alleen nog kaartjes kunnen krijgen voor een paar voorrondes worstelen, en voor enkele onderdelen van de moderne vijfkamp (kan jij zonder Googlen ook maar één van die vijf sporten noemen?). En vooruit, ook kaarten voor de dames-basketbalfinale, maar dat betrof vipplaatsen van €8.000 per kaartje. De vraag is eerder hoe het buiten de OS met de sporten gesteld is.

Als ik naar de WK's Shorttrack kijk, buiten de OS toch de belangrijkste wedstrijden, dan worden die veelal ook gehouden in accommodaties met ruim onder de 10.000 plaatsen, ook niet heel indrukwekkend dus. En ik durf de stelling wel aan dat shorttrack niet bij de 10 populairste sporten van de VS zal zitten, en om het bij de wintersporten te houden, absoluut geen partij is voor bijvoorbeeld snowboarden (ijshockey is in Noord-Amerika uiteraard buitencategorie). En nu ben ik weliswaar nooit echt in het schaatsseizoen in Zuid-Korea of China geweest, maar ik heb niet het idee dat het dan tijdelijk even volkssport nummer 1 is. Ik heb wel meegemaakt dat toen ik iemand vertelde dat ik uit Nederland kwam hij eens niet over Hiddink begon, maar over Kramer. Ben ik nu toevallig die ene Koreaanse schaatsliefhebber tegen het lijf gelopen, of leeft het daar stiekem toch wel een beetje?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Daarom wordt dat in een klein zaaltje met slechts 3.000 plaatsen gehouden?
Maar die zat wel vol in tegenstelling tot de Adler Arena waar genoeg lege plekken waren te zien tijdens de OS.
WizardOfOss schreef:(kan jij zonder Googlen ook maar één van die vijf sporten noemen?)
Zwemmen zeker weten. De rest? Lastig. Is het niet een mix van sporten die je niet bij elkaar zou verwachten? Ook iets met schieten dacht ik à la biathlon, maar dan niet op ski's natuurlijk.
WizardOfOss schreef:Als ik naar de WK's Shorttrack kijk, buiten de OS toch de belangrijkste wedstrijden, dan worden die veelal ook gehouden in accommodaties met ruim onder de 10.000 plaatsen, ook niet heel indrukwekkend dus.
De Adler Arena haalt de 10.000 volgens mij ook niet en dat was een OS-stadion.
WizardOfOss schreef:Ben ik nu toevallig die ene Koreaanse schaatsliefhebber tegen het lijf gelopen, of leeft het daar stiekem toch wel een beetje?
Kom op, geen Maurice de Hond redeneringen :puh:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie