Overige Sport

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Overige Sport

Bericht door Martin »

Het zou dan gaan om het feit dat in de voorbereiding zij andere wedstrijden moet laten schieten en daardoor geld mis loopt. Vanavond zat ze bij Peptalk op Ziggo. Nee, het is dus niet waar.
Voor tennissers is de OS gewoon niet het hoogst haalbare, behalve dan voor de dubbelaarster waar Kiki mee kan spelen. Dat gaf ze ook nu aan. Die discussie hebben wij hier op het forum ook al vaak gevoerd. Suzanne Schulting kon zich er niks bij voorstellen dat er belangrijkere wedstrijden zijn dan de OS.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Nou ja, ik weet niet hoe het bij de shorttrackers zit, maar als er tijdens de OS ineens eindelijk weer eens een Elfstedentocht zou zijn schat ik dat de gehele langebaanploeg op het eerste het beste vliegtuig terug naar Nederland zit....samen met een hoop van de buitenlandse concurrenten :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef: 09 dec 2019, 22:04Het zou dan gaan om het feit dat in de voorbereiding zij andere wedstrijden moet laten schieten en daardoor geld mis loopt.
Juist. Ze moet een keer meedoen met de Fed Cup om naar Tokio te mogen. Als ze voor deze voorbereiding kiest, verliest ze dus de punten die ze won in dezelfde periode dit seizoen. En laat dat nu net gaan om toernooiwinst in St. Petersburg.
Martin schreef: 09 dec 2019, 22:04Voor tennissers is de OS gewoon niet het hoogst haalbare, behalve dan voor de dubbelaarster waar Kiki mee kan spelen.
Bertens overweegt dus om haar eigen carrière even aan de kant te schuiven voor een andere sporter. Lijkt me een uitstekend voorbeeld van de Olympische gedachte :) Probleem voor Bertens is dat ze voor alles in aanmerking komt mocht ze willen meedoen. Enkelspel, dubbelspel en mixed dubbel (samen met Rojer). Ze is nu eenmaal de enige relevante Nederlandse tennisser (m/v). Of ze die druk wil accepteren ten koste van haar carrière is een vraag die alleen zij kan beantwoorden.

De media gooien het op geld waar Bertens zich over heeft uitgelaten, maar daarmee doelde ze ook op haar coaches en andere leden van haar team die door haar worden betaald. Het schema van het hele team verandert als zij naar de Spelen gaat. Andere sporters kunnen zich maandenlang voorbereiden en doen het na de Spelen rustig aan. Zo herinner ik me judoka Henk Grol die na uitschakeling een halfjaar op visvakantie ging. Mooi voor hem! Bertens hoort drie weken na de komende Spelen haar opwachting te maken in New York voor de US Open.

Uiteindelijk gaat het om de keuze die iemand maakt. Zo weet Dominic Thiem, huidige nummer vier bij de mannen, nu al dat hij als enige topspeler van Oostenrijk de Spelen overslaat, omdat hij kiest voor het toernooi van Kitzbühel in dezelfde periode. In 2024 wil hij sowieso naar Parijs wanneer het evenement wordt gehouden op gravel in het Stade Roland Garros. Dit is dan zijn eerste deelname, als 26-jarige heeft hij die ruimte. Federer doet volgend jaar voor de vijfde keer mee, hij was er in 2000 al bij (sloeg 2016 over door ingekort seizoen). Kortom: het is voor iedereen weer anders.
Martin schreef: 09 dec 2019, 22:04Suzanne Schulting kon zich er niks bij voorstellen dat er belangrijkere wedstrijden zijn dan de OS.
Dat verschilt duidelijk per persoon. Boksster Nouchka Fontijn vindt het WK belangrijker.
WizardOfOss schreef: 09 dec 2019, 20:11waarom zouden sporters eigenlijk gecompenseerd moeten worden voor de OS? Uiteraard moeten de kosten om te kunnen deelnemen vergoed worden, dat spreekt voor zich, maar meedoen aan de spelen doe je toch omdat daar winnen de hoogst haalbare eer is? Met een extra financiële beloning voor eremetaal. Méér "compensatie" zou toch totaal van de zotte zijn?
Omdat het IOC miljarden verdient aan dit grootste commerciële sportevenement. Daar mogen de sporters en hun begeleiding ook best een graantje van meepikken. Ik las laatst de bedragen die sporters ontvangen bij het winnen van een medaille. Daar lacht elke topsporter om. Daarnaast verdienen de nationale bonden ook aan de sporters.

De huidige OS hebben eigenlijk niks meer te maken met hoe het ooit is ontstaan. Vroeger was het een krachtmeting van mannelijke amateurs, nu is het een door commerciële belangen gestuurd sportevenement waarbij de kleine, minder populaire sporten teren op de mondiale sporten en de burgemeester van de betreffende stad blij is vanwege de extra inkomsten. Sommigen noemen het zelfs overschat.

Alles onder de noemer "samen sporten, samen staan we sterk", "meedoen is belangrijker dan winnen" en meer van dit soort pathetisch gezeik, maar tegelijkertijd de Paralympics houden kan niet eens, laat staan onschuldige Russische sporters weer op een fatsoenlijke manier laten meedoen.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 10 dec 2019, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 09 dec 2019, 23:52 Nou ja, ik weet niet hoe het bij de shorttrackers zit, maar als er tijdens de OS ineens eindelijk weer eens een Elfstedentocht zou zijn schat ik dat de gehele langebaanploeg op het eerste het beste vliegtuig terug naar Nederland zit....samen met een hoop van de buitenlandse concurrenten :clown:
Altijd al gezegd dat hoogst haalbare een absurd argument is omtrent de Spelen. Zelfs voor een wereldsport als schaatsen :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Overige Sport

Bericht door Martin »

Bij schaatsen is het Nederlandse kwalificatietoernooi spannender dan de spelen zelf.

Bertens had ook al aangegeven dan wel naar de opening van de spelen te willen, ook als ze binnen 48 uur zou moeten spelen. Van Pieter vdH. mag dat ook. Bij de vorige spelen mocht dat niet, dan krijg je al helemaal geen olympisch gevoel.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, dat het vooral ook een commercieel feestje is waarbij het grote geld nou niet bepaald eerlijk verdeeld wordt, absoluut waar. En dan denk ik nog dat de organisatiecomités er nog wat bekaaider vanaf komen dan de sporters, al schat ik dat in dat opzicht Tokyo er minder beroerd vanaf zal komen dan de meeste andere recente organisaties (want reeds bestaande infrastructuur, veel hergebruik van bestaande accommodaties, en sowieso zullen de meeste accommodaties ook na de OS nog prima van pas komen. Vergelijk dat eens met Pyeongchang of Rio....). Maar je zal mij ook niet horen zeggen dat de sporters zelf geen hogere beloning zouden mogen krijgen. Maar dan wel: gelijke monniken, gelijke kappen. Of je nu aan een miljoenensport doet of aan Olympisch jojoën, op de OS is het allemaal hetzelfde. En als een sport zichzelf dan te goed voelt om rekening te houden met de OS, vette pech. Dan doe je als sporter maar niet mee.

En of elke topsporter lacht om de bedragen die je voor een medaille krijgt? Tsja, als je de term "topsport" beperkt voor sporten waar miljoenen in omgaan, zeker. Maar iets zegt me dat voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse Olympische ploeg die 30.000 euro al zeker geen fooi is. Of schat ik de bedragen die omgaan in, zeg, het boogschieten of het kanoën nu echt te laag in?

En dat die sporten tijdens de OS teren op de grote sporten? Absoluut oneens. Voetbal is de grootste sport op aarde, maar zou er iemand een traan om laten als voetbal geschrapt zou worden? Of heb ik hier weer een vertekend beeld omdat wij als klein landje toch voornamelijk uitblinken in de kleinere sporten en daar dus meer aandacht aan geven?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef: 10 dec 2019, 21:43Bij schaatsen is het Nederlandse kwalificatietoernooi spannender dan de spelen zelf.
:lol:

Misschien moeten ze de buitenlandse kwalificatietoernooien ook in Nederland houden, want ik zag afgelopen weekend een paar minuten van schaatsen, geen idee welk toernooi, maar het was in Kazachstan en het stadion was leeg. Zelfs Dione de Graaff en Erben Wennemars waren verbaasd en kwamen tot de conclusie dat dit niet meer te verkopen is aan de buitenwereld.
Martin schreef: 10 dec 2019, 21:43Bertens had ook al aangegeven dan wel naar de opening van de spelen te willen, ook als ze binnen 48 uur zou moeten spelen. Van Pieter vdH. mag dat ook. Bij de vorige spelen mocht dat niet, dan krijg je al helemaal geen olympisch gevoel.
Nu een topsporter de leiding heeft wordt het gelukkig geen kleuterklas meer.
WizardOfOss schreef: 10 dec 2019, 22:16En als een sport zichzelf dan te goed voelt om rekening te houden met de OS, vette pech. Dan doe je als sporter maar niet mee.
Jouw invalshoek blijft gekleurd, omdat je de OS op een voetstuk zet. Waarom draaien we het niet om? Ik durf namelijk met zekerheid te stellen dat de OS een hoop inkomsten misloopt als de internationale basketbal-, tennis-, honkbal- en voetbalbond eisen gaan stellen, zich terugtrekken of bijvoorbeeld een eigen evenement beginnen. Dat heeft niks met te goed voelen te maken, maar juist met het feit dat deze bonden hun sport en sporters serieus nemen en de eigen kalender niet zomaar even op de schop kan voor de OS. Het IOC teert eens in de vier jaar op deze sporten, niet andersom.
WizardOfOss schreef: 10 dec 2019, 22:16En of elke topsporter lacht om de bedragen die je voor een medaille krijgt? Tsja, als je de term "topsport" beperkt voor sporten waar miljoenen in omgaan, zeker. Maar iets zegt me dat voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse Olympische ploeg die 30.000 euro al zeker geen fooi is. Of schat ik de bedragen die omgaan in, zeg, het boogschieten of het kanoën nu echt te laag in?
Als het goed is krijgen ze vanwege hun A-status al een inkomen en allerlei vergoedingen via NOC*NSF, dus ik schat dat 25,5 mille voor goud peanuts is. Zo niet, dan worden ze flink onderbetaald. Daarbij dient niet vergeten te worden dat net als de sporters die een mondiale sport beoefenen ook de atleten uit kleinere sporten maar wat graag commercieel in de watten worden gelegd. Zo heeft Rintje Ritsma de schaatssport juist commercieel gemaakt.
WizardOfOss schreef: 10 dec 2019, 22:16En dat die sporten tijdens de OS teren op de grote sporten? Absoluut oneens. Voetbal is de grootste sport op aarde, maar zou er iemand een traan om laten als voetbal geschrapt zou worden? Of heb ik hier weer een vertekend beeld omdat wij als klein landje toch voornamelijk uitblinken in de kleinere sporten en daar dus meer aandacht aan geven?
Tranen met tuiten bij het IOC denk ik zo, want zij weten dat ook tijdens de OS zelfs voetbal veel aandacht genereert.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 10 dec 2019, 23:56Jouw invalshoek blijft gekleurd, omdat je de OS op een voetstuk zet. Waarom draaien we het niet om? Ik durf namelijk met zekerheid te stellen dat de OS een hoop inkomsten misloopt als de internationale basketbal-, tennis-, honkbal- en voetbalbond eisen gaan stellen, zich terugtrekken of bijvoorbeeld een eigen evenement beginnen. Dat heeft niks met te goed voelen te maken, maar juist met het feit dat deze bonden hun sport en sporters serieus nemen en de eigen kalender niet zomaar even op de schop kan voor de OS. Het IOC teert eens in de vier jaar op deze sporten, niet andersom.
En jouw invalshoek met een sterke weerzin tegen kleinere sporten en een evenement dat voor 90% uit zulke kleinere sporten bestaat is minder gekleurd?

Maar ik was inderdaad even vergeten dat de data van de OS pas enkele weken voor aanvang bekend worden gemaakt, dan is het inderdaad lastig daar rekening mee te houden. En bijvoorbeeld een WK voetbal? Stel het eens voor bij de FIFA ;)

Ik vraag me overigens nog steeds af hoe serieus een bond z'n sporters neemt als hun overvolle kalender het de sporters volstrekt onmogelijk maakt eens een piepklein momentje rust te nemen zonder dat het hun carrière ernstig schaadt.
ViveLaFrance schreef: 10 dec 2019, 23:56Als het goed is krijgen ze vanwege hun A-status al een inkomen en allerlei vergoedingen via NOC*NSF, dus ik schat dat 25,5 mille voor goud peanuts is. Zo niet, dan worden ze flink onderbetaald.
Als ze dus blijkbaar ettelijke keren modaal van het NOC*NSF vangen vraag ik me ineens toch weer af waarom schaatsploegen überhaupt nog sponsoren nodig hebben...
ViveLaFrance schreef: 10 dec 2019, 23:56Daarbij dient niet vergeten te worden dat net als de sporters die een mondiale sport beoefenen ook de atleten uit kleinere sporten maar wat graag commercieel in de watten worden gelegd. Zo heeft Rintje Ritsma de schaatssport juist commercieel gemaakt.
Bij schaatsen kon dat ook omdat het tenminste in één land de op één na populairste TV-sport is (wat ook meteen verklaart waarom de rest van de wereld nauwelijks mee kan komen). Commercieel uitbuiten van, zeg, boogschieten, lijkt me dan toch wat lastiger. In Bhutan is het de nationale sport, in Japan en Korea heb ik het nog wel eens op TV gezien, maar hier in Europa? Eens in de vier jaar....
ViveLaFrance schreef: 10 dec 2019, 23:56Tranen met tuiten bij het IOC denk ik zo, want zij weten dat ook tijdens de OS zelfs voetbal veel aandacht genereert.
Maar ondertussen hadden ze wel doodleuk de waarschijnlijk op één na populairste teamsport ter wereld geschrapt. En ik had nog moeten zien of die weer was teruggekomen als de OS nu niet in een land werd georganiseerd waar het de onbetwiste nummer één sport is.

Voetballen wij eigenlijk mee in Tokyo? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Dat terwijl zo'n beetje heel Nederland in diepe rouw is als Oranje eens een EK of WK mist.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Overige Sport

Bericht door Martin »

"Dan worden ze onderbetaald"
https://perdirectgeldverdienen.nl/wat-v ... h-sporter/

Waarom ze hoger gewaardeerd zouden moeten worden, weet ik dan niet. Het is toch vooral een eigen keuze om helemaal op de sport te richten. Zelfde als met vrouwenwielrennen en -voetbal. De meeste kunnen daar ook niet van leven.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Op zich wel opvallend: die 30k die ik eerder noemde was ik ook via Google tegengekomen, maar dat bleek nog de OS van 2012 te betreffen. De beloning daalt dus juist....

Maar als er ook maar iets klopt van dat artikel dan denk ik dat veel minder goed bedeelde medaillewinnaars toch best blij zullen zijn met een 13e t/m 23e maand als bonus. Ik bedoel, ik verdien heel fors beter dan een atleet met A-status die het van die NOC-uitkering moet hebben, maar zelfs voor een rijke stinkerd als ik is 25 mille nog een substantieel bedrag.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie