Overige Sport

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Waarschijnlijk vinden sponsors het toch prettig als de bond zich er enigszins mee bemoeit. Dan geef je een ander signaal af.
Waarschijnlijk, waarschijnlijk. Als de sport werkelijk commercieel zo groot is, dan maakt toch niemand zich druk om een onbeduidende bond?
ViveLaFrance schreef:Waar zeg ik dat ze meteen topfavorieten moeten voortbrengen in relatief korte tijd?
Nou ja, jij bent tegen het voor spek en bonen meedoen op de spelen, deelnemers moeten er wel iets te zoeken hebben. Topfavoriet is misschien niet de meest handige term, maar dan toch tenminste medaillekandidaten.
ViveLaFrance schreef:Jij eiste succes eer een sport meer aandacht verdient. Vanuit voormalig succes werken. Nou, dat is er dus. Weer niet goed?
Ik hecht wellicht net iets minder waarde aan succes van dusdanig lang geleden dat zelfs de gemiddelde trainer het niet eens meer heeft meegemaakt.

Maar dan even in jouw straatje: wat vind je er eigenlijk van dat België niks meer doet met hun grote bobslee-traditie?
ViveLaFrance schreef:Harald de Man had ook gekund.
Ken ik nog van naam en ik weet welke sport hij bedreef, maar eerlijk gezegd houdt het daar wel een beetje mee op. Geen flauw idee dus of hij de perfecte mede-presentator zou zijn.
ViveLaFrance schreef:Ik zie Schut liever niets doen op tv ;)
Gelukkig, zijn we het daar tenminste over eens :clown:

Feit blijft echter dat hij slechts een uurtje van de dag te zien was. Het minst interessante uurtje van vele uren aan live televisie. Lekker belangrijk.
ViveLaFrance schreef:John de Mol lijkt stapsgewijs hier wat aan te willen doen :thumbup:
Tsja, van alle pogingen van JdM im iets in de sport te doen ben ik tot nu toe nooit zo onder de indruk geweest. In de tijd van Endemol had Youp van 't Hek ooit nog "Endemollen" verzonnen als synoniem voor kapot maken. Maar hé, wellicht lukt het hem toch ooit nog.

Maar sowieso: als iemand sport (en eigenlijk alles wat hij ooit op TV gedaan heeft) altijd zuiver commercieel heeft benaderd is het John de Mol geweest. Hoe kom jij dan eigenlijk bij het idee dat hij in tegenstelling tot de NOS populariteit en kijkcijfers wél ondergeschikt zou maken aan die door jou zo gewenste "brede blik"?
ViveLaFrance schreef:Punt is dat de NOS te veel een sportzender is geworden gericht op grote evenementen waarbij Nederlands succes een garantie is. Wellicht logisch voor een landelijke zender, maar juist deze werkwijze zorgt voor een grotere afstand tot de breed georiënteerde sportliefhebbers.
Tsja, daarvoor zijn er echte sportzenders. De NOS is dat niet en is dat ook nooit geweest. Geen enkele reguliere nationale omroep is dat. Elke algemene nationale nieuwszender zal zowel in als buiten de sport focussen op dingen die in het betreffende land populair/succesvol zijn.

Het is een beetje alsof je als breed georiënteerde sportliefhebber de Ajax-fanshop in loopt en klaagt dat ze geen merchandise van HC Kampong hebben...
ViveLaFrance schreef:Verwaarloosbaar in jouw ogen, maar natuurlijk niet voor de sponsors. Anders is het weggegooid geld. Zoals Max Verstappen overal kleding draagt met Red Bull-logo's, zo deed Ireen Wüst dat voor Justlease.
Blijkbaar realiseert Justlease zich nu ook dat het weggegooid geld is, juist omdat ze die exposure niet of nauwelijks krijgen.

Max rijdt zijn races in een auto die zeer herkenbaar Red Bull is, en iets zegt me dat hetgeen RB aan sponsoring neertelt meer daarop gebaseerd zal zijn dan op wat Max buiten de races aan kleding draagt. Als de FIA besluit dat alle auto's voortaan met een door de nationale bond (in geval van Max de KNAF) bepaald kleurenschema moeten rijden met voornamelijk aan die bond verbonden sponsors, dan denk ik niet dat de kleding van Max en Daniel voldoende reden zou zijn voor RB om hetzelfde te blijven betalen.

Mag jij me vertellen wanneer je Ireen voor het laatst bij een belangrijke internationale wedstrijd in een Justlease-pak in plaats van een KNSB-pak aan de start hebt zien staan? En wellicht loopt Ireen daarbuiten dag en nacht in Justlease-kleding rond, maar er zijn nu eenmaal dagen dat ik haar op straat niet tegenkom.

Van alle schaatsploegen is Lotto-Jumbo de enige die er, met name ook door z'n omvang, nog een klein beetje in slaagt gezien te worden. En toch werd tijdens de OS consequent gesproken over de vele successen van ploeg Orie. Daar sta je dan als sponsor. Wellicht moeten ze Oreo eens polsen als sponsor...

Het is uiteraard ook geen nieuw probleem, het speelt al vanaf het moment dat Ritsma zich in de jaren '90 afsplitste van de kernploeg. En ook toen jaren heeft moeten knokken om überhaupt maar ergens te mogen starten in een Sanex-pak.

Vooropgesteld: ik weet net zo min als jij exact om welke bedragen het gaat. Ik weet wél dat een reclamebord langs de baan tijdens de race héél veel prominenter in beeld komt dan de kleding tijdens een interview. En je hoeft geen rekenwonder te zijn om te kunnen beredeneren dat zo'n reclamebord minder kost dan een schaatsploeg.

Nee, ik denk dat je dit sponsorprobleem alleen oplost door naar een ploegenmodel zoals in het wielrennen toe te gaan. Internationale ploegen, die ook in internationale wedstrijden herkenbaar in beeld komen. En dan uiteraard niet op de OS, maar als dat wel op WB's, EK's en WK's zou gebeuren zou het al een hoop schelen.

Even voor het idee: in de hoogtijdagen van de Rabobank-ploeg ooit een interessante docu gezien hoe zo'n sponsor de sport benadert. Tijdens elke race zit er iemand met een aantal stopwatches voor de TV te klokken wanneer ze in beeld komen. En dan nog met het onderscheid tussen herkenbaar in beeld, de naam leesbaar in beeld, en de meest waardevolle categorie: solo in beeld, het liefst uiteraard op de finishlijn met een net strakgetrokken shirtje. Plus een klik voor elke keer dat de naam genoemd wordt. En datzelfde deden ze dan ook nog eens bij de samenvattingen en interviews. Dan kan je uitrekenen wat je per seconde zichtbaarheid neertelt, ook de kijkcijfers er nog even naast leggen, en bepalen of het dat waard is. Uiteraard ging het bij Rabobank in totaliteit om aanzienlijk meer geld dan bij Justlease, vele miljoenen in plaats van tonnen. Maar ik durf hem wel aan: per seconde gerekend betaalden ze slechts een schijntje.
ViveLaFrance schreef:...heeft het met beleid niks te maken. Het verval na Sauerbreij bevestigt dit.
Dan ben ik toch benieuwd: waren onze successen in het kunstschaatsen dan wél direct gevolg van goed beleid van de bond? En welke beleidswijzigingen heeft de KNSB na 1964 dan doorgevoerd wat tot dat verval heeft geleid? Of was het net als bij Sauerbreij toch vooral ook een kwestie van incidentele talenten?


Maar hé, de mussen vielen vandaag zowat van het dak, wordt het niet eens tijd voor een andere discussie? Er is vast toch wel een zomersport te vinden waar Nederland in 1874 iets gewonnen heeft maar nu schandelijk verwaarloost wordt door de betreffende bond? ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Tsja, van alle pogingen van JdM im iets in de sport te doen ben ik tot nu toe nooit zo onder de indruk geweest. In de tijd van Endemol had Youp van 't Hek ooit nog "Endemollen" verzonnen als synoniem voor kapot maken. Maar hé, wellicht lukt het hem toch ooit nog.
Youp is nooit vies geweest van makkelijk scoren. Natuurlijk heeft De Mol verkeerde keuzes gemaakt, maar ik waardeer mensen die buiten de gebaande paden denken nog altijd veel meer dan beleidsmakers die vastgeroest zitten zoals bij de NOS.

Uit de verhalen omtrent de transfer van de VI-heren maak ik op dat De Mol er meer uit wil halen dan RTL de laatste jaren deed. Tijdens de afgelopen twee grote toernooien waren de heren niet op tv te zien en had de publieke omroep geen concurrentie. Nu gaan ze naar Talpa en RTL ziet, deels door het ontslag van Humberto Tan, geen andere optie dan komende zomer te vertrouwen op VI. Daar zit een mol achter :shiny:
WizardOfOss schreef:Maar sowieso: als iemand sport (en eigenlijk alles wat hij ooit op TV gedaan heeft) altijd zuiver commercieel heeft benaderd is het John de Mol geweest. Hoe kom jij dan eigenlijk bij het idee dat hij in tegenstelling tot de NOS populariteit en kijkcijfers wél ondergeschikt zou maken aan die door jou zo gewenste "brede blik"?
Hoe kom jij aan het idee dat ik dat idee heb? ;) Commercie zal er helaas altijd zijn. In een ideale wereld zou een belangrijke korfbalwedstrijd evenveel aandacht horen te krijgen als de wekelijkse voetbalwedstrijdjes.

Als iemand weet wat de kijker wil zien dan is het De Mol. De NOS gaat niet met de tijd mee. Ze ontslaan de belangrijkste sportpresentatoren en weigeren te vernieuwen. Het sportgala is elk jaar weer een aanfluiting. Gezien de werkwijze van De Mol heb ik de indruk dat hij anders naar het maken van televisie kijkt. Hierbij hanteert hij van nature al een bredere blik. Geen mens zou naar Big Brother kijken. Het werd een wereldhit. Kwestie van de juiste snaar raken. Dit kan met sport uiteraard ook. Nederland zou meer moeten zijn dan voetbal, hockey en schaatsen. Helaas is het dat niet en gaat men kleinburgerlijk verder.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Gezien de kijkcijfers lijken "de kijkers" helemaal niet zoveel problemen met de aanpak van de NOS te hebben. Wat overigens zeker niet wil zeggen dat ik het volledig met je oneens ben met die kritiek, ik heb me er alleen wellicht al wat meer bij neergelegd dat de hedendaagse TV niet meer is wat het ooit was (niet alleen de NOS, niet alleen sport). Maar ik geloof er domweg niet in dat JdM (of wie dan ook) met een totaal andere aanpak ineens alle kijkers weg zal trekken. Het is hem één keer min of meer gelukt simpelweg door de rechten weg te kapen, maar daar werd uiteindelijk niemand vrolijk van.

Overigens zou ik denken dat de drie grootste TV-sporten voetbal, wielrennen en schaatsen zijn, hockey is zeker buiten de OS toch vooral een sport voor het zondagmiddagprogramma. Met wellicht net iets meer aandacht dan bijvoorbeeld korfbal en driebanden. Sporten waarvan ik betwijfel of JdM ze lucratief genoeg zal vinden om ze dure zendtijd te gunnen. Hooguit als ze hem er goed genoeg voor betalen...

Het valt uiteraard niet te ontkennen dat JdM best een aardig gevoel heeft voor wat de kijker wil. Het probleem is dat hij op en top commercieel denkt. En dus in tegenstelling tot de NOS niet om reclamebreaks heen kan (plus dan uiteraard een niet geheel logisch/voorspelbaar programmaverloop om te voorkomen dat driekwart na de belangrijkste wedstrijden wegzapt). En in tegenstelling tot de NOS ook niet de hele dag de dure zendtijd zal willen besteden aan sporten waar geen mens naar kijkt. Maar op entertainment-vlak om de sport heen zal hij vast wel wat kunnen bijdragen.

Nee, stel dat JdM de rechten van de Winter-OS zou weten te bemachtigen zie ik hem er juist voor aan alleen nog het schaatsen live uit te zenden, en de rest in een samenvatting te gooien. Want brede blik of niet, uiteindelijk is er daar geen enkele andere sport die in ons land ongeacht het tijdstip een miljoenenpubliek trekt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Gezien de kijkcijfers lijken "de kijkers" helemaal niet zoveel problemen met de aanpak van de NOS te hebben.
Tja, dan kom ik toch weer terug op het punt of dit puur door de inhoud komt. De monopolypositie van de NOS dient niet onderschat te worden. Ja, er zijn buitenlandse zenders zoals Eurosport, maar binnen Nederland heeft de publieke omroep het rijk alleen. Een combinatie kan ook zeker. Dat de NOS mij al jaren niet kan boeien, zegt natuurlijk niks over de voorkeur van vergrijzend Nederland :clown:

Gek genoeg bespeur ik bij Het Journaal wel een kentering, maar ook die begrijp ik niet. Items over vloggers en de asociale media horen naar mijn mening niet thuis in het journaal van acht uur. Ze gaan te veel mee in de trend om van niets iets te maken waarbij normale zaken compleet worden uitvergroot. Laat dat lekker aan SBS over.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Uiteraard helpt zo'n monopoliepositie wel. Maar van de andere kant: die programma's met Henry Schut zijn bijzaak, die hoef je niet te kijken als het je vooral om de sport gaat. En toch doen verdomd veel mensen dat. En ik geloof echt niet dat een willekeurige Nederlandse commerciële partij de live-uitzendingen beter zou doen, want met curling of biatlon krijg je de reclameblokken niet gevuld.

En wat betreft vergrijzend Nederland: ik gok dat ik daar ook wel een beetje bij begin te horen. Want of het nu om de NOS of een willekeurige andere omroep gaat: het is allemaal niet veel soeps meer. Maar zo af en toe zie ik dan wel weer eens een of andere mooie documentaire voorbij komen (99% kans dat het dan de NPO betreft), en vraag ik me toch af waarom dat zo zeldzaam is geworden. En dat Kees Driehuis gestopt is met Per Seconde Wijzer kwam zelfs wel een beetje als een schok. Sommige dingen moeten juist niet veranderen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Lijkt me ietwat overdreven gesteld. Die Nederlandse voorzitter weet dat schaatsen een C-sport zal blijven met een dominant Nederland.
Nee, die Nederlander pas zich gewoon te gemakkelijk aan aan die "Nederland is te dominant" roeptoeters. Stel je het volgende voor. Een Duitse IBU voorzitter die toegeeft dat Duitsland wel erg dominant is in Z-sport Biatlon, of een VS voorzitter bij de internationale snowboard bond.
ViveLaFrance schreef:Je verdraait op hysterische wijze mijn woorden.
Wie begint er op het "hysterische" af Nederland af te kraken terwijl we gewoon erg goed gepresteerd hebben? ;)
ViveLaFrance schreef:Skeletonster Bos mocht normaliter niet meedoen en profiteerde van een schorsing van een Russin. Op eigen kracht heeft ze zich niet kunnen kwalificeren. Naar mijn mening nadelig voor het circusgehalte van de OS.
Dan was het EK voetbal van 1992 ook een circus, toen Denemarken kampioen werd terwijl ze eigenlijk niet eens gekwalificeerd waren, toch?
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:In het wereldje zitten wil nog niet zeggen dat je dan altijd de ENIGE wijsheid in pacht hebt over bepaalde onderdelen. Soms is een brede blik van (ver) buiten het "wereldje" erg nodig als aanvulling om alles in het juiste perspectief te plaatsen.
Oftewel Ard weet het niet alleen beter dan de Nederlandse kunstrijdcommentator, maar ook ten opzichte van twee Nederlandse iconen uit de sport die tot op de dag van vandaag de sport volgen. Koekoek!
Koekoek terug, ik heb in mijn werk bijna dagelijks te maken met mensen (zonder enige relevante chemische opleiding) die totaal niet weten wat mijn werk inhoudt maar wel voor mij uitmaken hoe ik mijn werk moet doen, die de (wettelijke) regels daaromtrent bepalen en waar ik dan dus rekening mee moet houden omdat mijn baas anders "de tent kan sluiten". Mensen van buiten het chemie wereldje bepalen dus voor mij hoe ik als afgestudeerd chemicus mijn werk moet doen. Heel vaak vloekt dat met hoe ik mijn werk geleerd heb, maar af en toe leert jou dat wel op een andere (vaak verfrissende) manier naar jouw werkzaamheden te kijken. Zo zie ik dat dus ook met het kunstschaatswereldje en je hebt mijn betoog dan ook overduidelijk uit zijn verband getrokken. Ik zeg nergens dat ik het als enige beter weet dan al die experts die jij aandraagt, ik zeg dat soms een brede blik van (ver) buiten het wereldje erg nodig is om alles in het juiste perspectief te plaatsen. Als je alleen maar in je eigen wereldje blijft hangen en je enkel laat informeren en je oor te luisteren laat leggen in dat wereldje levert dat een heel beperkt blikveld op.
ViveLaFrance schreef:In mijn optiek hoort een bond talent te selecteren, op te leiden en te begeleiden. Anders ben je simpelweg niet professioneel bezig.
Als dat talent er niet is valt er niets te selecteren, laat staan te begeleiden.
ViveLaFrance schreef:Heb jij de indruk dat deze bonden sterk worden geleid? Vooral de bobsleebond stelt niks voor. Ze hebben zich te lang gericht op bobsleeër Van Calker waar anderen al beter waren. En waar staan ze nu? :wave:
Ik denk dat de bonden best goed geleid worden. De bonden zijn nu aan het afwachten tot er weer genoeg kandidaten zijn die goed genoeg zijn voor een volgende OS. Dat kan over 4 jaar zijn, over 8 of mogelijk ook langer. Voor mij is het glas half vol als het om niet langebaanschaats deelnames gaat aan de winterspelen.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En ik geloof echt niet dat een willekeurige Nederlandse commerciële partij de live-uitzendingen beter zou doen, want met curling of biatlon krijg je de reclameblokken niet gevuld.
John de Mol heeft de rechten van de Champions League gekocht. Wellicht houdt hij ook van de Olympische Spelen :twisted: Zou prima kunnen, want OS = commercie.
HondArd schreef:Nee, die Nederlander pas zich gewoon te gemakkelijk aan aan die "Nederland is te dominant" roeptoeters.
Gelukkig is Jan Dijkema wel genuanceerd en realistisch als het gaat over het promoten van sport. Of zou het alleen voor de show zijn dat hij zich op China richt? :blont:
HondArd schreef:Wie begint er op het "hysterische" af Nederland af te kraken terwijl we gewoon erg goed gepresteerd hebben? ;)
Volgens mij begon ik met de opmerking dat de OS me niet konden boeien mede door de afgenomen relevantie van de OS (o.a. door het Rusland pesten). Misschien wat beter lezen en minder roeptoeteren ;)
HondArd schreef:Dan was het EK voetbal van 1992 ook een circus, toen Denemarken kampioen werd terwijl ze eigenlijk niet eens gekwalificeerd waren, toch?
Het is algemeen bekend dat Denemarken wist dat ze mee mochten doen vanwege de oorlog in Joegoslavië. Dit heeft geen enkele connectie met deelname van een individuele sporter dankzij schorsing van een andere individuele sporter.
HondArd schreef:Zo zie ik dat dus ook met het kunstschaatswereldje en je hebt mijn betoog dan ook overduidelijk uit zijn verband getrokken.
Uit zijn verband trekken, zo zou ik het op een hoop gooien van het bedrijfsleven met topsport noemen.
HondArd schreef:Als dat talent er niet is valt er niets te selecteren, laat staan te begeleiden.
Daarom stond er ook iets over opleiden bij ;) Jij doet overkomen alsof sportbonden pas met iemand aan de slag gaan als hij/zij aan kan tonen een talent te zijn. Nee, zo werkt het niet. Ook Kramer en Wüst hebben de KNSB nodig gehad. Zij waren onderdeel van talentontwikkeling, eventueel met een plaatselijke vereniging als ondersteuning. Zo gaat het ook in andere sporten. Het begint met opleiden. Of denk jij dat Justin Kluivert en Matthijs de Ligt uit de lucht zijn komen vallen in Amsterdam?

In het kunstrijden is er totaal geen basis meer in Nederland, omdat er geen aandacht aan wordt besteed. Dáár begint het mee. Het is te makkelijk om te stellen dat er toch sprake is van een achterstand ten opzichte van andere landen en het geen zin heeft om te investeren. Die achterstand is door de KNSB zelf gecreëerd. Alleen daarom al dragen zij verantwoordelijkheid om het tij te keren. Zeker als je af wilt van het imago in het buitenland dat Nederlanders alleen maar rondjes kunnen schaatsen als het om wintersport gaat.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:En ik geloof echt niet dat een willekeurige Nederlandse commerciële partij de live-uitzendingen beter zou doen, want met curling of biatlon krijg je de reclameblokken niet gevuld.
John de Mol heeft de rechten van de Champions League gekocht. Wellicht houdt hij ook van de Olympische Spelen :twisted: Zou prima kunnen, want OS = commercie.
Commercie = uitzenden wat de massa wil. Wat de OS betreft schaatsen dus.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

Let's agree to disagree ;)

@Martin, hoe kijk jij als wielerkenner naar de Giro-zege van Froome? Waarom wordt hij in tegenstelling tot andere betrapte wielrenners niet voorlopig geschorst?
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Overige Sport

Bericht door Martin »

Het grote probleem is dat het op zich geen verboden middel was (Salbutamol). Veel wielrenners hebben inspanningsastma en daarom mag het worden gebruikt. Als je een te hoge waarde hebt in je urine krijg je de kans om dat uit te leggen. Tot die tijd wordt het gewoonlijk niet naar buiten bekend gemaakt en wordt je niet voorlopig geschorst. Helaas zijn ze bij de UCI etc. vergeten er een maximale termijn voor je verweer vast te leggen. Misschien kun je het zelfs rekken tot je pensioen en ook van schorsing met terugwerkende kracht is geen sprake. De overwinning van de Giro blijft dan staan. Die van de Vuelta van vorig jaar is hij dan wel kwijt als er geen goede verklaring komt. In het verleden zijn er renners geschorst met een lagere waarde.
Froome rijdt echter voor Sky en dat is de meest arrogante ploeg die er is. Bij sommige andere ploegen zou hij ondertussen niet mogen deelnemen aan wedstrijden. Naar verluid heeft Froome zelf al 7 miljoen aan advocaten en medische deskundigen betaald om met een goed verhaal te komen.

Of er komt een freaky verklaring en de UCI gaat er in mee om er vanaf te zijn, of er komt een lage schorsing. In beide gevallen is het slecht voor de geloofwaardigheid van het wielrennen. (Zover die überhaupt er nog is na alles wat er al decennia voorbij is gekomen.)
Een groot probleem is dat er medicatie wordt misbruikt om prestaties te verbeteren. Een bekende methode is kniepijn veinzen, waarna je toestemming krijgt om cortisonen te gebruiken. Of een pollenallergie schijnt ook al genoeg te zijn. Als kijker weet je dus nooit waar je naar zit te kijken. Of je ziet het als amusement en maak je niet te druk over de uitslag.
Zo had ik vorige week vrijdagmiddag vrij genomen en heb dus de historische rit van Froome live gezien.
Misschien weet ik pas over 20 jaar waar ik nu eigenlijk naar heb gekeken. Hopelijk steekt de ASO (organisator van de Tour de France) wel een stokje voor deelname van Froome. Of dat juridisch lukt, is echter de vraag.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie