Overige Sport

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

Een zwak hebben voor helden in de sport, gekoppeld aan teamsporten waar dit in tot uitdrukking komt is een 100% subjectieve benadering dus ja, dan mag ik zeggen dat Mart Smeets TE idolaat is van honkbal en TE negatief over korfbal. Ik heb zelf een tijdje in het korfbalwereldje gezeten (oudste dochter heeft er een jaar op gezeten en toen kreeg ik het 1 en ander mee) en ik kan je zeggen: het is echt geen gemakkelijke sport. Als je de bal hebt dan mag je dus niet lopen en als je pech hebt gooi je de bal, gemikt vanaf de voorkant, over de mand heen. Bij basketbal heb je misschien nog geluk dat die tegen het bord stuiterend alsnog door het net heen valt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

Geen enkele sport is makkelijk, en al zeker niet op hoog niveau. Maar dat maakt nog niet elke sport aantrekkelijk.

En uiteraard is dat ook behoorlijk subjectief, maar ik zie het juist als een positief punt dat Mart een uitgesproken mening durft te hebben, dit in tegenstelling tot de Henry Schut's van de TV-wereld. En ik kan me ook niet herinneren dat ze hem ooit het commentaar of de interviews bij een korfbalwedstrijd hebben laten doen, dus zie ik het probleem ook niet zo.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar zeg eens eerlijk: vind je het werkelijk zo vreemd dat de NOS meer aandacht besteedt aan de sport waar wij bijna al onze medailles mee verdienen en wat een miljoenenpubliek trekt dan aan andere sporten?
Vreemd? Nee. De NOS heeft altijd een beperkte blik. Ik zou het eerder misplaatst noemen. Tijdens de Winterspelen houden ze de kijker maar wat graag dom en zijn ze geen sportmedium, maar een schaatsmedium. Bij DWDD benoemde Paul de Leeuw de hoeveelheid onzin-tv tijdens de uitzendingen. Als er geen live schaatsen te zien was, werd er te lang over (na)gepraat. Sowieso staat het miljoenenpubliek in schril contrast met de positie van het schaatsen. Zelfs in Nederland, want de topschaatsers worden namelijk massaal genegeerd door sponsors.
WizardOfOss schreef:Maar als ik het goed begrijp zou Trump ook gewoon moeten stoppen met zo'n sancties en getreiter, en in plaats daarvan het land gewoon z'n gang laten gaan?
Trump kan en zal niet stoppen. Onder Obama werden ook sancties ingevoerd, maar ik had in die tijd niet de indruk dat de Noord-Koreaanse leider zich zo liet gek maken door de Amerikaanse president.

Ik blijf vinden dat het Westen nooit de arrogantie moet hebben om continu de eigen cultuur op te willen dringen aan andere landen. Los van goed of slecht, Aziaten zijn nu eenmaal collectivistischer ingesteld ten opzichte van het individualistische Westen. In de praktijk komt dit vaak neer op het verschil tussen “Waarom wijk jij af van de groep?” en “Waarom wijk jij niet af van de groep?” Wanneer je dit probeert te doorbreken met een Westerse mentaliteit bestaat de kans dat de verschillen juist worden vergroot. Bijvoorbeeld tijdens een groot sportevenement. Dan mag de Noord-Koreaanse bevolking gebrainwasht zijn, elke ontwikkelingspsycholoog kan je vertellen dat een vrije wil al op zeer jonge leeftijd aanwezig is. In dit opzicht leven de meeste Noord-Koreanen eerder in een angstcultuur. En angst kun je doorbreken, ook als groep. Niet door betweterige Westerlingen (vergroot kans op isolatie), maar eerder door gelijkenis te benadrukken (bv. behoeftes van mensen). In conflictsituaties heeft het totaal geen zin om vanuit superioriteit te denken en te handelen.
HondArd schreef:Ik ken Mart Smeets vooral als iemand die iets TE idiolaat is van honkbal en iets TE negatief over korfbal.
Smeets is dan ook een groot liefhebber van Noord-Amerikaanse sport. Hij is professioneel basketballer geweest en zijn zoon deed aan honkbal. Als sportverslaggever is Smeets ongeëvenaard. Voorkeuren horen erbij en maken het spannend. Ik zou hem juist willen horen bij een eventuele Olympische korfbalfinale tussen België en Nederland. Iemand met een eigen mening vind ik prettiger om naar te luisteren dan een kleurloze presentator/verslaggever die louter voorspelbare vragen stelt en opmerkingen maakt. Bij Dione de Graaff en Henry Schut zie ik simpelweg geen inhoud en passie. Ze voegen niets toe. Prikken om het prikken hoeft ook niet zoals bij Bert Maalderink en Jeroen Stekelenburg. Wat een vervelende zuigende ventjes! Dan liever Wilfred Genee. Niemand kan tippen aan diens scherpte, maar hij blijft altijd binnen de lijnen. Negatief is hij zeker niet.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Ik ken Mart Smeets vooral als iemand die iets TE idiolaat is van honkbal en iets TE negatief over korfbal.
Smeets is dan ook een groot liefhebber van Noord-Amerikaanse sport. Hij is professioneel basketballer geweest en zijn zoon deed aan honkbal. Als sportverslaggever is Smeets ongeëvenaard. Voorkeuren horen erbij en maken het spannend.
Ik had hem wel eens mee willen maken als zijn zoon korfbal was gaan spelen. Persoonlijke voorkeuren heb ik overigens niet veel moeite mee maar bij Smeets was het zodanig overheersend dat korfbal bij een heel groot deel van Nederland (zonder zich er zelf in te verdiepen) in een verdomhoekje zat/zit terwijl het echt geen gemakkelijke sport is. Dat het hoofdzakelijk in België en Nederland wordt gespeeld doet niet ter zake, genoeg sporten die in (heel) selecte kring worden gespeeld en waar ik hem nooit negatief over heb horen roeptoeteren.
Het lyrisch zijn over de zogenaamde Noord-Amerikaanse sporten kan op een bepaald moment ook irritante vormen aannemen, ik kan persoonlijk geen minuut lang naar basketbal en honkbal kijken. Iets anders typisch Noord-Amerikaans, namelijk dragracing, heb ik hem nooit over gehoord.
En als we het dan toch over Smeets "grote kwaliteiten" als sportverslaggever hebben: hij sloeg ooit de plank flink mis toen hij naast Jos Verstappen zat toen die net een F1 contract had.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Vreemd? Nee. De NOS heeft altijd een beperkte blik. Ik zou het eerder misplaatst noemen. Tijdens de Winterspelen houden ze de kijker maar wat graag dom en zijn ze geen sportmedium, maar een schaatsmedium.
Euh, heb je de televisie eigenlijk wel aangehad? Want ze hebben van diep in de nacht tot in de middag voornamelijk live sport uitgezonden, en dat vul je niet met die anderhalf uur schaatsen per dag. Dat wordt dan wel steevast live uitgezonden, maar toen het samenviel met shorttrack werd er een tweede kanaal bijgeschakeld.

Even een hele simpele vraag: vind jij dat een Nederlands sportmedium meer aandacht mag besteden aan schaatsen dan aan, zeg, biatlon of curling?
ViveLaFrance schreef:Sowieso staat het miljoenenpubliek in schril contrast met de positie van het schaatsen. Zelfs in Nederland, want de topschaatsers worden namelijk massaal genegeerd door sponsors.
Tsja, eerlijk gezegd vind ik dat dan weer niet zo heel vreemd, want welke exposure krijg je als sponsor? De concurrentie is moordend en het aantal plaatsen beperkt, dus je moet maar hopen dat jouw schaatsers zich weten te plaatsen. En dan schaatsen ze een groot toernooi, dan is dat in een pak van de bond waar ergens klein de teamnaam opgeplakt is, naast de grote sponsoren van de KNSB. En vooruit, na afloop tijdens het interview nog even op de muts, wederom naast de sponsoren van de bond. En laten we wel zijn: als je een paar ton per jaar in sponsoring steekt is dat toch magertjes. Dan krijg je met een reclamebord langs de baan toch meer exposure voor minder geld.
ViveLaFrance schreef:Onder Obama werden ook sancties ingevoerd, maar ik had in die tijd niet de indruk dat de Noord-Koreaanse leider zich zo liet gek maken door de Amerikaanse president.
Obama was nu eenmaal een ander type president, iemand oplossingen zocht in diplomatie in plaats van ruzie zoeken.
ViveLaFrance schreef:Ik blijf vinden dat het Westen nooit de arrogantie moet hebben om continu de eigen cultuur op te willen dringen aan andere landen.
Volkomen mee eens, en als de heren politici in de VS en Rusland zo'n 70 jaar geleden ook ze gedacht hadden was deze hele situatie überhaupt nooit ontstaan.
ViveLaFrance schreef:Los van goed of slecht, Aziaten zijn nu eenmaal collectivistischer ingesteld ten opzichte van het individualistische Westen. In de praktijk komt dit vaak neer op het verschil tussen “Waarom wijk jij af van de groep?” en “Waarom wijk jij niet af van de groep?” Wanneer je dit probeert te doorbreken met een Westerse mentaliteit bestaat de kans dat de verschillen juist worden vergroot. Bijvoorbeeld tijdens een groot sportevenement. Dan mag de Noord-Koreaanse bevolking gebrainwasht zijn, elke ontwikkelingspsycholoog kan je vertellen dat een vrije wil al op zeer jonge leeftijd aanwezig is. In dit opzicht leven de meeste Noord-Koreanen eerder in een angstcultuur. En angst kun je doorbreken, ook als groep. Niet door betweterige Westerlingen (vergroot kans op isolatie), maar eerder door gelijkenis te benadrukken (bv. behoeftes van mensen). In conflictsituaties heeft het totaal geen zin om vanuit superioriteit te denken en te handelen.
Lang verhaal waar ik me heel aardig in kan vinden. Ik mis alleen even de relevantie in de kwestie.

Ik heb nooit beweerd dat wij ze daar even moeten vertellen hoe het moet. Sterker nog: ik heb al een paar keer gesteld dat we de kwestie nu eerst en vooral aan de Koreanen moeten overlaten, in plaats van meteen weer de VS aan te laten schuiven. Ik bepleit alleen dat wij het regime in Pyongyang niet hoeven te helpen hun volk te isoleren van de buitenwereld.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Iets anders typisch Noord-Amerikaans, namelijk dragracing, heb ik hem nooit over gehoord.
Ik heb Smeets überhaupt zelden tot nooit over mechanische sporten gehoord. Als er één ding is wat in de sportliefhebberij van Smeets naar voren komt, op televisie en in zijn boeken, dan is het de mens achter de sport. En zonder de menselijke inbreng in mechanische sporten tekort te willen doen, het is toch een andere prestatie en daardoor andere beleving. Ik bedoel, wat voor buitenaardse actie moet een coureur maken om een commentator tot woorden als "Hij is ook gewoon geboren, hij heeft ook gewoon een vader en een moeder." te verleiden?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Ik had hem wel eens mee willen maken als zijn zoon korfbal was gaan spelen. Persoonlijke voorkeuren heb ik overigens niet veel moeite mee maar bij Smeets was het zodanig overheersend dat korfbal bij een heel groot deel van Nederland (zonder zich er zelf in te verdiepen) in een verdomhoekje zat/zit terwijl het echt geen gemakkelijke sport is. Dat het hoofdzakelijk in België en Nederland wordt gespeeld doet niet ter zake, genoeg sporten die in (heel) selecte kring worden gespeeld en waar ik hem nooit negatief over heb horen roeptoeteren.
Ik denk dat je het iets te persoonlijk maakt door jouw link met korfbal. Naast de persoonlijke voorkeur van Smeets is hij altijd eerlijk over de status van een sport. Zo schuwt hij het niet om te benadrukken dat de wereld schaatsen onbelangrijk vindt, maar dat 'wij' het wel belangrijk vinden.
WizardOfOss schreef:Even een hele simpele vraag: vind jij dat een Nederlands sportmedium meer aandacht mag besteden aan schaatsen dan aan, zeg, biatlon of curling?

Een balans is ondenkbaar, maar van een sportmedium verwacht ik een ruimere blik dan de NOS al jaren hanteert. Dat je voor het schaatsen een aanloopje neemt, oké, maar naast de live uitzending is de NOS qua analyse en presentatie te veel gericht op schaatsen.

Ik hoop nog altijd op een tweede poging van John de Mol om Nederland een professionele sportzender te geven. Daar betaal ik graag voor in plaats van die NOS-onzin.
WizardOfOss schreef:Lang verhaal waar ik me heel aardig in kan vinden. Ik mis alleen even de relevantie in de kwestie.
Jij denkt dat de bevolking van buitenaf geholpen dient te worden en dat zelfs toeristen (met de kennis van de buitenwereld) een rol kunnen spelen.
WizardOfOss schreef:Ik heb nooit beweerd dat wij ze daar even moeten vertellen hoe het moet. Sterker nog: ik heb al een paar keer gesteld dat we de kwestie nu eerst en vooral aan de Koreanen moeten overlaten, in plaats van meteen weer de VS aan te laten schuiven.
Daar denkt Oen anders over.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Dat je voor het schaatsen een aanloopje neemt, oké, maar naast de live uitzending is de NOS qua analyse en presentatie te veel gericht op schaatsen.
Ik waag te betwijfelen of veel mensen daadwerkelijk zouden zitten te wachten op uitgebreide voorbeschouwingen en analyses van sporten als zeg, biatlon en curling. Zou jij daar echt naar gaan kijken?
ViveLaFrance schreef:Ik hoop nog altijd op een tweede poging van John de Mol om Nederland een professionele sportzender te geven. Daar betaal ik graag voor in plaats van die NOS-onzin.
Weet je wat het nadeel van commerciële zenders is? Die zijn nog veel meer dan de NOS op kijkcijfers gericht. En dus op de sporten (en geleuter daaromheen) die kijkers trekken. Niet voor niets begint zo'n beetje elke nieuwe sportzender met voetbal. En dan vraag ik me toch af: waarom voeren we deze discussie nu eigenlijk over schaatsen, en niet over voetbal? Want als er bij één sport qua media-aandacht de balans totaal zoek is...
ViveLaFrance schreef:Jij denkt dat de bevolking van buitenaf geholpen dient te worden en dat zelfs toeristen (met de kennis van de buitenwereld) een rol kunnen spelen.
Jep. Want waarom zou je een revolutie beginnen als je denkt te weten dat het in de grote boze buitenwereld allemaal nog veel erger is?

Zoals eerder gezegd: Noord-Koreanen weten echt wel dat ze voorgelogen worden, maar ze hebben geen flauw besef van de omvang van de leugen.
ViveLaFrance schreef:Daar denkt Oen anders over.
Ik gok toch dat dat meer met de sancties (en wellicht ook een stukje prestige) te maken heeft. Trump kan van de beide Korea's geen goede maatjes maken, maar als Kim hem van z'n (geheid maar tijdelijke) goede bedoelingen kan overtuigen kan z'n land weer even iets wat op een functionerende economie lijkt ontwikkelen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Ik denk dat je het iets te persoonlijk maakt door jouw link met korfbal. Naast de persoonlijke voorkeur van Smeets is hij altijd eerlijk over de status van een sport. Zo schuwt hij het niet om te benadrukken dat de wereld schaatsen onbelangrijk vindt, maar dat 'wij' het wel belangrijk vinden.
Die persoonlijke link met korfbal kwam pas veel later, toen mijn dochter nog niet eens korfbal speelde (sterker nog: ze was nog niet eens geboren) vond ik zijn afkeer van korfbal al irritant.

Genoeg landen in de wereld overigens die schaatsen zodanig belangrijk vinden om het ons Nederlanders daarin in ieder geval knap lastig te maken. En gelet op de medailles die door die "andere" landen gehaald werden mag je er wel van uit gaan dat die landen het lange baan schaatsen heel erg serieus nemen, ook al kijkt er grof gezegd "geen hond buiten Nederland" naar. En pas sinds de jaren '60 werd Nederland pas echt succesvol in schaatsen, om vervolgens tussen 1980 en 1988 ook weer de eer aan andere landen te laten.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ik waag te betwijfelen of veel mensen daadwerkelijk zouden zitten te wachten op uitgebreide voorbeschouwingen en analyses van sporten als zeg, biatlon en curling. Zou jij daar echt naar gaan kijken?
Het gaat juist niet om de hoeveelheid voorbeschouwingen en analyses, maar om de hoeveelheid live sport. De NOS praat niet alleen te veel over sport, ze zijn vaak niet actueel. Ik heb namelijk veel beelden gezien die Eurosport dan al uren eerder live had getoond, ook 's middags. Bij Eurosport staat live sport centraal en is de analyse bijzaak. Ook dit doen ze dan zeer origineel, omdat diverse topsporters hun zegje deden en soms zelfs een item hadden gemaakt. Uiteraard heeft de NOS niet dezelfde middelen, maar continu op dezelfde wijze belastinggeld verspillen hoeft ook niet.
WizardOfOss schreef:En dan vraag ik me toch af: waarom voeren we deze discussie nu eigenlijk over schaatsen, en niet over voetbal? Want als er bij één sport qua media-aandacht de balans totaal zoek is...
Ik zou dan eerder willen zeggen dat de aandacht voor het vrouwenvoetbal vorig jaar overdreven was, want sinds de EK-titel hoor en zie je daar niks meer over. Dat is dan eerder commercieel. Het mannenvoetbal zal altijd populair blijven simpelweg omdat voetbal met afstand de populairste sport is onder amateurs en mannen in het algemeen nu eenmaal graag sport kijken.
HondArd schreef:Genoeg landen in de wereld overigens die schaatsen zodanig belangrijk vinden om het ons Nederlanders daarin in ieder geval knap lastig te maken. En gelet op de medailles die door die "andere" landen gehaald werden mag je er wel van uit gaan dat die landen het lange baan schaatsen heel erg serieus nemen, ook al kijkt er grof gezegd "geen hond buiten Nederland" naar. En pas sinds de jaren '60 werd Nederland pas echt succesvol in schaatsen, om vervolgens tussen 1980 en 1988 ook weer de eer aan andere landen te laten.
Nederland schaatst inderdaad niet louter tegen Nederland. Toch zag ik laatst de medaillespiegel van het schaatsen en Nederland leidt met zeer grote afstand. De aandacht voor het schaatsen in ons land heeft dan ook een historische basis. Prima, maar dan nog vind ik het overdreven gezien de internationale status van de sport. Als ik dan bij DWDD hoor dat de schaatsbond totaal niet investeert in kunstrijden (= belangrijkste Olympische wintersport) lijkt men ook niet anders te willen. En het is die bekrompen houding waar de NOS in meegaat.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie