Overige Sport

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Jawel, zit gewoon in de nachtcarrousel.
Dan is het blijkbaar weer terug, want het is toch echt een paar jaar weg geweest. Ik merk al wel dat ik tegenwoordig A) wat minder vaak de TV aan heb staan, en B) wat minder vaak hele nachten doorhaal....
ViveLaFrance schreef:Ik heb het niet over de (eveneens populaire) praatprogramma's. Voor live Nederlands voetbal dien je als kijker extra te betalen, terwijl ik wekelijks, soms dagelijks, live Duits, Engels en Spaans voetbal kan zien.
Maar verandert dat er iets aan dat er ontiegelijk veel voetbal op TV is, aanzienlijk meer dan schaatsen?
ViveLaFrance schreef:De NOS noemt zichzelf een sportmedium.
O, dat is nieuw voor mij. Volgens mij is de NOS een algemene nieuwsomroep die toevallig ook veel aandacht voor sport heeft.

Maar zelfs al zou het een sportmedium moeten zijn, dan nog blijft het een Nederlands sportmedium. Is het dan werkelijk zo vreemd dat ze hun uitzendingen voornamelijk op wat in Nederland populair is afstemmen?
ViveLaFrance schreef:De meeste ski- en sneeuwonderdelen werden in samenvatting getoond. Als Eurosport rond middernacht live ging sliepen ze bij de NOS nog om meestal diep in de nacht pas live te gaan.
Eerlijk is eerlijk, door m'n griepje heb ik middernacht meestal niet gehaald. En dus weet ik ook niet wat de reden voor de NOS was om de vroegste onderdelen over te slaan. Wellicht zat er in de deal met Eurosport ook een maximum aantal uren live per dag? Want anders zou ik niet weten waarom ze dat uurtje skiën vroeg in de nacht niet live uitzonden en elke andere sport dat net wat later begon wel. En overdag heb ik volop ruime samenvattingen gezien.

Overigens is er wel vele uren aan langlaufen, biatlon, freestyle skiën en skispringen live uitgezonden, maar dat zat (waarschijnlijk meer op Europa afgestemd) meestal dan ook later op de dag (avond in Korea). Maar blijkbaar tellen die als sneeuwsport niet mee?
ViveLaFrance schreef:Oh, dat zal me een zorg zijn. Van een dominant sportmedium verwacht ik een bredere blik.
Maar als ze het skiën wél live hadden uitgezonden zouden ze wel die bredere blik gehad hebben? :crazy:

Uiteraard begrijp ik ook wel dat dat niet is wat je bedoelt, maar het ontgaat mij nog steeds wat je dan wél bedoelt met die "bredere blik", want aandacht besteden aan alle sporten alleen is dus niet voldoende. En dan kom ik toch weer terug op de eerdere vraag: mag de NOS meer aandacht aan schaatsen besteden dan aan andere sporten op de OS?
ViveLaFrance schreef:De NOS is té dominant. Ze hebben nog steeds de grootste sportevenementen (voetbal, OS) en lijken daardoor erg lui te zijn geworden.
Tsja, het voetbal heeft een paar keer bij andere partijen gelegen, maar is dat ooit een verbetering geweest? En voor de OS had Eurosport nu de eerste rechten, en mocht de NOS uiteindelijk blij zijn dat ze überhaupt een deal konden sluiten.

Wat betreft de avondetappe ben ik het overigens volkomen met je eens, net als over de uitzendingen met Henry Schut bij willekeurig welk evenement. Maar ik vrees haast dat dat gewoon hedendaagse TV is, want dat zie ik ze elders ook niet beter doen.
ViveLaFrance schreef:Nederland is tijdens de Winterspelen nog steeds gericht op schaatsen. Bobsleeën doen we niet meer, voor skeleton zijn we afhankelijk van een geschorste Russin, skiën kunnen we nog steeds niet en de snowboarders zijn hooguit middelmaat.
De enige bobbaan in ons land staat in de Efteling, dus hoeveel Nederlanders zullen die sporten beoefenen? En skiën hetzelfde probleem, van een weekje wintersport wordt je niet zomaar een topskiër. Afgezien van een beetje schaatsen zijn wij nu eenmaal geen wintersportland. En dus zal talent hier altijd veel schaarser zijn dan in landen waar skiën een onderdeel van de cultuur is, en feitelijk al met een 5-0 achterstand aan de start verschijnen.

Des te knapper dat iemand als Sauerbreij dan toch de top wist te behalen. Maar ik vindt het onrealistisch om te denken dat met wat meer steun vanuit de bonden we in zulke sporten structureel aan de top mee zouden kunnen draaien.
ViveLaFrance schreef:Voor de organisaties uiteraard niet, want ook tijdens de OS krijgen de populairste sporten meer aandacht in de vorm van grotere stadions en media. Een grote voetballer, tennisser, basketballer, hardloper, honkballer enzovoorts wordt niet zo snel gedumpt als Wüst nu meemaakt kort na de OS. Wie geld genereert binnen een A-sport heeft keuzes genoeg.
Tsja, daar hebben we het al eens eerder over gehad, maar wat mij betreft zijn de OS juist bij uitstek een podium voor sporten die normaal gesproken in de luwte van die handvol grote sporten bestaan. En in de meeste van die sporten is het geen vetpot.

En het is uiteraard lullig voor Wüst, maar zoals ik eerder al aangaf begrijp ik wel waarom de sponsoren niet in de rij staan om een enorme bak geld in een schaatsploeg te steken. Zeg eens eerlijk: wie van ons wist (voor deze week) voor welke ploeg Wüst schaatst? Heel veel geld voor minimale zichtbaarheid.
ViveLaFrance schreef:Ironisch genoeg negeert de KNSB de populairste schaatsdiscipline kunstrijden, terwijl we ooit goud wonnen op dit onderdeel.
Ik ben het volkomen met je eens dat een voormalig gouden medaillewinnares gewoon alle steun van de KNSB verdient. Het zou toch prachtig zijn geweest als Sjoukje nu gewoon weer met een gouden plak daar op het podium zou hebben gestaan? Met een klein beetje medewerking van de KNSB was de rest kansloos geweest.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Nederland nam bijna met curling deel aan de OS. Het is niet dat er in Nederland een groot circuit is voor curling en dat men er van jongs af aan mee opgroeit. Het is gewoon een groepje die zich daar op richt en al bijna op het hoogste podium mee kon doen.
Om aan te geven hoe sporten kunnen verschillen in grootte. Hierdoor ontkom je niet aan verschillende waarderingen van gelijke prestaties.
HondArd schreef:Van deze editie en de editie ervoor niet mee, bekijk je het echter breder over ALLE winterspelen tot nu toe van valt de dominantie van Nederland zwaar mee. En gelet op de historie kan het met de dominantie van Nederland in het langebaanschaatsen zo weer in een dip komen.
Oh, ik doelde niet eens op de meest recente medaillespiegels. Ik had het dan ook over de “totale medaillespiegel”. Nederland heeft ruim 21% van de schaatsmedailles gewonnen.
HondArd schreef:Ja, en?
Het ging dan ook om niet-schaatsdisciplines zoals skiën, snowboarden en bobsleeën. Nederland presteert op dit vlak structureel slecht.
HondArd schreef:En dan heb je zo al een achterstand op de meeste andere landen.
Als Belgen zich kunnen kwalificeren voor onder andere skiën, langlaufen en biatlon dan hoeft Nederland toch niet afwezig te zijn op deze onderdelen? Beiden zijn geen wintersportlanden.
HondArd schreef:Plus: genoeg andere sporten waar Nederland ook niet altijd in vertegenwoordigd is tijdens een OS. Voetbal bijvoorbeeld.
Dat heeft niet altijd met gebrek aan kwaliteit te maken, maar vooral met de bond die het niet serieus neemt. Kwalijke zaak natuurlijk net als de KNSB wat betreft kunstrijden.
HondArd schreef:En Canada haalde een gouden plak met een "Nederlander"en België ooit brons met een Hagenees. Kruisbestuivingen komen wel vaker voor in de sport.
Huh? Ik bedoelde dat een Nederlandse mocht meedoen, omdat een Russin werd geschorst. Trouwens, het misplaatst benadrukken van de Nederlandse achtergrond van buitenlandse sporters kun je beter aan de NOS overlaten ;)
HondArd schreef:De paralympics vertellen een ander verhaal. En in een wereldwijd heel populaire sport als snowboarden kan niet iedereen in de top gaan zitten, je hebt een hele brede middenmoot nodig van atleten die best een goed stukje kunnen sporten om het complete startveld interessant te houden om het de top niet al TE makkelijk te maken. Anders kunnen we de eredivisie ook wel terugbrengen tot 5 ploegen die onderling 8 duels met elkaar aan moeten gaan.
De paralympics staan natuurlijk los van de OS. Uiteraard is de top niet voor iedereen haalbaar. Ik vraag me alleen af of de werkwijze van bepaalde bonden het beste uit de atleten haalt.
HondArd schreef:In zowat alle sporten die er zijn zijn er wel Nederlanders actief (vaak ook internationaal) en als je maar goed genoeg bent dan wordt er ooit een vergrootglas op je gelegd. En als dat wat er onder dat vergrootglas ligt maar interessant genoeg is dan komt de interesse vanuit de bonden vanzelf en komt er ooit OOIT een ticktet voor de OS, maakt niet uit wat voor sport.
Een bond draagt de verantwoordelijkheid voor het opleiden en begeleiden van talent. Het kan en mag niet zo zijn dat een talentvolle kunstrijder pas aandacht krijgt van de bond als hij/zij presteert. Zo werken andere bonden (bv. voetbal, hockey, schaatsen) ook niet. Volgens Joan Haanappel wordt kunstrijden volledig genegeerd door de KNSB waar het buitenland professioneler te werk gaat.
WizardOfOss schreef:Maar verandert dat er iets aan dat er ontiegelijk veel voetbal op TV is, aanzienlijk meer dan schaatsen?
Er wordt toch ook meer gevoetbald gedurende het jaar? Competitie, beker, (oefen)interlands. Ondanks dat schaatsen een seizoensport is, is bijna elk toernooi live te volgen bij de publieke omroep. Live Nederlands voetbal niet.
WizardOfOss schreef:O, dat is nieuw voor mij. Volgens mij is de NOS een algemene nieuwsomroep die toevallig ook veel aandacht voor sport heeft.

Maar zelfs al zou het een sportmedium moeten zijn, dan nog blijft het een Nederlands sportmedium. Is het dan werkelijk zo vreemd dat ze hun uitzendingen voornamelijk op wat in Nederland populair is afstemmen?

...maar het ontgaat mij nog steeds wat je dan wél bedoelt met die "bredere blik", want aandacht besteden aan alle sporten alleen is dus niet voldoende. En dan kom ik toch weer terug op de eerdere vraag: mag de NOS meer aandacht aan schaatsen besteden dan aan andere sporten op de OS?
Zoals gezegd, meer aandacht voor schaatsen is logisch, maar naar mijn mening niet in de door de publieke omroep (NOS voorop) gekozen hoeveelheid. Voor- en nabeschouwingen rondom het schaatsen? Dagelijks, in diverse (actualiteiten)programma’s. Sidekick van het algemeen programma in de vooravond? Een schaatser. Sidekick van het avondprogramma? Een schaatser. Kijkers met een brede sportinteresse krijgen automatisch een stortvloed aan schaatsen voorgeschoteld. De wens van de kijker of het beleid van de zender? Ik sluit gemakzucht in deze niet uit.

Ik ben nu eenmaal niet chauvinistisch, laat staan nationalistisch, ingesteld. Ook van buitenlandse atleten en hun prestaties wil ik alles weten in plaats van het kleinburgerlijke ‘Beer uit Lemmer’-gezeur over schaatsers. De Nederlandse benadering van topsporters is bijna kinderlijk te noemen. Winnaars worden snel onderuit gehaald en verliezers moeten janken voor de camera. Waarom niet direct live gaan? Waarom niet meer inhoudelijke reportages over (buitenlandse) atleten? Eurosport zal wellicht meer middelen hebben, maar qua analyse, commentaar en presentatie waren ze Champions League waar de NOS op amateurniveau opereerde.

Ard begon laatst over korfbal. Ergens vreemd dat de NOS daar amper aandacht voor heeft. Nederland domineert deze sport meer dan in het schaatsen en het is een teamsport. Verreweg de meeste recreatieve sporters in Nederland doen aan teamsport. Blijkbaar niet interessant genoeg voor de NOS om meer aandacht te besteden aan korfbal (lees: een bredere blik te hanteren) t.o.v. de aandacht voor het individuele schaatsen.
WizardOfOss schreef:En het is uiteraard lullig voor Wüst, maar zoals ik eerder al aangaf begrijp ik wel waarom de sponsoren niet in de rij staan om een enorme bak geld in een schaatsploeg te steken. Zeg eens eerlijk: wie van ons wist (voor deze week) voor welke ploeg Wüst schaatst? Heel veel geld voor minimale zichtbaarheid.
Het is treurig dat de meest succesvolle Nederlandse olympiër een dergelijke behandeling krijgt. Medelijden is ook niet nodig, want ze woont in een riante villa en verdiende tonnen bij TVM, maar zelfs ik als niet-schaatsliefhebber vind het onterecht dat iedereen achter Lieke Martens aanloopt, terwijl Ireen aan de kant wordt gezet. Zou het dan toch met (de populariteit van) de sport en sporter te maken hebben?
WizardOfOss schreef:Ik ben het volkomen met je eens dat een voormalig gouden medaillewinnares gewoon alle steun van de KNSB verdient. Het zou toch prachtig zijn geweest als Sjoukje nu gewoon weer met een gouden plak daar op het podium zou hebben gestaan? Met een klein beetje medewerking van de KNSB was de rest kansloos geweest.
Een buitenstaander kan er nog kortzichtig en lacherig over doen, maar voormalig succes in kunstrijden zou voor de KNSB een reden moeten zijn om aandacht te houden voor de meest populaire Olympische wintersport. Nee, lekker kleinburgerlijk denken en de sport negeren. Schande.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Nederland heeft ruim 21% van de schaatsmedailles gewonnen.
Ach, zoals eerder aangegeven heeft Duitsland 57% van alle rodelmedailles ooit gewonnen en bijna driekwart van het goud. Dat het goud bij de heren niet naar Duitsland ging was een van de grootste sensaties van de afgelopen OS. En Canada heeft zowel in het ijshockey als het curling ongeveer een kwart van alle medailles gewonnen, terwijl ze daarbij nota bene slechts 1 op de 3 medailles zouden kunnen winnen. Daartegen afgezet stelt de Nederlandse dominantie in het schaatsen eigenlijk niet eens zoveel voor...
ViveLaFrance schreef:Als Belgen zich kunnen kwalificeren voor onder andere skiën, langlaufen en biatlon dan hoeft Nederland toch niet afwezig te zijn op deze onderdelen? Beiden zijn geen wintersportlanden.
Zijn die Belgen ook maar enigszins in de buurt gekomen van een medaille? Of is meedoen nu ineens toch belangrijker dan winnen?

Maar eerlijk is eerlijk: wij hadden Akwasi kunnen hebben. Gemiste kans van het NOC.
ViveLaFrance schreef:Het kan en mag niet zo zijn dat een talentvolle kunstrijder pas aandacht krijgt van de bond als hij/zij presteert. Zo werken andere bonden (bv. voetbal, hockey, schaatsen) ook niet. Volgens Joan Haanappel wordt kunstrijden volledig genegeerd door de KNSB waar het buitenland professioneler te werk gaat.
Bekijk je het niet een beetje te zwart/wit? Ik denk dat het altijd een balans zal zijn, en dat behaalde resultaten investeringen in talent zullen opstuwen. Zie het shorttrack, of bij de zomerspelen bijvoorbeeld het turnen. Maar ik waag te betwijfelen of de KNSB überhaupt de financiële middelen heeft om naar Chinees model uit het niets in een paar jaar tijd een stel wereldtoppers te kweken. En dus zal er eerst talent moeten zijn alvorens er sprake kan zijn van grootschalige steun. De door jou genoemde bonden (met daarbij vreemd genoeg de schaatsbond???) werken allemaal vanuit bestaand succes, en kunnen dat ook alleen volhouden zolang dat succes enigszins op peil blijft. Dat is iets totaal anders dan vanaf nul succes creëren.
ViveLaFrance schreef:Er wordt toch ook meer gevoetbald gedurende het jaar? Competitie, beker, (oefen)interlands. Ondanks dat schaatsen een seizoensport is, is bijna elk toernooi live te volgen bij de publieke omroep. Live Nederlands voetbal niet.
Zoals eerder aangegeven, kwestie van geld. Denk je nu werkelijk dat de NOS het Nederlands voetbal niet maar wat graag live zou willen uitzenden? Dus maken ze van wat ze wél mogen het maximale.
ViveLaFrance schreef:Zoals gezegd, meer aandacht voor schaatsen is logisch, maar naar mijn mening niet in de door de publieke omroep (NOS voorop) gekozen hoeveelheid. Voor- en nabeschouwingen rondom het schaatsen? Dagelijks, in diverse (actualiteiten)programma’s.
En ook bij het shorttrack. En zelfs een keer bij het skeleton. Weliswaar wat korter, maar toch. Over de ski-onderdelen kan ik niks zeggen, op die tijdstippen sliep ik.

Maar 27 van de 31 Nederlandse atleten kwamen nu eenmaal op de schaatsbaan (kort of lang) in actie, dus uiteraard zal er daardoor meer aandacht voor de schaatsers geweest zijn dan voor de andere sporten.
ViveLaFrance schreef:Sidekick van het algemeen programma in de vooravond? Een schaatser. Sidekick van het avondprogramma? Een schaatser.
Welke niet-schaatsende Nederlandse wintersporter had jij dan graag als vaste sidekick gezien?

En Wennemars zie ik zo onderhand meer als een TV-persoonlijkheid dan als schaatser, hij zit er duidelijk ook niet voor de analyses. Een soort net iets minder irritante versie van Marc-Marie Huijbregts, al scheelt het niet veel. Veldkamp daarentegen kan ik wel hebben, die is sowieso ook een dusdanig sportdier dat hij ook over andere sporten wel wat zinnigs kan zeggen.
ViveLaFrance schreef:Kijkers met een brede sportinteresse krijgen automatisch een stortvloed aan schaatsen voorgeschoteld. De wens van de kijker of het beleid van de zender? Ik sluit gemakzucht in deze niet uit.

Ik ben nu eenmaal niet chauvinistisch, laat staan nationalistisch, ingesteld.
Chauvinistisch of niet, de Nederlandse Omroep Stichting zal nu eenmaal meer aandacht besteden aan Nederlandse sporters. Kan je me één land noemen waar dat anders is? Hebben de Duitse of Engelse publieke omroepen een mindere focus op de eigen atleten en dus de sporten waarin zij uitkomen? Nou ja, België wellicht, want die hebben nu eenmaal nauwelijks prestaties om zich op te focussen....
(deels uit medelijden met de Belgen zou veldrijden wat mij betreft best Olympisch mogen worden....)

Maar laten we wel zijn: ook de publieke omroep wordt hard afgerekend op kijkcijfers. Even wat Googlen levert op dat 2,99 miljoen mensen live naar de 10KM hebben zitten kijken. Niet gek voor een programma wat doordeweeks onder werktijd werd uitgezonden, en het is ook meer dan de gemiddelde Studio Sport Eredivisie op zondagavond. De middaguitzending van Pyeongchang Vandaag kwam die dag tot 1,8 miljoen kijkers, en hoefde naast die 10km alleen nog het 8u Journaal voor te laten. En Studio Sportwinter was met 1,3 miljoen kijkers het best bekeken programma op prime time. Kortom, dat wekt toch de indruk dat dit beleid de kijkers niet echt afschrikt, al zou ik er nog best reden in willen zien om het duo Schut/Wennemars opzij te schuiven.
ViveLaFrance schreef:Waarom niet meer inhoudelijke reportages over (buitenlandse) atleten? Eurosport zal wellicht meer middelen hebben, maar qua analyse, commentaar en presentatie waren ze Champions League waar de NOS op amateurniveau opereerde.
Tsja, het zal inderdaad wel met de financiële middelen te maken hebben. En dus worden er een select aantal prominente atleten uitgepikt voor wat extra aandacht, maar kan niet aan elk van de 2922 deelnemende atleten een paar minuten besteedt worden. En wees eerlijk: denk je niet dat jij de enige zou zijn die interesse heeft in een uitgebreide reportage rond bijvoorbeeld Thierry Langer?
ViveLaFrance schreef:Ard begon laatst over korfbal. Ergens vreemd dat de NOS daar amper aandacht voor heeft. Nederland domineert deze sport meer dan in het schaatsen en het is een teamsport.
Ik waag te betwijfelen of er überhaupt een dusdanig verband is tussen dominantie en populariteit. Schaatsen was ook al zeer populair toen Nederland nog lang niet zo dominant was. En met een wat bredere blik: skispringen geniet toch ook een aardige mate van populariteit terwijl we daar überhaupt niet op topniveau aan meedoen. En buiten de wintersport: de F1 heeft nu met Max uiteraard best een boost gekregen, maar ook zonder Nederlands succes of überhaupt deelname had het aan populariteit niet te klagen.
ViveLaFrance schreef:Verreweg de meeste recreatieve sporters in Nederland doen aan teamsport. Blijkbaar niet interessant genoeg voor de NOS om meer aandacht te besteden aan korfbal (lees: een bredere blik te hanteren) t.o.v. de aandacht voor het individuele schaatsen.
En ook hier waag ik te betwijfelen of er zo'n direct verband is tussen de manier van sport beoefenen en sport kijken. Sport beoefenen is voor veel mensen toch vooral ook een sociaal gebeuren. En dat werkt nu eenmaal beter in een team.

Daarnaast, klopt jouw stelling überhaupt wel? Want hoeveel mensen doen recreatief aan hardlopen, fietsen of desnoods gewoon fitness? Niet in club- of competitieverband, maar is het daarom geen recreatieve sport? Niet voor het sociale aspect, maar vooral om fit te blijven (zou ik wellicht ook eens moeten doen ....).
ViveLaFrance schreef:....maar zelfs ik als niet-schaatsliefhebber vind het onterecht dat iedereen achter Lieke Martens aanloopt, terwijl Ireen aan de kant wordt gezet.
Dan ben ik toch benieuwd: hoeveel ton per jaar zou Lieke Martens aan persoonlijke sponsoring ontvangen? Heb jij enig idee?

Ik weet niet hoeveel geld Justlease er jaarlijks in pompte, maar het was blijkbaar voldoende om 8 atleten plus 4 man staf de wereld rond te vliegen. Dan hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te weten dat het dan om een hele flinke bak geld ging. Waar ze dus bar weinig zichtbaarheid voor terugkregen. Gevalletje kosten/baten, niet zo moeilijk toch?
ViveLaFrance schreef:Een buitenstaander kan er nog kortzichtig en lacherig over doen, maar voormalig succes in kunstrijden zou voor de KNSB een reden moeten zijn om aandacht te houden voor de meest populaire Olympische wintersport. Nee, lekker kleinburgerlijk denken en de sport negeren. Schande.
Eenmalig succes (nou vooruit, ook nog twee keer zilver) van 58 jaar geleden. Hoe lang kan je daar op blijven teren?

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet, en heb nooit gezegd dat de KNSB niet in kunstrijden zou hoeven investeren. Maar zoals ik eerder aangaf moet dat in mijn optiek wel samenhangen met aanwezig talent wat het waard is om in te investeren. Ik geloof niet dat de KNSB over de financiële middelen beschikt om uit het niets toekomstige medaillekandidaten te kweken. Jij wel? Even heel zwart/wit: hoeveel schaatsmedailles is een Nederlandse deelname aan het kunstschaatsen jou waard?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Van deze editie en de editie ervoor niet mee, bekijk je het echter breder over ALLE winterspelen tot nu toe van valt de dominantie van Nederland zwaar mee. En gelet op de historie kan het met de dominantie van Nederland in het langebaanschaatsen zo weer in een dip komen.
Oh, ik doelde niet eens op de meest recente medaillespiegels. Ik had het dan ook over de “totale medaillespiegel”. Nederland heeft ruim 21% van de schaatsmedailles gewonnen.
En dan zijn andere landen in andere takken van wintersport vele malen dominanter. De dominantie van Nederland in het langebaan schaatsen wordt echt zwaar maar dan ook ZWAAR overdreven. Kijk anders nog eens in de link die ik een paar posts geleden heb geplaatst.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:En dan heb je zo al een achterstand op de meeste andere landen.
Als Belgen zich kunnen kwalificeren voor onder andere skiën, langlaufen en biatlon dan hoeft Nederland toch niet afwezig te zijn op deze onderdelen? Beiden zijn geen wintersportlanden.
Wat wil je nou? Van de ene kant wil je niet dat er landen te gemakkelijk aan bepaalde onderdelen meedoen omdat het dan een "circus" wordt, om vervolgens België te prijzen omdat die wel skiërs, langlaufers en biatleten afvaardigen. Ik heb de OS niet fanatiek gevolgd of zo maar het lijkt me niet dat België nou zo goed gepresteerd heeft in die disciplines. Daarnaast is het in België makkelijker om aan langlaufen (en dus ook biatlon) te doen omdat het daar in bepaalde streken relatief makkelijker sneeuwt.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Plus: genoeg andere sporten waar Nederland ook niet altijd in vertegenwoordigd is tijdens een OS. Voetbal bijvoorbeeld.
Dat heeft niet altijd met gebrek aan kwaliteit te maken, maar vooral met de bond die het niet serieus neemt. Kwalijke zaak natuurlijk net als de KNSB wat betreft kunstrijden.
Niks kwalijks aan, er is gewoon geen Nederlander goed genoeg in kunstrijden. En aan de "vijver"van kunstrijders kan het niet liggen, genoeg die het doen maar het zal volgens de KNSB (terecht) allemaal niet goed genoeg zijn om in een zwaar internationaal veld daar een kans mee te maken om er zodoende in te investeren. En als je er wel zwaar in investeert ook al is niemand goed genoeg is het gewoon verloren moeite.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:En Canada haalde een gouden plak met een "Nederlander"en België ooit brons met een Hagenees. Kruisbestuivingen komen wel vaker voor in de sport.
Huh? Ik bedoelde dat een Nederlandse mocht meedoen, omdat een Russin werd geschorst.
Soms moet je een beetje geluk hebben. Denemarken werd in 1992 Europees kampioen voetbal omdat ze om te beginnen net mee mochten doen omdat "Joegoslavië" geschorst was.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:In zowat alle sporten die er zijn zijn er wel Nederlanders actief (vaak ook internationaal) en als je maar goed genoeg bent dan wordt er ooit een vergrootglas op je gelegd. En als dat wat er onder dat vergrootglas ligt maar interessant genoeg is dan komt de interesse vanuit de bonden vanzelf en komt er ooit OOIT een ticktet voor de OS, maakt niet uit wat voor sport.
Een bond draagt de verantwoordelijkheid voor het opleiden en begeleiden van talent. Het kan en mag niet zo zijn dat een talentvolle kunstrijder pas aandacht krijgt van de bond als hij/zij presteert. Zo werken andere bonden (bv. voetbal, hockey, schaatsen) ook niet. Volgens Joan Haanappel wordt kunstrijden volledig genegeerd door de KNSB waar het buitenland professioneler te werk gaat.
En ik denk dat er op dit moment geen kunstrijder talent genoeg is om mee verder te gaan. Misschien dat ze in andere landen tegen beter weten in wel investeren in de (net niet) talenten maar dat levert tot nu toe ook niet veel op, toch?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Overige Sport

Bericht door Martin »

Voor iets waarvan de belangrijkste wedstrijd maar 1x in de vier jaar veel investeren, is sowieso dubieus. Ik zit eigenlijk te wachten op een echt tennistalent uit Nederland. Wanneer kunnen wij die verwachten en op wie moeten we letten? Alec Deckers?
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Daartegen afgezet stelt de Nederlandse dominantie in het schaatsen eigenlijk niet eens zoveel voor...
Ard wijst ook naar andere landen en hun dominantie in andere sporten om de Nederlandse dominantie in het schaatsen te vergoelijken. Het is echter de internationale schaatsbond ISU, met op dit moment zelfs een Nederlandse voorzitter, waar men ontevreden is over de dominantie van Nederland. Gek hè?!
WizardOfOss schreef:En dus zal er eerst talent moeten zijn alvorens er sprake kan zijn van grootschalige steun.
En dat is er volgens Joan Haanappel die daar in diverse programma's, niet bij de kortzichtige NOS-kliek, over heeft gesproken. Ze spreekt zelfs over supertalenten bij de dames. Er is nu een fonds, gesteund door o.a. Paul de Leeuw, opgericht om de huidige talenten zo goed mogelijk te begeleiden waar de bond niks doet. Haanappel benoemde bij DWDD de onwil van de KNSB.
WizardOfOss schreef:De door jou genoemde bonden (met daarbij vreemd genoeg de schaatsbond???) werken allemaal vanuit bestaand succes, en kunnen dat ook alleen volhouden zolang dat succes enigszins op peil blijft. Dat is iets totaal anders dan vanaf nul succes creëren.
Nogmaals, kunstrijden is een schaatsonderdeel. Eigenlijk zeg je dat bonden pas in actie komen als er succes is. De typische Nederlandse denkfout die je in het buitenland gelukkig minder treft. Een bond hoort te zorgen voor opleiding en begeleiding van talenten. In elke sport komen resultaten niet uit de lucht vallen. Overigens is Nederland vaker wereldkampioen kunstrijden geweest dan wereldkampioen voetbal.
WizardOfOss schreef:Welke niet-schaatsende Nederlandse wintersporter had jij dan graag als vaste sidekick gezien?
Nicolien Sauerbreij had een leuke rol bij Eurosport. Waarom trouwens een vaste sidekick? Wissel het af, maar nee het Nederlandse volk moet en zal het schaatsen door de strot geduwd krijgen, ook als er niet wordt geschaatst.
WizardOfOss schreef:Veldkamp daarentegen kan ik wel hebben, die is sowieso ook een dusdanig sportdier dat hij ook over andere sporten wel wat zinnigs kan zeggen.
Ohnee, weg ermee. Van wat ik gezien heb, las hij bijna alles op van een papiertje. Hij komt niet in de buurt van Ritsma en Tuitert. Mark komt altijd prettig over bij Peptalk.
WizardOfOss schreef:En wees eerlijk: denk je niet dat jij de enige zou zijn die interesse heeft in een uitgebreide reportage rond bijvoorbeeld Thierry Langer?
Je kunt zo aan de slag bij de NOS. Het onderschatten van de Nederlandse (sport)kijker zit er al in. Ik heb niks met dressuur, maar heb al drie docu's gezien over deze paardensport. Ook van Annette van Trigt, een vrouw met inhoud waar ze nooit afscheid van hadden moeten nemen bij de NOS. Maar ja, waarschijnlijk te veel inhoud en te weinig looks in verhouding tot Dione.
WizardOfOss schreef:En buiten de wintersport: de F1 heeft nu met Max uiteraard best een boost gekregen, maar ook zonder Nederlands succes of überhaupt deelname had het aan populariteit niet te klagen.
Kul. De Nederlandse aandacht op TV werd minder na de periode van Jos. Zenders vonden het niet interessant genoeg en de NOS stopte ook met de uitgebreide samenvatting. Nu uiteraard niet. Nee, Jantje Lammers komt elke GP opdagen met zijn vaste rubriek 'de oranje bril'.
WizardOsOss schreef:Gevalletje kosten/baten, niet zo moeilijk toch?
Hoef je mij niet te vertellen. Vandaar ook dat ik spreek van schijnbare populariteit van schaatsen.
HondArd schreef:Wat wil je nou? Van de ene kant wil je niet dat er landen te gemakkelijk aan bepaalde onderdelen meedoen omdat het dan een "circus" wordt, om vervolgens België te prijzen omdat die wel skiërs, langlaufers en biatleten afvaardigen.
Circus als in genaturaliseerde D-sporters. Dat staat dus los van België waar ze hebben geïnvesteerd in bv. skiën. Uiteraard winnen ze niet meteen de hoofdprijs, maar ze moeten ergens beginnen. Nederland begint nooit.
HondArd schreef:En ik denk dat er op dit moment geen kunstrijder talent genoeg is om mee verder te gaan.
Net als Sander denk je, maar je weet het niet ;) Ik ben ook geen deskundige, maar ik vertrouw op de kennis van Joan Haanappel, Sjoukje Dijkstra en Hans van Zetten.
Martin schreef:Voor iets waarvan de belangrijkste wedstrijd maar 1x in de vier jaar veel investeren, is sowieso dubieus.
Gelijk mee stoppen dan met de OS? Bij het kunstrijden gaat het vooral om het inhuren van de juiste coaches om het beste uit de talenten te halen. Dit kost simpelweg meer geld en de KNSB geeft geen stuiver.
Martin schreef:Ik zit eigenlijk te wachten op een echt tennistalent uit Nederland. Wanneer kunnen wij die verwachten en op wie moeten we letten? Alec Deckers?
Het duurde even, maar daar is dan alsnog de zijweg tennis :D Ook genoten van Bertens vorige week die haar grootste zege ooit boekte? ;) Complimenten dat je Deckers kent. Hij komt te kort voor de top en mist aansluiting. Daarnaast komt hij niet los van papa Richard en gezien diens historie met zijn vader is het de vraag of de samenwerking de juiste keuze is geweest.

Waar de KNSB een sport negeert richt de KNLTB zich juist op te veel talentjes. Ze durven niet vroegtijdig te selecteren en wedden liever op meerdere paarden. Mede hierdoor loopt de Nederlandse top al jaren achter de feiten aan waar buitenlandse talenten gefêteerd worden door hun bond. Zodoende hebben ook kleinere (tennis)landen Nederland ingehaald.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Overige Sport

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Ard wijst ook naar andere landen en hun dominantie in andere sporten om de Nederlandse dominantie in het schaatsen te vergoelijken. Het is echter de internationale schaatsbond ISU, met op dit moment zelfs een Nederlandse voorzitter, waar men ontevreden is over de dominantie van Nederland. Gek hè?!
Ach, ik vind het een gezonde houding van een bond dat ze naar een brede top streven. Ik ben wat dat betreft eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij de bonden is waarbij de dominantie van een enkel land nog zoveel groter en langduriger is. Zou Josef Fendt zich in de 24 jaar van zijn voorzitterschap al eens negatief hebben uitgelaten over de totale dominantie van zijn landgenoten in het rodelen?

En uiteraard zal onze calvinistische houding ook wel een rol spelen, want vreemd genoeg zijn het ook vooral Nederlanders die moeite hebben met Nederlandse dominantie. Waarschijnlijk exact dezelfde Nederlanders die ook klagen als we eens wat minder zouden winnen.

Daarnaast, vergeet ook niet dat niet iedereen baalt van die Nederlandse dominantie. Kijk wat voor kunstgrepen Noorwegen en Duitsland nog steeds uithalen om hun vroegere dominantie niet weer terug te krijgen. Vallen tijdens een 10km, of toch steeds maar weer die ene bejaarde schaatster blijven sturen. Nee, elk nadeel heb z'n voordeel, ook in het schaatsen.
ViveLaFrance schreef:En dat is er volgens Joan Haanappel die daar in diverse programma's, niet bij de kortzichtige NOS-kliek, over heeft gesproken. Ze spreekt zelfs over supertalenten bij de dames. Er is nu een fonds, gesteund door o.a. Paul de Leeuw, opgericht om de huidige talenten zo goed mogelijk te begeleiden waar de bond niks doet. Haanappel benoemde bij DWDD de onwil van de KNSB.
Tsja, dan zou de KNSB daar wellicht toch eens naar moeten kijken. Ik zeg ook niet dat ze heilig zijn. Alleen dat ook zij keuzes moeten maken en ik een keuze voor succes kan begrijpen.

Maar wat ik me dan wel afvraag: als er werkelijk zulk toptalent is in zo'n grote commerciële wereldwijde sport, waarom is dat dan überhaupt afhankelijk van de bescheiden middelen van een bond, of van een fonds van een paar BN'ers? Waarom staan de grote sponsoren dan niet massaal in de rij?
ViveLaFrance schreef:Nogmaals, kunstrijden is een schaatsonderdeel. Eigenlijk zeg je dat bonden pas in actie komen als er succes is. De typische Nederlandse denkfout die je in het buitenland gelukkig minder treft. Een bond hoort te zorgen voor opleiding en begeleiding van talenten. In elke sport komen resultaten niet uit de lucht vallen.
Bonden kunnen in actie komen als er een redelijke kans op succes is. Jij blijft er nog steeds volledig aan voorbij gaan dat de KNSB ook geen ongelimiteerde middelen heeft, en dus moet kiezen. En dus wederom de vraag: geloof jij werkelijk dat de KNSB over de middelen beschikt om over 4 of 8 jaar een aantal topfavorieten in het kunstschaatsen klaar te hebben staan?

En wat betreft het buitenland: loopt niet zo'n beetje elke sporter waar dan ook ter wereld die nog niet de absolute top bereikt heeft te klagen dat hij/zij te weinig of helemaal geen steun krijgt?
ViveLaFrance schreef:Overigens is Nederland vaker wereldkampioen kunstrijden geweest dan wereldkampioen voetbal.
Overigens is Nederland vaker wereldkampioen schaatsen op de lange baan geweest dan wereldkampioen kunstschaatsen. ;)

Maar uiteraard ben jij nu appels met meloenen aan het vergelijken, en gooi ik er nu nog even een tros druiven bij. Er zijn sowieso meer wereldkampioenschappen te verdelen geweest. En blijft staan dat het allemaal héél erg lang geleden is. In die tijd konden we überhaupt nog nauwelijks voetballen....
ViveLaFrance schreef:Nicolien Sauerbreij had een leuke rol bij Eurosport.
En zat dus waarschijnlijk contractueel al vast. Had je nog iemand in de aanbieding?
ViveLaFrance schreef:Waarom trouwens een vaste sidekick? Wissel het af, maar nee het Nederlandse volk moet en zal het schaatsen door de strot geduwd krijgen, ook als er niet wordt geschaatst.
Tsja, dat is nu eenmaal het gekozen format: een vaste presentator, een vaste sidekick, een vaste groep kenners voor de diverse sporten, en steeds wisselende gasten. Wat je dus eigenlijk zegt is dat jij Henry Schut liever een solo-presentatie ziet doen met alleen gasten? Wordt ie waarschijnlijk nóg saaier....
ViveLaFrance schreef:Ohnee, weg ermee. Van wat ik gezien heb, las hij bijna alles op van een papiertje. Hij komt niet in de buurt van Ritsma en Tuitert. Mark komt altijd prettig over bij Peptalk.
Ik kan me niet herinneren Ritsma ooit over een andere sport dan schaatsen gehoord te hebben, even afgezien van zijn eigen autorace-escapades. En Tuitert heb ik vanuit die optiek alleen over Akwasi gehoord. Maar als schaatsanalist vind ik beiden prima hoor.
ViveLaFrance schreef:Je kunt zo aan de slag bij de NOS. Het onderschatten van de Nederlandse (sport)kijker zit er al in. Ik heb niks met dressuur, maar heb al drie docu's gezien over deze paardensport.
Tsja, een docu is iets anders dan een voorbeschouwing of achtergrond van een sporter vóór hij een prestatie levert. En uiteraard zullen er best een paar sportieve nobodies zijn die een interessant verhaal hebben. Ik moet zeggen dat met een stukje achtergrond mijn beeld van Akwasi toch ook bijgedraaid is, dat is ook niet zomaar een clown maar een getalenteerde topsporter die min of meer noodgedwongen op een voor hem nieuwe sport in het diepe is gesprongen.

Maar blijft staan dat het overgrote deel van de deelnemers zo'n verhaal (nog) niet heeft. En dus vind ik het niet vreemd dat de NOS er voor kiest om het overgrote deel van z'n kostbare zendtijd besteedt aan live sport en de Nederlandse deelnemers.
ViveLaFrance schreef:Kul. De Nederlandse aandacht op TV werd minder na de periode van Jos. Zenders vonden het niet interessant genoeg en de NOS stopte ook met de uitgebreide samenvatting. Nu uiteraard niet. Nee, Jantje Lammers komt elke GP opdagen met zijn vaste rubriek 'de oranje bril'.
Goh, enige nuance is jou ook vreemd hè? Uiteraard piekt het wanneer er een Nederlandse deelnemer van enig allooi is, maar dat is met elke sport. Een EK/WK voetbal waar Oranje aan meedoet trekt meer kijkers en krijgt dus meer aandacht van de media dan eentje waar we niet aan meedoen. Maar is live F1 ooit van de buis verdwenen? Als ik het me goed herinner heeft het alleen even achter de decoder gezeten. En ook hier: kosten en baten. F1 uitzenden is niet gratis, en ook Jantje Lammers komt niet gratis naar de studio, dus zal er toch gekeken moeten worden of er wel voldoende animo voor is.
ViveLaFrance schreef:Hoef je mij niet te vertellen. Vandaar ook dat ik spreek van schijnbare populariteit van schaatsen.
Dan mag je mij nogmaals uitleggen waarom Nederlandse toptalenten in een schijnbaar wél populaire sport blijkbaar evenmin aan sponsoring kunnen komen.

Je blijft er nog steeds heel stug aan voorbij gaan dat een PLOEGsponsor heel erg veel geld moet neertellen voor verwaarloosbare exposure. Volgens mij hebben zowel de KNSB als de ISU er geen enkele moeite mee alle reclameborden langs de baan te verkopen aan hoofdzakelijk Nederlandse bedrijven. Kost waarschijnlijk stukken minder, en die komen wél duidelijk in beeld. Anders dan jij lijkt te denken is sponsoring nu eenmaal géén liefdadigheid.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Overige Sport

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Ard wijst ook naar andere landen en hun dominantie in andere sporten om de Nederlandse dominantie in het schaatsen te vergoelijken. Het is echter de internationale schaatsbond ISU, met op dit moment zelfs een Nederlandse voorzitter, waar men ontevreden is over de dominantie van Nederland. Gek hè?!
Niet gek vanuit de wetenschap dat Nederland vaak op het maniakale af zich wil aanpassen, omdat we zogenaamd een "klein" land zijn ten opzichte van anderen. En als een ander iets van ons wil dan passen we ons (te) snel aan en zijn we bereid tot het sluiten van een voor ons nadelig compromis, of we "huilen met de wolven in het bos mee" zoals die Nederlandse voorzitter van de ISU. Wat dat betreft kunnen we als Nederland vaker een voorbeeld nemen aan Griekenland en Israël. Ook kleine landen, maar ze blijven op hun strepen staan als ze vinden dat ze benadeeld worden en zullen NOOIT een compromis willen sluiten, tenzij ze er vooral het meeste voordeel van hebben. Dus wat moet die voorzitter van de ISU doen? Die moet gewoon keihard zeggen: "willen jullie van de Nederlandse dominantie af? Kom uit je luie stoel en SCHAATSEN MET DAT KADAVER!"
ViveLaFrance schreef:Nederland begint nooit.
NOOIT??? Een paar jaar geleden hadden we bobsleëers, snowboarden hebben we ook al verschillende keren gedaan (nu weer, begint een vast onderdeel te worden voor Nederland) en een niet nader te noemen sport kon Nederland dit keer afvinken. Maar in een eerder stadium toverde Chris een "argument" uit de hoge hoed waarom zij nou net NIET meegeteld mocht worden in de Nederlandse niet-schaats onderdelen, ze had "geluk" door een diskwalificatie van een ander ;) Dus kom aub niet aanzetten met het argument dat Nederland "nooit" een andere sport dan schaatsen doet op de Olympische Winterspelen.
ViveLaFrance schreef:Net als Sander denk je, maar je weet het niet ;) Ik ben ook geen deskundige, maar ik vertrouw op de kennis van Joan Haanappel, Sjoukje Dijkstra en Hans van Zetten.
In het wereldje zitten wil nog niet zeggen dat je dan altijd de ENIGE wijsheid in pacht hebt over bepaalde onderdelen. Soms is een brede blik van (ver) buiten het "wereldje" erg nodig als aanvulling om alles in het juiste perspectief te plaatsen. Ik blijf van mening dat als het talent echt heel goed is de KNSB vanzelf wel een keer daar mee verder wil, zeker in een sport waarin de mondiale competitie moordend is. Het begint nou eenmaal met een enorme bak talent in combinatie met een gigantische inzet vanuit de atleet zelf. We zijn ook niet vanuit het niets met behulp van (enkel) een grote zak met geld aan snowboarden begonnen op de winterspelen, die incidentele keer bobsleeën ook niet.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Overige Sport

Bericht door Martin »

vivalafrance schreef:
Martin schreef:Ik zit eigenlijk te wachten op een echt tennistalent uit Nederland. Wanneer kunnen wij die verwachten en op wie moeten we letten? Alec Deckers?
Het duurde even, maar daar is dan alsnog de zijweg tennis :D Ook genoten van Bertens vorige week die haar grootste zege ooit boekte? ;) Complimenten dat je Deckers kent. Hij komt te kort voor de top en mist aansluiting. Daarnaast komt hij niet los van papa Richard en gezien diens historie met zijn vader is het de vraag of de samenwerking de juiste keuze is geweest.

Waar de KNSB een sport negeert richt de KNLTB zich juist op te veel talentjes. Ze durven niet vroegtijdig te selecteren en wedden liever op meerdere paarden. Mede hierdoor loopt de Nederlandse top al jaren achter de feiten aan waar buitenlandse talenten gefêteerd worden door hun bond. Zodoende hebben ook kleinere (tennis)landen Nederland ingehaald.
Ik zou denken dat Ricard niet dezelfde fout wil maken als zijn vader. Of Richard in het algemeen als coach geschikt is, is een tweede. Volgens mij duurden zijn samenwerkingen met toptennisers nooit lang.
Idd knap van Bertens. Alles bij elkaar iets te weinig van gezien, maar je kunt niet alles kijken. Dat met een vervangende coach en een wedstrijd zelfs zonder coach. Door de buitenwereld werden nu verwachtingen uitgesproken over Roland Garros. Ik hoop dat ze daar goed start. Als ze, in mijn ogen, minder wisselvallig zou presteren, zou een goede ontwikkeling zijn.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Overige Sport

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar wat ik me dan wel afvraag: als er werkelijk zulk toptalent is in zo'n grote commerciële wereldwijde sport, waarom is dat dan überhaupt afhankelijk van de bescheiden middelen van een bond, of van een fonds van een paar BN'ers? Waarom staan de grote sponsoren dan niet massaal in de rij?
Waarschijnlijk vinden sponsors het toch prettig als de bond zich er enigszins mee bemoeit. Dan geef je een ander signaal af. De KNSB start nu ook een trainingsgroep voor schaatsers zonder ploeg. Lijkt me prettiger dan nergens op kunnen terugvallen.
WizardOfOss schreef:Bonden kunnen in actie komen als er een redelijke kans op succes is. Jij blijft er nog steeds volledig aan voorbij gaan dat de KNSB ook geen ongelimiteerde middelen heeft, en dus moet kiezen. En dus wederom de vraag: geloof jij werkelijk dat de KNSB over de middelen beschikt om over 4 of 8 jaar een aantal topfavorieten in het kunstschaatsen klaar te hebben staan?
Waar zeg ik dat ze meteen topfavorieten moeten voortbrengen in relatief korte tijd? Het zou mooi zijn als ze überhaupt een begin maken in plaats van een olympische sport compleet negeren. Dat de KNSB geen ongelimiteerde middelen heeft is een open deur gezien de diverse soaps rondom topschaatsers. Zo sterk is de bond niet.
WizardOfOss schreef:Maar uiteraard ben jij nu appels met meloenen aan het vergelijken, en gooi ik er nu nog even een tros druiven bij. Er zijn sowieso meer wereldkampioenschappen te verdelen geweest. En blijft staan dat het allemaal héél erg lang geleden is. In die tijd konden we überhaupt nog nauwelijks voetballen....
Jij eiste succes eer een sport meer aandacht verdient. Vanuit voormalig succes werken. Nou, dat is er dus. Weer niet goed?
WizardOfOss schreef:En zat dus waarschijnlijk contractueel al vast. Had je nog iemand in de aanbieding?
Harald de Man had ook gekund.
WizardOfOss schreef:Wat je dus eigenlijk zegt is dat jij Henry Schut liever een solo-presentatie ziet doen met alleen gasten? Wordt ie waarschijnlijk nóg saaier....
Ik zie Schut liever niets doen op tv ;) Door hun concurrentieloze positie heeft de NOS het erg makkelijk, maar ze kunnen mij al jaren niet meer boeien met hun voorspelbare programma's en kleurloze presentatie. John de Mol lijkt stapsgewijs hier wat aan te willen doen :thumbup:
WizardOfOss schreef:Maar is live F1 ooit van de buis verdwenen? Als ik het me goed herinner heeft het alleen even achter de decoder gezeten. En ook hier: kosten en baten. F1 uitzenden is niet gratis, en ook Jantje Lammers komt niet gratis naar de studio, dus zal er toch gekeken moeten worden of er wel voldoende animo voor is.
Punt is dat de NOS te veel een sportzender is geworden gericht op grote evenementen waarbij Nederlands succes een garantie is. Wellicht logisch voor een landelijke zender, maar juist deze werkwijze zorgt voor een grotere afstand tot de breed georiënteerde sportliefhebbers.
WizardOfOss schreef:Je blijft er nog steeds heel stug aan voorbij gaan dat een PLOEGsponsor heel erg veel geld moet neertellen voor verwaarloosbare exposure.
Verwaarloosbaar in jouw ogen, maar natuurlijk niet voor de sponsors. Anders is het weggegooid geld. Zoals Max Verstappen overal kleding draagt met Red Bull-logo's, zo deed Ireen Wüst dat voor Justlease.
WizardOfOss schreef:Anders dan jij lijkt te denken is sponsoring nu eenmaal géén liefdadigheid.
Huh? Ik noem het niet verwaarloosbaar...
HondArd schreef:Niet gek vanuit de wetenschap dat Nederland vaak op het maniakale af zich wil aanpassen, omdat we zogenaamd een "klein" land zijn ten opzichte van anderen. En als een ander iets van ons wil dan passen we ons (te) snel aan en zijn we bereid tot het sluiten van een voor ons nadelig compromis, of we "huilen met de wolven in het bos mee" zoals die Nederlandse voorzitter van de ISU.
Lijkt me ietwat overdreven gesteld. Die Nederlandse voorzitter weet dat schaatsen een C-sport zal blijven met een dominant Nederland.
HondArd schreef:NOOIT??? Een paar jaar geleden hadden we bobsleëers, snowboarden hebben we ook al verschillende keren gedaan (nu weer, begint een vast onderdeel te worden voor Nederland) en een niet nader te noemen sport kon Nederland dit keer afvinken. Maar in een eerder stadium toverde Chris een "argument" uit de hoge hoed waarom zij nou net NIET meegeteld mocht worden in de Nederlandse niet-schaats onderdelen, ze had "geluk" door een diskwalificatie van een ander ;) Dus kom aub niet aanzetten met het argument dat Nederland "nooit" een andere sport dan schaatsen doet op de Olympische Winterspelen.
Je verdraait op hysterische wijze mijn woorden. Ik zeg niet dat Nederland nooit niet-schaatsende sporters heeft, ik stel dat Nederland nooit begint met het op poten zetten van een niet-schaatssport. Vooruit, sporadisch doet er een snowboarder mee, maar in tegenstelling tot België heeft het met beleid niks te maken. Het verval na Sauerbreij bevestigt dit.
Skeletonster Bos mocht normaliter niet meedoen en profiteerde van een schorsing van een Russin. Op eigen kracht heeft ze zich niet kunnen kwalificeren. Naar mijn mening nadelig voor het circusgehalte van de OS.
HondArd schreef:In het wereldje zitten wil nog niet zeggen dat je dan altijd de ENIGE wijsheid in pacht hebt over bepaalde onderdelen. Soms is een brede blik van (ver) buiten het "wereldje" erg nodig als aanvulling om alles in het juiste perspectief te plaatsen.
Oftewel Ard weet het niet alleen beter dan de Nederlandse kunstrijdcommentator, maar ook ten opzichte van twee Nederlandse iconen uit de sport die tot op de dag van vandaag de sport volgen. Koekoek!
HondArd schreef:Ik blijf van mening dat als het talent echt heel goed is de KNSB vanzelf wel een keer daar mee verder wil, zeker in een sport waarin de mondiale competitie moordend is. Het begint nou eenmaal met een enorme bak talent in combinatie met een gigantische inzet vanuit de atleet zelf.
In mijn optiek hoort een bond talent te selecteren, op te leiden en te begeleiden. Anders ben je simpelweg niet professioneel bezig.
HondArd schreef:We zijn ook niet vanuit het niets met behulp van (enkel) een grote zak met geld aan snowboarden begonnen op de winterspelen, die incidentele keer bobsleeën ook niet.
Heb jij de indruk dat deze bonden sterk worden geleid? Vooral de bobsleebond stelt niks voor. Ze hebben zich te lang gericht op bobsleeër Van Calker waar anderen al beter waren. En waar staan ze nu? :wave:
Martin schreef:Of Richard in het algemeen als coach geschikt is, is een tweede. Volgens mij duurden zijn samenwerkingen met toptennisers nooit lang.
Klopt. Dementieva, Wawrinka en Raonic hebben niks aan hem gehad. Inmiddels coacht hij vierde garnituur uit Nederland.
Martin schreef:Ik hoop dat ze daar goed start. Als ze, in mijn ogen, minder wisselvallig zou presteren, zou een goede ontwikkeling zijn.
Zeker, maar ze is te afhankelijk van presteren op gravel.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie