Formule 1 seizoen 2015

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
TomSR
.
.
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 feb 2010, 23:19
Locatie: Haarlem

Formule 1 seizoen 2015

Bericht door TomSR »

Zijn er nog fanatieke F1 kijkers hier? Ondanks dat veel mensen er over klagen, kan ik de nieuwe regelgeving wel waarderen. De downsizing-turbo-hybride-techniek is interessant en meer in lijn met de trend in de industrie. En ondanks dat het minder herrie maakt vind ik het mooi om te zien dat de coureurs er meer moeite voor moeten doen om de paardenkrachten en vooral Newtonmeters op het asfalt te krijgen.

Ik kijk ook weer uit naar komend weekend als het seizoen weer van start gaat. Mercedes zal vrijwel zeker hun voorsprong behouden, maar het is nog niet duidelijk hoe de verhoudingen liggen tussen Red Bull, Ferrari en Williams. Om over McLaren-Honda maar te zwijgen... En natuurlijk ben ik benieuwd naar hoe goed Max het gaat doen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door WizardOfOss »

Het was bij mij al een paar jaar een aflopende zaak, waar ik ooit echt alles keek mistte ik jaar op jaar meer races. En als ik dan moet gaan zoeken welke zenders het nog wel uitzenden...

Dat kleine beetje wat ik gezien heb was ook niet echt bemoedigend, dat waren steeds vrij saaie races en dat geluid is echt een afknapper van jewelste. Maar nu Max meedoet misschien het toch maar weer eens een serieuze kans geven, ben toch wel benieuwd hoe hij het gaat doen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
TomSR
.
.
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 feb 2010, 23:19
Locatie: Haarlem

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door TomSR »

In 2014 toch echt een paar fantastische races gezien. Bahrain was een goede voorbode voor wat de rest van het seizoen ging brengen. En vooral hulde voor Mercedes dat ze hun coureurs hebben laten racen, dat maakte het ondanks hun dominantie toch vaak nog heel spannend. (Op én naast de baan) Nu er voor het komende seizoen 3 teams zo dicht op elkaar lijken te zitten om voor de 'best of the rest' positie te gaan, denk ik dat we weer mooie races gaan krijgen. Sowieso omdat Mercedes hun beleid niet verandert en Hamilton en Rosberg allebei weer iets te bewijzen hebben.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door Martin »

Ja, ik kijk vrijwel alles. Bij voorkeur BBC en als die niet live zijn, RTL+. De enkele keer dat ik echt andere verplichtingen heb, kijk ik het later alsnog. Vorig jaar naar de vrijdagtraining geweest op Spa. Even sfeer proeven. Echt apart dat we het zonder gehoorbescherming af konden. Week daarvoor Max nog zien trainen in de F3 op de Nürburgring. Denk niet dat het ooit nog zo makkelijk wordt om zo dicht bij te komen, als daar in de pits. Jos stond daar ook met Kees van der Grint te praten.

Ben ook benieuwd hoe Vettel het in de Ferrari gaat doen. Ik verwacht nog niet een constante factor, maar dat hij er toch soms goed bij zal zitten. Honda heeft nog te veel problemen met hun powerunit. Met de valse start voor Alonso begint die met een extra achterstand.
Dat wordt de wekker zetten zondag.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door Jurjen »

Ik ga kijken voor Max. Puur chauvinisme. Ik heb er zin in!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door HondArd »

Vorig jaar vergeleek ik de F1 met een veredelde cup-racerij en daar blijf ik bij. Ik heb geen moeite met (iets minder luide) turbo motoren en hybridetechnieken, wel met de FIA blauwdruk waaraan die motoren moeten voldoen. Vaste blokhoek, vast aantal cilinders, vaste inhoud, vast aantal turbo's, vast aantal kleppen per cilinder... volgens mij ligt zelfs de boring/slag verhouding gelijk. Dan mogen de motorenleveranciers best met deze reglementen ingestemd hebben: als ik zie hoe veel veranderingen in de F1 gewoon van bovenaf doorgedrukt worden (alternatieve puntentellingen, steeds meer races en dan vooral buiten Europa) dan heb ik het idee dat die motorenfabrikanten gewoon onder druk gezet zijn.
Als je de sport technisch ook interessant wil maken laat je op zijn minst de blokhoek en het aantal cilinders vrij zodat er een uitdaging ligt voor de motorenfabrikanten (en die motoren hoeven daar helemaal niet duurder voor te worden, in de jaren '80 had je geblazen 4, 6 en 8 pitters). Nu kan je beter 1 motorenleverancier aanstellen, is nog veel goedkoper. Tegenover de zogenaamde kostenbesparing op de langere termijn die met dit nieuwe motorenreglement gemoeid is, staan bijvoorbeeld de explosief gestegen transportkosten wegens de vele races buiten Europa.
Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar Max, de eerste races probeer ik dan ook te volgen. Maar gaat het om het volgen van een race-klasse dan ben ik echt verknocht aan het WEC. Binnen vastomlijnde kaders gewoon laten doen wat de fabrikant zelf wil en waar hij/zij zich goed bij voelt. Waardoor je het verschil tussen Audi, Nissan, Porsche en Toyota gewoon kan horen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door Martin »

Je hoort het verschil tussen een Mercedes en een Ferrari F1 blok nog steeds. Op technisch oogpunt heb je echter wel gelijk. Bij F1 draait het meer om de coureurs en dat spreekt mij ook aan. Alle verschillende karakters met ieder zijn specialiteit op racegebied.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door HondArd »

Bij Mercedes hebben ze (als ik het goed heb) een trucje uitgehaald met de turbo. Het koude en het warme gedeelte liggen niet tegen elkaar aan maar liggen aan weerszijden van de motor, verbonden met een as. Dit zou het verschil in geluid (voor een deel) kunnen verklaren.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door Leeuw »

Ik heb alle races gezien en ik heb niks aan racen gezien, geen spanning niks magisch.
En het heeft niks met de 1.6 turbo te maken
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Formule 1 seizoen 2015

Bericht door HondArd »

In alle euforie omtrent de entre van Max op het hoogste podium speelt er achter de schermen nog een soap af tussen Giedo vd Garde en Sauber omtrent een stoeltje. Sauber heeft Ericson en Nasr een stoeltje gegeven agv een paar mega-sponsordeals, terwijl afgelopen jaar in stilte de optie voor een stoeltje voor Giedo is verzilverd voor seizoen 2015. Een rechtbank in Zwitserland heeft Giedo al in het gelijk gesteld en het is afhankelijk van een rechtzaak in Australië wat er verder nog gaat gebeuren.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie