Tennis

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Tennis

Bericht door Jurjen »

Ik vraag me af of de gewenste reactietijd in tennis en badminton wel zoveel hoger is dan in het badminton.

Badminton wint op topsnelheid in ieder geval makkelijk maar heeft een (afhankelijk van hoe je meet) langere afstand te overbruggen.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

Natuurlijk is bij tennis (aan het net) en zeker bij badminton reactievermogen nodig, maar de controle over de bal/shuttle met plaatsing is belangrijker. Rally's bij tafeltennis zijn nooit lang. Ja, tenzij iemand continu smasht en de ander de bal telkens hoog terugbrengt. Dit alles heeft uiteraard te maken met het kleinere speelveld.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Tennis

Bericht door WizardOfOss »

Ik weet niet of je kan stellen dat tafeltennis minder kunde vraagt. Niet alleen draait het om extreme reflexen, maar er wordt ook veel meer met effect (en bijbehorende keuze van rubbers) gespeeld. Het spelletje vergt een enorme snelheid, techniek en tactiek. Het zal ook niet voor niets zijn dat de sport zo sterk door één land gedomineerd wordt, en dat de enige manier om daar ook maar enigszins bij aan te haken is om in hun bikkelharde trainingsmethodes mee te gaan. Wat Vriesekoop dan ook gedaan heeft, waarbij bleek dat ze toen als regerend Europees kampioen nog steeds maar een beginnend amateurtje was.

Maar voor de duidelijkheid, ik heb totaal niks met de sport, maar ik vind het wel denigrerend het af te doen als een mindere sport dan gewoon tennis.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Tennis

Bericht door Jurjen »

Eens!

(ook als voormalig badmintonner)
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ik weet niet of je kan stellen dat tafeltennis minder kunde vraagt. Niet alleen draait het om extreme reflexen, maar er wordt ook veel meer met effect (en bijbehorende keuze van rubbers) gespeeld.
Het lichtere materiaal bij tafeltennis zorgt in deze voor een vertekening, want in tennis wordt ook veel met effect geslagen. Eventueel kun je dit versterken met spindraden. Nadal op topniveau spant de kroon met een forehand van bijna 5000 rpm en ik ken goede amateurs die bijna elke slag alleen met spin kunnen slaan richting de 3000 rpm.
WizardOfOss schreef:Het zal ook niet voor niets zijn dat de sport zo sterk door één land gedomineerd wordt, en dat de enige manier om daar ook maar enigszins bij aan te haken is om in hun bikkelharde trainingsmethodes mee te gaan.
Exact. Het aanleren van routinematige bewegingen en dus het opbouwen van een motorisch geheugen is belangrijk voor tafeltennis. Heeft niks met kunde te maken, is gewoon aan te leren. Dat China er goed in is, is omdat de sport daar erg populair is zoals Nederlanders over het algemeen beter kunnen schaatsen.
WizardOfOss schreef:Maar voor de duidelijkheid, ik heb totaal niks met de sport, maar ik vind het wel denigrerend het af te doen als een mindere sport dan gewoon tennis.
Diverse Europese tafeltennisbonden nemen de mindere goede Chinezen over om de sport 'hoog' te houden in eigen land. In deze zin vind ik het sowieso een mindere sport dan een wereldsport als tennis. Persoonlijk vind ik dat er tijdens de OS te weinig aandacht voor is, want het kan spektakel opleveren, maar commercieel duidelijk niet interessant. Ja, in China.

Ik baseer mijn mening op oudstudiegenoten die aan racketlon doen oftewel tennis, tafeltennis, badminton en squash tijdens één toernooi. Het bijzondere van deze sport is dat de sporten elkaar binnen korte tijd opvolgen, dus je tennist op het ene moment om daarna te squashen enzovoorts. Op basis van hun ervaringen plus één deelname van mijn kant durf ik te stellen dat tennis en badminton meer kunde vergen. Het controleren van een shuttle qua plaatsing (kort over het net) vraagt een bovengemiddelde touch waar de slagen, als ik ook tafeltennissende vrienden mag geloven, bij tafeltennis eenzijdiger zijn.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Tennis

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Het lichtere materiaal bij tafeltennis zorgt in deze voor een vertekening, want in tennis wordt ook veel met effect geslagen. Eventueel kun je dit versterken met spindraden. Nadal op topniveau spant de kroon met een forehand van bijna 5000 rpm en ik ken goede amateurs die bijna elke slag alleen met spin kunnen slaan richting de 3000 rpm.
En kan hij (of uiteraard juist zijn tegenstander) dan dit effect totaal veranderen door per slag van kant van racket te wisselen, zodat je nooit weet wat de bal na de stuit zal doen?
ViveLaFrance schreef:Exact. Het aanleren van routinematige bewegingen en dus het opbouwen van een motorisch geheugen is belangrijk voor tafeltennis. Heeft niks met kunde te maken, is gewoon aan te leren. Dat China er goed in is, is omdat de sport daar erg populair is zoals Nederlanders over het algemeen beter kunnen schaatsen.
Is kunde niet per definitie aan te leren? Wat in China gebeurt is uit de grote hoop talent de absolute toptalenten eruit filteren en degenen die het aankunnen tot het extreme trainen. Zonder uitzonderlijk talent en een bikkelharde mentaliteit red je het domweg niet.
ViveLaFrance schreef:Diverse Europese tafeltennisbonden nemen de mindere goede Chinezen over om de sport 'hoog' te houden in eigen land. In deze zin vind ik het sowieso een mindere sport dan een wereldsport als tennis.
Tsja, in gewoon tennis gaat veel geld om, zodat ook tientallen zoniet honderden minder getalenteerde spelers het vol kunnen houden. Spelers die nog niet 1% van het talent van een Nadal of Federer hebben kunnen hun sport als fulltime prof beoefenen. Commercieel stelt tafeltennis inderdaad niet veel voor, waardoor de dominantie van China niet snel zal veranderen. Ook al ben je nog zo'n supertalent, als je niet van jongs af aan fulltime traint ga je die achterstand nooit meer inhalen.
ViveLaFrance schreef:Ik baseer mijn mening op oudstudiegenoten die aan racketlon doen oftewel tennis, tafeltennis, badminton en squash tijdens één toernooi.
En hoeveel van hen spelen één van die sporten op topniveau? Want kwam het niet eenzijdiger over omdat ze het zelf domweg niet beter beheersen?

Een oud-collega die toch al jaren niet onverdienstelijk competitie speelde heeft ooit een potje tegen Trinko Keen mogen spelen, hij was niet in staat om ook maar één bal te retourneren. Dat verhaal over die vernedering heb ik toch vaak moeten aanhoren...

Badminton vind ik dan overigens lastig in te schatten, hoe hard ze ook slaan, het totale spelbeeld ziet er toch altijd wat traag uit. Maar zoals een andere oud-collega altijd zei: tennis is een sport voor mensen die niet kunnen badmintonnen. Hij zal vast gelijk hebben.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Tennis

Bericht door HondArd »

Iedere sport op topniveau vraagt om te beginnen een enorme inzet van degene die het beoefent. Of het nou vooral aangeleerde trucjes zijn of niet, wil je het blijven volhouden dan moet je bereid zijn om er tijd in te blijven steken. Het is alleen jammer dat je met dezelfde inzet bij de ene sport wel flink binnen kan lopen, terwijl je met de andere sport (ondanks internationaal op topniveau opererend) je er nog een baan bij moet nemen om in je onderhoud te voorzien.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En kan hij (of uiteraard juist zijn tegenstander) dan dit effect totaal veranderen door per slag van kant van racket te wisselen, zodat je nooit weet wat de bal na de stuit zal doen?
Bij tafeltennis wisselt men van kant, in tennis heb je ook alle vormen van effect (zij-, back- en topspin) en je kunt de grip veranderen ter camouflage. Dus ja.
WizardOfOss schreef:Is kunde niet per definitie aan te leren?
Ligt aan de persoon. Talent is bijvoorbeeld deels genetisch bepaald.
WizardOfOss schreef:Commercieel stelt tafeltennis inderdaad niet veel voor, waardoor de dominantie van China niet snel zal veranderen. Ook al ben je nog zo'n supertalent, als je niet van jongs af aan fulltime traint ga je die achterstand nooit meer inhalen.
Ook al trainen ze wel hard om alles uit het talent te halen dan nog pikken Europese bonden de mindere Chinese goden op die in eigen land niks voorstellen. Als deze cirkel niet doorbroken wordt, zal tafeltennis nooit een wereldsport worden.
WizardOfOss schreef:En hoeveel van hen spelen één van die sporten op topniveau? Want kwam het niet eenzijdiger over omdat ze het zelf domweg niet beter beheersen?
Eentje heeft op hoog niveau getafeltennist. Hij zegt dat het aan de rally's te zien is.
WizardOfOss schreef:Een oud-collega die toch al jaren niet onverdienstelijk competitie speelde heeft ooit een potje tegen Trinko Keen mogen spelen, hij was niet in staat om ook maar één bal te retourneren. Dat verhaal over die vernedering heb ik toch vaak moeten aanhoren...
En het punt is? Ik kan behoorlijk goed tennissen, maar zet mij tegen een Federer (heb ik in elk geval een leuke dag) en ik win geen game.
WizardOfOss schreef:Badminton vind ik dan overigens lastig in te schatten, hoe hard ze ook slaan, het totale spelbeeld ziet er toch altijd wat traag uit.

Badminton is de racketsport met de meest extreme tempowisselingen. Ik zie op Eurosport wel eens beelden en het gaat van uiterst kalm naar een snelheid waarbij de shuttle moeilijk zichtbaar is. Daarom is het volgende:
WizardOfOss schreef:Maar zoals een andere oud-collega altijd zei: tennis is een sport voor mensen die niet kunnen badmintonnen. Hij zal vast gelijk hebben.
...geen raar statement. Als je moeite hebt om in een kleinere ruimte met die tempowisselingen om te gaan, kun je inderdaad beter gaan tennissen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Tennis

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Is kunde niet per definitie aan te leren?
Ligt aan de persoon. Talent is bijvoorbeeld deels genetisch bepaald.
En toch stel je dat tafeltennis is aan te leren en gewoon tennis blijkbaar niet?
ViveLaFrance schreef:Ook al trainen ze wel hard om alles uit het talent te halen dan nog pikken Europese bonden de mindere Chinese goden op die in eigen land niks voorstellen. Als deze cirkel niet doorbroken wordt, zal tafeltennis nooit een wereldsport worden.
Daar zit deels dan ook het probleem: die Europese toppers halen domweg niet het niveau van de mindere Chinezen. En bij elke sportbond is er toch de druk om te presteren. Misschien niet goed voor de sport, maar wel de harde realiteit. Als een willekeurige top 20-speler morgenochtend bij de KNLTB aanklopt gaat de aanvraag voor een Nederlands paspoort een kwartier later nog de deur uit.
ViveLaFrance schreef:Eentje heeft op hoog niveau getafeltennist. Hij zegt dat het aan de rally's te zien is.
Is het een Chinees dan?
ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Een oud-collega die toch al jaren niet onverdienstelijk competitie speelde heeft ooit een potje tegen Trinko Keen mogen spelen, hij was niet in staat om ook maar één bal te retourneren. Dat verhaal over die vernedering heb ik toch vaak moeten aanhoren...
En het punt is? Ik kan behoorlijk goed tennissen, maar zet mij tegen een Federer (heb ik in elk geval een leuke dag) en ik win geen game.
Je wint geen game en waarschijnlijk zelfs geen punt, maar zou je in staat zijn een bal te retourneren? Daarnaast, jij kiest nu een van de beste tennissers ooit uit, een niveau waar Keen slechts van heeft kunnen dromen.
ViveLaFrance schreef:...geen raar statement. Als je moeite hebt om in een kleinere ruimte met die tempowisselingen om te gaan, kun je inderdaad beter gaan tennissen.
Nadal en Federer zullen wel flink balen dat ze niet goed genoeg waren voor badminton :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En toch stel je dat tafeltennis is aan te leren en gewoon tennis blijkbaar niet?
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat tennis en badminton meer kunde vergen en minder reactiesport zijn dan tafeltennis.
WizardOfOss schreef:Als een willekeurige top 20-speler morgenochtend bij de KNLTB aanklopt gaat de aanvraag voor een Nederlands paspoort een kwartier later nog de deur uit.
Gebeurt sowieso al nooit in tennis, maar stel een dergelijke situatie doet zich voor dan kan het technisch beleid onder Jan Siemerink meteen de prullenbak in.
WizardOfOss schreef:Is het een Chinees dan?
Nee, Anne Vlieg is geen Chinees, maar wel voormalig international.
WizardOfOss schreef:Je wint geen game en waarschijnlijk zelfs geen punt, maar zou je in staat zijn een bal te retourneren?
Kans is klein. Ik acht de kans groter om als amateurtafeltennisser een return te maken tegen een toptafeltennisser.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie