Tennis

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Waarom kan jij deze zaken niet los van elkaar zien? Waarom mag ik geen mening over topsport hebben als ik sport op een laag niveau ook de moeite waard vind om te bezoeken?
Jij mag over alles een mening hebben zoals ik het apart vind dat je enerzijds bijna hartstochtelijk een schijncompetitie verdedigt en anderzijds hard oordeelt over topprestaties van en de lat hoog legt voor Bertens. En dan ook nog indirect via een topprestatie van Verkerk. In het geval van Bertens was jouw opmerking ("Eindelijk presteert ze eens een keer iets, en dan meteen sportvrouw van het jaar? Als ze het toernooi wint, vooruit. Maar anders mag ze eerst maar eens bewijzen dat ze geen Verkerkje is.") gewoon misplaatst, want vorig jaar kampte ze met medische problemen na in 2014 al bij de laatste 16 te hebben gestaan.

FC Oss heeft nog nooit wat gepresteerd op het hoogste niveau :twisted: Ze zijn kampioen in de Topklasse geweest. Petje af! :clap: Maar vooral laatste worden zonder te degraderen in de op één na hoogste competitie is nu al historisch :thumbup: Heeft Jan Marijnissen al een speech gehouden? :emo:
WizardOfOss schreef:Ontken ik dat ergens? Maar op hoeveel andere grand slams zal hij tevreden terugkijken?
Tja, we heten nu eenmaal niet allemaal Federer die 36x op rij de kwartfinales en 23x op rij de halve finales haalde van grand slams. Een finale van een grand slam halen lukt de meerderheid niet. Verkerk deed het in Parijs, puike prestatie. Zeker als je bedenkt dat hij op latere leeftijd succes behaalde en geen graveltennisser was.
WizardOfOss schreef:Inderdaad grote toernooien waarvan elke tennisser droomt ze ooit te winnen. Dat doet er niks aan af dat het toch een mooie prestatie is (al ben ik benieuwd hoe Milaan was verlopen als Kafelnikov ook maar 1% Kuit door z'n aderen had lopen...).
Je kunt denigreren tot je een ons weegt, maar als het onwetendheid wordt, kun je beter niks zeggen. Kafelnikov stond juist bekend om zijn inzet...
WizardOfOss schreef:Maar jij zei laatst dat je het van het deelnemersveld zou laten afhangen of je Hamburg zou bezoeken. Zeg eens eerlijk: zou het deelnemersveld van die beide toernooien wat jou betreft goed genoeg zijn geweest het toernooi te bezoeken?
Ik ben geen lopende tennisencyclopedie, maar heb het even voor je opgezocht. Zowel Amersfoort (bv. Gonzalez, Massu, Rosset, Andrejev, Sluiter) als Milaan (bv. El Aynaoui, Björkman, Lopez, Schalken, Santoro) hadden genoeg interessante spelers in het schema staan, dus ja. Het Melkhuisje zegt jou vast niks, maar was decennialang een begrip in Nederland als het gaat om toptennis, totdat Novak Djokovic de licentie kocht om daarna het ATP-toernooi van Belgrado te kunnen houden hetgeen uitliep op een farce.
WizardOfOss schreef:Jij met je denkiigrerend. Laat ik het anders stellen. Stel dat Daphne Schippers op de OS 4e wordt. Een prestatie feitelijk gelijk aan die van Bertens, ook solo geleverd en eveneens in een sport waarin Nederland traditioneel een bijrol speelt. Wie zou dan sportvrouw van het jaar moeten worden?
Serieus?! Bertens natuurlijk! Kom op Sander, jij weet toch best dat niemand vierde wil worden bij de OS? Uitgerekend dé plek waar niemand wil eindigen zou goed genoeg zijn voor Sportvrouw van het Jaar? :lol:
Sterker nog, als Schippers 1x goud pakt vind ik de prestaties van Bertens nog steeds beter. Bepalende rol richting finaleplek Fed Cup, WTA-titel in Nuernberg als qualifier en halve finale Roland Garros.

Je gooit snel dingen op één hoop. Ten eerste is Kiki niet vierde geworden, ze verloor de halve finale. De wedstrijd om plek drie wordt niet gespeeld waardoor je niet kunt zeggen dat ze op de absolute vierde plek staat. Schippers wel mocht ze, hopelijk niet, als vierde over de streep komen. Ten tweede is Kiki zoals eerder gezegd geen gearriveerde topper. Schippers wel, ze is nota bene de huidige nummer één van de wereld, terwijl Kiki ‘slechts’ 27ste staat na haar succes in Nuernberg en Parijs. Ten derde is de weg naar een halve finale grand slam niet te vergelijken met een vierde plek in atletiek. Dafne zal daarvoor een voorronde lopen, waarin ze niet eens hoeft te winnen (de snelste 2 gaan door plus de 2 tijdsnelsten). Kiki heeft 5x op rij moeten winnen om de halve finale te halen.
WizardOfOss schreef:Ik hoop dat Nederlanders zich tot beste van de wereld in hun sport laten kronen. Jij neemt al genoegen met een verloren halve finale.
Erg simpel. Ik denk niet zwart/wit en kijk niet louter naar het resultaat, maar ook naar de personen en situatie. Jij vergeleek hierboven een prestatie tijdens de OS met een prestatie tijdens een grand slam. Compleet andere werelden. Bij de OS gaat het om goud, zilver en brons. Bij een grand slam wint één tennisser. Het zal per speler/atleet afhangen hoe hij/zij het resultaat waardeert. Dafne zal met minder dan goud zeer waarschijnlijk geen genoegen nemen, omdat ze de nummer één van de wereld is. Zij hoort bij de wereldtop. Voor andere atletes kan een bronzen medaille het hoogst haalbare zijn. Kiki hoort niet bij de wereldtop in tennis en daarom is een halve finale plek op Roland Garros een beter resultaat dan een eventuele vierde plek van Schippers. Logischerwijs was ze er ook erg blij mee. Verliezend finaliste Serena Williams kijkt niet met plezier terug op de finale. Ook logisch als 21-voudig slamwinnares.
WizardOfOss schreef:Huh? Wens om niet te promoveren? Dat is het beste wat een club kan overkomen. Tenminste één jaar hele dikke inkomsten, en wie weet kans op meer, zowel sportief als financieel.
Dan weet jij het blijkbaar beter dan Johan Derksen.
WizardOfOss schreef:We zullen zien of de gehele wereldtop acte de présence zal geven in Rio. Lijkt me een aardige graadmeter, toch?
Oh daar hoef ik niet op te wachten hoor. In Londen, Peking, Athene en verder terug deed de wereldtop ook mee. Buiten eventuele blessures om, maar bij de mannen gaat de huidige Top 4 (Djokovic, Murray, Federer en Nadal) naar Rio. Sommigen voor meerdere disciplines. Idem bij de vrouwen waar zelfs de in onzekerheid verkerende Sharapova opgenomen is in het Russische team.
WizardOfOss schreef:De Vuelta begint een dag vóór de sluitingsceremonie. Dus in ieder geval Dumoulin kan je uit je lijstje halen.
Wie zegt dat hij de Vuelta rijdt? Hij zou zich richten op de Giro en Rio. Daar komt in elk geval de Tour bij. Sowieso is de eendaagse wegrace op 6 augustus en de eendaagse tijdrit op 10 augustus. Onvergelijkbaar met een twee weken durend grand slam (maximaal 7 wedstrijden) twee weken na een negen dagen durend olympisch tennistoernooi (maximaal 6 enkelwedstrijden, 5 dubbelwedstrijden en 4 mixedwedstrijden).
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

ViveLaFrance schreef:Idem bij de vrouwen waar zelfs de in onzekerheid verkerende Sharapova opgenomen is in het Russische team.
Zojuist is bekendgemaakt dat Sharapova, met terugwerkende kracht vanaf 26 januari 2016, twee jaar wordt geschorst. Haar zilveren medaille in Londen kan ze dus niet verbeteren tijdens de komende OS.

Een tribunaal bestaande uit leden gekozen door de International Tennis Federation concludeerde dat er geen opzet in het spel was, maar dat Sharapova een anti-dopingregel heeft overtreden.

Ik heb delen van de uitspraak gelezen en wat mij vooral opviel was de toonzetting. Alsof de ITF alles uit de kast haalde om Sharapova van opzet te betichten. Of zoals Maria het zegt:

"The ITF spent tremendous amounts of time and resources trying to prove I intentionally violated the anti-doping rules and the tribunal concluded I did not. You need to know that the ITF asked the tribunal to suspend me for four years – the required suspension for an intentional violation -- and the tribunal rejected the ITF’s position."

In het rapport claimt het tribunaal niet na te hoeven gaan of de wetenschappelijke informatie omtrent meldonium (een eventuele prestatiebevorderende werking welke door de fabrikant en experts wordt ontkracht) geldig is, maar tegelijkertijd stelt het tribunaal dat er vooral onder Russische en andere Oost-Europese atleten de perceptie bestaat dat meldonium prestatiebevorderend is.

WTF?! :bonk: :bonk: :bonk: Hoe suggestief wil je het hebben? :no:

Het is voor mij dan ook niet verrassend dat Sharapova direct in beroep gaat bij het CAS dat eerder al opgelegde straffen aan tennissers heeft verlaagd. Daar hoopt ze uiteraard op, want twee jaar schorsing voor gebruik van een middel (waarop 140 atleten positief zijn getest) dat tot 1 januari 2016 legaal was, is absurd. Ik mis haar tennis en gekreun niet, maar dit heeft alle schijn van een hetze (andere tennissters haalden haar naam al door het slijk) tegen de best betaalde sportvrouw ter wereld van de afgelopen 11 jaar die toevallig uit Rusland komt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Tennis

Bericht door Martin »

Nou, zoals toen ook al werd gezegd: als je miljoenen op en naast de baan verdient, kun je ook professioneel begeleid worden. Als dan niemand in haar entourage meldt dat ze er mee moet stoppen én alle instanties daar een half jaar eerder al voor waarschuwden, moet je niet klagen.
Wat achteraf wel bijzonder is, is dat ze zelf heeft toegegeven het middel ná 1 januari te hebben gebruikt. Bij de andere sporters is er onduidelijkheid hoelang het middel in het lichaam blijft. Als ze dat niet had toegegeven, had ze kunnen stellen dat het restanten uit december waren.

Het is het ook niet wetenschappelijk bewezen dat Epo in het wielrennen prestatiebevorderend werkt.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Nou, zoals toen ook al werd gezegd: als je miljoenen op en naast de baan verdient, kun je ook professioneel begeleid worden. Als dan niemand in haar entourage meldt dat ze er mee moet stoppen én alle instanties daar een half jaar eerder al voor waarschuwden, moet je niet klagen.
Inderdaad vreemd, maar verbazen doet het me niet. Ik maak in het dagelijks leven vaak mee hoe snel mensen zaken vergeten te doen die ze horen te doen. Dit geldt voor topsporters natuurlijk ook al zouden juist zij alerter moeten zijn.

Toch heeft ze alle recht om te klagen. Een straf is logisch, want ze heeft een regel overtreden, maar twee jaar schorsing voor een middel dat pas sinds 2016 illegaal is, is belachelijk. Ze heeft toegegeven een fout gemaakt te hebben, maar niet moedwillig. Het rapport beschrijft uitgebreid het gebruik van meldonium als onderdeel van haar medicijngebruik (18 stuks om precies te zijn) vanaf 2006. Het tribunaal concludeert dat ze niet op zoek was naar prestatieverhogende middelen. Ze gebruikt meldonium om medische redenen (helpt tegen een terugkerend virus, hartfalen en remt diabetes type II).
Martin schreef:Wat achteraf wel bijzonder is, is dat ze zelf heeft toegegeven het middel ná 1 januari te hebben gebruikt.
Daar zal het CAS waarschijnlijk veel waarde aan hechten zoals ze ook in de dopingzaak van Cilic en Gasquet hebben gedaan.
Martin schreef:Bij de andere sporters is er onduidelijkheid hoelang het middel in het lichaam blijft. Als ze dat niet had toegegeven, had ze kunnen stellen dat het restanten uit december waren.
Totdat je onder ede staat :wave:
Martin schreef:Het is het ook niet wetenschappelijk bewezen dat Epo in het wielrennen prestatiebevorderend werkt.
Precies, daarom werd het ook veel gebruikt in het wielrennen. Ze vonden het gewoon lekker :lol: De werking van EPO lijkt me inmiddels bekend:

"EPO stimulates bone marrow to produce more red blood cells (RBC) and therefore haemoglobin. For this reason EPO is most commonly used amongst endurance athletes as a higher RBC count means better oxygen transportation and so a higher rate of aerobic respiration. The faster the rate of aerobic respiration, the higher the level at which the athlete can work without utilising the anaerobic systems which produce lactic acid and cause fatigue."
Bron: TeachPE.com

Je gaat weer duidelijk voorbij aan het verschil tussen een duursport en een vaardigheidsport.

Waar ik vooral moeite mee heb is de onwetendheid van mensen die oordelen zonder zich te willen verdiepen in de materie. Je kunt zo'n tribunaal toch niet serieus nemen als ze op basis van generalisaties over Oost-Europese atleten aannames doen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Tennis

Bericht door Martin »

Generalisatie van Oost-Europese atleten: Heb jij gelezen hoeveel atleten Meldonium gebruiken? Misschien kunnen ze beter aan de paralympics meedoen of zo. Van alle mensen die aan topsport in die landen meedoen, komen naar verhouding veel mensen met hartklachten etc. bovendrijven. Op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.
Overigens was en ben je verplicht bij een dopingtest ook te melden welke medicijnen je gebruikt die níet op de dopinglijst staan. Ik meen te hebben gelezen dat Sharapova dat ook nooit heeft gedaan en dus ook niet in januari. Er worden mensen geschorst die meerdere dopingtest alleen maar mislopen. Ook dat is soms per ongeluk en daar hoeft niet eens een verboden middel aan te pas komen.

Ik weet hoe men over Epo denkt en ik denk net zo goed dat het renners voorruit heeft gebracht. Vraag het alleen maar aan de renners die plotseling om de oren werden gereden. Daar zijn voorbeelden genoeg van en vaak ook een reden om relatief jong te stoppen. In wetenschappelijke zin is het echter niet bewezen dat topsporters er baat bij hebben. Daar heb je een onderzoek met minimaal twee groepen voor nodig etc. enfin, ik denk dat jij dat beter weet dan ik. Laatst werd er een oproep gedaan aan hobbyfietsers om aan een dergelijk Epo onderzoek mee te werken. Uitgangspunt is dat je al een zodanige conditie hebt opgebouwd, dat je iets van 95% van alle hobbyfietsers om de oren rijdt. Daarna kan pas wetenschappelijk worden onderzocht of Epo werkelijk iets toevoegt aan een topsporter. Laat een onafhankelijk instantie ook zo'n onderzoek naar Meldonium doen en niet een verklaring van de fabrikant.
Daarnaast bestaat er altijd nog een attest, mocht je het werkelijk op medische gronden nodig hebben.

Tennis is vooral een vaardigheidssport, maar uiteindelijk helpt duurvermogen ook. Niet voor niks hebben we kunnen lezen dat Bertens van Sluiter 's morgens vroeg al moest aantreden om te trainen.
Het was nou niet dat ze dat zo leuk vond in het begin. Was dus helemaal niet nodig. :bonk:
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Tennis

Bericht door Martin »

Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Tennis

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Jij mag over alles een mening hebben zoals ik het apart vind dat je enerzijds bijna hartstochtelijk een schijncompetitie verdedigt...
Ik verdedig het bestaansrecht ervan, niet het niveau. Appels en bloemkolen.
ViveLaFrance schreef:... en anderzijds hard oordeelt over topprestaties van en de lat hoog legt voor Bertens.
...want ook al bakt een tennisser er totaal niks van, als hij/zij er financieel van rond kan komen mag hij/zij wat mij betreft gerust "professioneel tennisser" als beroep blijven invullen.
ViveLaFrance schreef:In het geval van Bertens was jouw opmerking ("Eindelijk presteert ze eens een keer iets, en dan meteen sportvrouw van het jaar? Als ze het toernooi wint, vooruit. Maar anders mag ze eerst maar eens bewijzen dat ze geen Verkerkje is.") gewoon misplaatst, want vorig jaar kampte ze met medische problemen na in 2014 al bij de laatste 16 te hebben gestaan.
Nou vooruit, twee goede resultaten in 16 grand slams, en ondertussen wel 11 keer de eerste ronde eruit. Nee, hoe kom ik er in vredesnaam toch bij dit uitschieters te noemen?
ViveLaFrance schreef:FC Oss heeft nog nooit wat gepresteerd op het hoogste niveau :twisted:
Ze hebben daar nog nooit een kans gehad. Wie weet zouden ze direct de CL winnen. Ik acht de kans niet heel waarschijnlijk, maar misschien komt tegen Messi en consorten we de ware kwaliteit van de club naar boven :clown:
ViveLaFrance schreef:Maar vooral laatste worden zonder te degraderen in de op één na hoogste competitie is nu al historisch :thumbup:
Ach, dat lukt elk jaar een club. TOP wellicht net iets vaker dan anderen, dat zou ik moeten nakijken.

Daarom is het eigenlijk wel ironisch dat uitgerekend die ene keer dat ze wél gedegradeerd zijn dat puur te danken was aan het failliet van Haarlem. Enerzijds verdween daardoor de zwakste concurrent uit de ranglijst, anderzijds werden daardoor kostbare behaalde punten geschrapt die TOP ineens onder de andere zwakke broeders deed uitkomen. Als Haarlem wél het einde van het seizoen had gehaald had TOP hoogstwaarschijnlijk (tenzij Haarlem alsnog een superreeks had neergezet) liefst 3 ploegen onder zich gehouden. Maar ja, voor "als" koop je niks.
ViveLaFrance schreef:Heeft Jan Marijnissen al een speech gehouden? :emo:
Niet waarschijnlijk, de SP in Oss is traditioneel tegen tegen voetbal.
ViveLaFrance schreef:Een finale van een grand slam halen lukt de meerderheid niet. Verkerk deed het in Parijs, puike prestatie. Zeker als je bedenkt dat hij op latere leeftijd succes behaalde en geen graveltennisser was.
Nogmaals, ik doe helemaal NIETS af aan die prestatie. Helemaal top. Maar wel een zeer duidelijke uitschieter. Meer zeg ik niet.
ViveLaFrance schreef:Je kunt denigreren tot je een ons weegt, maar als het onwetendheid wordt, kun je beter niks zeggen. Kafelnikov stond juist bekend om zijn inzet...
Dan denk ik dat ik hem even met iemand anders verwar. In die tijd keek ik nog regelmatig tennis, en is me een Rus bijgebleven die op techniek praktisch iedereen de baas zou kunnen, maar door een zeer zwakke instelling het meestal niet waarmaakte.
ViveLaFrance schreef:Ik ben geen lopende tennisencyclopedie, maar heb het even voor je opgezocht.
Die moeite had je je bij nader inzien kunnen besparen, want ik zie nu dat ik het toernooi van Hamburg wat overschat heb. Ik was in de onjuiste veronderstelling dat dat tot de grootste toernooien onder de grand slams behoorde, en dat het dus vanzelfsprekend was dat daar een aanzienlijk deel van de absolute top van de top zou aantreden. Vanuit die gedachte vond ik het vreemd dat het startveld mogelijk niet goed genoeg voor jou zou kunnen zijn.
ViveLaFrance schreef:Je gooit snel dingen op één hoop. Ten eerste is Kiki niet vierde geworden, ze verloor de halve finale. De wedstrijd om plek drie wordt niet gespeeld waardoor je niet kunt zeggen dat ze op de absolute vierde plek staat.
Oké, my bad. Maar goed, ook al zou ik de stelling aanpassen naar een derde plaats, een prachtige bronzen medaille waar Nederland decennia lang niet eens van heeft durven dromen, dan nog is dat dus blijkbaar niet goed genoeg. Zelfs de beste ter wereld zijn in hét meest prestigieuze nummer van de atletiek op hét grootste toernooi op aarde is nog te min. Damn...
ViveLaFrance schreef:Ten tweede is Kiki zoals eerder gezegd geen gearriveerde topper. Schippers wel, ze is nota bene de huidige nummer één van de wereld, terwijl Kiki ‘slechts’ 27ste staat na haar succes in Nuernberg en Parijs.
Tsja, ik vergeef zo'n prijs liever op basis van een absolute prestatie dan op basis van waar iemand vandaan komt. Persoonlijke grenzen verleggen is voor talenten. Aan de echte top telt maar één ding: winnen.
ViveLaFrance schreef:Ten derde is de weg naar een halve finale grand slam niet te vergelijken met een vierde plek in atletiek. Dafne zal daarvoor een voorronde lopen, waarin ze niet eens hoeft te winnen (de snelste 2 gaan door plus de 2 tijdsnelsten). Kiki heeft 5x op rij moeten winnen om de halve finale te halen.
En de relevantie daarvan is? Andere sporten, andere manieren om de top te bereiken. Enerzijds heeft Bertens inderdaad een langere weg moeten afleggen om zover te komen. De andere kant van het verhaal is dat ze daarbij ook ruimte heeft gehad om foutjes te maken en die weer recht te zetten. Ruimte die Schippers in die ene finale waar alles op aan gaat komen absoluut niet zal hebben. En mocht het nu niet lukken, dan heeft ze over vier jaar pas een volgende kans. Hoe hoog wil je de druk hebben?
ViveLaFrance schreef:Kiki hoort niet bij de wereldtop in tennis en daarom is een halve finale plek op Roland Garros een beter resultaat dan een eventuele vierde plek van Schippers. Logischerwijs was ze er ook erg blij mee.
Dat moet ze vooral ook zijn, want het is een fantastische prestatie. Maar van een sportman of -vrouw van het jaar verwacht ik dat die wel tot de absolute wereldtop in zijn/haar tak van sport behoort.
ViveLaFrance schreef:Dan weet jij het blijkbaar beter dan Johan Derksen.
Misschien wel, zou zomaar kunnen. Ik heb het hem echter nog nooit horen zeggen.

Maar ik probeer vooral ook te begrijpen waarom een club het niet zou willen. Wat hebben ze te verliezen? Veel minder in ieder geval dan dat ze er gegarandeerd mee zullen winnen.
ViveLaFrance schreef:Wie zegt dat hij de Vuelta rijdt? Hij zou zich richten op de Giro en Rio.
En is dat omdat hij een hekel aan de Vuelta heeft of omdat hij met deze wielerkalender gedwongen is keuzes te maken?

Wellicht is het mijn onwetendheid over de tenniswereld, maar als ik hou zo een beetje begrijp mogen tennissers zulke keuzes niet maken, en moeten ze op alle toernooien aan alle disciplines verplicht mee doen? Of is dat simpelweg pure noodzaak om een belegde boterham te kunnen verdienen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Generalisatie van Oost-Europese atleten: Heb jij gelezen hoeveel atleten Meldonium gebruiken? Misschien kunnen ze beter aan de paralympics meedoen of zo. Van alle mensen die aan topsport in die landen meedoen, komen naar verhouding veel mensen met hartklachten etc. bovendrijven. Op z'n zachtst gezegd opmerkelijk.
Ruim 200 atleten zijn betrapt op meldonium. Er zitten altijd ratten tussen die denken te profiteren van een bepaalde situatie, maar dit zegt niks over het gebruik door Sharapova. Het is ook niet dat ze er vorig jaar mee begonnen is. Meldonium is een erkend medicijn in Oost-Europa en zij gebruikte het 10 jaar op doktersadvies in lage doseringen. Daarbij zijn de schorsingen van bepaalde betrapte Russische atleten weer opgeheven, terwijl Maria nog een kleine twee jaar aan de kant mag zitten. Waarschijnlijk is ze te eerlijk geweest. Het is nog steeds niet bekend hoelang het middel in het lichaam blijft. Maria gaf aan het middel na 1 januari gebruikt te hebben en dus hangt ze. Een straf is terecht, maar dit heeft alle schijn van een hetze tegen een wereldberoemde topsporter. Ze is nu eenmaal geen onbekende die opereert in een C-sport zoals schaatsen of gewichtheffen...
Martin schreef:Laat een onafhankelijk instantie ook zo'n onderzoek naar Meldonium doen en niet een verklaring van de fabrikant.
Daar zit de crux. Net als bij EPO wordt nu bij meldonium een aantal dingen gezegd en huppa we gooien het op een lijst. De werking van EPO is bekend, daar twijfelt niemand aan en ik keek even in de Journal of Applied Sport Psychology en er valt genoeg onderzoek te vinden omtrent het verbeteren van de prestatie door EPO. Anderen spreken dit weer tegen, zeker na de affaire Armstrong. Zo ook mijn eerdere link waarin experts de werking van meldonium in twijfel trekken.

Waar ik moeite mee heb is de generaliserende houding van in dit geval een tribunaal dat zichzelf de vrijheid geeft zich niet te hoeven verdiepen in de materie, maar wel een uitspraak doet over een topsporter :wave: Ze dringen ook niet aan om tot een beter beeld te komen. Daarnaast spelen ook de bonden een aparte rol. Neem alleen al de kwestie rondom matchfixing begin van het jaar. Hoor je niks meer over, maar ondertussen worden de sport en diens beoefenaars tot aan de top door het slijk gehaald door een stel sensatiejournalisten :sick:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Tennis

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:...want ook al bakt een tennisser er totaal niks van, als hij/zij er financieel van rond kan komen mag hij/zij wat mij betreft gerust "professioneel tennisser" als beroep blijven invullen.
Ook dit staat weer los van de topprestaties van Bertens (en Verkerk). In voetbal kun je door niks te doen rijk worden, in tennis niet. Simpel.
WizardOfOss schreef:Nou vooruit, twee goede resultaten in 16 grand slams, en ondertussen wel 11 keer de eerste ronde eruit. Nee, hoe kom ik er in vredesnaam toch bij dit uitschieters te noemen?
Je pint het weer vast door louter te kijken naar het allerhoogste niveau in tennis en niet naar bijvoorbeeld Bertens' toernooioverwinning en geweldige run in de Fed Cup.
WizardOfOss schreef:Dan denk ik dat ik hem even met iemand anders verwar. In die tijd keek ik nog regelmatig tennis, en is me een Rus bijgebleven die op techniek praktisch iedereen de baas zou kunnen, maar door een zeer zwakke instelling het meestal niet waarmaakte.
Dan denk ik meteen aan Marat Safin al is hij wel jonger.
WizardOfOss schreef:Maar goed, ook al zou ik de stelling aanpassen naar een derde plaats, een prachtige bronzen medaille waar Nederland decennia lang niet eens van heeft durven dromen, dan nog is dat dus blijkbaar niet goed genoeg. Zelfs de beste ter wereld zijn in hét meest prestigieuze nummer van de atletiek op hét grootste toernooi op aarde is nog te min. Damn...
Jij kijkt duidelijk eenzijdig naar uitslagen. Een derde plek in de ene sport is niet hetzelfde als een derde plek in een andere sport. Er zijn altijd culturele en individuele verschillen. Als de VS zilver haalt bij het basketbal is dat teleurstellend. Schippers gaat als #1 van de wereld voor goud en niks anders.
WizardOfOss schreef:Tsja, ik vergeef zo'n prijs liever op basis van een absolute prestatie dan op basis van waar iemand vandaan komt. Persoonlijke grenzen verleggen is voor talenten. Aan de echte top telt maar één ding: winnen.
Ik heb sowieso moeite met het jaarlijkse gala waar een jury gedwongen wordt om compleet verschillende sporten te vergelijken. Maar als je het doet dan moet je wel verder durven kijken dan resultaten. Anders is het een kwestie van optellen. Sport omvat meer dan op welke plek iemand eindigt.
WizardOfOss schreef:En de relevantie daarvan is?
Een rare zin na deze:
WizardOfOss schreef:Aan de echte top telt maar één ding: winnen.
5x op rij winnen lijkt me knapper dan een voorronde niet te hoeven winnen en dan als vierde te eindigen.

Kom op Sander, heb jij ooit een blije olympische sporter gezien op de vierde plek? :lol: Counterfactual thinking anyone...
WizardOfOss schreef:En mocht het nu niet lukken, dan heeft ze over vier jaar pas een volgende kans. Hoe hoog wil je de druk hebben?
Hoog, maar dan nog is een vierde plek als nummer 1 ronduit teleurstellend.
WizardOfOss schreef:Dat moet ze vooral ook zijn, want het is een fantastische prestatie. Maar van een sportman of -vrouw van het jaar verwacht ik dat die wel tot de absolute wereldtop in zijn/haar tak van sport behoort.
Oh dus nu is de uiteindelijke prestatie niet eens leidend? :bonk: Wat er ook gebeurt, de positie op de ranglijst is bepalend ongeacht waar iemand eindigt. Leuk voor je Kiki, een halve finale grand slam, maar ja Dafne is nummer één van de wereld en ook al wil ze niet als vierde eindigen, ze is wel de sportvrouw van het jaar, omdat ze de mondiale ranglijst aanvoert en jij niet. Logisch :lol:
WizardOfOss schreef:Wellicht is het mijn onwetendheid over de tenniswereld, maar als ik hou zo een beetje begrijp mogen tennissers zulke keuzes niet maken, en moeten ze op alle toernooien aan alle disciplines verplicht mee doen?
Er bestaan inderdaad zogeheten mandatory tournaments. De tenniskalender is overvol en dan past een OS er niet makkelijk tussen. Bepaalde spelers gaan sowieso rankingpunten verliezen ook al zouden ze de OS niet spelen. Dit vanwege verschuivingen in de kalender.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Tennis

Bericht door Martin »

Op een bepaald moment zat Sharapova op 30(!) verschillende medicijnen en supplementen. Spreek je dan van een dokter of een kwakzalver o.i.d.? Mijn ouders komen samen nog niet eens aan die eerder genoemde 18. Dat terwijl ze serieuze middelen gebruiken. Dat Sharapova daar zelf een keer schoon schip mee heeft gemaakt is te prijzen. Het meldonium verhaal blijft echter wel een beetje vreemd, omdat ze haar directe begeleiders niet had ingelicht dat ze dat gebruikt. Dat ze dat juist op wedstrijddagen gebruikte, wordt haar ook aangerekend. Vind ik niet zo vreemd. Zelfs een placebo kan dan helpen.
Overigens vind ik twee jaar ook zwaar gestraft hoor. Zeker voor een eerste overtreding.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie