Voetbal

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Zuur uiteraard wel, maar wat had dan qua degradatie gedaan moeten worden? ADO staat weliswaar 7 punten onder de streep, maar in die laatste 8 wedstrijden hadden ze nog tegen de 5 ploegen die er direct boven staan moeten spelen, waarbij ook thuis tegen de twee meest nabije concurrenten. Die strijd was nog echt niet gespeeld.

Ik kan trouwens ook wel begrijpen dat ze in Utrecht doodziek ervan zijn (en ook direct juridische stappen hebben aangekondigd), ze stonden weliswaar drie punten achter Willem II maar ook met een wedstrijd minder gespeeld en met een veel beter doelsaldo. En dan hadden ze ook nog de bekerfinale. En toch mogen de Tilburgers Europa in...

Maar wat er ook besloten was, er zouden altijd ploegen zich benadeeld gevoeld hebben.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Voetbal

Bericht door Martin »

Uiteindelijk is het ook niet de schuld van de KNVB dat het seizoen niet afgemaakt kan worden. Er staat een virus in de weg. De KNVB had misschien alleen een beter verhaal moeten hebben. Vooral financieel hebben ze niks te bieden. Een beetje naar Ajax wijzen met een moreel appèl.

De vorige keer dat De Graafschap in de mangel werd genomen doordat FcTwente toch niet uit de eredivisie werd gegooid, kregen ze uiteindelijk een tegemoetkoming door Jong Oranje in Doetinchem te laten spelen.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 24 apr 2020, 21:24En er is ook wel geopperd om dan wél ploegen te laten promoveren maar niemand te laten degraderen, maar dat voelt ook halfslachtig.
Oh, nu wel? :angel:
Martin schreef: 25 apr 2020, 23:17Toch kun je ook afvragen hoe realistisch dat nieuwe stadion van Cambuur straks nog is als veel bedrijven een financiële klap hebben gemaakt. Sponsorgeld zal toch weer een tijdje moeilijk worden.
Misschien moeten clubs zich niet meteen rijker rekenen dan ze zijn? In die zin is men, van PSV tot Cambuur, hardleers.

De KNVB had nooit iedereen tevreden kunnen stellen, maar heeft in elk geval een keuze gemaakt door dezelfde methode te hanteren voor het profvoetbal als voor het amateurvoetbal. Valt iets voor te zeggen, want de competitie is simpelweg niet afgemaakt. Dus geen voetbal, geen kampioen, geen schaal, geen promotie/degradatie. De hele zaak bevriezen. Logisch.

De 'stemming' sloeg nergens op, omdat er voor niet-stemmers geen ruimte was en zij automatisch als neutraal werden bestempeld. Zo gaf PSV-directeur Brands al snel aan dat zijn club helemaal niet mee wilde doen. Tja, communicatie in het Nederlandse voetbal blijft lastig...

Wat eens te meer duidelijk is geworden is dat de KNVB geen moer geeft om de KKD en het rechterrijtje uit de ED. Deze houding vind ik op zich niet vreemd kijkend naar het stemgedrag. Op Emmen en Sparta na stemden 14 KKD-clubs voor promotie en degradatie. Alleen Telstar en Roda waren tegen zag ik eerder op de avond in Veronica Inside. Oftewel, bijna de gehele KKD is, ondanks dat door een externe factor de (sport)wereld plat ligt, nu ineens voor een normale competitie, maar diezelfde clubs hoor je gek genoeg nooit zeuren over het ontbreken van degradatie in hun eigen 'competitie'. Schijnheiliger kan niet! Ze willen dus duidelijk wel de lusten, maar niet de lasten. En nu gaat het voetbal de hand ophouden bij de overheid en staan zelfs burgemeesters al in de startblokken om naar de rechtbank te gaan.

Op FC Utrecht na (want niet hetzelfde aantal wedstrijden gespeeld als directe concurrenten en geen bekerfinale) zou iedere club zich erbij neer moeten leggen, maar zoals altijd in het voetbal is het toch weer ieder voor zich.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 27 apr 2020, 23:48Oh, nu wel? :angel:
Hoezo "nu wel"? Ik gok dat je erop doelt dat ik er geen probleem mee hebt dat je niet kan degraderen uit de laagste (prof-)competitie? Je snapt hopelijk zelf toch ook wel dat dat iets totaal anders is dan eenrichtingsverkeer tussen twee competities. Iets met appels en doerians.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Nou, de UEFA sluit zich voor wat betreft Utregh aan bij het besluit van de KNVB: beker is niet uitgespeeld dus daar valt niks aan te ontlenen, en dan geldt dus de ranglijst. De advocaten van FC Utrecht zeggen nochtans een positief gesprek met de UEFA te hebben gehad, en pas uiterlijk 25 mei zal de UEFA de besluiten van de nationale bonden goedkeuren.

Dat van de beker, daar kan ik op zich inkomen, hoe lullig ook. Er staat me uit het verleden echter wel iets bij dat als de bekerwinnaar zich via de ranglijst al voor Europees voetbal plaatst de verliezend finalist die beker-plaats kreeg? Of was dat omdat de winnaar dan al geplaatst was voor CL wellicht?

Dat van de ranglijst, ook hier had dan toch een mooie taak gelegen om aan te geven hoe om te gaan met een ongelijk aantal wedstrijden. Eigenlijk zie ik maar drie opties:
  • Terug naar de laatste volledige speelronde. Maar ja als er nog inhaalwedstrijden van weken eerder open staat is dat natuurlijk ook lastig. In dit geval zouden we dan helemaal terug moeten naar de stand na 21 speelrondes.
  • Zodanig strepen dat iedereen op 25 speelrondes uitkomt. Maar ja, streep je dan een deel van de laatste ronde weg, of haal je de incomplete speelronde er helemaal uit? De twee ontbrekende wedstrijden betroffen overigens FC Utrecht- Ajax en AZ - Feyenoord, dat waren ook bepaald niet de minste potjes...
  • Terug naar de stand halverwege, als iedereen één keer tegen elkaar gespeeld heeft en zo dus een zo gelijkwaardig mogelijk programma heeft gehad. Als ik de KNVB was zou ik dit in ieder geval in het reglement opnemen voor het onwaarschijnlijke geval dat dit ooit nogmaals optreedt. Maar om dat achteraf te beslissen en zo een kwart competitie weg te kiepen is toch een ander verhaal.
Over promotie/degradatie overigens nog niks. Waar de KNVB alles onder het linker rijtje nog wel eens wil verwaarlozen vraag ik me af of de UEFA überhaupt weet dat er op zulk laag niveau ook gevoetbald wordt...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Voetbal

Bericht door Martin »

In het verleden was het inderdaad genoeg om verliezend finalist te zijn voor de beker om Europees voetbal te halen. Tenminste als de winnaar op een andere manier al Europees voetbal had gehaald. Of dat de laatste jaren nog zo was, betwijfel ik. Met de play-offs is er meer te verdelen. Het aantal plekken was dan ook afhankelijk van wie de beker wint.
De advocaat van Cambuur en De Graafschap heeft als stelling dat je zo dicht mogelijk bij de realiteit moet blijven. Dus niet, "ja maar misschien hadden we anders 10 punten ingelopen" etc. Daar is wel wat voor te zeggen, hoewel dat natuurlijk ook goed in het straatje van zijn cliënten past.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, wat is de realiteit? Dat we nog niet uitgespeeld zijn en dus nog niks vast stond. Dus het is inderdaad ook best een beetje opportunistisch van die advocaten.

Maar inderdaad, realistisch gezien zou Cambuur de promotie vast niet meer ontglipt zijn. 11 punten voorsprong op nummer 3 met 9 wedstrijden te gaan (en ook geen onderlinge confrontatie meer), dan had het raar moeten lopen. De Graafschap, 7 punten verschil, daar zou ik al minder snel m'n geld op ingezet hebben maar nog steeds een aardig gat. Maar ja, geef die twee dan promotie, dan begint de meute daarachter (niet geheel onterecht) te klagen dat hun de kans op promotie wordt ontnomen.

Groter probleem is dan wat je met degradatie doet. Eigenlijk is het wel grappig dat de gaten aan de top van de KKD gelijk zijn aan de verschillen onderin de ED. Maar zoals gezegd vond ik het daar met name voor Den Haag nog allerminst een uitgemaakte zaak. En dan maar geen degradanten? Dan krijg je dus 4 speelrondes meer, terwijl het seizoen al zeker een maand te laat zal gaan beginnen en bijtijds moet eindigen vanwege het EK.

Er gaan nu vanuit de FIFA overigens ook stemmen op om te kijken of de seizoenen niet gelijk aan kalenderjaren gespeeld zouden kunnen worden. In Noord-Amerika en uiteraard ook in diverse Europese landen met strenge winters doen ze dat al, en ook hier in Europa zou vanuit diverse kampen zeker animo voor zijn. En als ze dat dan snel beslissen zou dat ook ruimte opleveren voor de enige écht goede oplossing: dit najaar alsnog gewoon de boel uitspelen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Voetbal

Bericht door Martin »

Met Qatar 2022 aan het eind van het jaar, kun je dat dan gewoon doortrekken.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Bij onze oosterburen zouden ze binnenkort weer willen beginnen, maar 1. Lokomotiv Leipzig nam daar alvast een voorschot op door gisteren met 5-0 van de onzichtbare tegenstander te winnen:



Mooie doelpunten, vuurwerk op de tribunes, zelfs een streaker, het was er allemaal. En belangrijker: een recordaantal van 182.612 (online) toeschouwers die allemaal een euro betaald hebben. Kassa!
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 28 apr 2020, 00:09Hoezo "nu wel"? Ik gok dat je erop doelt dat ik er geen probleem mee hebt dat je niet kan degraderen uit de laagste (prof-)competitie? Je snapt hopelijk zelf toch ook wel dat dat iets totaal anders is dan eenrichtingsverkeer tussen twee competities. Iets met appels en doerians.....
Dit onderscheid wordt door de 'benadeelden' ook gemaakt, maar dat snap ik inderdaad niet.

Ik zie niet in waarom clubs laten promoveren naar een competitie, waarin de top eigenlijk met minder clubs wenst te spelen dus het idee van tijdelijk twintig clubs is louter sentiment, zonder clubs te laten degraderen als normaal wordt gezien in het professionele voetbal, terwijl in diezelfde competitie geen sprake is van degradatie. Wel de lusten, niet de lasten!

Waarom verdienen Cambuur en De Graafschap het wel om te promoveren, maar hoeven ADO en RKC niet te degraderen? Het 'neutrale' stemgedrag van de ED-clubs liet zien dat zij eigenlijk ook voor degradatie pleiten (anders stem je tegen), maar zij niet over het lot van anderen wensen te beslissen. Daar hadden, op Telstar en Roda na, de KKD-clubs dan weer lak aan.

Johan Derksen gaf gisteren bij Veronica Inside goed weer waarin het probleem schuilt voor de KKD. Het is 1) geen serieuze competitie vanwege de jonge elftallen en gebrek aan degradatie en 2) te veel clubs hopen ooit naar de ED te kunnen, terwijl dit volstrekt onrealistisch is gezien de kosten en verplichtingen t.o.v. de lage commerciële inkomsten. Hij pleit voor een semiprofessionele competitie en o.b.v. het gemiddelde salaris in de KKD (€2.750 bruto p/m) zou dat zeer passend zijn. Nu dienen clubs onder andere 16 contractspelers in huis te hebben hetgeen zorgt voor minder speelruimte om eventueel een select aantal duurdere spelers te kunnen kopen om hogerop te komen. Dan zou je zeggen, laat de KNVB de regels veranderen, maar de bond is niet gek. Daar weet men dat te veel clubs in dezelfde vijver vissen en er geen kip naar de KKD kijkt. Als dan ook nog clubs als Cambuur zich al rijk rekenen door een groter stadion te bouwen zonder dat de schaal al binnen is, tja, misschien eens tijd om als voetbalclubs het emotiebeleid te vervangen door professionaliteit?

In Duitsland, Engeland en zelfs België, om maar drie andere Europese competities te noemen, is er trouwens altijd sprake van promotie/degradatie in het betaald voetbal, tot en met de amateur/regiocompetities. Zoals het hoort!
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 09 mei 2020, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie