Voetbal

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 22:23En dat is nu precies het verschil tussen een goed dichtgetimmerde zakelijke transactie waar beide partijen baat bij hebben (waar je uiteraard nog steeds vraagtekens bij moet zetten of dit wel de taak is van een gemeente), en vele miljoenen zomaar zonder enige tegenprestatie in een bodemloze put dumpen.
Net als de gemeente Eindhoven ziet de gemeente Enschede het juist als hun taak om te helpen, omdat ze er nu eenmaal financieel belang bij hebben. Niet investeren betekent sowieso een financiële strop.

En het Nederlandse voetbal maar wijzen naar de buitenlandse clubs met enorme schulden. "Ja, maar de FIFA zou aan Financial Fair Play werken" :angel:
WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 22:23Maar goed, het komt wel degelijk ook buiten het voetbal voor. Zie Emmen, dat inmiddels voor 80 miljoen in een noodlijdende dierentuin zit. Daarmee hadden ze ook van de lokale FC een titelkandidaat kunnen maken :clown:
Treurig inderdaad, want een plaatselijke middelbare school dient daardoor de nodige nieuwbouw uit te stellen :no:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 13 apr 2019, 23:24Net als de gemeente Eindhoven ziet de gemeente Enschede het juist als hun taak om te helpen, omdat ze er nu eenmaal financieel belang bij hebben. Niet investeren betekent sowieso een financiële strop.
Dat zal best, maar zoals Eindhoven bewijst kan dat dus ook op een verantwoorde manier waarbij de gemeente geen enkel risico loopt. Mits de club uiteraard nog wel iets te bieden heeft voor de gemeente. En dan heb ik het niet over iets ondefinieerbaars als een uithangbordfunctie, maar over bezit wat een hele concrete, blijvende waarde vertegenwoordigd. Zoals bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid grond die ook als de club alsnog om zou vallen z'n waarde behoudt.

Je kan je daardoor zelfs afvragen of het voor de gemeente Eindhoven niet lucratiever zou zijn als PSV nu alsnog failliet zou gaan. De projectontwikkelaars zullen in de rij staan om die grond van de gemeente over te nemen....

Enschede heeft (zoals zoveel gemeentes) echter gekozen voor een lening zonder enige vorm van onderpand, en dan kan je op je vingers natellen dat je genaaid gaat worden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 00:19Dat zal best, maar zoals Eindhoven bewijst kan dat dus ook op een verantwoorde manier waarbij de gemeente geen enkel risico loopt. Mits de club uiteraard nog wel iets te bieden heeft voor de gemeente. En dan heb ik het niet over iets ondefinieerbaars als een uithangbordfunctie, maar over bezit wat een hele concrete, blijvende waarde vertegenwoordigd. Zoals bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid grond die ook als de club alsnog om zou vallen z'n waarde behoudt.

Je kan je daardoor zelfs afvragen of het voor de gemeente Eindhoven niet lucratiever zou zijn als PSV nu alsnog failliet zou gaan. De projectontwikkelaars zullen in de rij staan om die grond van de gemeente over te nemen....

Enschede heeft (zoals zoveel gemeentes) echter gekozen voor een lening zonder enige vorm van onderpand, en dan kan je op je vingers natellen dat je genaaid gaat worden.
Ik snap dat je de PSV-fan uithangt, maar juist jij hoort toch te weten dat de Eindhovenaren zich (na eerder zich rijk te hebben gerekend door standaard CL-inkomsten te begroten) meer konden veroorloven en (net als Twente nu) meer ontvingen van derden na de deal met de gemeente zoals eerder het geval was na het verkopen van de parkeerruimte.

Trouwens, ik bash de NOS vaak, maar ere wie ere toekomt. De 19u-uitzending van vorige week zondag was top! In het kader van 60 jaar Studio Sport werd het programma door oude bekenden gepresenteerd. Genoten van Smeets, Van Gelder, Van Trigt, Tan, Jansma, Ter Weijden, Kersseboom, Van Peperstraten, Van Gangelen en Stekelenburg. Meer klasse en inhoud dan De Graaff, Schut, Stomphorst en Op het Veld ooit zullen hebben.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Wat die derden met hun geld doen moeten ze lekker helemaal zelf weten. Dat zij hun bijdrage laten afhangen van de gemeente wekt uiteraard wel vraagtekens over hun werkelijke bedoelingen op, maar dat is weer een hele andere kwestie.

Uiteindelijk is het heel simpel: ik kan er best mee leven als een gemeente iets wat concrete waarde vertegenwoordigt koopt van een voetbalclub of ander bedrijf, ik heb er wel moeite mee als een gemeente het geld feitelijk cadeau doet. Als je dan blijkbaar PSV-fan moet zijn om onderscheid te maken tussen koop en gift, soit.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

Ik denk dat je fan moet zijn om te kunnen verbloemen dat gemeentelijke steun altijd dient om een club in nood op korte termijn financieel te steunen dan wel krachtig te maken ;)

Een wethouder in Enschede zei in de media dat het niet helpen van Twente juist financiële nadelen oplevert voor de gemeente. Dat geldt voor PSV natuurlijk ook :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

En waar probeer ik dat precies te verbloemen?

Ik ben geen voorstander van gemeentesteun aan professionele sport. Ik heb daarbij alleen wel aanzienlijk meer bezwaar tegen blind geld in een bodemloze put dumpen dan met een gedegen constructie die de club in kwestie geen ruimte laat de gemeente te chanteren.

En wanneer heeft die wethouder dat overigens gezegd? Want momenteel heeft de gemeente altijd nog 12 miljoen redenen om er eindeloos geld in te blijven pompen. En zover hadden ze het in beginsel nooit mogen laten komen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Voetbal

Bericht door Martin »

Nu zie je de minachting van Ajax voor de keuken kampioen divisie. Nu willen de supporters van Twente massaal de wedstrijd tegen jong-Ajax bezoeken en dan zijn ze niet welkom. Ze spelen liever voor anderhalf man en een paardenkop. Heb je de lusten, dan ook de lasten. (Als je het als last ziet)
De KNVB betreurt het, maar dat is veel te braaf.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 22:51En waar probeer ik dat precies te verbloemen?
Door telkens te benadrukken dat de PSV-deal op lange termijn maatschappelijk verantwoord is ten opzichte van de Twente-deal, terwijl beide deals louter zijn bedoeld om de clubs op korte termijn van geld te voorzien, zodat ook de gemeentes daarvan profiteren. Waarom zouden de clubs anders geld nodig hebben? Waarom zouden de gemeentes anders dergelijke deals sluiten?

Ik zou bijna gaan denken dat jij als fan van Flop Oss graag had gezien dat een club als Twente failliet gaat zonder oog te hebben voor de consequenties voor de regio Twente.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 22:51Ik ben geen voorstander van gemeentesteun aan professionele sport.
De controversiële praktijken in Zandvoort zijn vast een doorn in het oog voor je.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 22:51Ik heb daarbij alleen wel aanzienlijk meer bezwaar tegen blind geld in een bodemloze put dumpen dan met een gedegen constructie die de club in kwestie geen ruimte laat de gemeente te chanteren.
Alsof PSV niet vaker geld heeft geleend via meerdere constructies. En dat met een multinational in de naam. Trouwens, PSV heeft ooit een lening van FC Eindhoven kwijtgescholden. Ik neem aan dat je toen luidkeels hebt geprotesteerd voor het stadion? :clown:
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 22:51En wanneer heeft die wethouder dat overigens gezegd? Want momenteel heeft de gemeente altijd nog 12 miljoen redenen om er eindeloos geld in te blijven pompen. En zover hadden ze het in beginsel nooit mogen laten komen.
In Trouw, Tubantia en via het NOS Journaal. Heb je het nieuws wel gevolgd? Via de media werd duidelijk dat niet helpen sowieso geld gaat kosten. Men spreekt zelfs over politieke gevolgen als een club niet wordt geholpen. Dus wat betreft mogelijke chantage, jij als fan bent daar indirect onderdeel van ;)
Martin schreef: 16 apr 2019, 21:16Nu zie je de minachting van Ajax voor de keuken kampioen divisie. Nu willen de supporters van Twente massaal de wedstrijd tegen jong-Ajax bezoeken en dan zijn ze niet welkom. Ze spelen liever voor anderhalf man en een paardenkop. Heb je de lusten, dan ook de lasten. (Als je het als last ziet)
De KNVB betreurt het, maar dat is veel te braaf.
Logisch besluit. Twente-supporters wilden met duizenden naar een veldje komen dat amper ruimte biedt aan 200 man. De KNVB heeft er overigens niks mee te maken, zij gaan over de sportieve kant van het verhaal.

Genoeg over beleid, wat een geweldige prestatie van Ajax in de CL :clap: Leuk team, goed voetbal en afgedwongen resultaten tegen topclubs. Mooi voor Ajax en het Nederlandse voetbal. De bekerfinale lijkt me een formaliteit en eigenlijk hebben de Amsterdammers ook als enige recht op het kampioenschap.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35Door telkens te benadrukken dat de PSV-deal op lange termijn maatschappelijk verantwoord is ten opzichte van de Twente-deal, terwijl beide deals louter zijn bedoeld om de clubs op korte termijn van geld te voorzien, zodat ook de gemeentes daarvan profiteren.
Tsja, en daar zit denk ik ons hele verschil in inzicht. We vinden beiden de situatie in beginsel dubieus, maar daarna maakt het voor jou ook niet meer uit hoe er gehandeld wordt.
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35Ik zou bijna gaan denken dat jij als fan van Flop Oss graag had gezien dat een club als Twente failliet gaat zonder oog te hebben voor de consequenties voor de regio Twente.
Wat zouden die gevolgen dan zijn? Want natuurlijk is FC Twente een leuk uithangbord voor de regio, maar moet dat daadwerkelijk tegen elke prijs gered worden?

FC Twente hoeft van mij echt niet failliet, maar ik blijf het bijzonder vinden dat ze na zoveel jaar hun financiën nog steeds totaal niet op orde hebben en structureel vele miljoenen te kort blijven komen. Dit seizoen zouden ze een begroting van tussen de 18 en 20 miljoen hebben, voor een club die al zo lang in de problemen zit en nu in de KKD speelt is dat absurd hoog. En waar was dat qua inkomsten dan in vredesnaam op gebaseerd?

En dan te bedenken dat "Flop Oss" na hun degradatie naar de flopklasse ook hun begroting ineens voor een jaartje met 65% moest terugbrengen. Dat deed uiteraard even pijn, maar ze hebben het overleefd. Hoe moeilijk kan het dan voor FC Twente zijn? Maar dan moet je sportief maar even op de blaren zitten.
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35De controversiële praktijken in Zandvoort zijn vast een doorn in het oog voor je.
Op z'n minst controversieel inderdaad.

Maar voor de algehele nuancering: er zijn in mijn optiek best scenario's waarin een gemeente op verantwoorde wijze kan investeren in professionele topsport. Maar dan wel vanuit een zuiver zakelijke en realistische visie, waarbij er tegenover dat geld ook een concrete tegenwaarde staat. Zouden ze in Enschede of Zandvoort überhaupt een concreet getal kunnen noemen wat de club/F1 de gemeente oplevert?
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35Alsof PSV niet vaker geld heeft geleend via meerdere constructies.
Van de gemeente? Wat ze via andere constructies doen moeten ze uiteraard zelf weten. Maar zonder enig onderpand overheidsgeld lenen cadeau krijgen blijf ik onverantwoord vinden.
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35Trouwens, PSV heeft ooit een lening van FC Eindhoven kwijtgescholden. Ik neem aan dat je toen luidkeels hebt geprotesteerd voor het stadion? :clown:
Waarom zou ik? Was dat overheidsgeld? Nou ja, wellicht heeft dat wel aan de basis gestaan van hun eigen gemeente-deal....
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35In Trouw, Tubantia en via het NOS Journaal. Heb je het nieuws wel gevolgd? Via de media werd duidelijk dat niet helpen sowieso geld gaat kosten. Men spreekt zelfs over politieke gevolgen als een club niet wordt geholpen. Dus wat betreft mogelijke chantage, jij als fan bent daar indirect onderdeel van ;)
Laat ik die kranten nou net niet lezen, en het journaal maar sporadisch zien. En daarnaast: geloof jij elke wethouder in ons land op zijn woord?

Maar dan nog, die wethouder heeft uiteraard volkomen gelijk. De gemeente heeft miljoenen in de club gepompt, en bij een faillissement zijn ze elke cent kwijt. Linksom of rechtom, elke keuze die ze nu maken kost ze geld. In die situatie had de gemeente in beginsel nooit mogen komen. Als de club dan daadwerkelijk zoveel miljoenen oplevert aan de gemeente had er naar een constructie gezocht moeten worden waarbij de gemeente niet verder meegezogen kon worden. Zoals gemeente Eindhoven dus wel gedaan heeft. En als zulk financieel wanbeleid dan politieke gevolgen heeft, logisch toch?
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35Logisch besluit. Twente-supporters wilden met duizenden naar een veldje komen dat amper ruimte biedt aan 200 man. De KNVB heeft er overigens niks mee te maken, zij gaan over de sportieve kant van het verhaal.
Ergens wel, maar hadden ze dan die wedstrijd niet in een groter stadion kunnen laten spelen? Is het niet de Arena, dan wel elders? De hele Nederlandse voetbalwereld moet wijken voor Ajax, maar o wee als er bij een andere club eens iets is....

Maar goed, Twente had natuurlijk ook gewoon opzettelijk de wedstrijd kunnen verliezen om dan alsnog thuis kampioen te worden. Tenminste, als Sparta niet weer in de fout gaat. Heeft Top Oss afgelopen weekend toch maar mooi z'n steun aan FC Twente geleverd....
ViveLaFrance schreef: 18 apr 2019, 00:35Genoeg over beleid, wat een geweldige prestatie van Ajax in de CL :clap: Leuk team, goed voetbal en afgedwongen resultaten tegen topclubs. Mooi voor Ajax en het Nederlandse voetbal. De bekerfinale lijkt me een formaliteit en eigenlijk hebben de Amsterdammers ook als enige recht op het kampioenschap.
Nah, Juve is het gewoon helemaal kwijt. Afgelopen weekend verloren ze al van een laagvlieger, en dan nu dit. Wat een kansloze knuppels ;)
(maar eerlijk is eerlijk, ik kan je hier op geen enkel punt ongelijk geven)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:31Tsja, en daar zit denk ik ons hele verschil in inzicht. We vinden beiden de situatie in beginsel dubieus, maar daarna maakt het voor jou ook niet meer uit hoe er gehandeld wordt.
Mwah, ik denk vooral dat jij, onterecht wat mij betreft, de PSV-deal als eerlijker beschouwt dan een gemeente die hun club, met tegenzin overigens, steunt om op lange termijn daar ook weer de vruchten van te plukken. Leg mij anders eens uit wat de gemiddelde Eindhovenaar, laat staan een verdwaalde fan uit Oss, heeft aan het feit dat de gemeente Eindhoven de grond onder het stadion en het trainingscomplex in bezit heeft? Vanwege de huizen die er eventueel gebouwd gaan worden mocht PSV failliet gaan? Jij weet best dat het een symbolische deal was, zodat PSV op korte termijn een, onder voorwaarden, sluitende begroting kon opstellen na jarenlang op te grote voet te hebben geleefd.
WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:31Wat zouden die gevolgen dan zijn? Want natuurlijk is FC Twente een leuk uithangbord voor de regio, maar moet dat daadwerkelijk tegen elke prijs gered worden?
Nogmaals, ik vind dat je nogal gemakzuchtig redeneert. Lees dit anders even ;) Men scheldt dus niet blind miljoenen kwijt, daar zit een gedachte achter.
WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:31FC Twente hoeft van mij echt niet failliet, maar ik blijf het bijzonder vinden dat ze na zoveel jaar hun financiën nog steeds totaal niet op orde hebben en structureel vele miljoenen te kort blijven komen.
Kijk, dit soort opmerkingen begrijp ik niet van een PSV-fan. De club uit Eindhoven had op korte termijn 48 miljoen nodig ondanks CL-inkomsten uit eerdere jaren en, naar ik aanneem, hogere transfersommen en overige inkomsten t.o.v. Twente. Ik hoef jou als 'fan' toch niet te melden dat de huidige algemeen directeur van PSV, Toon Gerbrands, vooral heeft ingezet op het herstellen van de financiële huishouding?

Het verhaal van Twente is bekend. Focus op kampioenschap, structureel mee willen doen aan de top in Nederland, op te grote voet leven, bijbehorende resultaten blijven uit. Goh, je zou bijna denken dat ze het slechte voorbeeld van PSV hebben gevolgd :clown:
WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:31Laat ik die kranten nou net niet lezen, en het journaal maar sporadisch zien. En daarnaast: geloof jij elke wethouder in ons land op zijn woord?
Je oordeelt anders wel makkelijk over zaken waar je blijkbaar niet voldoende van weet. En dan gaan we maar weer politici wantrouwen :bonk: Ik heb het interview gezien en de man kwam geloofwaardig over. Hij benadrukte de tegenzin van de gemeente, maar tegelijkertijd diende de gemeente realistisch te zijn. Niet helpen heeft grotere gevolgen, onder andere een verlies van 25 miljoen.
WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:31Ergens wel, maar hadden ze dan die wedstrijd niet in een groter stadion kunnen laten spelen? Is het niet de Arena, dan wel elders? De hele Nederlandse voetbalwereld moet wijken voor Ajax, maar o wee als er bij een andere club eens iets is....
Is ook in het nieuws besproken. Ajax wilde best meewerken, maar heeft niks te zeggen over de ArenA. Zij huren het stadion.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie