Voetbal

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef: 02 mei 2020, 10:14De advocaat van Cambuur en De Graafschap heeft als stelling dat je zo dicht mogelijk bij de realiteit moet blijven. Dus niet, "ja maar misschien hadden we anders 10 punten ingelopen" etc. Daar is wel wat voor te zeggen, hoewel dat natuurlijk ook goed in het straatje van zijn cliënten past.
Saillant detail: diezelfde advocaat won jaren geleden namens Twente waardoor De Graafschap geen handhaving kon afdwingen. Nu pleit hij namens de Superboeren :clown:

Martin, jij als supporter van De Graafschap, zie jij de club op deze manier graag promoveren? :)

De keuze van de KNVB om alle competities te bevriezen (zeer consequent en volledig volgens de statuten) heeft z'n voordelen, die onzinnige play-offs blijven ons bespaard :pompom: Al lees ik her en der dat bepaalde periodekampioenen zich ook al benadeeld voelen... :bonk:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Je begrijpt hopelijk wel dat ik geen zin heb om die hele discussie weer op te rakelen? Volgens mij hebben we beiden alles daarover wel gezegd.

Wat ik me hooguit afvraag in dat idee van Derksen is wat er dan gebeurt wanneer een KKD-ploeg promoveert naar de ED: mogen amateurs in de eredivisie spelen? En nog een stap verder gedacht: hoe onwaarschijnlijk ook, zou een amateurclub eigenlijk CL kunnen spelen?

Over eenrichtingsverkeer zitten we volgens mij prima op één lijn: belachelijk. Dat Cambuur (en in hun kielzog de Graafschap) dat expliciet zou willen is voor mij nieuw, zover ik wist ging het hun alleen om promotie, en hoe de KNVB het verder oplost was niet hun probleem. Ik was al geen voorstander van promotie o.b.v. een incompleet seizoen, maar hiermee zouden ze het zichzelf wel heel lastig maken.

Overigens zie ik het neutrale stemgedrag zeker niet zomaar als een vóór-stem. Wat ze ook hadden gekozen, er zouden altijd verliezers zijn. Dan vind ik het heel begrijpelijk dat zij die keuze niet willen maken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 09 mei 2020, 18:21die onzinnige play-offs blijven ons bespaard :pompom:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd: hoe denk jij eigenlijk over voorrondes in het Europese voetbal? Zo'n AZ, dat zich nu geplaatst heeft voor CL, maar toch niet helemaal. Belachelijk toch?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Voetbal

Bericht door Martin »

@Chris: zo werkt dat nu eenmaal met advocaten.

Ik denk dat De Graafschap beter een jaar kan wachten, dan komend seizoen met 20 clubs in de eredivisie. Voor Cambuur geldt eigenlijk hetzelfde. Als je een stabiele eredivisie club wilt worden, is de eerste handhaving al moeilijk als er 4 clubs degraderen.
Probeer er maar vier onder te houden. Ook met kansberekening kom ik daar op uit. Bij 18 clubs degradeert 1 op 9. Bij 20 clubs 1 op 5. Dan kun je beter een jaartje wachten voor die stap. Nu lijkt het een jaar achterstand, maar als je direct weer degradeert, kost je dat al gauw 2 jaar. Daarnaast is er totaal geen zicht op wat de crisis verder financieel gaat betekenen. Vrijwel alle bedrijven wachten even af met nieuwe investeringen. Promoveren betekent dat je als club moet gaan investeren. Kan dat wel?

Zoals Derksen aangaf, was het heel gewoon om in de eerste divisie halve amateurs te hebben. Als je promoveerde, geldde er andere regels. Hoewel Jan Vreeman zelfs als hoofdcoach s morgens eerst nog bij een eierbedrijf ging werken.

Theoretisch kan een amateur club nu al Europees voetbal halen, via de beker.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 09 mei 2020, 20:38Wat ik me hooguit afvraag in dat idee van Derksen is wat er dan gebeurt wanneer een KKD-ploeg promoveert naar de ED: mogen amateurs in de eredivisie spelen?
Dan komt het op de kunde van het bestuur aan om een profclub te worden. Er vissen nu simpelweg te veel kleine clubs in dezelfde vijver waardoor je volgens Derksen juist te veel druk legt bij deze clubs die allemaal hogerop willen, maar hetgeen simpelweg onmogelijk is vanwege de structuur van de KKD.
WizardOfOss schreef: 09 mei 2020, 20:38En nog een stap verder gedacht: hoe onwaarschijnlijk ook, zou een amateurclub eigenlijk CL kunnen spelen?
Dan zijn ze natuurlijk geen amateurclub meer ;) Anders zou het Nederlandse voetbal zichzelf failliet moeten verklaren.

Zoals Martin al zei, in theorie kan een amateurclub Europees voetbal halen via de beker. De charme van het voetbal. Niks mis mee. (al moeten ze de loting dan niet kunstmatig gaan aanpassen)
WizardOfOss schreef: 09 mei 2020, 20:40Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd: hoe denk jij eigenlijk over voorrondes in het Europese voetbal? Zo'n AZ, dat zich nu geplaatst heeft voor CL, maar toch niet helemaal. Belachelijk toch?
Je had ook Ajax kunnen noemen, want onze 'nummer één' moet ook een voorronde spelen.

Wat betreft AZ vind ik het niet belachelijk trouwens, want ze staan gedeeld eerste (meer scoren tegen de kleintjes is blijkbaar belangrijker dan onderling resultaat) en hebben dus recht op een bepaald Europees ticket.

Nu de Europese competitie steeds meer een voornamelijk Spaanse, Engelse en Duitse aangelegenheid is geworden zou ik graag zien dat de UEFA eens meer de nadruk gaat leggen op competitie in plaats van geld. Enig onderscheid snap ik best, maar vooral de CL is natuurlijk niet meer het kampioenenbal van weleer. In de huidige opzet worden de Europese topclubs, waarvan sommigen megaschulden hebben, alleen maar rijker waardoor de andere competities het met de kruimels mogen doen en dus nooit sportief kunnen aanhaken.

Van Financial Fair Play is nog niks terechtgekomen.
Martin schreef: 10 mei 2020, 10:27Promoveren betekent dat je als club moet gaan investeren. Kan dat wel?

Zoals Derksen aangaf, was het heel gewoon om in de eerste divisie halve amateurs te hebben. Als je promoveerde, geldde er andere regels. Hoewel Jan Vreeman zelfs als hoofdcoach s morgens eerst nog bij een eierbedrijf ging werken.
Juist! Als een club op die manier stapje voor stapje verder wil lijkt me dat zowel sportief als financieel de beste methode. Nu denkt elke KKD-club aan zo snel mogelijk promoveren via de makkelijkste route. Hierbij wordt altijd vanuit de eigen regio gedacht (zie de huidige stand van Limburge clubs die tegen een fusie waren).
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 12 mei 2020, 17:49Dan komt het op de kunde van het bestuur aan om een profclub te worden.
Je moet het ook maar willen. Want voor hetzelfde geld degradeer je direct weer en kan je die hele prof-organisatie weer het raam uit kieperen. Ik zie nog steeds niet in in welk opzicht de noodzaak om je als club steeds radicaal te moeten reorganiseren het voetbal zou versterken. Ik zou juist denken dat organisatorische continuïteit juist meer ruimte geeft om aandacht te geven aan waar het in het spelletje om draait. Maar goed, ook die discussie hebben we eerder gevoerd.
ViveLaFrance schreef: 12 mei 2020, 17:49Er vissen nu simpelweg te veel kleine clubs in dezelfde vijver waardoor je volgens Derksen juist te veel druk legt bij deze clubs die allemaal hogerop willen, maar hetgeen simpelweg onmogelijk is vanwege de structuur van de KKD.
Toegegeven, als je maar genoeg clubs doelbewust kapot maakt lost dat probleem zichzelf op. Maar spaar dan die arme amateurclubs die geen profs willen worden en eis gewoon dat de nummer laatst van de KKD zichzelf opheft tot alleen de Jong-teams nog over zijn. Dat is dan tenminste nog een enigszins humane oplossing.
ViveLaFrance schreef: 12 mei 2020, 17:49Je had ook Ajax kunnen noemen, want onze 'nummer één' moet ook een voorronde spelen.
Ach ja, even vergeten dat de UEFA het liefst zo min mogelijk kampioenen in de CL ziet....

Maareh, het ging me er niet zozeer om of AZ of Ajax recht hebbben op een Europees ticket, maar over het feit dat ze niet direct deelnemen maar zich eerst nog via wat feitelijk ook een vorm van playoffs zijn moeten zien te plaatsen. En eigenlijk is de huidige situatie dan nog mooier, want het kan dus zomaar zijn dat onze nummer 2 wél CL speelt, en onze nummer 1 niet. Precies wat jij zo verfoeit aan playoffs....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 12 mei 2020, 23:39Je moet het ook maar willen.
Dan moeten ze ook niet willen promoveren via allerlei omwegen. Betaald voetbal vergt nu eenmaal een bepaalde mate van professionaliteit.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2020, 23:39Toegegeven, als je maar genoeg clubs doelbewust kapot maakt lost dat probleem zichzelf op. Maar spaar dan die arme amateurclubs die geen profs willen worden en eis gewoon dat de nummer laatst van de KKD zichzelf opheft tot alleen de Jong-teams nog over zijn. Dat is dan tenminste nog een enigszins humane oplossing.
De topclubs willen liever gisteren dan vandaag met minder clubs spelen. De laatste tijd gaat het ook weer over de BeNe-league om in Europa mee te blijven doen, deels op basis van de gedachte dat als de topclubs van beide landen elkaar treffen zij elkaar sterker maken dan nu mogelijk is. Laten we eerlijk zijn, het niveau is al jaren bedroevend in Nederland. Ajax en AZ zijn de enige uitzonderingen.

Een stapje lager geldt dit natuurlijk ook. Slechts een klein aantal clubs mag daadwerkelijk denken aan promoveren naar de ED. De rest doet voor spek en bonen mee en blijft in de grote vijver zwemmen. Maar ja, die wedstrijden tegen een andere nobody zorgen ervoor dat het volk negentien keer aan de gehaktballen en bier zit in het stadion en dus voor inkomsten zorgt. Ze vechten namelijk in dezelfde vijver om een laag aantal sponsors, want de KKD is natuurlijk niet interessant genoeg. Was getekend, de KNVB.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2020, 23:39Maareh, het ging me er niet zozeer om of AZ of Ajax recht hebbben op een Europees ticket, maar over het feit dat ze niet direct deelnemen maar zich eerst nog via wat feitelijk ook een vorm van playoffs zijn moeten zien te plaatsen. En eigenlijk is de huidige situatie dan nog mooier, want het kan dus zomaar zijn dat onze nummer 2 wél CL speelt, en onze nummer 1 niet. Precies wat jij zo verfoeit aan playoffs....
Ik zeg toch ook nergens dat ik het toejuich? Play-offs zijn puur commercieel van aard en hebben niks te maken met sportiviteit. Zie mijn opmerking over de CL m.b.t. competitie en geld.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 14 mei 2020, 00:40Dan moeten ze ook niet willen promoveren via allerlei omwegen. Betaald voetbal vergt nu eenmaal een bepaalde mate van professionaliteit.
Probleem is eerder dat de amateurclubs juist niet willen promoveren. Dat is het hele probleem met promotie/degradatie tussen profs en amateurs, er zijn slechts twee voorstanders van: de KNVB en jij. Nou vooruit, met Derksen wellicht drie. Voor de rest wil niemand het.
ViveLaFrance schreef: 14 mei 2020, 00:40De topclubs willen liever gisteren dan vandaag met minder clubs spelen.
Goh, niet alleen de KNVB danst slechts naar de pijpen van de topclubs :wave:

Niks op tegen overgens, maar verklein dan de ED en schrap de jong-teams uit de KKD, en dan ben je ook al een heel eind. Dat vind ik toch een wat nettere oplossing dan clubs moedwillig een faillissement in jagen.
ViveLaFrance schreef: 14 mei 2020, 00:40Slechts een klein aantal clubs mag daadwerkelijk denken aan promoveren naar de ED. De rest doet voor spek en bonen mee en blijft in de grote vijver zwemmen.
Tsja, inherent aan elke competitie. In de ED doet ook slecht een gering aantal clubs mee om de schaal, de rest kan hooguit hopen op een uitschieter die mogelijk resulteert in Europees voetbal. En in andere landen of andere sporten is dat niet anders.

En daar komen de playoffs dan weer om de hoek kijken, want kunstmatig of niet, het zorgt ervoor dat er voor een groter aantal clubs nog zo lang ergens voor speelt. Al moet er dan uiteraard wel ook altijd een directe route naar een beloning zijn, mits je goed genoeg presteert.
ViveLaFrance schreef: 14 mei 2020, 00:40Maar ja, die wedstrijden tegen een andere nobody zorgen ervoor dat het volk negentien keer aan de gehaktballen en bier zit in het stadion en dus voor inkomsten zorgt. Ze vechten namelijk in dezelfde vijver om een laag aantal sponsors, want de KKD is natuurlijk niet interessant genoeg.
En zowel dat publiek als de sponsoren zijn voor het grootste deel zeer regiogebonden. Stel dat TOP zoals jij zo graag zou zien de nek wordt omgedraaid, dan schiet Den Bosch daar echt geen bal mee op. En laat staan een verre club die op sportieve gronden wellicht dan nog enig bestaansrecht heeft, zoals NAC.
ViveLaFrance schreef: 14 mei 2020, 00:40Ik zeg toch ook nergens dat ik het toejuich? Play-offs zijn puur commercieel van aard en hebben niks te maken met sportiviteit. Zie mijn opmerking over de CL m.b.t. competitie en geld.
Nou gefeliciteerd, ben je toch wel consequent. Wat ik me dan wel afvraag als ze de voorrondes CL helemaal zouden schrappen: doen we dan überhaupt nog mee? Hoe klote die voorrondes ook zijn, anderhalve kans op CL (volgend jaar hadden we wel weer een zekere plaatsing toch?) is toch beter dan één kans of geen kans...
(maar om naar komend jaar te kijken: eigenlijk absurd dat we twee onzekere in plaats van één zekere plaats hebben)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Nou, terug waar het allemaal om begon: de rechter heeft de KNVB in het gelijk gesteld, geen promotie dus voor Cambuur en De Graafschap. Want dat kan alleen op sportieve gronden, en zonder een afgeronde competitie dus niet.

Terechte uitspraak nog steeds wat mij betreft. Al zou ik uitspelen van de competitie in het najaar nog steeds de beste optie vinden, want ik moet nog maar zien dat komend seizoen enigszins normaal gaat verlopen. Ondertussen willen o.a. onze oosterburen binnenkort alweer aan de gang, maar of dat nu zo verstandig is....

Ander dingetje: van de week ook bericht van TOP over een tegemoetkoming voor seizoenkaarthouders. Lekker handig gedaan, want op 12 mei wordt er een mail verstuurd die verwijst naar een pagina waarop staat dat op 12 mij bekend wordt gemaakt wat die tegemoetkoming inhoudt. De invulling daarvan mag elke club namelijk zelf bepalen. Welke invulling TOP eraan geeft? Euh.....dat staat er niet. Wel belangrijke kwesties als "Waarom zou ik hiervan afzien?", want ze doen het duidelijk liever niet. Pas als je naar het formulier gaat om de compensatie daadwerkelijk aan te vragen volgt er enige duidelijkheid: voor komend seizoen kan je 5 keer een extra kaartje bestellen. Gratis neem ik dan aan, toch? Enne, een *extra* kaartje? Kan je er ook gebruik van maken als je je seizoenskaart niet verlengt? Helder communiceren is toch een vak....

Niet dat mij veel uitmaakt hoor, ik neem uiteraard gewoon een nieuwe seizoenskaart en die compensatie hoeft van mij ook niet. Uiteraard helpt het ook wel dat het maar om een euro of 100 gaat, ik kan me zo voorstellen dat dat toch wat lastiger ligt als je een veel duurdere seizoenskaart voor een van de topclubs hebt...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Niet onze oosterburen voetballen weer, ook in Zuid-Korea is de competitie weer herstart. En dat veroorzaakte toch wel wat ophef. Nee, niet vanwege het risico op besmetting. En voor de verandering ook niet vanwege een dubieuze beslissing van de arbitrage. Nee, om het stadion wat minder leeg te laten ogen had FC Seoul een stel poppen op de tribune geplaatst. "Premium mannequins" volgens de leverancier. Beter bekend als sekspoppen. En ondanks dat ze gewoon netjes gekleed waren (en uiteraard mondkapjes droegen) kon toch niet iedereen deze actie waarderen.

Nu echter de grote vraag: is dat vanuit moralistische gronden, of betreft het gewoon boze kopers die hierdoor langer op hun bestelling moeten wachten? :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie