Voetbal

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

Prachtige voetbalweek! Jammer van Ajax, ze waren dichtbij de finale. Amsterdam en heel Nederland kunnen trots zijn. Hier gaat Ajax natuurlijk de vruchten van plukken. Ik denk dat Dick Advocaat een punt heeft als hij stelt dat de Amsterdamse club het Bayern München van Nederland kan worden de komende jaren.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

Ajax zo goed als zeker kampioen. Zeer verdiend! :clap:

Hilarisch hoe ze bij de NOS, met Joep Schreuder voorop, Ajax een complex probeerden aan te praten na de ongelukkige nederlaag in de CL. Laat die sensatiejournalistiek lekker aan de Televaag over :wave:
Vive la France, Vive la Différence
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door weer een forummer »

Ik ben geen Ajacied maar ik heb dit seizoen enorm genoten als voetballiefhebber van ze. Vooral hoe ze Europa naar hun hand zetten. Achteraf blijkt pas hoeveel pech PSV met de loting heeft gehad met een latere halve en hele finalist in de groep.

Ajax wordt op basis van het voetbal terecht kampioen. Ook vandaag vond ik PSV erg afwachtend. Onbegrijpelijk dat ze nauwelijks iets creëerden. az speelde niet eens heel erg goed. Volgend jaar zal PSV wel kampioen worden verwacht ik. Ajax zal wel leeg gekocht worden.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Inderdaad dik verdiend. PSV was na de winterstop geen schim meer van de ploeg die ze daarvoor waren. En ondanks dat ze nog op drie fronten actief waren heeft Ajax domweg nauwelijks steken laten vallen. Eigenlijk is het nog verbazingwekkend hoe lang het desondanks toch nog spannend is gebleven.

En dan die CL. Ik denk voor het eerst dat ik me écht rot voelde toen Ajax verloor. Tuurlijk, ik moet er ook niet aan denken dat ze uiteindelijk daadwerkelijk met die cup in hun handen zouden hebben gestaan, de daaruit voortvloeiende (terechte) arrogantie zou onuitstaanbaar zijn geweest. Maar tegelijk is het prachtig hoe ze toch maar even lieten zien dat geld niet alles bepaalt in het voetbal. En de manier waarop, dat wens je niemand toe. Nu moeten van Dijk en Wijnaldum de Nederlandse eer maar hoog houden....

Of Ajax nu het polder-Bayern kan worden? Daar ben ik eerlijk gezegd dan weer niet zo heel erg bang voor. Tuurlijk, financieel zit Ajax nu even op een niveau waar de rest alleen maar van kan dromen. Maar zoals ze zelf in de CL lieten zien: geld bepaalt niet alles. Het zal er toch ook sterk van afhangen in hoeverre ze de selectie bijeen kunnen houden, vertrekkende spelers kunnen vervangen, en komend seizoen iets soortgelijks kunnen presteren. Bayern heeft zover boven de rest van de Duitse competitie kunnen uitstijgen door niet alleen de eigen competitie te domineren, maar ook structureel Europees in de top mee te draaien. Ajax zal zich ondanks alles gewoon eerst weer door een kwalificatieronde heen moeten worstelen....

ViveLaFrance schreef: 28 apr 2019, 21:46Leg mij anders eens uit wat de gemiddelde Eindhovenaar, laat staan een verdwaalde fan uit Oss, heeft aan het feit dat de gemeente Eindhoven de grond onder het stadion en het trainingscomplex in bezit heeft? Vanwege de huizen die er eventueel gebouwd gaan worden mocht PSV failliet gaan? Jij weet best dat het een symbolische deal was, zodat PSV op korte termijn een, onder voorwaarden, sluitende begroting kon opstellen na jarenlang op te grote voet te hebben geleefd.
De deal heeft de gemeente en dus ook de belastingbetaler geen cent gekost, sterker nog, hij levert een paar ton per jaar op. Geen bedrag dat elke inwoner direct terug zal zien in z'n gemeentelijke belastingen, maar toch. En zonder enig risico, want feitelijk is de gemeente er nu juist bij gebaat dat PSV alsnog failliet zou gaan. En dat vind ik een wezenlijk verschil met een gemeente die vele miljoenen in een club pompt en daar hoogstwaarschijnlijk nooit meer een cent van zal terugzien. Ja, indirect via andere routes omdat de club zoveel waard zou zijn voor de gemeente. Maar dat geldt voor PSV en Eindhoven uiteraard net zo goed.
ViveLaFrance schreef: 28 apr 2019, 21:46Men scheldt dus niet blind miljoenen kwijt, daar zit een gedachte achter.
Uiteraard speelt elke club met een dergelijk aanzien een grote maatschappelijke rol. Maar dan blijf ik me afvragen in hoeverre het de taak van de gemeente is om die in stand te houden. Als de club zo belangrijk is voor het plaatselijke bedrijfsleven, hadden die dan niet wat meer geld kunnen ophoesten?
ViveLaFrance schreef: 28 apr 2019, 21:46Kijk, dit soort opmerkingen begrijp ik niet van een PSV-fan. De club uit Eindhoven had op korte termijn 48 miljoen nodig ondanks CL-inkomsten uit eerdere jaren en, naar ik aanneem, hogere transfersommen en overige inkomsten t.o.v. Twente. Ik hoef jou als 'fan' toch niet te melden dat de huidige algemeen directeur van PSV, Toon Gerbrands, vooral heeft ingezet op het herstellen van de financiële huishouding?
Dat er in beide gevallen financieel wanbeleid aan de basis stond zal niemand tegenspreken. Maar heeft PSV orde op zaken gesteld, ja of nee? En heeft FC Twente na de eerste smeekbede bij de gemeente orde op zaken gesteld, ja of nee?
(nou ja, blijkbaar genoeg om de beste trainer uit de KKD, ondanks een doorlopend contract, te kunnen ontslaan)

Eigenlijk snap ik niet dat jij überhaupt problemen hebt met die deal van PSV. De deal zelf levert de gemeente alleen maar geld op, en als een faillissement van Twente al zo desastreus zou zijn voor de regio, hoe rampzalig zou de ondergang van PSV geweest zijn? Sterker nog: zou de gemeente Eindhoven nu niet gewoon hoofdsponsor van PSV moeten worden, met voldoende bijdrage om PSV nu financieel in het spoor van Ajax te houden? Stel je eens voor hoe waardevol het zou zijn als een ploeg die de slimste regio van Nederland vertegenwoordigt volgend jaar wél de finale zou halen....


Maar iets heel anders: ik had er eigenlijk op gerekend dat de competitie voor mijn clubje er inmiddels wel op zou zitten. Maar nee, we mogen nog een paar keer voor de playoffs. En dan note bene instromen in de tweede ronde, tegen Sparta. Ik moest dan toch even terugdenken aan een reclame van de Eredivisie van jaren geleden, toen Sparta net gedegradeerd was. Zag je twee oude kereltjes op de tribune zitten. Vervolgens de stadionspeaker: "Welkom op het Kasteel Spangen, voor de wedstrijd Sparta tegen....TOP Oss." Verbijstering bij die twee mannetjes. "Eredivisie. Er staat wat op het spel." Wie weet, volgend seizoen TOP in de eredivisie? Als Emmen het kan....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door weer een forummer »

Nadeel voor TOP Oss t.o.v. FC Emmen is het achterland of juist het tekort daaraan. Emmen vertegenwoordigt heel Drenthe. TOP Oss maar een fractie van Noord Brabant, waar veel meer BVO's actief zijn.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Een achterland voornamelijk bestaande uit schapen? :clown:

En Brabant is net weer een Eredivisieploeg kwijtgeraakt, dus dat geeft een beetje lucht ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

Nou, voor zover TOP werkelijk eredivisie-aspiraties had vrees ik dat ze weer even de ijskast in kunnen. De thuiswedstrijd tegen Sparta werd een schaakspel, een kunstje wat de Rotterdammers toch beter bleken te beheersen: 0-2. Niks is uiteraard onmogelijk, maar ik zie ze dat in eigen huis toch echt niet meer uit handen geven....

Chris kan dus ook weer opgelucht ademhalen ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:20Eigenlijk is het nog verbazingwekkend hoe lang het desondanks toch nog spannend is gebleven.
Mwah, tijdens Ajax-PSV lieten de Amsterdammers zien dat de slappe Eindhovense hap geen recht had op de titel. Ruim een half uur met een man meer en dan nog 3-1 verliezen :bonk:
WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:20Of Ajax nu het polder-Bayern kan worden? Daar ben ik eerlijk gezegd dan weer niet zo heel erg bang voor. Tuurlijk, financieel zit Ajax nu even op een niveau waar de rest alleen maar van kan dromen. Maar zoals ze zelf in de CL lieten zien: geld bepaalt niet alles. Het zal er toch ook sterk van afhangen in hoeverre ze de selectie bijeen kunnen houden, vertrekkende spelers kunnen vervangen, en komend seizoen iets soortgelijks kunnen presteren.
Europees is altijd afwachten, maar Ajax heeft bakken met geld in verhouding tot de anderen dat het eigenlijk gek zou zijn als ze niet de komende jaren kampioen worden. Het tweede van Ajax kan dan oefenen in de beker en die alsnog vrij makkelijk winnen. Het technisch beleid van Marc Overmars is zeer overtuigend.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:20En zonder enig risico, want feitelijk is de gemeente er nu juist bij gebaat dat PSV alsnog failliet zou gaan.
Leuk voor op papier, maar jij weet ook dat dat nooit zal gebeuren. Oftewel: symbolische deal als onderdeel van emotiebeleid.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:20Maar dan blijf ik me afvragen in hoeverre het de taak van de gemeente is om die in stand te houden. Als de club zo belangrijk is voor het plaatselijke bedrijfsleven, hadden die dan niet wat meer geld kunnen ophoesten?
Het Twentse bedrijfsleven heeft juist meegewerkt aan de deal. De 'P' van PSV vond het daarentegen niet nodig de eigen club te helpen in nood :angel:
WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:20Eigenlijk snap ik niet dat jij überhaupt problemen hebt met die deal van PSV.
Het gaat me niet om de deal, maar om de wijze waarop jij naar Twente wijst, terwijl men in Eindhoven niet heiliger is, zo berichtte de NOS. Het is puur fanpraat om het financiële wanbeleid van het eigen cluppie te vergoelijken en tegelijkertijd met een vinger wijzen naar een andere club waar ze exact dezelfde intenties hebben.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:20Als Emmen het kan....
Dankzij verdwaalde spelers van FC Groningen.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2019, 22:45En Brabant is net weer een Eredivisieploeg kwijtgeraakt, dus dat geeft een beetje lucht ;)
Ard is inderdaad heel stil :clown:
WizardOfOss schreef: 19 mei 2019, 20:18Chris kan dus ook weer opgelucht ademhalen ;)
FC Groningen wel, want onnodig verliezen van een zoveelste kleine flutploeg is bij deze uitgesloten.

Volledig eens met Dick Advocaat in deze. Weg met alle play-offs, de ranglijst is bepalend. Volgend seizoen krijgen we waarschijnlijk al minder commerciële onzin voorgeschoteld na de competitie, want de laatste twee clubs in de ED degraderen direct. De kampioen en nummer twee van de KKD promoveren. In elk geval een beter systeem dan de #5 en #8 uit de KKD de kans geven op promotie. Nee, dan hadden ze maar beter moeten presteren en niet op 17 respectievelijk 21 punten van de kampioen te eindigen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Voetbal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 23 mei 2019, 00:25Mwah, tijdens Ajax-PSV lieten de Amsterdammers zien dat de slappe Eindhovense hap geen recht had op de titel. Ruim een half uur met een man meer en dan nog 3-1 verliezen :bonk:
Tsja, momentopname. Eerder in het seizoen was het toch een heel ander verhaal. Ik weet niet wat er gebeurt is, maar het PSV van na de winterstop leek een totaal ander team dan dat van de eerste seizoenshelft. Als ze onverminderd zo door waren gegaan was de schaal gewoon weer naar Eindhoven gegaan en zou zelfs zo'n onderlinge zeperd niet uitgemaakt hebben. Maar ja, iets met te vroeg pieken....
ViveLaFrance schreef: 23 mei 2019, 00:25Europees is altijd afwachten, maar Ajax heeft bakken met geld in verhouding tot de anderen dat het eigenlijk gek zou zijn als ze niet de komende jaren kampioen worden. Het tweede van Ajax kan dan oefenen in de beker en die alsnog vrij makkelijk winnen. Het technisch beleid van Marc Overmars is zeer overtuigend.
Niks mis met het beleid, maar Ajax is al jaren veruit de rijkste club van Nederland. Maar heeft daarbij ook al vaker gemerkt dat succes niet te koop is, en bij Ajax eigenlijk ook altijd samenvalt met een sterke lichting uit de eigen jeugd, aangevuld met gerichte aankopen. Om structureel boven de rest uit te stijgen en dus daadwerkelijk een polder-Bayern te worden is structureel CL-succes een absolute vereiste. Niet alleen om de miljoenen aan te blijven vullen, maar vooral ook om goede spelers uit sportieve gronden aan te kunnen trekken die anders naar kleinere clubs uit grotere competities zouden gaan. En stel dat ze nu toch in de voorronde zouden worden uitgeschakeld, hoeveel van de huidige spelers zouden dan ineens toch op een zomers vertrek aansturen?
ViveLaFrance schreef: 23 mei 2019, 00:25Leuk voor op papier, maar jij weet ook dat dat nooit zal gebeuren.
Zeer onwaarschijnlijk uiteraard. Maar het wordt op dat moment wel een heel andere discussie. Er ligt nu feitelijk geen enkele druk bij FC Twente om hun financiële beleid te verbeteren, met de wetenschap dat de gemeente het zich toch niet kan veroorloven om de club failliet te laten gaan. En dus is het na al die jaren nog steeds een puinhoop waarvan het maar de zeer de vraag is of het einde al in zicht begint te komen.
ViveLaFrance schreef: 23 mei 2019, 00:25Het Twentse bedrijfsleven heeft juist meegewerkt aan de deal. De 'P' van PSV vond het daarentegen niet nodig de eigen club te helpen in nood :angel:
Die "P" die in al die jaren al honderden miljoenen in de club had gestoken, maar zelf op dat moment ook diep in de rode cijfers zat? Nederland is nu eenmaal geen Italië, keihard reorganiseren maar ondertussen met geld smijten roept hier toch vraagtekens op...

Maar blijft nog steeds de vraag waarom het Twentse bedrijfsleven hun steun geheel van de gemeentelijke gift laat afhangen. De club was toch ook zo enorm waardevol voor hen?
ViveLaFrance schreef: 23 mei 2019, 00:25Het gaat me niet om de deal, maar om de wijze waarop jij naar Twente wijst, terwijl men in Eindhoven niet heiliger is, zo berichtte de NOS.
Ach, jouw goede trouwe vriend de NOS :bonk:

Waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat ik, omdat PSV ooit ook gemeentesteun heeft gehad, ik ongeacht dat ik daar ook kritisch over ben geweest nu nooit of te nimmer meer kritiek zou mogen leveren op welke vorm van steun aan andere clubs dan ook?

Sterker nog: aangezien vrijwel elke club in enige vorm gemeentesteun heeft ontvangen mag niemand ooit nog kritiek leveren. Saai....


Maar goed, terug naar het heden. Voor TOP zit het er weer op. In de competitie werd er in Rotterdam nog overtuigend gewonnen, maar dat was nog tegen een Sparta wat wel moest winnen om de aansluiting bij Twente te houden. Nu speelden ze tegen een Sparta dat een veilige voorsprong moest verdedigen. En zoals zondag al duidelijk was geworden is Sparta in defensief opzicht aanzienlijk sterker dan offensief, dus heel verrassend was het wedstrijdverloop nu ook niet. Jammer maar helaas, al heeft de club uiteraard totaal niks in de eredivisie te zoeken. Wat ergens wel vreemd is is dat wat statistisch gezien het meest succesvolle seizoen uit de clubhistorie was nooit echt zo heeft aangevoeld. TOP is eigenlijk het hele seizoen een vrij constante middenmoter geweest in een competitie waarin de meeste ploegen sterke periodes afwisselden met diepe dalen. En dan kan je in wat de sterkst bezette eerste divisie in jaren was ineens toch in de subtop eindigen....

Toch blijf ik het een leuk toetje van de competitie vinden, het geeft een groot aantal clubs tot de laatste competitieronde toe iets om écht voor te spelen. Alsof de competitie er leuker op wordt als het seizoen er voor driekwart van de ploegen er met de winterstop feitelijk al op zit. En de regels zijn aan het begin van het seizoen voor iedereen helder, dus als je verzekerd wil zijn van een beloning moet je ook maar goed genoeg moeten presteren om daarvoor in aanmerking te komen. Dan kan er best nog wat aan het format gesleuteld worden, maar geheel afschaffen haalt heel erg veel spanning uit de competitie.


Iets heel anders nog: dit seizoen legt eigenlijk wel meer dan ooit het sportieve failliet van het Europacup-voetbal bloot. Twee finales, met twee keer twee Engelse ploegen. En hoeveel daarvan waren afgelopen seizoen kampioen? Nul. Hoeveel daarvan zijn dit seizoen kampioen? Nul. En dan heeft de Uefa het er nog over dat de grote clubs nóg meer zekerheid moeten krijgen voor deelname aan de CL, door deze grotendeels los te koppelen van het competitievoetbal en een eigen promotie/degradatie-systeem te geven. Met nog slechts een handvol plaatsen voor kampioenen uit kleinere competities. Vooral vanuit Duitsland komt felle kritiek daarop, het zou de doodsteek zijn voor nationale competities. Maar we hadden het eerder ook al over Ajax als het mogelijke polder-Bayern, dit zou daarvoor uiteraard ook funest zijn. De verschillen tussen een select groepje topclubs en de rest zal alleen nog maar groter worden hierdoor.

Het is uiteraard een utopie, maar wat ik eigenlijk zou willen zien is dat de CL weer terug gaat naar landskampioenen, en dan aangevuld met de bekerwinnaars van de grote landen. En voor de rest is er de Europa League, die wat mij betreft weer terug mag naar geheel KO-systeem. Ik blijf nog even dromen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Voetbal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 23 mei 2019, 01:41Maar blijft nog steeds de vraag waarom het Twentse bedrijfsleven hun steun geheel van de gemeentelijke gift laat afhangen. De club was toch ook zo enorm waardevol voor hen?
Je weet toch hoe het gaat in het voetbal? Bij winst werkt iedereen mee, vaak resulterend in hoogmoed. Gaat het minder dan haakt men af of eist men zekerheid van derden. Anders had multinational Philips ook best even kunnen helpen toen het misging bij PSV. In het jaar dat zij 48 miljoen kregen, noteerde de oprichter een winst van 1,5 miljard euro :wave:
WizardOfOss schreef: 23 mei 2019, 01:41Ach, jouw goede trouwe vriend de NOS :bonk:
De sportjournalistiek binnen de NOS vind ik helemaal niks, maar dat betekent niet dat ik het NOS Journaal automatisch wantrouw. Ik denk niet zwart-wit ;)
WizardOfOss schreef: 23 mei 2019, 01:41Waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat ik, omdat PSV ooit ook gemeentesteun heeft gehad, ik ongeacht dat ik daar ook kritisch over ben geweest nu nooit of te nimmer meer kritiek zou mogen leveren op welke vorm van steun aan andere clubs dan ook?
Kritiek mag altijd, maar als het simplistisch leedvermaak wordt komt het niet bepaald sterk over.
WizardOfOss schreef: 23 mei 2019, 01:41Dan kan er best nog wat aan het format gesleuteld worden, maar geheel afschaffen haalt heel erg veel spanning uit de competitie.
Wederom fanpraat. En er zitten al veel fans op de tribunes in de KKD :lol: Het zou om kwaliteit van sport moeten gaan waarbij de competitie vooropstaat.
WizardOfOss schreef: 23 mei 2019, 01:41Iets heel anders nog: dit seizoen legt eigenlijk wel meer dan ooit het sportieve failliet van het Europacup-voetbal bloot. Twee finales, met twee keer twee Engelse ploegen.
Momentopname, want nog nooit eerder gebeurd.
WizardOfOss schreef: 23 mei 2019, 01:41Het is uiteraard een utopie, maar wat ik eigenlijk zou willen zien is dat de CL weer terug gaat naar landskampioenen, en dan aangevuld met de bekerwinnaars van de grote landen.
Hé, we zijn het eens! Champions League, oftewel de competitie der kampioenen. Waarom mag de #4 van Duitsland en Spanje automatisch meedoen? :blont:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie