24 uur van Le Mans

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door HondArd »

Het ligt niet (allemaal) aan de hybridetechniek dat die Porsches en Toyota's zijn uitgevallen en/of vanuit kansloze positie zich weer omhoog aan het werken zijn. De laatste overall overwinning op Le Mans zonder hybridetechniek ligt inmiddels ettelijke jaren achter ons.
Een gemiddelde LMP2 auto is niet alleen langzamer dan een LMP1, hij verbruikt ook nog eens meer benzine. De techniek van een gemiddelde LMP2 auto is behoorlijk uitontwikkeld en daardoor een relatief goedkope klasse, in tegenstelling tot de laboratoriumstatus van de LMP1.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door ViveLaFrance »

Dus als ik het goed begrijp had een auto uit de één na sterkste klasse bijna gewonnen, omdat de sterkste bolides het, op één na, niet hebben gered?

Ben ik toch een keer blij met Porsche voor het redden van Le Mans.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door WizardOfOss »

Nou ja, ook een van de Toyota's heeft het nog gehaald, maar op onoverbrugbare achterstand. De Porsche pakte pas in het laatste uur de leiding, na vroeg in de race ook al lang in de pits te hebben gestaan en zo een grote achterstand te hebben opgelopen.

Dat is ergens natuurlijk wel problematisch voor een raceklasse, als er nog maar 5 deelnemers verdeeld over 2 teams zijn. Twee auto's uit zichzelf uitgevallen, eentje uitgevallen na een aanrijding, en de laatste twee met grote problemen. Tsja, als ze in een klasse lager dan wel gewoon door blijven rijden wordt het toch spannend. Ik weet niet of je van een "redding" kan spreken als de winnaar feitelijk aan 22 uur voldoende heeft om de rest voor te blijven....

Ik ben benieuwd of Toyota door zal gaan, want leuk dat ze in het WEC goed presteren, maar dit is uiteraard de enige race die het enorme budget nog enigszins rechtvaardigt. En als om wat voor reden dan ook de resultaten uitblijven, dan heb je toch wat uit te leggen. Maar als ze eruit stappen lijkt het me ook de doodsteek voor de LMP1, en ik kan me niet voorstellen dat andere merken in de rij staan om in te stappen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:Dat is ergens natuurlijk wel problematisch voor een raceklasse, als er nog maar 5 deelnemers verdeeld over 2 teams zijn.
6 deelnemers verdeeld over 3 teams. Grote kans dat je die laatste gemist hebt want dat was de allereerste uitvaller.
WizardOfOss schreef:Ik ben benieuwd of Toyota door zal gaan, want leuk dat ze in het WEC goed presteren, maar dit is uiteraard de enige race die het enorme budget nog enigszins rechtvaardigt.
Naar wat ik heb begrepen stappen ze er niet uit. De 24 uur van Le Mans is uiteraard DE race met de meeste impact maar het is ergens wel jammer dat het bij veel mensen niet doordringen wil dat, buiten Le Mans, er gewoon nog 8x6 uur geracet wordt in die klasse. En daar een gerenommeerd LMP1 merk maar 5 motoren* per auto per seizoen mag gebruiken moeten die 8 6uurs races niet worden onderschat. Eigenlijk zouden er ook 8 en/of 12 uurs races moeten zijn in die klasse, naast de legendarische 24 uur.
*Een beginnend team mag er 7 gebruiken.
'
De race was echter tot op het eind akelig spannend voor sommige teams. In de LMP1 was het al een uur voor het einde bekeken en in de LMP2 in feite ook al. Maar dan de strijd tussen Corvette en Aston Martin. Die maakte maar eens overduidelijk dat het toch echt een race is die op het laatste moment kan worden beslist. Vorig jaar was het in de LMP1 en nu was de LMGTE PRO aan de beurt. Toen de laatste aanval van Aston Martin was geblokt had ik het idee dat Corvette de overwinning in de zak had.... tot de linker voorband leegliep en ze alsnog terugvielen naar plek 3.

En ik ben geen fan van die supermarkt maar het team van Frits van Eerd heeft best een knappe prestatie neergezet. Jan Lammers was er heel eerlijk in, dat als Frits het meer loslaat en wat meer zou durven hij zo 3 seconden per rondje kan winnen. Maar het was Frits duidelijk om het uitrijden te doen en daar zijn ze heel goed in geslaagd. Niet in de achterhoede, nee, gewoon nog voor de snelste LMGTE's en dan mag je er gewoon van uit gaan dat je in die klasse gewoon goed geracet hebt. :oranje:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door Martin »

Volgens mij schoof er aan het einde nog LMP2 nr35 van het podium. Zo beslist was het nog niet in die klasse. De echte strijd tot de laatste meters was inderdaad tussen de Corvette en de AM.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door HondArd »

Nummer 13 werd uiteindelijk gediskwalificeerd. Die zou, als ze niet gediskwalificeerd waren, op het overall podium gestaan hebben. Iets met een gat in het achter scherm om de startmotor makkelijker een tik te kunnen geven mocht deze (weer eens) niet meteen rondgaan. Die startmotoren van de Gibsons (alle LMP2's hebben deze motor, bij de RTN auto werd de startmotor mee vervangen toen de dynamo ook aan vervanging toe was) waren nogal een probleemgeval en Rebellion verhielp dit door een achter scherm van een gat te voorzien. Maar daar dit dat er niet vanaf het begin van de race in zat was dit een ongeoorloofde modificatie.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:De echte strijd tot de laatste meters was inderdaad tussen de Corvette en de AM.
Wat mij betreft de mooiste auto's om te zien tijdens Le Mans.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door WizardOfOss »

Vergeet de Fords niet....

Maar inderdaad, voor het uiterlijk moet je niet naar de hedendaagse LMP's kijken, hooguit kan een goed kleurenschema er nog iets van maken. Dat was vroeger met de Groep C toch wel anders...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door HondArd »

"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: 24 uur van Le Mans

Bericht door WizardOfOss »

Toch jammer. Sowieso slecht voor de sport, maar een overwinning zonder echt iemand te hoeven verslaan is ook niet zoveel waard.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie