Olympische Spelen

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Olympische Spelen

Bericht door ViveLaFrance »

Onze judoka's stellen tot nu toe teleur :( Willeboordse ging helemaal met een vreemd gevoel naar huis, want zij kreeg een yuko tegen in de laatste seconden, terwijl ze de betere leek te zijn :bonk: De broers Elmont lijken het conditioneel en mentaal niet op te kunnen brengen. Jammer!

De NOS zit weer lekker in de anti-tennishouding. Zelfs de door mij gerespecteerde Mart Smeets kan het niet laten om af te geven op de "sport waarbij ze de OS meteen vergeten en de dag erna balletjes gaan slaan aan de andere kant van de wereld". Heeft Zijne Hoogheid enig idee wie olympisch tennisgoud hebben gewonnen? Ik noem ene Andre Agassi, Rafael Nadal, Yevgeny Kafelnikov, Suzanne Lenglen, Steffi Graf, Jennifer Capriati, Lindsay Davenport, Justine Henin en Venus Williams. Reken ik de andere medailles en de dubbelspelen dus niet eens mee. Nou, dit is toch een rijtje legendes! Capriati is recent nog opgenomen in de Tennis Hall of Fame.
Ja, in tennis zijn de grandslams belangrijker en ook de, tegenwoordig verplichte, masterstoernooien (na de OS beginnen direct de masters in Toronto) genieten flink aanzien. Tennis gaat het hele jaar door, alleen in december wordt er zo goed als niet getennist. Op dit moment is bij de mannen het toernooi in Washington aan de gang. Zegt Mart vast niets, maar hij zou kunnen opzoeken dat het toernooi op vergelijkbaar niveau staat als Rotterdam, want eveneens een ATP 500-toernooi en in de aanloop naar de US Open, over 3 weken, één van de grote voorbereidingstoernooien.
Hoe dan ook, in Londen is de gehele wereldtop, op Nadal na wegens een hardnekkige knieblessure, aanwezig. Enkel, dubbel, mixen, alles! Vandaag heeft Tsonga bijna 4 uur nodig gehad om van Raonic te winnen, de derde set was 25-23. Hé Mart, da's iets anders dan 5 minuutjes judoën of een pijl schieten met een boog. En weet je wat Tsonga morgen doet? Juist, zijn derde ronde spelen. Hij dubbelt ook nog trouwens.

Ben benieuwd of Haase en Rojer de onwetendheid weg kunnen nemen bij London Late Night...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Olympische Spelen

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, desondanks blijf ook ik tennis een van de vreemde eenden in de bijt vinden, net als voetbal. Uiteraard wil iedereen goud winnen. Maar geef ze de keuze tussen goud en een willekeurige grand slam, wie kiest er dan nog voor goud?

Op de tatami mag het dan allemaal niet echt willen lukken, op of bij het strand (al dan niet kunstmatig) gaat het crescendo. Vanmiddag even Schuil & Nummerdor gezien, dat was gewoon een demonstratie. Van van Rijsselberghe heb ik nog geen beelden gezien, maar gezien de uitslagen maakte ook hij gehakt van de concurrentie.

Gisteren trouwens met verbazing naar de prestaties van Hellenbrand zitten kijken, die leek met zijn ijzersterke finale toch ook op weg naar een medaille, helaas is dat net niet gelukt. En als je dan 's avonds ziet op wat voor ellendig klein schietschijfje ze staan te mikken...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Olympische Spelen

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Tsja, desondanks blijf ook ik tennis een van de vreemde eenden in de bijt vinden, net als voetbal. Uiteraard wil iedereen goud winnen. Maar geef ze de keuze tussen goud en een willekeurige grand slam, wie kiest er dan nog voor goud?
Retorische vraag, goh! Daar zijn de slams te prestigieus voor, alleen al door de historische lading. Overigens vind ik de vergelijking met voetbal niet kunnen, omdat het niveau daarvan enorm laag ligt. Helaas is dit structureel in het moderne voetbal. Tennis is juist enorm gegroeid wat ook te zien is bij de OS.
Tennis tijdens de OS doet wel vreemd aan, vind ik ook, zeker nu het in Londen op Wimbledon gehouden wordt. Logisch, maar een paars Wimbledon oogt bizar :lol: Wanneer Sharapova vanmiddag een punt verloor tegen de Britse Robson door tegen het net te slaan galmde het centre court lang na. Da's echt not done tijdens Wimbledon.

Bert Goedkoop heeft het begrepen, hij zei zojuist dat tennissers de OS anders benaderen, omdat het voor hun een extra toernooi is. Judoka's richten zich 4 jaar lang op één moment. Voor de Federers en Williamsen van deze wereld is het een leuke tussenstop in het loodzware seizoen, maar ze zijn er wel ;)
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 31 jul 2012, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Olympische Spelen

Bericht door Martin »

Ik denk dat de opvatting van Smeets over tennis op de OS meer is ingegeven door de houding van de tennissers. Ja, de groten die alles al hebben gewonnen, willen ook graag een olympische titel. Het publiek komt er echter niet op af en Haase heeft totaal niet voorbereid (wint een dag eerder nog een toernooi op gravel!)
Dat de eerste van de Elmont conditioneel te kort komt, vind ik een verkeerde constatering. Hij had twee zware partijen achter de rug en moest met een kwartiertje voor brons op. De tegenstander had veel langer tijd om te rusten. Vier jaar geleden zag je datzelfde gebeuren. Ze moeten gewoon dat schema veranderen.

De hockyers (V+M) gaan ook goed. Wel een beetje moeizaam, maar er wordt wel gewonnen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Olympische Spelen

Bericht door WizardOfOss »

Maar dat is het hem juist, de OS is voor sporten waarvoor de OS ook echt het hoogst haalbare is. Voor al die sporten waarvoor de wereld niet stilstaat als ze hun eigen grote toernooi spelen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Olympische Spelen

Bericht door Martin »

Dat zeg je precies goed, ja. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen mannenwielrennen en vrouwenwielrennen. De mannen hebben altijd nog de tour als hoogst haalbare. Voetbal op OS is helemaal kunstmatig met die leeftijdsgrens, dat mag niet concurreren met het WK.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Olympische Spelen

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Ik denk dat de opvatting van Smeets over tennis op de OS meer is ingegeven door de houding van de tennissers. Ja, de groten die alles al hebben gewonnen, willen ook graag een olympische titel. Het publiek komt er echter niet op af en Haase heeft totaal niet voorbereid (wint een dag eerder nog een toernooi op gravel!)
Beetje kort door de bocht, want het publiek lijkt structureel de OS te mijden. De organisatie heeft inmiddels ingegrepen met nieuwe kaarten en militairen (?) en scholieren mogen gratis kijken. Overigens zit het centre court vol tijdens wedstrijden van Federer, Djokovic, Murray. Ik vind het dus wel meevallen.
En Haase, tja die denkt soms al verder te zijn dan hij is. Hij kan het Nadal lastig maken (5 sets verlies Wimbledon 2010), maar niet lang geleden ging hij dik onderuit tegen de nummer 712 of lager en bij de Davis Cup werd Robin recent uitgefloten door eigen publiek. Een gevestigde nummer 33 van de wereld overkomt dit niet. In Kitzbühel won Haase vorig jaar zijn eerste ATP-toernooi en als prof probeer je punten te verdedigen. De overgang gravel-gras is lastig, maar gebeurt jaarlijks na Roland Garros. Daar heeft zijn verlies tegen Gasquet echt niet aan gelegen.
Martin schreef:Dat de eerste van de Elmont conditioneel te kort komt, vind ik een verkeerde constatering. Hij had twee zware partijen achter de rug en moest met een kwartiertje voor brons op. De tegenstander had veel langer tijd om te rusten. Vier jaar geleden zag je datzelfde gebeuren. Ze moeten gewoon dat schema veranderen.
Of je moet je als prof zo voorbereiden dat je op conditioneel vlak rekening houdt met maximaal aantal zware partijen als nodig. Dat is trainbaar namelijk en is in andere sporten eerder regel dan uitzondering. De Nederlandse judoka's gaan snel in de smoesstand.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 01 aug 2012, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Olympische Spelen

Bericht door WizardOfOss »

ChrisRenault schreef:In Kitzbühel won Haase vorig jaar zijn eerste ATP-toernooi en als prof probeer je punten te verdedigen. De overgang gravel-gras is lastig, maar gebeurt jaarlijks na Roland Garros. Daar heeft zijn verlies tegen Gasquet echt niet aan gelegen.
Maar daar geef je dus precies het probleem aan: die paar punten zijn dus blijkbaar belangrijker dan de OS. Want je kan me een hoop vertellen, maar hoeveel deelnemers maken de overstap van Roland Garros naar Wimbledon zonder daar nog even een grastoernooitje tussen te plakken of op z'n minst even flink op die ondergrond te trainen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Olympische Spelen

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar daar geef je dus precies het probleem aan: die paar punten zijn dus blijkbaar belangrijker dan de OS.
Mart Smeets had het niet beter kunnen zeggen. Daar zit mijn ergernis in: "Die paar punten". 250 punten gratis weggeven betekent voor een modale speler als Haase een verschil van 15 tot 50 posities lager op de ranglijst staan. Resultaat, lagere plaatsing, minder uitnodigingen voor toernooien. Robin staat nu rond de positie waar je geplaatst wordt tijdens de grote toernooien. Logisch dat hij zijn enige toernooizege verdedigt. Verliest ie vroeg dan kan hij zich eerder richten op de OS, wint ie dan behoudt hij de punten. Plus bijna 65 euromille.
WizardOfOss schreef:Want je kan me een hoop vertellen, maar hoeveel deelnemers maken de overstap van Roland Garros naar Wimbledon zonder daar nog even een grastoernooitje tussen te plakken of op z'n minst even flink op die ondergrond te trainen?
Als ik coach van Haase was had ik het ontraden, maar hem zelf laten beslissen. Voor hem is Kitzbühel bijzonder. Vraag Federer eens naar het toernooi van Milaan ;)

Trouwens, moeten de OS het hoogst haalbare zijn? Het gaat toch om samen sport beoefenen? Alle sporters onder elkaar. Tennis hoort er zeker thuis, want grote, internationale sport, commercieel erg sterk en belangrijk, karakters! Niet voor niets waren 8 vlaggendragers tennissers.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Olympische Spelen

Bericht door ViveLaFrance »

Brons voor Edith Bos :pompom: Wat een partij zeg! In de laatste 10 seconden van de reguliere speeltijd maakte ze gelijk om uiteindelijk met 3 vlaggen te winnen.

Van Rijsselberghe blijft lekker bezig en heeft de voorsprong vergroot :clap: Ik heb vanmiddag op de BBC een stuk gezien en het is een mooie sport. Helaas was de NOS aan het voorbeschouwen op judo waardoor ze ook de finale van de Holland 8 live gemist hebben :no:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie