Het motorrijwielentopic

Weet je niet waar je onderwerp hoort? Post hem hier
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Het ziet er vooral raar uit van achteren. Elke keer denk ik: die motorrijder heeft zijn/haar voeten niet op de treeplanken of voetsteunen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Martin »

Inderdaad. Dat denk ik ook elke keer. Zelf zit ik toch geregeld te kijken dat ik een ander vervoermiddel wil voor woon-werkverkeer. Een echte motor is voor mij geen optie. Alleen al niet omdat ik geen A-rijbewijs wil halen. Een trike-achtige of quad-achtige zit ik over te twijfelen. Zo'n apparaat met twee voorwieltje dicht bij elkaar zal het echter niet worden.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Martin schreef:Inderdaad. Dat denk ik ook elke keer. Zelf zit ik toch geregeld te kijken dat ik een ander vervoermiddel wil voor woon-werkverkeer. Een echte motor is voor mij geen optie. Alleen al niet omdat ik geen A-rijbewijs wil halen. Een trike-achtige of quad-achtige zit ik over te twijfelen. Zo'n apparaat met twee voorwieltje dicht bij elkaar zal het echter niet worden.
Een quad of een trike heeft weer het nadeel dat die bijna net zo breed is als een auto, dus veel voordeel ga je er niet van hebben in het verkeer. Het grote voordeel van een motor (en ook zo'n Piaggio MP3 en diens Peugeot-kloon) is dat je je makkelijker in allerhande gaatjes kan prikken.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Leeuw »

Ik denk dat ik het wel zie zitten.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Martin »

HondArd schreef:Een quad of een trike heeft weer het nadeel dat die bijna net zo breed is als een auto, dus veel voordeel ga je er niet van hebben in het verkeer. Het grote voordeel van een motor (en ook zo'n Piaggio MP3 en diens Peugeot-kloon) is dat je je makkelijker in allerhande gaatjes kan prikken.
De wegen die ik rijd, zijn voornamelijk 60 en 80 km/u. Daarvoor heb ik geen sluipdoor mogelijkheid nodig. Ik zie wel motoren inhalen op de 80 km/u weg, maar dat is niet iets waar ik aan mee wil doen. Ja, een enkele keer een trekker. Dat gaat met de Focus ook wel. Een reden (of excuus) voor mij zou zijn dat het zuiniger rijdt dan een auto. Echter zal de besparing zo minimaal zijn, dat het de investering niet waard is. Verder voel ik mij in druk verkeer al snel kwetsbaar, dus ook daarom kan ik er beter niet aan beginnen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Over het algemeen kan ik denk ik wel stellen dat het alleen zin heeft om op een motor(achtige) te gaan rijden als het je ook echt leuk lijkt. Natuurlijk zitten er ook heel veel praktische voordelen aan een tweewieler (of driewieler) maar uiteindelijk zit je volledig in de open lucht. Misschien bedriegt mijn blik mij, maar ik zie al heel wat minder van die MP3-achtigen dan een jaar of twee geleden. Ik denk dat er inmiddels een hoop mensen zijn die wellicht (letterlijk) van een koude kermis thuis zijn gekomen en dat filevoordeel toch niet weg kunnen strepen tegen het ongemak van de weerselementen die juist voor die files zorgen. Wel zie ik ze vaker recreatief gebruikt worden, vaak met duopassagier. Voor dat doeleind zijn grote motorscooters ook bij uitstek geschikt, vaak nog beter dan de traditionele toerbeesten.

Want zoals ik ergens al eens in een column hierzo heb opgetekend: de lol van motorrijden vergaat in kutweer in rap tempo. Ik ben blij dat ik afgelopen maandag de auto heb gepakt. Morgen maak ik het wel weer goed ;)

Ik zag trouwens vandaag een lesser op een Honda CBF125. Ze zijn er echt, die bikkels die voor het A1-rijbewijs gaan (en hopelijk daarna verder). Wie heeft bedacht dat het 'veilig' zou zijn om 18-jarigen op een opgevoerde bromfiets te laten rijden (want dat is het en niet anders!) waarmee je met tegenwind nog geen vrachtauto voorbijkomt mogen ze van mij vierendelen, ophangen, radbraken, eender welke middeleeuwse lijfstraf...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Dat met het A1 rijbewijs slaat eigenlijk nergens op. Het veiligheidsvoordeel wat de EU er mee voor ogen had (minder snelle tweewieler voor de jongere bestuurders) en dan vooral hoe Nederland dat opgepakt heeft kan je compleet wegstrepen tegen de grotere kwetsbaarheid. Het is namelijk echt zo (ik spreek uit eigen ervaring) dat je met een 125cc motorfiets (in mijn geval een scooter) veel eerder last hebt van wind. Vooral als die van de zijkant komt en dat wordt vanaf windkracht 5 al behoorlijk gevaarlijk. Met mijn 650cc motor uit de oudheid hang ik hooguit een beetje naar 1 kant terwijl de scooter dan vaak al een stap opzij heeft gezet.
In sommige EU landen is het normaal dat je al met je 16e op een 125c motorfiets mag rijden of krijg je het er gewoon bij je autorijbewijs bij. Maar elk EU land MOEST het motorrijbewijs in drie trappen aanbieden en daar Nederland wel eens vaker het braafste jongetje van de klas wil zijn (qua verkeersveiligheid horen we al tot de top in Europa), zitten we met deze kromme regeling opgescheept.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Wat mij als motorliefhebber erg veel deugd doet is de enorme hoeveelheid nieuwe motorfietsen die de laatste tijd is uitgekomen, met écht nieuwe spullen in plaats van de zoveelste variant met ander kleurtje en bovendien back-to-basics motorfietsen. Waarschijnlijk is dat A2-rijbewijs (max 35 kW) in Europa toch wel een hot item, want alle fabrikanten hebben nu hele leuke fietsen beschikbaar in die klasse.

Misschien wel het opmerkelijkste nieuws is dat Harley Davidson met een soort instapper komt, de Street 750. Nieuw blok, nieuw dit, nieuw dat - maar het belangrijkste is dus dat-ie goedkoper wordt dan wat Harley nu te bieden heeft (en Harleys zijn DUUR). Hoe dat kan? Simpel: ze worden in India gefabriceerd. De boel gaat vervolgens in kratten de boot op en worden in de HD-fabriek in Milwaukee in elkaar gezet.
Maar boeiend. De enige Harleys die ik echt leuk vind zijn deze relatief eenvoudige fietsen zonder poespas. Dus ook deze Street 750.
http://street.harley-davidson.com/img/photos/photo16.jpg

Goed, dan BMW. Van links naar rechts: de S 1000 R, de R nineT en de R 1200 RT.

http://www.bmw-motorrad.nl/_common/img/bikes/urban/s1000r/overview/gallery/K47_Outdoor_08.jpghttp://www.bmw-motorrad.nl/_common/img/bikes/urban/2013/rninet/overview/k21_outdoorbilder_340x230Px_0009_BMW_CARtoBIKE_01444.jpghttp://www.bmw-motorrad.nl/_common/img/bikes/tour/2013/r1200rt/hd/outdoor/K52_1920x1080_7.jpg

De S 1000 R is een (nagenoeg) kuiploze variant van de sportfiets S 1000 RR, met iets minder vermogen (160 vs 192 pk) maar iets meer gericht op straatgebruik c.q. om de hooligan uit te hangen. Voor de retromens is er de R nineT, de uitwerking van dat oranje conceptmodel dat hier ook al voorbijkwam, dat een eerbetoon is aan BMW's 90-jarig bestaan als motorfietsenboer en de R 90 uit de jaren zestig/zeventig in het bijzonder. Alsof het basismodel nog niet duur genoeg is kun je het ding helemaal (laten) individualiseren. De R 1200 RT tot slot is de toerbuffel die ik graag zou willen hebben maar niet kan betalen, en die je waarschijnlijk nog het meest zal tegenkomen in wit met zuurstokstriping.

Honda dan: niet echt nieuws, maar wel veel updates zoals een paar extra cc's voor de motoren die dat nodig hadden, en varianten op bestaande fietsen, zoals deze drie chopperachtige gevallen, allemaal gebaseerd op hele brave motorfietsen.

http://www.hondamc.eu/wp-content/gallery/ctx1300/mct132014sra.jpghttp://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02743/Honda-Goldwing-F6C_2743272b.jpghttp://www.hondamc.eu/wp-content/gallery/ctx700/mct702014sba.jpg

Terug van weggeweest is deze VFR800F, een wat bijzondere sportfiets met V4-motor. Het is een beetje een vreemde eend in de bijt, want het is geen ultieme krachtpatser (105 pk) en geen volbloed supersport. Waarschijnlijk klinkt die V4 gewoon goed. Check.

http://www.hondamc.eu/wp-content/gallery/vfr800f/mvfr82014a_b.jpg

Yamaha dan.m De MT-09. Wat een gaaf ding. 850 cc driecilinder, weegt nauwelijks wat en kost met 9.450 euro ook de wereld niet. Ik wil er een. In paars svp. Maar die schattige SR400 retrofiets mag ook.

http://cdn.yamaha-motor.eu/product_assets/2014/MT09/2014-Yamaha-MT-09-EU-Deep-Armor-Studio-007.jpg?width=950&quality=75http://cdn.yamaha-motor.eu/product_assets/2014/SR400/2014-Yamaha-SR400-EU-Matt-Grey-Static-003.jpg?width=950&quality=75

Ducati denkt aan ons arme sloebers en heeft nu een Panigale supersportfiets met 899 cc in plaats van 1199. Scheelt toch de nodige pecunia en je krijgt alsnog 150 pk voor je lazer. Kost slechts... 17.500 euro. Oh wacht.

http://www.ducati.nl/cms-web/upl/MediaGalleries/697/MediaGallery_697503/Color_SBK-899-Panigale_MY14_R_01_1067x600.jpg

Jurjen... zit er nog iets als motorgetest.nl in de pijplijn?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Leeuw »

leuk verslag. ik zou graag een motor willen hebben, maar ik weet zeker dat het niks wordt.
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Jurjen »

Niels. Waarom niet? Laten we ff meeten trouwens. We zijn live.

Gaaf verslag trouwens. Sorry voor 't Japanse en Amerikaanse spul maar zo'n S 1000 R :clap: .

Ik hou me niet heel erg bezig met motorfietsen, maar deze komt er nog steeds een keer (spamspam)

Afbeelding
Plaats reactie