Het motorrijwielentopic

Weet je niet waar je onderwerp hoort? Post hem hier
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Jaja, ook ik was ooit een van die mensen die de onsterfelijke woorden sprak: "Motorrijden? Ik ken mezelf! Ik rijd mezelf hartstikke dood!!"

Goed, zoals Confucius nooit zei, foto's zeggen meer dan duizend woorden.

Afbeelding

Dit is mijn BMW K 75 S, bouwjaar 1991. De specs: driecilinder lijnmotor, 750 cc, 55 kW, topsnelheid 210 km/u, 0-100 in 4,6 s. Al tijdens de lessen heb ik specifiek naar dit type motor gekeken, omdat het gewoon een ontzettend moderne fiets is voor zijn tijd. Elektronische injectie, cardan, drogeplaatkoppeling, kortom, een heerlijke gebruiksmotor met overzichtelijk onderhoud. Lekker praktisch ook met de pas aangeschafte set zijkoffers en de handvatverwarming (allemaal origineel BMW). Loopt bij snelweggebruik (130 op de teller) bijna 1 op 20, binnendoor in Frankrijk heb ik zelfs 1 op 22 gehaald. Vooral de cardan was een eis, al die smeerzooi met kettingen, bah, het is toch geen trapfiets. Dienstmededeling voor HondArd: ja ik heb ook naar een Honda NTV 650 gekeken, maar ik wilde geen naakte motor ;)

Nog meer closet motorrijderts hier, behalve Ard? Enne, plaatjes posten van mooie motorts mag hier natuurlijk ook.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Ben ook fanatiek motorrijder. Rij liever motor dan auto, want als ik over een grote afstand (lees: meer dan 30minuten fietsen) in mijn eentje van A naar B wil dan ben je op twee wielen meer in het voordeel dan nadeel. Plus het is nog leuk ook 8-)
Al jaren rij ik rond met een Yamaha XJ650J uit 1982 die ik twee jaar geleden na twee jaar stil te hebben gestaan weer aan het rijden heb gekregen. Daarvoor moest wel de 2e motorfiets uit huize HondArd voor opgeruimd worden, namelijk een Honda CB500 uit 1997. Was geen verkeerde fiets, maar had een paar ersntige tekortkomingen. Hij had een ketting (elke twee tankbeurten even met speciale olie inspuiten :x ) en voor onderhoud moest er nogal wat losgehaald/verwijderd worden om ergens bij te kunnen (nokkenassen eruit om kleppen te kunnen stellen :x :x ). Nee, dan is die Yamaha ondanks zijn ouderdom toch echt de betere fiets (cardan :pompom: , luchtkoeling :pompom: ), en een gemiddeld verbruik van 1:20 8-) Heb er overigens nog nooit meer dan 140km in één ruk mee gereden (2x op en neer naar PinkPop in mijn eentje, eens in de 6 weken naar Amsterdam).
Oh ja, een nadeel heeft de Yamaha wel. Tankinhoud is maar 13 liter groot, en dan kan ik dus elke 260km gaan tanken. Die van de CB500 was iets groter (tegen de 20), en met een verbruik van 1:22 kwam ik qua actieradius aardig dicht tegen auto-waarden aan.

@Niels: Mag ik U complimenteren met Uw keuze :thumbup: Inderdaad een voor die tijd erg vooruitstrevende fiets. Plaatsing van de motor is ideaal (in lijn plat naar voren gericht), en ik snap niet dat BMW daar ooit vanaf gestapt is, want nu is de plaatsing van de lijnmotoren dwars schuin naar voren gericht. Maar da's nog niet het ergste. BMW heeft nu zelfs op die topfiets een ketting :nopompom: terwijl BMW altijd het cardan merk bij uitstek was. Het is net alsof Ducati ineens besluit om choppers te gaan maken.

De NTV650 is inderdaad een open fiets, maar dan heb je ook nog de NTV 650 Deauville. Die heeft weer een kuip, en ingebouwde kofferset.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Dat er op de S 1000 RR (wat ik trouwens een pracht van een motor vind) een ketting zit, dat vind ik nog tot daar aan toe. Dat de normale gebruiksmodellen (F 650/800) ook geen cardan hebben vind ik kwalijker. Stel dat ik ooit mijn K 75 wil upgraden naar een moderner type BMW, dan moet ik naar een tweecilinder F 800 ST (wel met riem, maar geen cardan) of door naar een dikkere K 1100 of een boxer. Dat vind ik eigenlijk wel jammer, ik denk dat die K 75-rijders na het verscheiden van die motor voor een deel naar andere merken zijn overgestapt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Leeuw »

Ik zou het heerlijk vinden om te motorrijden, maar ik ben een ontzettende mooi-weer-rijder en zelfs dan zal ik twijfelen om samen met vrouwlief in de cabrio te stappen of de motor. Hij komt er dus niet.

Maar als ik een motor zou kopen zou het de Ducatti Multistrada worden. Er zit een erg tof systeem op dat de hele setup kan veranderen van off-road naar racer (natuurlijk is het nooit zo goed als dedicated)
Afbeelding
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door ViveLaFrance »

Leuk een motortopic! Wowowowwwwwwwwwwwwwwwwww 8-)

Nee sorry, motorrijden vind ik echt zwaar kansloos :twisted: Iets teveel negatieve associaties ermee.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Kansloos? Negatieve associaties? Voel je niet verplicht om je nader te verklaren, maar met zulke kale opmerkingen kan ik of een ander vrij weinig.

For the record, ik ben geen motorclubmens (op geen enkele manier), geen snelheidsmens en ook geen veertig-op-een-rij dijkrittenrijder. Hoewel ik de eerste ben om toe te geven dat een motor voor mij geen 'noodzaak' is, was ik er niet aan begonnen als ik niet minstens een deel van mijn normale ritten per tweewieler zou doen. Zoals afgelopen vrijdagavond, ook al was het een rit van in totaal 160 km over vrijwel alleen snelwegen en miezerig butweer, toch mooi de motor gepakt. Scheelde me in elk geval weer de helft benzine :pompom:

Kan het donderdag weer ten goede komen aan de nieuwe banden :nopompom:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door Jurjen »

Ik vind motoren echt fantastisch. Heb natuurlijk in mijn Kreidler tijdperk een kleine tweewielers tik opgelopen, en dat is nog steeds een beetje blijven hangen. Ik wil graag eens een BMW HP2 bezitten en berijden, schitterende machine.

Afbeelding
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door WizardOfOss »

Ergens heb ik ook nog wel de wil ooit een motorrijbewijs te halen, maar ben daar toch vrij bewust nooit aan begonnen. Tot voor kort lag mijn interesse dan vooral bij Ducati's en ander snel spul, en mezelf enigszins kennende kan dat nooit lang goed gaan. Van choppers of toermachines moest ik niet veel hebben.

Dat is de laatste tijd toch wat aan het veranderen, wellicht dat het toch de leeftijd is, maar de interesse is toch wat meer verschoven naar choppers. Met uiteraard de ultieme droom op zo'n ding ooit Amerika te doorkruisen. Dus wellicht, ooit...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Kansloos? Negatieve associaties? Voel je niet verplicht om je nader te verklaren, maar met zulke kale opmerkingen kan ik of een ander vrij weinig.
Morgen ben je de eerste ;) Heb net een tenniswedstrijd van 4 uur en 12 minuten in mijn (kramp-) benen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Dan noem je ook een motor Jurjen! De HP2 is toch wel een van de mafste dingen die BMW ooit heeft gemaakt. Die Multistrada die Leeuw postte is ook helemaal goed. Het is geen offroader als de BMW GS maar goed, hoeveel GS-rijders komen eigenlijk in het terrein? Ik zie ze vooral in woon-werkverkeer...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie