Het motorrijwielentopic
Re: Het motorrijwielentopic
Bij tweewielers merk je nog meer dan bij auto's de afwezigheid van een geluid makend motorblok. Zowat alle auto's die in hoofdzaak electrisch worden aangedreven hebben zulke brede sloffen dat het geruis daarvan ophet wegdek al van verre te horen is. Pas bij inparkeren hoor je in de regel geen geluiden die met rijden te maken hebben, maar dan rijden ze inmiddels zo langzaam dat je je daar nog op in kan stellen. Een electrisch aangedreven tweewieler (kom hier vrij veel van die scooters tegen) geeft nauwelijks bandengeruis waardoor ik mezelf vaak kapot schrik als zo'n apparaat mijn pad kruist. En dan te bedenken dat een electromotor in de regel van zichzelf helemaal niet stil hoeft te zijn.
Leuke fiets verder. Actieradius is niet verkeerd, veel motorfietsen hebben namelijk zo'n kleine tank dat je met een Nissan Leaf al verder komt op 1 acculading. Zie echter liever een cardan op een motorfiets, als ik echt een probleemloze motorfiets wil dan wil ik me ook over de eindoverbrenging geen zorgen maken. Een cardan geeft weliswaar iets meer aandrijfverliezen (al merk ik op mijn Beixo fiets totaal geen verschil met een gangbare ketting aangedreven fiets), maar niet zodanig dat de actieradius daar heel zwaar onder gaat lijden.
Leuke fiets verder. Actieradius is niet verkeerd, veel motorfietsen hebben namelijk zo'n kleine tank dat je met een Nissan Leaf al verder komt op 1 acculading. Zie echter liever een cardan op een motorfiets, als ik echt een probleemloze motorfiets wil dan wil ik me ook over de eindoverbrenging geen zorgen maken. Een cardan geeft weliswaar iets meer aandrijfverliezen (al merk ik op mijn Beixo fiets totaal geen verschil met een gangbare ketting aangedreven fiets), maar niet zodanig dat de actieradius daar heel zwaar onder gaat lijden.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
De Zero heeft een getande riem in plaats van een ketting. Als ik het zo bekijk, is de overbrengingsverhouding zo groot dat je dat niet gaat redden met cardan of zelfs met een ketting.
Sinds een jaar zit ik weer regelmatig op een racefiets. Ik weet dus wel een beetje hoe het is om geruisloos te verplaatsen. Veel oogcontact zoeken, anticiperen en indien nodig, bellen of in het uiterste geval roepen. Denk dat het verschil in het geluid met menig moderne motor niet zo groot is hoor.
Sinds een jaar zit ik weer regelmatig op een racefiets. Ik weet dus wel een beetje hoe het is om geruisloos te verplaatsen. Veel oogcontact zoeken, anticiperen en indien nodig, bellen of in het uiterste geval roepen. Denk dat het verschil in het geluid met menig moderne motor niet zo groot is hoor.
Stap eens op de fiets
Re: Het motorrijwielentopic
Ik heb ooit wel eens een rondje op zo'n Zero gereden. Het zit mooi in elkaar en ik 'geloof' er ook wel in. Maar als je een Honda NC700S koopt, heb je dezelfde functionaliteit voor de helft van het geld. Daar kun je toch heel wat keren van tanken...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Het motorrijwielentopic
Zit er niet iets van een voorvertraging op voordat de krachten worden overgebracht op de getande riem? In dat geval is het een kwestie van de voorvertraging groter maken en kan er gewoon een cardan op.Martin schreef:De Zero heeft een getande riem in plaats van een ketting. Als ik het zo bekijk, is de overbrengingsverhouding zo groot dat je dat niet gaat redden met cardan of zelfs met een ketting.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
Hoe is het inmiddels met je Beemer Niels?
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
Helemaal goed. Koppeling is samen met de drukgroep vervangen, was compleet afgereden. Kostte wel duur qua financieel geld maar nu rijdt het tenminste zoals het hoort.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Het motorrijwielentopic
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
Ik ben geen fan van het merk, al helemaal niet van die afz**khouding van een groot deel van hun berijders richting andere merken en vooral Jappen om zichzelf beter te voelen. Maar wat ze met de LiveWire flikken smaakt toch naar meer. Daar waar electrische motorfietsen/scooters eerder te stil zijn hebben ze bij Project Livewire bij de ontwikkeling bewust rekening gehouden met het creëren van geluid. Niet door kunstgrepen in de zin van luidsprekers, maar door gewoon de electromotor in een klankkast te hangen. Kijk, daar word ik nou vrolijk van.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
Mooi! Ik merk elke keer dat ik de motorwereld te weinig volg. MotoGP volg ik op de voet, maar van wat er voor de straat uitkomt, krijg ik weinig van mee.
Stap eens op de fiets
Re: Het motorrijwielentopic
Klopt het dat er geen geluid is, terwijl het daar om draait?