Het motorrijwielentopic

Weet je niet waar je onderwerp hoort? Post hem hier
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Word ik toch even mooi door nota bene HONDA met de neus op de feiten gedrukt:
TOKYO, Japan, September 26, 2011 - Honda Motor Co., Ltd. has announced the development of a new motorcycle engine with powerful torque in the low- to mid-speed range and top class, fuel-efficient environment performance, along with a second-generation Dual Clutch Transmission. This new engine is a liquid-cooled, 700cc, 4-stroke, in-line, 2-cylinder engine that fits into the mid-class range (displacement between 500 and 750cc) popular in Europe. Fuel economy exceeds 27km/L,*1 best in the mid-class range, and achieves an approximate 40%*2 improvement over other sports models in its class.
Kijk dat is goed nieuws!

Op de komende motorbeurs in Milaan, de EICMA, staan drie motoren met het nieuwe blok, waaronder deze Integra (sic!), een soort half-scooter/half-Deauvilleachtig geval.

Afbeelding
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Ziet er grappig uit. Het uiterlijk van een scooter, maar toch de fiets tussen je benen. Scooters vind ik leuk voor even, want ik zit niet graag op een tweewieler maar heb hem het liefst tussen mijn benen zodat ik één geheel met het vervoermiddel ben. Zelf sleutelen gaat niet echt gemakkelijk worden ben ik bang, en zo op het eerste gezicht lijkt er een ketting voor de aandrijving te zorgen :x
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Ja, dat zag ik ook al. De tijd van de lichte cardanfiets (Honda CX500 hallooooooo) is dus echt voorbij. Nu is het niet zo'n punt als die ketting in een gesloten kast zat, maar voor woon-werkrijders is dit niet handig.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

De huidige NTV700 Deauville heeft nog een cardan. Zou het echt een misser van jewelste vinden als ze die nou ook gaan schrappen voor de 500(+) CC motorfietsen want dat is nou net een uniek verkoopargument van die fiets.

Zo'n CX500 is een geval apart, maar qua constructie is deze helemaal geschikt voor cardangebruik. De krukas staat in de lengte, de versnellingsbak dus ook en dan kan je makkelijker een as naar achteren laten lopen. Heb je enkel maar een haakse overbrenging nodig van de as naar het wiel. Da's wel even anders bij de Deauvile en mijn XJ 650. De krukas staat dwars, de versnellingsbak staat daar dwars achter (tandwieloverbrenging), en dan een haakse overbrenging naar de cardanas. Een ketting is technisch een stuk begrijpelijker, maar qua onderhoud gruwel ik echt van die dingen. Zelfs bij een normale fiets. En ook al hang je het in een gesloten kast, smeren moet je ze toch en dat is in mijn ogen een iets te vaak voorkomend (smerig) klusje wat je te gemakkelijk vergeet (elke 2x tanken).
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Het nieuws van de EICMA verraadt een heel grappige trend: volg de leider. In dit geval de BMW R 1200 GS, een dikke 'allroad' (oftewel een SUV, maar dan op twee wielen), en als ik me niet vergis de populairste motor van Europa. Yamaha sputtert nog wel wat tegen met de Super Ténéré maar nu komt ook de rest van de handel eens flink in actie.

Dit is de bijdrage van Triumph, de Tiger Explorer. Er was al een Tiger 800 (concurrent voor de F 800 GS van, jawel, BMW) maar deze heeft een 137 pk sterk 1215 cc-blok met - een primeur voor Triumph - een cardanas in plaats van een ketting. Net zoals BMW staat op zijn boxermotor, zo staat Triumph voor zijn driecilinder lijnmotor, want die 1200 cc worden hier dus over die drie cilinders verdeeld.

Afbeelding

Honda doet ook mee met de Crosstourer, een allroad gebaseerd op de VFR 1200, met een blok dat iets is teruggetuned naar pakweg 130 pk (de VFR heeft er iets van 170). Ook hier: cardanas, want kettingsmeren daar doen we niet aan. Wel uniek: de optie om een automaat met dubbele koppeling te bestellen.

Afbeelding

En BMW? Die geeft de R 1200 GS nog even een nieuw kleurtje en komt volgend jaar met de opvolger :clown:

Maar goed er was nog meer. Die Honda Integra (rechts) die ik eerder liet zien, die half-motor-half-scooter, maakt deel uit van een complete familie. Die twee fietsen links zijn de NC700S en de NC700X. Ze hebben dezelfde 670 cc tweecilinder met pakweg 52 pk, en schijnen behoorlijk zuinig met peut te zijn. Ook deze motoren kun je met DCT krijgen, op de Integra is het zelfs standaard. Waarschijnlijk zal de ouwe trouwe CBF600 (de lesmotor pur sang) het veld moeten ruimen voor deze reeks.

http://world.honda.com/news/2011/2111107EICMA-2011/photo/images/01.jpghttp://world.honda.com/news/2011/2111107EICMA-2011/photo/images/02.jpghttp://world.honda.com/news/2011/2111107EICMA-2011/photo/images/03.jpg

BMW heeft zijn allereerste motorscooter klaar. Die komt meteen in twee smaken (je bent toch bezig, of niet dan), namelijk de C 600 Sport (links) en de C 650 GT (rechts). Laat je niet foppen, ze zijn technisch helemaal identiek, alleen de Sport is voor de sportmensen en de GT voor de toer- c.q. woonwerkmensen. Tsja de motorwereld kan lullen wat ze wil over scooters (geen echte motoren blablabla) maar feit is, ze worden steeds meer verkocht. Ook leuk: BMW heeft al jaren zijn eigen motorkledinglijn en je kunt nu ook jethelmen kopen met een design passend bij deze skoeters.

AfbeeldingAfbeelding

Voor de smulmuizen heb ik dan nog de Ducati 1199 Panigale. 195 pk uit een compleet nieuw tweecilinderblok, goeiendag! Geen foto's maar wel een filmpje, want hoor dat geluid dan!!

"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Ik heb er ook al het 1 en ander over gelezen in de moto 73. Heb een proef-abo op dit blad, en op dit moment bevalt het me meer dan de AV toen ik in de laatste jaren van het abo zat.

Maar goed, mijn vrouw heeft haar zinnen gezet op een scooter, eentje voor woon-werk verkeer waarbij ze alleen maar op binnendoorwegen gaat toeren. En toen ik me ermee ging bemoeien was de keus al snel gemaakt, als de proefrit bevlat gaat het naar alle waarschijnlijkheid deze worden, de Honda PCX125:
Afbeelding

Een soort van hybride-scooter met start-stop systeem, waarmee een gemiddeld verbruik van rond de 1:40 mogelijk moet zijn. Met andere woorden: het is (als je alle kosten in ogenschouw neemt) nog steeds mogelijk om aan de reiskostenvergoeding over te houden.
Onbegrijpelijk dat ze voor deze tweewieler (en er zullen er vast meer zijn) geen ginstige fiscale regelingen voor in het leven hebben geroepen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

In principe is dat ook niet nodig, allemaal belastingvoordeel. Wat wel zou kunnen, en dat zou nog heel Europees zijn ook, is toe te staan dat bezitters van rijbewijs B ook met een tweewieler tot 125 cc mogen rijden. Beschaafde landen als Duitsland, Frankrijk en België kennen die regeling al. Nederland vindt zulks niet nodig want wij interpreteren de EU-rijbewijswetgeving weer op een voor de burger zo ongunstig mogelijke manier.

Overigens kun je voor nog geen 1500 piek ook een Chinese kopie van de Honda Super Cub kopen, ook in een 100 cc-versie. En die schijnt best goed te zijn!

Zelf was ik nogal verrast door de mededeling dat zo'n Honda NC700S inclusief ABS slechts 6.499 euro gaat kosten. Doe mij er een!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Oké, voor dat geld mogen ze het ABS er voor mij af halen en er een cardan op zetten.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door nvdw »

Ik zit me een beetje in te lezen in de eerste rijverslagen van de NC700X (wat een naam, het lijkt wel een kleurenprinter) maar de ervaringen zijn behoorlijk positief. Natuurlijk is het geen snelheidsmonster maar de algemene indruk is die van een motor die heel goed dagelijks bruikbaar is. Nou daar houd ik wel van, het is een eigenschap die ik ook van mijn vliegende baksteen waardeer. Als die dingen beschikbaar komen voor proefritten moet ik misschien maar eens om sleuteltjes gaan bedelen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het motorrijwielentopic

Bericht door HondArd »

Over proefritten gesproken: Mijn vrouw heeft er vandaag eentje gemaakt op een PCX125 en ze is helemaal overstag. Sinds het behalen van haar motorrijbewijs (vlak voor de geboorte van onze oudste dochter) heeft ze nauwelijks afstanden op de motor afgelegd, dus ze was een beetje huiverig. Maar die huivering verdween als sneeuw voor de zon na de eerste meters en al vrij snel begaf ze zich in het drukke verkeer. We hebben er dus een scooter bij in huize HondArd, het is nu nog in de agenda kijken wanneer we hem op kunnen halen.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie