Toyota Avensis

Is ze echt jonger geworden?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Toyota Avensis

Bericht door WizardOfOss »

nvdw schreef:het handjevol Wagons dat in Japan wordt verkocht stelt waarschijnlijk niet veel voor.
Ik wist niet eens dat ie in Japan überhaupt werd verkocht, kan me niet herinneren er ooit eentje te hebben zien rijden, zal er toch eens op letten. Mar wel komisch dat ze hem op toyota.jp aanduiden als "Euro style wagon" :bonk:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Avensis

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:geen fancy onzin maar een degelijke grote sedan c.q. steesjun met een merknaam die in elk geval nog als zekerheid geldt.
Dat de auto alleen al in Nederland vier keer is teruggeroepen moeten de bejaarden maar op de koop toenemen :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Toyota Avensis

Bericht door nvdw »

Nouja, eerlijk is eerlijk: vier keer een brief op de mat om een afspraak te maken voor het preventief vervangen van een onderdeel (wat in de meeste gevallen gewoon in combinatie met het regulier onderhoud kan) is toch wel heel veel erger dan één keer stranden met je Renooit omdat die zijn eigen turbo heeft opgevreten.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Avensis

Bericht door ViveLaFrance »

Je kunt het gaan bagatelliseren, maar ik vind het lijken op cognitieve dissonantie. Zelfs na jaren van terugroepellende blijft Toyota een baken voor mensen. Dit heeft alle schijn van compensatie. De realiteit geeft niet meer eenzelfde beeld aan van wat men gewend is, dus gaat men het verschil 'in de hoofden' aanpassen door termen als "degelijk" en "zekerheid" toe te kennen aan Toyota.

Ik zeg niet dat Toyota onbetrouwbaar is (betrouwbaarheid blijf ik een relatief begrip vinden), maar onderstaande terugroepacties van de Avensis in Nederland waren niet allemaal preventief zoals dergelijke acties vaak vergoelijkt worden. Regelmatig gaat het namelijk om ingrijpen na meldingen en/of klachten van klanten of veiligheidsorganisaties. Dat is reageren in plaats van ageren.

- Bij het activeren van de voorste passagiersairbags kan ten gevolge van een te hoge druk van het opblaasmechanisme de behuizing van de airbag losraken.
- Het materiaal van de spiebanen van de onderste stuuras van de stuurkolom is onvoldoende hard. Hierdoor slijten de spiebanen.
- De achterwieldraagarmen kunnen corroderen indien de achterwieluitlijning bij een werkplaatsbezoek opnieuw is afgesteld en de specificaties voor het vastzetten van de moeren niet juist is opgevolgd.
- Is het voertuig uitgerust met een afneembare trekhaak van het merk Toyota, Lexus of Brink, dan bestaat de kans dat deze in een uitzonderlijk geval, als gevolg van veelvuldig en zwaar gebruik, kan afbreken.

Bij de eerstgenoemde actie ging het om airbags van Takata. Daar hoef ik vast niet over uit te weiden wat de gevolgen kunnen zijn. Een aantal Honda-eigenaren vond de dood vanwege gebrekkige airbags van Takata en ook Toyota is één van de merken met airbags van deze Japanse fabrikant.

In de wetenschap is betrouwbaarheid van een test hoog als de test op tijdstip X resultaat Z geeft en vervolgens op tijdstip Y ook resultaat Z geeft. Vertaal ik dit naar auto's dan is bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van airbags goed als deze op elk tijdstip dezelfde werking hebben. Haal je auto's terug om zaken aan te passen, zeker na fatale ongevallen (van andere merken), dan ben je eigenlijk de vooraf bedoelde betrouwbaarheid aan het bewerkstelligen. Hetzelfde gaat op voor gordels etc. Ergo: in het begin was er sprake van onbetrouwbaarheid.

Nogmaals, ik beschouw Toyota niet als betrouwbaar of onbetrouwbaar, maar ik vind het nogal aandoenlijk als mensen hét terugroepmerk van de afgelopen jaren als bovengemiddeld betrouwbaar blijven zien, nadat de topman van Toyota, met eer en geweten, gesteld heeft dat kwantiteit vóór kwaliteit is gegaan.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Toyota Avensis

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Nogmaals, ik beschouw Toyota niet als betrouwbaar of onbetrouwbaar, maar ik vind het nogal aandoenlijk als mensen hét terugroepmerk van de afgelopen jaren als bovengemiddeld betrouwbaar blijven zien, nadat de topman van Toyota, met eer en geweten, gesteld heeft dat kwantiteit vóór kwaliteit is gegaan.
Maar welk voor iedereen toegankelijk merk is in die jaren dat Toyota met zijn terugroepacties zat dan wel bewezen betrouwbaar geweest? En was dit merk ook net zo betrouwbaar als Toyota in de decennia voor de legendarische terugroepacties?
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Avensis

Bericht door ViveLaFrance »

Daar verwacht je een antwoord op, nadat ik stel dat ik betrouwbaarheid van auto's als relatief beschouw? Mijn buurvrouw kan een solide Fiat rijden, mijn collega een geldverslindende BMW. Ik maak geen onderscheid zoals jij. Je denkt zelfs dat de problemen bij VW groter zijn. Hoe dan ook, in retrospectief kun je niet anders concluderen dat Toyota onterecht op een betrouwbaar imago geteerd heeft.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Toyota Avensis

Bericht door HondArd »

Betrouwbaarheid is inderdaad relatief. Jij gaat uit van de incidenten (solide Fiat, geldverslindende BMW, Laguna van jouw vader), ik van de statistieken over langere tijd en niet enkel kijkend naar het recente verleden van "terugroepactie-gate". Het is een beetje cru om te zeggen dat Toyota onterecht teert op zijn imago van betrouwbaarheid op basis van de vele terugroepacties in relatief korte tijd. De gangbare Duitse merken teren veelal nog steeds op de "Deutsche Gründlichkeit" terwijl ze sinds begin jaren '90 regelmatig last hebben van in meer of mindere mate ernstige kwaaltjes.
Dan vraag ik aan jou: welk voor iedereen toegankelijk merk heeft statistisch gezien een betrouwbaarder imago dan Toyota?
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Avensis

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Betrouwbaarheid is inderdaad relatief. Jij gaat uit van de incidenten (solide Fiat, geldverslindende BMW, Laguna van jouw vader),
Nu vat je het letterlijk op ;) Ik heb geen Fiat rijdende buurvrouw en ook geen collega met een geldverslindende BMW (wel één met een dure Audi vanwege motorfalen). Dit was ter voorbeeld om aan te geven dat naar mijn mening elk merk betrouwbare en onbetrouwbare auto's kan voortbrengen.
HondArd schreef:ik van de statistieken over langere tijd en niet enkel kijkend naar het recente verleden van "terugroepactie-gate".
Het mag dan recent zijn, de problemen zijn structureel van aard. Ik gebruik bewust 'zijn', omdat de terugroepacties doorgaan. Recent nog de Yaris en Tacoma bijvoorbeeld. Maar oh wat is Toyota betrouwbaar :angel:
HondArd schreef:Het is een beetje cru om te zeggen dat Toyota onterecht teert op zijn imago van betrouwbaarheid op basis van de vele terugroepacties in relatief korte tijd. De gangbare Duitse merken teren veelal nog steeds op de "Deutsche Gründlichkeit" terwijl ze sinds begin jaren '90 regelmatig last hebben van in meer of mindere mate ernstige kwaaltjes.
Nogmaals, ik maak geen onderscheid tussen merken, laat staan land van herkomst. Als er één conclusie getrokken kan worden anno 2015 dan is het dat elk merk problematische auto's voort kan brengen. Van in brand vliegende Porsches 911 GT3 tot falende airbags in gangbare Honda's met dodelijk gevolg.
HondArd schreef:Dan vraag ik aan jou: welk voor iedereen toegankelijk merk heeft statistisch gezien een betrouwbaarder imago dan Toyota?
Ik vraag me af op welke statistieken jij je stelling baseert. Het is lastig generaliseren als je verschillende onderzoeken naast elkaar legt van TÜV, ADAC, AW-trofee, J.D. Power etc. We weten allemaal dat de werkwijze enorm kan verschillen.
Bekijk ik de winnaars van de 2014 J.D. Power Initial Quality Study dan staat geen enkele Toyota op plaats 1. En je kunt van de VS zeggen wat je wilt, maar daar is Toyota een belangrijk merk.
Het Britse AutoExpress bericht jaarlijks over de beste automerken om te bezitten en kijkt naar diverse aspecten. De Top 10 in 2014 op basis van 50.000 stemmen: Skoda, Jaguar, MG, Lexus, Dacia, Porsche, Kia, Mazda, Mercedes en BMW. Hé geen Toyota? Jawel hoor, middenmoter onder bv. Audi, Peugeot, Renault en Subaru. Hekkensluiter was Suzuki trouwens.
Het lijstje voor betrouwbaarheid was als volgt: Lexus, Honda, Dacia, Skoda, Mazda, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Kia en Porsche. Nu staat Toyota dus bij de top, maar moet wel 5 merken voor zich dulden. Verwacht je nu van mij dat ik op jouw vraag Dacia ga noemen? Gezien dit onderzoek (en vele andere) zou het nog kloppen ook.
Kijk ik naar bouwkwaliteit dan staat Toyota weer in de middenmoot onder VW en Land Rover. Audi staat bovenin op gelijke hoogte met Skoda, terwijl Seat ver van VW staat. Lichtelijk vreemd.

Moraal van het verhaal: als je iets vindt kun je daar het bewijs voor zoeken. Als de realiteit iets anders weergeeft dan men gewend is ("Toyota is betrouwbaar", "Japans is betrouwbaar"), past men het beeld aan door soms over te gaan tot compensatie. Daarom reageerde ik op Niels, omdat hij Toyota en de Avensis kenmerken ("zekerheid" resp. "degelijk") toedichtte die onderuit te halen zijn (de eerder genoemde vier terugroepacties van de Avensis).
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Toyota Avensis

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Moraal van het verhaal: als je iets vindt kun je daar het bewijs voor zoeken. Als de realiteit iets anders weergeeft dan men gewend is ("Toyota is betrouwbaar", "Japans is betrouwbaar"), past men het beeld aan door soms over te gaan tot compensatie. Daarom reageerde ik op Niels, omdat hij Toyota en de Avensis kenmerken ("zekerheid" resp. "degelijk") toedichtte die onderuit te halen zijn (de eerder genoemde vier terugroepacties van de Avensis).
Die kenmerken zoals door jou aangehaald zijn zeker onderuit te halen als je naar de recente historie kijkt, van de massale terugroepacties tot nu.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Avensis

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Die kenmerken zoals door jou aangehaald zijn zeker onderuit te halen als je naar de recente historie kijkt, van de massale terugroepacties tot nu.
Precies! En ik geloof zeker dat in vroegere tijden automerken ook problemen kenden alleen lag de nadruk daar nog niet extreem op zoals vandaag de dag. Leeftijd van een auto zegt ook niet alles, want tussen de terugroepacties zaten genoeg auto's die 10 jaar of ouder waren. Dan maakt recent of niet ook geen donder meer uit.

Ik vind het herstel van Toyota eervol. Ze zijn door het stof gegaan, letterlijk en figuurlijk. Dan zie je ineens het verschil weer tussen culturen. Aziatische topbestuurders voelen zich snel in hun eer aangetast zoals bij Honda. Toyota vertoonde een nederige buiging voor het Amerikaanse congres. Zie je Winterkorn al voor een Japanse/Chinese commissie staan? :lol: Problemen genoeg...
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie