Autoweek schreef:Daar is –ie dan: de nieuwe neus van de Jaguar XF
Ondanks alle geheimhouding bij de voorpresentatie van de vernieuwde Jaguar XF, is er toch een foto van de auto uitgelekt.
Jaguar hield eerder deze week een besloten presentatie van de vernieuwde Jaguar XF. Het gefacelifte model wordt later deze maand onthuld in New York en zal in de laatste dagen ook te zien zijn op de AutoRAI. Dat is op 21, 22 en 23 april.
Om de auto wat bereikbaarder te maken en een wat vriendelijker CO2-uitstoot te geven is de instapdiesel voortaan een viercilinder met een inhoud van 2,2-liter en 190 pk vermogen. AutoWeek mocht daar – in gecamoufleerde vorm – al mee rijden.
Jaguar moet een lange tijd ovebruggen, want de auto staat pas in september in de showrooms. De geruchten over de komst van een stationwagen houden nog steeds aan. In de fabriek is er echter nog geen goedkeuring voor dit model. Een estate is immers maar populair in een paar Europese landen.
Autoweek schreef:Jaguar XF facelift speelt leentjebuur bij XJ
Veel primeurs waren deze week al in Sjanghai te zien, maar Jaguar gunt de New York International Autoshow de facelift van de XF. En leuk voor ons in Nederland: de XF facelift komt ook op de AutoRAI te staan!
De voorzijde van de XF heeft onmiskenbaar trekken van de XJ gekregen. In de koplampen bevinden zich strips met led-dagrijverlichting. De uitstraling van de voorzijde van de XF is extra krachtig door een lagere motorkap met een grotere 'power bulge'.
Aan de zijkant van de auto vinden we bij de voorste wielkasten voortaan subtiele luchtinlaten. Aan de achterzijde van de XF hebben de achterlichtunits een nieuw ontwerp en led-technologie gekregen.
Binnenin heeft Jaguar nieuwe materialen gebruikt voor de ventilatiesystemen. Ook biedt het dashboard nieuwe schermen voor de entertainment- en navigatiesystemen. De software hiervoor is ook opnieuw geschreven.
Zuinige diesel en meer onderscheid XFR
Onderhuids vinden we de belangrijkste wijziging in het motorruim: de introductie van de 2,2-liter viercilinder turbodiesel. Deze heeft een vermogen van 195 pk en een koppel van 450 Nm. Het blok is gekoppeld aan een achttraps automaat en een start-stopsysteem. De CO2-uitstoot is 149 g/km, de laagste waarde ooit voor een productie-Jaguar.
Bij de diesels komt de 3.0 V6 met 211 pk te vervallen, de versies met 240 en 275 pk blijven gewoon leverbaar. Bij de benzinemotoren is er louter keuze uit V8 motoren. De 3.0 V6 is dus komen te vervallen. De atmosferische 5,0-liter V8 heeft 385 pk tot z'n beschikking, de XFR schopt het nog steeds tot 510 pk.
Om meer onderscheid met de gewone XFs te bieden, heeft Jaguar de XFR een extra imponerend uiterlijk meegegeven. Daarvoor is een nieuwe motorkap met luchtinlaten aan beide zijden van de 'power bulge' verantwoordelijk. De wielen hebben een diameter van 20 inch en een nieuw ontwerp. Aan de achterzijde bevindt zich een diffusor.
Dat Jaguar de XF facelift juist in New York onthult, is geen toeval. De Amerikaanse markt is de belangrijkste voor het Engelse merk. Op de laatste dagen van de AutoRAI is de auto ook in Hal 8 te zien. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
De achterkant is wat anoniemer geworden, maar het misstaat hem niet. Wel vind ik het embleem achter niet zo mooi . Verder is de voorkant erg mooi geworden, alleen inderdaad wel een beetje veel XJ.
Speciaal voor wie de Impreza WRX ontgroeid is, de Jaguar XFR-S. Nu was de XFR al geen stakker, maar in deze gedaante is ie nu goed voor 550pk en 680Nm. het subtiele spoilerwerk zorgt voor 70% meer downforce.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Wat een misplaats ding.
Een dikke en een tikkie ordi Jag kan ik wel waarderen, maar er zijn grenzen, die wielen, voorbumper en spoiler is echt te aftermarket.