Hyundai ix35 Fuel Cell

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Hyundai ix35 Fuel Cell

Bericht door WizardOfOss »

Primeurtje voor Hyundai: ze hebben als eerste een auto voorzien van brandstofcel in massaproductie. Nou ja, het gaat om 1.000 exemplaren in de komende 3 jaar, welke via een leasconstructie in de markt gexet gaan worden, voornamelijk bij de diverse overheden. De eerste 17 exemplaren gaan dan ook naar Kopenhagen. Maar al met al heb ik toch meer het gevoel met een wat grootschaliger uitgevoerd prototype-project te maken te hebben zoals Honda een paar jaar geleden al met de FCX Clarity had. Maar goed, dat ziet Hyundai blijkbaar toch anders...

De auto zou een actieradius van 594km hebben, bij een verbruik van 0,95kg aan waterstofgas per 100km. Hij heeft 136pk, sprint in 12,5 tellen naar de 100 en heeft een top van 160km/u.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Hyundai ix35 Fuel Cell

Bericht door #3 Micha »

Prima ontwikkeling, laat ze maar lekker doorgaan. Ik heb het gevoel dat waterstof meer de toekomst is dan elektrische en nu de eerste stappen er zijn hoop ik dat er velen gaan volgen.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Hyundai ix35 Fuel Cell

Bericht door ViveLaFrance »

#3 Micha schreef:Ik heb het gevoel dat waterstof meer de toekomst is dan elektrische en nu de eerste stappen er zijn hoop ik dat er velen gaan volgen.
+1
Een actieradius van 594 km. (in de praktijk vast lager, maar je houdt waarschijnlijk genoeg over) klinkt al veel gebruiksvriendelijker dan die van bijvoorbeeld de Nissan Leaf. Hoe snel de snelladers ook worden, ik denk dat waterstof tanken sneller geaccepteerd zal worden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Hyundai ix35 Fuel Cell

Bericht door nvdw »

Ik heb ook met diverse waterstofauto's gereden en het is allemaal prachtig, mooi, leuk, fantastisch. Maarrr waterstof moet geproduceerd, getransporteerd en opgeslagen worden. En dat is enkele factoren complexer (en dus duurder) dan bij benzine of elektriciteit. Daar hoor ik de heren autobouwers nooit over... maar dat is ook makkelijk als je de kosten daarvan bij de overheden probeert te offloaden.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Hyundai ix35 Fuel Cell

Bericht door Leeuw »

Dat geld voor elke brandstof. Het schijnt idd nog niet zo makkelijk te zijn voor watersof.
Maar elektriciteit kan ook echt niet oneindig opgewekt worden op de manier zoals we het nu doen. Waar moet dat vandaan komen wil de echt electrische auto aanslaan. Tientallen kerncentrales?? Daar zullen de groenen blij mee zijn.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Hyundai ix35 Fuel Cell

Bericht door WizardOfOss »

Maar da's natuurlijk wel het lastige met waterstof, om dat te produceren heb je die elektriciteit (en dus die kerncentrales of waar het dan ook vandaan komt) ook nodig.

Nee, als totaalplaatje is ouderwetse benzine ondanks alle nadelen toch nog steeds wel heel praktisch...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie