Suzuki Swift

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Suzuki Swift

Bericht door WizardOfOss »

En na 6 jaar is het weer eens tijd voor een nieuwe Swift. Geheel tegen de trend in net een fractie kleiner dan z'n voorganger, al gaat het maar om 10 millimeter. De wielbasis groeide daarentegen juist het dubbele daarvan. En hoewel de Swift al geen zwaargewicht was is de nieuwe afhankelijk van de uitvoering 100 tot zelfs 120 kilo lichter geworden. Onder de kap een atmosferische 1.2 al dan niet in "Smart Hybrid"-uitvoering met 90pk welke optioneel ook aan een CVT gekoppeld kan worden, of een geblazen 1.0 "Boosterjet" met 112pk, optioneel gekoppeld aan een zestraps automaat. Op uitrustingsvlak is de Swift ook weer helemaal up-to-date met een vernieuwd infotainmentsysteem met Apple Carplay en Android Auto, alle mogelijke assistentiesystemen en adaptieve cruise control.

Afbeelding Afbeelding

https://i.imgur.com/NThMgnk.jpg https://i.imgur.com/WGf1ZMF.jpg

Afbeelding

https://i.imgur.com/qoN7mDs.jpg https://i.imgur.com/b3yCaoT.jpg https://i.imgur.com/YXqx90z.jpg
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Suzuki Swift

Bericht door Martin »

Ondanks de naam vind ik hem er minder vlot uit zien dan de vorige.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Suzuki Swift

Bericht door nvdw »

Ik vind hem leuk!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Swift

Bericht door WizardOfOss »

Wat mij betreft ook zeer geslaagd. De vorige was op zichzelf niet verschrikkelijk, maar wel een typisch voorbeeld van mislukt evolutiedesign: men neme een geslaagd ontwerp en en schaven daar alle scherpe randjes die er wat karakter aan gaven weg. Deze nieuwe blijft herkenbaar als Swift, maar wel met een duidelijk eigen gezicht. Lekker neusje vooral, maar ook de rest mag er zijn. Wel ogen de wielen net een tikje aan de kleine kant.

het interieur oogt ook helemaal niet verkeerd, wat dat betreft helpen ronde ventilatieroosters en klokken in zulke kokers altijd wel. En ook de bediening van de airco oogt fraai. Het is op deze foto's alleen wel héél erg grijs, een beetje kleur zou zeker geen kwaad kunnen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki Swift

Bericht door ViveLaFrance »

Suzuki heeft inmiddels een ratjetoe aan compacte modellen. Er zit niet bepaald een lijn in. Na de behoudende Baleno en de naar mijn smaak mislukte wannabe-retro Ignis houdt men bij de Swift teveel vast aan een ontwerp uit 2004. Resultaat is een Daihatsu-esque kolderiek uiterlijk ten koste van de sportieve uitstraling.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Swift

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, naar de thuismarkt van Suzuki kijkend is het ook niet zo vreemd: in Japan is het eerder regel dan uitzondering dat een merk in een segment meerdere veelal sterk verschillende modellen aanbiedt. Familiegezicht? Volstrekt onbelangrijk. En het is ook zeker niet ongebruikelijk een model van een eigen logo te voorzien en merkplaatjes geheel achterwege te laten. Uiteraard zijn daar wel uitzonderingen op (met name Mazda en Lexus), maar dat gaat dan ook om merken die wereldwijd de markt bestormen met primair voor exportmarkten ontwikkelde modellen.

Wat dat betreft is Japan zo ongeveer de tegenpool van Europa, waar familiegezicht boven alles gaat, waarbij een eigen identiteit voor een model welhaast ten strengste verboden verboten! lijkt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Suzuki Swift

Bericht door nvdw »

Ik vind het een prima zet van Suzuki om in dezelfde prijsklasse meerdere keuzes aan te bieden. De Baleno, Ignis en Swift mikken toch op een eigen groep kopers. Het zal elkaar wel een klein beetje bijten maar in de praktijk levert het Suzuki waarschijnlijk meer klanten op dan met alleen de Swift zou zijn gelukt.

En in de hogere segmenten heeft Suzuki toch niks te zoeken. De meeste dealers zijn hun Kizashi demo nog steeds niet kwijt :o
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Suzuki Swift

Bericht door HondArd »

De keren dat ik een Kizashi heb zien rijden zijn op de vingers van één hand te tellen... als het al niet die ene demo was van de regionale dealer.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki Swift

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Wat dat betreft is Japan zo ongeveer de tegenpool van Europa, waar familiegezicht boven alles gaat, waarbij een eigen identiteit voor een model welhaast ten strengste verboden verboten! lijkt.
Een familiegezicht hoeft voor mij ook niet per sé. Punt is dat, in navolging van Mini, Suzuki met de Swift teert op een oud ontwerp. De nieuwe oogt daardoor juist als een auto met tierelantijntjes. Van een sportief, strak bommetje naar een lomp en clownesk geheel. Dan zie ik liever merken die meer durven zoals Citroën en Nissan met respectievelijk de C3 en Micra hebben gedaan.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Swift

Bericht door WizardOfOss »

Dat vind ik dan nu juist wel meevallen. De vorige: absoluut, dat was evolutiedesign in z'n ergste vorm. Niet voor niets door velen aangezien als een facelift, terwijl het toch echt een 100% nieuwe auto was.

Deze nieuwe is op een aantal punten weliswaar herkenbaar Swift gebleven, maar zeker geen simpele herhalingsoefening, daarvoor is er teveel nieuw. Het lompe of clowneske zie ik er ook totaal niet in, iets wat ik wél bij de door jou genoemde Mini zie: van een zeldzaam geslaagd retrodesign is dat in twee etappes verworden tot een karikatuur van zichzelf. Nee, bij goed evolutiedesign moet je goed kijken wat wel en wat niet meer werkt, en daar een geheel van zien te brouwen. Wat mij betreft is Suzuki daar prima in geslaagd.

Uiteraard is het allemaal makkelijker als je met een blanco vel papier mag beginnen, maar ik heb er geen bezwaar tegen als een model karaktertrekjes van zo'n voorgangers blijft vertonen. Vergeet ook niet dat de Swift altijd succesvol is gebleven, terwijl de laatste generaties C3 en Micra bepaald niet het gewenste succes hebben opgeleverd. Niet vreemd dat beide merken dan toch liever niet meer teveel refereren naar die voorgangers. Bij Nissan vind ik het zelfs ronduit opmerkelijk dat ze aan de naam blijven vasthouden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie