Alpine A110

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Alpine A110

Bericht door ViveLaFrance »

Een jaar na de conceptauto toont Alpine de productieversie van hun nieuwe spruit met een bekende naam: A110. De 1.955 stuks (verwijzing naar geboortejaar Alpine) van de Première Edition zijn al uitverkocht.

http://i.imgur.com/aD2X3W7.jpghttp://i.imgur.com/5UNUZDZ.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Alpine A110

Bericht door nvdw »

Zoals ik in het concepttopic al zei: leuk ding, maar dan vooral omdat het origineel zo goed was. Zo schaamteloos retro was de Mustang van 2005 niet eens. Toch: fijn dat Alpine er weer is.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Alpine A110

Bericht door WizardOfOss »

Niks aan toe te voegen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Alpine A110

Bericht door ViveLaFrance »

Ga je retro, doe het dan ook gewoon goed. In die zin is de Alpine zeer geslaagd :clap:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Alpine A110

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:Toch: fijn dat Alpine er weer is.
Toch: fijn dat de RENAULT Alpine er weer is ;)
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Alpine A110

Bericht door ViveLaFrance »

Acura noem jij toch ook geen Honda-Acura? Terwijl veel modellen van deze merken alleen verschillen qua logo.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Alpine A110

Bericht door HondArd »

Ik denk dat dit een gevalletje appels met bananen vergelijken is. De oude Alpines werden (in Nederland althans) als RENAULT Alpine verkocht, niet als op zichzelf staand merk. Dat losse merknaampje is van latere datum, toen die leuke sportwagens met Renault motor achterin young en oldtimers werden, toen viel het merkje Renault ineens "spontaan" weg. Acura's zijn altijd als Acura verkocht geweest, ook al was het onderhuids 100% Honda. De meeste Alpine's zijn als RENAULT Alpine nieuw verkocht, niet als Alpine. Onderstaan plaatje is uit het AV jaarboek van 1992, de Alpine A610 staat onder Renault, na de Espace. In de prijslijst achterin staat hij ook bij Renault. In het oudste AV jaarboek wat ik heb liggen (1981) staat de Alpine (A310) ook bij Renault.
Afbeelding
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Alpine A110

Bericht door nvdw »

Maar het AV-jaarboek is natuurlijk niet leidend om te bepalen of iets een merknaam is of niet. Alpine is van oudsher een zelfstandige fabrikant die later is ingelijfd door Renault. Door de jaren heen zijn er soms combinaties van Alpine en Renault als merknaam gebruikt (vooral ten tijde van de A610, die via de Renault-dealers werd verkocht) maar Alpine als zelfstandig merk is gewoon historisch correct.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Alpine A110

Bericht door HondArd »

Best mogelijk dat de merknaam Alpine historisch juist is, maar dat Alpine ook een model Renault geweest is (in ieder geval de modellen A310 en GTA/A610) des te meer. Ik weet niet beter of Alpine is altijd onderdeel geweest van het merk Renault. Mijn ouders reden altijd nieuwe Renaults en kennissen van mijn ouders ook. Om die reden kregen we (en die kennissen) om de zoveel tijd altijd het merkblaadje binnen en bij de opsomming van de Renault modellen stond de Alpine altijd onderaan, achter de R30 of op latere datum de Espace. Zelfs de Alpine die in 1978 Le Mans won (de A442B) deed dat onder de merknaam Renault, niet onder het merk Alpine.
En niet alleen in de AV jaarboeken staan de Alpine's onder Renault. Ook in het "Autoboek 1988" van Ted Sluymer staat de Alpine bij Renault, anders zou die wel tussen Alfa Romeo en Aro hebben gestaan. In "Auto'90" van Fred van der Vlugt ook de sprong van Alfa Romeo naar Aro met wederom de Alpine bij de Renaults. En kijk voor de verandering eens bij de autovergelijker van Autoweek. Als je op zoek gaat naar Alpine's, je komt ze pas tegen vanaf de R, bij Renault. "Gaspedaal" geeft de Alpine's ook pas prijs als je eerst Renault selecteert. Oh ja, AlpinA staat er wel, maar dat zijn omgekatte BMW's ;)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Alpine A110

Bericht door Martin »

In de tijd van de A110 was Alpine zelfstandig. Volgens wiki heeft Renault vanaf 1970 een meerderheidsbelang in Alpine. Lange tijd werden de auto's als Alpine Renault aangeduid in plaats van Renault Alpine.
Zo vreemd is het echter niet om het weer als zelfstandig merk neer te zetten. Helemaal als je meerdere modellen gaat voeren.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie