Autointernationaal schreef:Subaru in Genève met Impreza XV
Als de verkopen onder druk staan (en dat is bij Subaru in Europa het geval), dan helpen alle kleine beetjes om de schade beperkt te houden. Zoals een nieuwe variant van de Impreza: de XV. De Japanners spreken zelf van een cross-over, maar eigenlijk gaat het om een ‘doodgewone’ terreinlook uitvoering zoals de CrossGolf. Vanuit deze optiek had Subaru het model ook Impreza Outback kunnen noemen, want dat is tenslotte weinig anders dan een ruige Legacy Touring Wagon.
In tegenstelling tot deze Duitser beschikt de 5-deurs Subaru echter over vierwielaandrijving, want dat is natuurlijk voor het Japanse merk een must. De XV verschilt van een gewone Impreza door de montage van dakrails, een ander design grille, robuustere bumpers, een dakspoiler en beschermplaten rond de wielkasten. De grondspeling werd niet gewijzigd. Voor het interieur is duotone stoelbekleding gebruikt.
De Impreza XV maakt komende zomer zijn opwachting bij de dealers. Hij wordt dan leverbaar met de bekende 2,0 liter boxerdiesel en boxerbenzinemotor. Beide units zijn 150 pk sterk. De benzinemotor biedt 196 Nm en de diesel is goed voor 350Nm. De laatste versie kan in 8,6 seconden naar 100 km/u sprinten en loopt maximaal 205 km/u; de 2.0R heeft 9,6 tellen voor deze klus nodig en houdt het bij 193 km/u voor gezien. Een extra verschil is het aantal versnellingen: de 2.0D heeft altijd een handgeschakelde 6-bak, terwijl de benzine-uitvoering het moet stellen met 5 overbrengingsverhoudingen indien er met de hand geschakeld wordt of slechts 4 verzetten indien deze activiteit uitbesteed is aan een automaat.
Echt nep kunnen we deze terreinachtige middenklasser niet noemen, want zoals verwacht heeft de 'Cross-Impreza' vierwielaandrijving, maar het uiterlijk is toch behoorlijk kansloos. In de basis heeft de Impreza lang niet meer de uitstraling van zijn voorgangers en de aanpassingen beklemtonen dit. Ik vind het een zielige auto.
Zonet even de verkoopcijfers van de Impreza bekeken: 15 eenheden in feb-2008, 11 in feb-2009 en 9 in feb-2010. Daar wordt je niet vrolijk van als Subaru. Alleen de Tribeca verkoopt nog slechter. Kortom: de Impreza is passé.