Audi e-tron

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Audi e-tron

Bericht door ViveLaFrance »

Audi lanceert de langverwachte e-tron (4,90 x 1,94 x 1,62 m.) in Parijs. Een elektrische crossover die qua formaat Q6 had kunnen heten. Twee elektromotoren (170 en 190 pk) produceren maximaal 408 pk/600 Nm. De actieradius van het accupakket (95 kWh) bedraagt meer dan 400 km.

https://i.imgur.com/DvDZrjX.jpghttps://i.imgur.com/AEOYT4S.jpg
https://i.imgur.com/qqNro5G.jpghttps://i.imgur.com/6lQbx4B.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Audi e-tron

Bericht door WizardOfOss »

Ik begrijp ineens het bestaanrecht van de Q8: die doet dit ding een stuk minder onaantrekkelijk ogen.

Voor de rest net als de Mercedes een EV die niks doet waar Tesla van zal schrikken. Maar hij zal vast z'n publiek wel weten te vinden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Audi e-tron

Bericht door ViveLaFrance »

Zoals verwacht geen voorsprong door techniek, maar Audi lijkt zich enigszins te herstellen wat betreft design. De e-tron straalt meer klasse uit dan de EQC.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Audi e-tron

Bericht door WizardOfOss »

Uit de categorie humor: laatst op AW een jubelbericht hoe de e-tron het hogere EV-segment de eerste vier maanden van dit jaar domineerde: maar liefst 97 exemplaren, aanzienlijk meer dan van de i-Pace en Model S en X! Whoehoe, van zulke aantallen zullen ze bij Jaguar en Tesla wel geschrokken zijn! Maar het echte nieuws was dat bijna de helft daarvan koos voor de virtuele spiegels: 45 stuks. Wat uiteraard direct resulteerde in een paar reacties dat Audi-rijders de spiegels toch niet gebruiken. En uiteraard de reactie weer daarop dat dat een wel erg afgezaagde grap was.

Maar goed, vandaag zag ik er voor het eerst eentje in het wild. Mét camera's in plaats van spiegels. Hij voegde in op de A2 bij Culemborg. En schoof tussen een paar vrachtwagens door in één beweging van de invoegstrook helemaal naar de linkerbaan. Met als gevolg dat ik op de 2e baan alsmede de auto's op de beide banen links van me flink in de remmen moesten om er niet vol achterop te knallen....

:bonk:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Audi e-tron

Bericht door nvdw »

Ik werd van de week ingehaald door zo'n ding. Aanvankelijk had ik geen idee dat het een e-tron was, dacht eerder aan een Q8 of weer zo'n andere malle nichevariant op een nichevariant of zoiets, ik houd het allemaal niet meer bij: het zal mede aan de kleur hebben gelegen, dat was niet dat opvallende lichtblauw dat je altijd op de persfoto's ziet maar een soort zandkleur (Siambeige).

Tot ik die asperges zag, die zijn de weggever totdat ze uiteindelijk zelfs op je schraaplease-A1 standaard zijn.

Probleem met die spiegels is de weergave van het beeld: dat zit in je deurpaneel. Om in je spiegels te kijken, kijk je dus lichtjes opzij en vooral naar beneden. Ik vind dat maar raar. Aan de andere kant: de gemiddelde Audi-rijder kijkt nu ook niet in zijn conventionele spiegel.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Audi e-tron

Bericht door WizardOfOss »

Zo'n beetje alle reacties die ik tot nu toe over die virtuele spiegels heb gezien zijn ook op z'n minst tamelijk terughoudend. Het vraagt veel gewenning en het voelt onnatuurlijk. En ergens vind ik dat ook niet heel vreemd, want je mist een directe connectie met wat je ziet. Geen probleem voor zo'n achteruitkijkcamera bij het inparkeren, waar je op dat moment veel bewuster naar kijkt terwijl je met lage snelheid manoeuvreert. Maar als virtuele spiegel hier lijkt het me toch een heel ander verhaal. Ik zou denken dat het effect nog het minst zou zijn als het schermpje exact in lijn met de camera zou zitten, zodat je feitelijk toch weer een direct spiegelbeeld hebt. Maar dat is dus niet het geval bij die e-tron.

En andere herhaaldelijk gehoorde klacht is fel (zon)licht. Enerzijds als het gaat om laagstaande zon of felle koplampen in het beeld. Irritant bij een gewone spiegel, maar een camera heeft er minstens zoveel moeite mee. Maar vervelender nog: fel zonlicht op het display. Alle vooruitgang in displaytechnologie ten spijt zie je dan gewoon praktisch niks meer.

Wellicht is het iets dat je moet ervaren en enige tijd moet gebruiken, en dat het dan best wel went. Maar in deze vorm zie ik de voordelen er eigenlijk niet zo van in. Ja, het is aerodynamischer, maar bij zo'n enorme (en loodzware) SUV is dat natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.

Toch zie ik er wel degelijk mogelijkheden in, maar dan juist gecombineerd met traditionele spiegels. Uiteraard heb je nu al spiegels met indicatoren voor als er iemand in je dooie hoek zit. Nuttig maar beperkt. Maar stel je nu eens voor dat je een camera hebt die min of meer ziet wat jij ziet, en een display wat over het spiegeloppervlak heen ligt. Voor een stukje augmented reality. je ziet nog steeds het "echte" spiegelbeeld, maar dat display kan dan, niet alleen afgaand op afstand maar ook gebaseerd op snelheidsverschil en stuurbeweging van een achteropkomende auto aangeven of je veilig van baan kan wisselen. Of om bijvoorbeeld in het donker de rijbanen in het spiegelbeeld aan te duiden, met de felle koplampen van tegenwoordig (automatisch grootlicht zou verboden moeten worden....) zie je weliswaar prima dát er iemand achter je rijdt, maar is de exacte positie soms nauwelijks te bepalen. En als bestuurder kijk je een kort moment in je spiegel, terwijl die camera de bewegingen van het andere verkeer continu kan blijven volgen. Mits goed uitgevoerd zie ik daar toch zeker mogelijkheden in.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Audi e-tron

Bericht door ViveLaFrance »

De Audi e-tron is komend jaar ook leverbaar als Sportback. Door de vorm is de bagageruimte kleiner (615 i.p.v. 660 liter), maar pakt de actieradius gunstiger uit: 347 km. voor de 50 Quattro en 448 km. voor de 55 Quattro.

https://i.imgur.com/FsQx0Aw.jpghttps://i.imgur.com/B21NPlY.jpg
https://i.imgur.com/TsRjlCM.jpghttps://i.imgur.com/S8DelOb.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Audi e-tron

Bericht door WizardOfOss »

Laat ik mild zijn: minder lelijk dan ik op grond van "spionagefoto's" had verwacht. En ook minder lelijk dan een (grotere/snellere/duurdere/efficiëntere) Model X. Maar ik zie nog steeds geen enkele reden een Model S of i-Pace hiervoor te laten staan.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Audi e-tron

Bericht door ViveLaFrance »

Verder kunnen rijden is altijd prettig, maar ik zou toch de normale e-tron kiezen. De SUV-coupé is niet mijn ding.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie