De Seat Ateca krijgt gezelschap van zijn grote broer genaamd Tarraco.
Seat Tarraco
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Seat Tarraco
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Seat Tarraco
Auto Emotieloos.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Seat Tarraco
Bedankt Seat voor het bewijs dat niet elke auto doorlopende achterlichten kan dragen. Verder het zoveelste VAG-mengsel met een 'S'
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Seat Tarraco
In de AV nu een eerste test, en zoals al wel verwacht: meer van hetzelfde. Dus gewoon een goede auto, maar enig onderscheid met z'n zusjes zou hooguit nog van de prijsstelling kunnen komen.
Wat me echter vooral verbaasde: de auto is er als 5 en 7-zitter, die twee extra zitplaatsen leveren 35 kg extra gewicht op. Op zich niet zo vreemd. Wel vreemd is het effect daarvan op het brandstofverbruik: met dezelfde 1.5 TFSI zou het WLPT-verbruik van de 5-zitter 1 op 13,7 zijn, en met twee zitplaatsen meer 1 op 12,5. Nu komen beide waarden al erg hoog op mij over voor een voor een moderne auto (ik bedoel, mijn ouwe Almera uit 2001 haalde dat in de praktijk ook, is dat nu 17 jaar vooruitgang? En een concurrent als de 5008 met 1.6THP 180pk staat voor 1:17,9 in de boeken), maar vreemder nog vind ik het grote verschil. Een 2% hoger gewicht levert een liefst 10% hoger verbruik op?
Maar sowieso geeft dit toch eens te meer vooral aan hoe absurd SUV's eigenlijk zijn. Eerder al reed AV een duurtest met de kleinere Ateca, een diesel nota bene, en daarmee bleven ze gemiddeld op een ronduit schandalige 1:11,8 steken. En uiteraard zullen de heren redacteurs best wel een beetje stevig doortrappen, maar diezelfde redactie haalde in dezelfde periode met een Mercedes E net niet de 1:20. En dat was puur te danken aan een lange rit richting het zuiden met veelvuldig 200+ op de teller....
Wat me echter vooral verbaasde: de auto is er als 5 en 7-zitter, die twee extra zitplaatsen leveren 35 kg extra gewicht op. Op zich niet zo vreemd. Wel vreemd is het effect daarvan op het brandstofverbruik: met dezelfde 1.5 TFSI zou het WLPT-verbruik van de 5-zitter 1 op 13,7 zijn, en met twee zitplaatsen meer 1 op 12,5. Nu komen beide waarden al erg hoog op mij over voor een voor een moderne auto (ik bedoel, mijn ouwe Almera uit 2001 haalde dat in de praktijk ook, is dat nu 17 jaar vooruitgang? En een concurrent als de 5008 met 1.6THP 180pk staat voor 1:17,9 in de boeken), maar vreemder nog vind ik het grote verschil. Een 2% hoger gewicht levert een liefst 10% hoger verbruik op?
Maar sowieso geeft dit toch eens te meer vooral aan hoe absurd SUV's eigenlijk zijn. Eerder al reed AV een duurtest met de kleinere Ateca, een diesel nota bene, en daarmee bleven ze gemiddeld op een ronduit schandalige 1:11,8 steken. En uiteraard zullen de heren redacteurs best wel een beetje stevig doortrappen, maar diezelfde redactie haalde in dezelfde periode met een Mercedes E net niet de 1:20. En dat was puur te danken aan een lange rit richting het zuiden met veelvuldig 200+ op de teller....