Renault Clio (V)

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Renault Clio (V)

Bericht door WizardOfOss »

Je zou wellicht kunnen denken dat dit in het facelift-forum zou thuishoren, maar nee, dit is toch echt de geheel nieuwe vijfde generatie van de Clio....

Afbeelding

https://i.imgur.com/sxPlvwg.jpg https://i.imgur.com/63XaxFY.jpg https://i.imgur.com/2vp9Mko.jpg https://i.imgur.com/iiswxv7.jpg

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Clio (V)

Bericht door WizardOfOss »

En meteen maar even een mening neerplempen: die hinkt toch behoorlijk op twee gedachten. Enerzijds vond ik de vorige Clio ook na al die jaren nog steeds een van aangenamere verschijningen, en met deze vijfde generatie verandert daar weinig aan. Het neusje is weer helemaal in lijn met de grotere modellen, en voor de rest oogt het allemaal net weer even iets gelikter en hoogwaardiger. Maar ook mooier? Mwah, ik weet het zo net nog niet, ik hou het even op een gelijkspel. Het interieur is echter wel een enorme stap vooruit, als het allemaal tenminste ook net zo goed aanvoelt als dat het oogt. Je hoefde toch geen verstokte dashboardknuffelaar te zijn om de oude af te doen als plastic fantastic.

Maar goed, dan de tweede gedachte. En dat is dat dit een wel zeer ongewoon conservatieve modelvernieuwing is voor Renault, iets wat ik totaal niet bij het merk vind passen eigenlijk. Renault is er in mijn optiek juist altijd sterk in geweest een duidelijk familiegezicht te creëren zonder in eenheidsworst te vervallen. En zoals ik eerder al aangaf: je zou bij het zien van deze auto toch zomaar kunnen denken dat het een faceliftje is om de Clio even snel in lijn te brengen met de Megane en Talisman. Nu was de basis al goed waardoor ik er wat minder moeite mee heb dan bij het gemiddelde Duitse staaltje inspiratieloos evolutiedesign wat voornamelijk bedoeld lijkt om elk nog resterend beetje karakter weg te schaven. Het doet me dan eerder denken aan de Mazda CX-5 of Dacia Duster, ook gevallen van een goed uitgangspunt dat een beetje te behoedzaam geheel vernieuwd wordt. Een nieuwe auto zou wat mij betreft altijd bij de eerste oogopslag als nieuw herkenbaar moeten zijn, elk beetje twijfel dat het wellicht toch een facelift zou betreffen doet daar toch afbreuk aan, en laat een model relatief snel optisch verouderen. Beetje jammer.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Clio (V)

Bericht door ViveLaFrance »

Op het scherm na ziet het er prima uit.

De Clio is nog steeds één van de weinige dynamische verschijningen in het B-segment en mede daardoor ook zeker niet gedateerd te noemen, maar een bestaand ontwerp voorzien van een modern Renault-sausje en op een nieuw onderstel plaatsen etc. waardoor men kan stellen dat het toch eigenlijk een volledig nieuwe auto is, is voor elke ontwerper, zeker voor Laurens van den Acker, betreurenswaardig. Dan wordt er vaak gezegd, never change a winning team. Wat betreft de Clio valt daar misschien iets voor te zeggen, want het model voerde ook vorig jaar het Europese B-segment aan. De nieuwe Fiesta en Polo kwamen er niet aan te pas. Toch blijf ik het gemakzuchtig vinden. De Citroën C3 is bijvoorbeeld succesvoller dan ooit en niemand zal dit model verwarren met zijn voorgangers.

Waarom die drang naar stilstand in autoland? Alleen al in het B-segment zijn naast de eerder genoemde Fiesta en Polo ook de huidige Corsa, Swift, Fabia (Combi: mini-Octavia), Ibiza (mini-Leon), Rio en Yaris allesbehalve nieuwe ontwerpen te noemen. Toegegeven, de Europese consument is zeer conservatief, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de autofabrikanten dit ook zelf graag willen zien.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Renault Clio (V)

Bericht door HondArd »

Qua uiterlijk vind ik het niets meer of minder dan een te heet gewassen Mégane. Maar wat ik er verder over heb gelezen stemt wel wel heel vrolijk. Hij is ten opzichte van zijn voorganger aan de buitenkant gekropmen maar is binnenin ruimer geworden (kleine beetjes, maar toch). Alles behalve conservatief dus en dat slimmer omgaan met de voetafdruk van de auto is waar de consument pas echt wat aan heeft in plaats van het zoveelste "mooie plaatje". Aan praktische vormgeving heb je namelijk veel langer en veel meer plezier.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Clio (V)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 06 feb 2019, 01:28Waarom die drang naar stilstand in autoland? Alleen al in het B-segment zijn naast de eerder genoemde Fiesta en Polo ook de huidige Corsa, Swift, Fabia (Combi: mini-Octavia), Ibiza (mini-Leon), Rio en Yaris.....
In dat rijtje zie je desondanks toch wel verschillen. De Polo, Ibiza en Fiesta zijn net als de Clio staaltjes van extreem evolutiedesign, terwijl de Fabia en Rio wel duidelijk anders maar daarbij ook oersaai zijn geworden. Over de Swift hebben we het al eens eerder gehad, laten we die discussie maar niet opnieuw aanzwengelen.

Echte buitenbeentjes vind ik dan echter de Corsa en Yaris. Beiden zijn in huidige gedaantes facelifts, waar je uiteraard nog zeker wel de oervorm in terugziet, maar die desondanks radicaler zijn veranderd dan de meeste geheel nieuwe modellen bij elkaar. Zeker de Yaris kan je in huidige gedaante toch onmogelijk verwarren met zowel de eerdere versies van deze generatie als met de voorgaande Yarissen (Yarii?). Of hij daardoor ook mooier is geworden laat ik maar even in het midden ;)

En bij beiden ben ik ook heel benieuwd naar de opvolgers. Het blijft toch nog maar even afwachten wat de plannen van PSA met Opel zijn, en ik gok toch dat de Corsa het eerste model gaat zijn wat echt onder PSA-bewind tot stand is gekomen. En wat betreft de Yaris: dat was in z'n oorspronkelijke gedaante toch een van de laatste "brave" Toyota's, zeker de laatste jaren zijn de modellen daar toch een stuk uitgesprokener geworden. De Yaris is echter wel zeer belangrijk voor de thuismarkt, dus is het maar de vraag of ze daarmee net zo ver durven gaan als nu met de Corolla. We zullen het gaan zien. En gezien de leeftijd van beide modellen mag ik toch hopen dat ze niet te lang wachten...

Maar goed, over het geheel genomen lijken we momenteel inderdaad in een van de meest conservatieve periodes qua autodesign te zitten. Wat niet wil zeggen dat er niks moois meer is, maar wie durft er nog eens uit de band te springen? Hopelijk waait deze armoede snel weer over, al vrees ik dat we het dieptepunt nog niet bereikt hebben. Maar het idee alleen al dat een merk als Toyota tegenwoordig de creatieve kar moet trekken zou designers van andere merken zich toch achter de oren moeten doen krabben....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Clio (V)

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef: 06 feb 2019, 15:01Alles behalve conservatief dus en dat slimmer omgaan met de voetafdruk van de auto is waar de consument pas echt wat aan heeft in plaats van het zoveelste "mooie plaatje". Aan praktische vormgeving heb je namelijk veel langer en veel meer plezier.
Zoals ik vaker heb gezegd ga ik voor het complete plaatje. Design hoort daar zeker bij.

Of ben jij werkelijk een persoon die zijn vrouw heeft uitgekozen op basis van haar kookkunsten? :clown:
WizardOfOss schreef: 07 feb 2019, 21:19In dat rijtje zie je desondanks toch wel verschillen.
Maar voornamelijk overeenkomsten namelijk jarenlang teren op een basisontwerp met de Corsa (2006), Yaris (2005) en Swift (2004) voorop.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Clio (V)

Bericht door WizardOfOss »

Wil je nu serieus beweren dat je dit bolle gevaarte:

Afbeelding

...er nagenoeg identiek uit vind zien als dit:

Afbeelding Afbeelding

(en dan toon ik ze hier nog in zo'n beetje de minst flatteuze kleur denkbaar..)

Dan begin ik me toch een beetje af te vragen of er er in het B-segment überhaupt ooit een modelvernieuwing is geweest die radicaal genoeg is geweest naar jouw smaak.....

Enige mate van evolutie vind ik echt geen bezwaar, en binnen het B-segment zijn er sowieso maar beperkte mogelijkheden om met de basisvorm te variëren als je toch 4 inzittenden en bagage binnen zo'n 4 meter aan auto wilt proppen. Maar bij het punt dat een onderhuids totaal nieuw model op een milde facelift van z'n voorganger gaat lijken trek ik toch een grens.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Renault Clio (V)

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef: 16 feb 2019, 00:07
HondArd schreef: 06 feb 2019, 15:01Alles behalve conservatief dus en dat slimmer omgaan met de voetafdruk van de auto is waar de consument pas echt wat aan heeft in plaats van het zoveelste "mooie plaatje". Aan praktische vormgeving heb je namelijk veel langer en veel meer plezier.
Zoals ik vaker heb gezegd ga ik voor het complete plaatje. Design hoort daar zeker bij.
Bij het complete plaatje horen ook gebruikskosten en praktische bruikbaarheid. Ik kan er naast zitten maar over dat laatste hoor ik je bar weinig, het lijkt eerder diezain-voor-diezain-na.
ViveLaFrance schreef: 16 feb 2019, 00:07Of ben jij werkelijk een persoon die zijn vrouw heeft uitgekozen op basis van haar kookkunsten? :clown:
Ben jij dan zo iemand die na een paar nachten op het mooie plaatje is uitgekeken en haar inruilt voor het volgende? :devil:
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Clio (V)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 16 feb 2019, 00:51 Wil je nu serieus beweren dat je dit bolle gevaarte:

...er nagenoeg identiek uit vind zien als dit:
Ik stel alleen dat ze teren op een basisontwerp van jaren geleden. Bij de huidige generatiewissel van de Clio zie ik de verschillen ook wel, maar het is natuurlijk geen nieuw ontwerp zoals de Fiesta, Corsa, Yaris en Swift dat eveneens niet zijn.
WizardOfOss schreef: 16 feb 2019, 00:51Dan begin ik me toch een beetje af te vragen of er er in het B-segment überhaupt ooit een modelvernieuwing is geweest die radicaal genoeg is geweest naar jouw smaak.....
Eerder noemde ik al de nieuwe Citroën C3 en Nissan Micra. Zo zijn er meer positieve voorbeelden: Ford Fiesta (IV-V, V-VI), Lancia Ypsilon (I-II, II-III) en de VW Polo (II-III).

Het gaat dus niet om mooi of lelijk dan wel het merk, maar om de wil om de consument een nieuw model voor te schotelen.
HondArd schreef: 20 feb 2019, 17:18Bij het complete plaatje horen ook gebruikskosten en praktische bruikbaarheid. Ik kan er naast zitten maar over dat laatste hoor ik je bar weinig, het lijkt eerder diezain-voor-diezain-na.
Dan lees je 'Het Duel' niet goed ;)
HondArd schreef: 20 feb 2019, 17:18Ben jij dan zo iemand die na een paar nachten op het mooie plaatje is uitgekeken en haar inruilt voor het volgende? :devil:
Een vraag beantwoorden met een vraag :clap:

Mocht het niet duidelijk zijn, jij doet overkomen alsof een praktische en ruime auto niet mooi hoeft te zijn. Sterker nog, je generaliseert, want je praat namens de consument die meer heeft aan "het slimmer omgaan met de voetafdruk dan het zoveelste mooie plaatje". In 'Het Duel' benadruk je continu dat automerken elke nanometer beter zouden kunnen benutten in plaats van het automatisch groter maken van auto's. Kan ik me in vinden, maar dat neemt niet weg dat ik ook (!) graag in een mooie auto stap. Voor mij is het én én :) Vandaar de vraag over jouw vrouw. Ik mag hopen voor haar dat je haar ook best een beetje leuk vindt qua uiterlijk en haar niet louter hebt uitgekozen op basis van rationele argumenten :puh:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Clio (V)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 26 feb 2019, 21:51Ik stel alleen dat ze teren op een basisontwerp van jaren geleden. Bij de huidige generatiewissel van de Clio zie ik de verschillen ook wel, maar het is natuurlijk geen nieuw ontwerp zoals de Fiesta, Corsa, Yaris en Swift dat eveneens niet zijn.
Oké, maar zelfs dan vind ik dat er toch nog duidelijk gradaties zijn. De nieuwe Clio is net als bijvoorbeeld de laatste Polo dan wel ultraconservatief (met als grote verschil dat de Clio een veel interessantere basis had), een paar van de "goede" voorbeelden die je noemt laten inderdaad niks van hun voorganger over, maar de rest valt er toch ergens tussenin. Herkenbaar maar duidelijk anders. En zoals gezegd: aan een onderhuids 100% nieuw model mag je wat mij betreft wat hogere eisen stellen dan aan wat feitelijk een facelift is en daarmee gebonden aan een bestaande vorm.

En dat is dan denk ik toch waar wij van mening verschillen: ik vind enige mate van continuïteit qua design helemaal niet erg en in zekere mate zelfs gewenst om een merk/model van een herkenbare identiteit te voorzien. Je moet er alleen niet in doorslaan. Zeker onder de Duitse merken betekent evolutiedesign te vaak het wegschaven van alle scherpe randjes en daarmee elk beetje karakter. Met als ultieme voorbeeld de Audi TT, die in 2 stappen van een regelrecht designicoon is verworden tot een nietszeggend coupeetje. De Clio trapt nog net niet in die val, maar juist voor een merk als Renault dat toch nooit bang is geweest een succesnummer radicaal te veranderen (en veelal zonder daarbij aan succes in te boeten) vind ik deze extreme mate van conservatisme toch extra teleurstellend.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie