Anders nog iets?

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Anders nog iets?

Bericht door ViveLaFrance »

Wat mij betreft mag het hier vaker over auto's gaan en daarom heb ik twee nieuwe topics bedacht waarvan 'Anders nog iets?' de eerste is. Aangezien het autolandschap de laatste jaren behoorlijk is genivelleerd en een simpel concept als de 3-deurs hatchback al bijna niet meer wordt aangeboden, lijkt het mij leuk om letterlijk en figuurlijk over grenzen heen te kijken. Wees gerust, dit topic is geen spel en ook geen verkiezing :puh: Gewoon een plek waar je alles mag posten over nieuwe auto's die niet officieel in ons land te koop zijn, maar waar wellicht best vraag naar zou zijn en/of jij graag naar Nederland (met Europa in het achterhoofd) ziet komen.

De aftrap wordt gedaan door een eenvoudig model: Nissan Sylphy. Vorig jaar met ruim 480.000 stuks de meest populaire auto in China. Men verwacht een invasie van Chinese automerken in Europa. Komt hun smaak overeen met die van ons? Ergens wel, want de Sylphy, ook leverbaar als EV, is een middenklasse auto alleen geven zij de voorkeur uiteraard aan een sedan. Amerikanen kennen deze versie als Sentra en ooit hadden wij een voorganger genaamd Almera in de showroom staan. De huidige generatie kan gezien worden als Pulsar Sedan. Nissan is inmiddels de geflopte Pulsar aan het saneren in Europa.

Ik zou de Sylphy waarschijnlijk niet kopen, maar de laatste tijd merk ik dat ik sedans meer ga waarderen. Hatchbacks zijn er namelijk genoeg en ook de vele crossovers/SUV's zijn aan het eind van de dag verhoogde hatchbacks dan wel stationwagens.

Nissan Sylphy (2012-heden)
https://i.imgur.com/knBiKhS.jpghttps://i.imgur.com/xNHz8QP.jpg
https://i.imgur.com/kHh59v7.jpghttps://i.imgur.com/kajOpch.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Herkenbaar, die hernieuwde waardering voor sedans in het algemeen. Hoewel ik de praktische voordelen van een station best begrijp heb ik het als "statussymbool" nooit begrepen. Om over SUV's maar helemaal niet te beginnen. Voor de meer compacte auto's blijf ik echter wel een hatchback prefereren, maar dat is vooral omdat een sedan nu eenmaal enig formaat nodig heeft om esthetisch tot z'n recht te komen.

Wat betreft de Sylphy: ik vind hem niet heel verkeerd, maar aantrekkelijk? Nee, dan toch echt de Pulsar. En als die het al niet redt hier....

Persoonlijk zie ik dan liever de Amerikaanse sedans van Nissan, de Altima en Maxima. Maar eerlijk is eerlijk: ook die zijn volkomen kansloos op onze markt. Wat dat betreft is het wel interessant om te zien wat de Camry gaat doen, maar heel hoog zijn mijn verwachtingen toch niet.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Anders nog iets?

Bericht door Martin »

De Honda S660. Zou daar hier een (kleine) markt voor zijn? Denk bijvoorbeeld aan de Smart Roadster. Die zag ik overigens zaterdag nog rijden. Zo zijn er ook enkele Honda Beat of Suzuki Cappuccio's in Nederland.
Voor mijzelf lijkt het mij wel een leuke auto voor woon- werk verkeer. Alleen, het is dan al gauw voor "erbij" en dat is het mij dan niet waard.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/HONDA_S660_JW5_01.jpg/280px-HONDA_S660_JW5_01.jpg
Bron: Wikipedia
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Ik denk dat die in alle opzichten te extreem is om bij ons aan te slaan. Te klein, te onpraktisch, te duur, en met de huidige aandrijflijn ga je in Europa ook geen kopers trekken. En dan zit het stuur ook nog aan de verkeerde kant. In een niet zo heel ver verleden hebben auto's als de Renault Wind en Tigra Twintop ondanks een meer "Europese" uitwerking al bewezen dat dit een moeilijk verhaal is.

Het zou uiteraard wel leuk zijn als er toch nog eens een revival van de compacte, betaalbare cabrio komt. Maar gezien het huidige marktbeeld vrees ik dan toch dat het al snel om cabrio-SUV's zal gaan. En of we daar blij van moeten worden....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Anders nog iets?

Bericht door Martin »

Als ze echt op zo'n auto inzetten, komt het stuur natuurlijk aan de goede kant. Uiteindelijk krijg je zoiets alleen op grote schaal in de westerse wereld als je grotere auto's in steden gaat verbieden.
Nou is een een kei-car wel net te klein. Zeker als je beseft dat Nederlanders tot de langste mensen ter wereld horen. Wat is er overigens mis met de aandrijflijn?
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Laat ik het zo zeggen: die 660 cc en 64 pk zijn uiteraard niet gekozen omdat dat het meest ideaal is, maar puur vanwege wettelijke eisen. En dat is prima in een land waarin de maximum snelheid 100 km/u bedraagt en mensen zich daar over het algemeen ook netjes aan houden, maar minder geschikt voor een continent waar veel mensen 130 eerder als een richtlijn beschouwen.

Uiteraard is zo'n klein opgefokt naaimachientje voor een deel ook juist de charme van zo'n auto, maar hoeveel potentiële kopers zouden daar zo over denken? En vergis je niet: in Japan kost de S660 maar net iets minder dan de HR-V, een beetje afhankelijk van de BPM zou je hier in Nederland dus al snel aan een prijskaartje van 25 tot 30 mille moeten denken. Heel veel geld voor een autootje nadrukkelijk voor "erbij".

De enige manier om hem in Europa een kansje te geven is naar mijn idee om hem een behoorlijk slagje groter te maken en er de 182pk 1.5 VTEC in te hangen. Maar dan praat je over een wezenlijk andere auto. En waarschijnlijk ook met een wezenlijk ander prijskaartje.

Wat dat betreft denk ik dat Mazda met de MX-5 redelijk de sweet spot van een relatief betaalbaar sportwagentje heeft weten te vinden. Uiteraard is die nog steeds niet spotgoedkoop, en uiteraard mekkeren een hoop mensen nog dat ie veel te weinig vermogen heeft of te weinig comfort biedt. Goedkoper zal alleen lukken door concessies te doen aan de techniek (lees: een compacte FWD hatchback als basis gebruiken), en wanneer je hem krachtiger, groter en zwaarder maakt loopt de prijs al snel op naar regionen waarin mensen vooral naar het logo op de neus kijken.

Laat overigens duidelijk zijn: ook ik zou graag meer compacte en bovenal betaalbare sportievelingen zien. Een nieuwe CRX, die om het betaalbaar te houden best gebaseerd mag zijn op de Jazz, hoe geweldig zou dat zijn? Maar ik vrees toch dat de markt er daarvoor domweg niet is. Het moet tegenwoordig allemaal de hoogte in...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door nvdw »

WizardOfOss schreef: 12 feb 2019, 20:44Wat dat betreft denk ik dat Mazda met de MX-5 redelijk de sweet spot van een relatief betaalbaar sportwagentje heeft weten te vinden. Uiteraard is die nog steeds niet spotgoedkoop, en uiteraard mekkeren een hoop mensen nog dat ie veel te weinig vermogen heeft of te weinig comfort biedt.
En toch heeft de MX-5 al jaren een trouwe kopersgroep die ook nog eens groot genoeg is om de productie van dit ding aan de gang te houden, sterker - om het platform zo nu en dan ingrijpend op te kalefateren, zodat het niet om de verkeerde redenen een 'moderne MG B' is.

Mazda heeft het goed gezien: de mensen die klagen over te weinig vermogen in een MX-5, zijn niet de mensen die er eentje nieuw kopen. (Sterker: die al blij mogen zijn als ze het budget bij elkaar kunnen schrapen om een knappe gebruikte NC te kopen).
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Precies. Het is wellicht niet een auto voor iedereen, maar wel een die een voldoende grote kopersgroep aanspreekt en rendabel is. En dat lijkt me bij een lager gepositioneerd sportwagentje zoals die S660 toch een stuk lastiger. Het prijsverschil zal te gering zijn in verhouding tot hetgeen je ervoor inlevert.

Het is ook wel een beetje dubbel: zelf denk ik toch ook met enige weemoed terug aan de tijd van de Celica's, Prelude's, Calibra's en wat al niet meer. En uiteraard de al genoemde CRX. Toch vrees ik een beetje dat dergelijke auto's nu vooral als poser-mobielen worden gezien, brave gezinsauto's vermomd in een snel jasje. Er zijn uiteraard wel een aantal serieuze RWD coupé's (alleen Audi lijkt hiervoor nog weg te komen met FWD), maar die zijn allerminst betaalbaar te noemen. En bij een compacte FWD coupé ligt toch het gevaar op de loer dat deze eerder als een nieuwe Paseo wordt gezien dan als nieuwe CRX....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Anders nog iets?

Bericht door ViveLaFrance »

Een MX-5 is zelfs voor veel mensen met een gezond gewicht simpelweg te klein, laat staan een S660. Desondanks juich ik de komst van ware niche-modellen (lees: compacte tot middelgrote coupes/cabrio's) van harte toe :yes:

Om even in de Japanse hoek te blijven, ik had inmiddels de Toyota Prius c op Europese bodem verwacht om de vrije val van de Prius enigszins op te vangen en de in de steek gelaten kopers van bijvoorbeeld de Honda Civic IMA een alternatief te bieden. Misschien al op leeftijd, maar dat lijkt voor het B-segment amper uit te maken. Het is een hatchback die groter is dan de Yaris Hybrid.

Toyota Prius c (2011-heden)
https://i.imgur.com/JveATFi.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Wat betreft de MX-5: het ligt er maar net aan wat je als een gezond gewicht ziet. Volgens de verzekering beschik ik daar toch niet over (en nee, geen ondergewicht...), en toch paste ik prima in de NC, ook met het dak dicht. In de ND heb ik alleen met dak open gezeten, dat leek ook niet extreem krap. De daarentegen NB wel, daar wou ik ooit een proefrit mee gaan maken, maar het was vrij snel duidelijk dat dat niet nodig was....

Keicars zijn zonder aanpassingen wel kansloos. Niet eens zozeer qua been- en hoofdruimte, ik heb in een gesloten S660 gezeten, en dat ging nog best. Maar die karretjes zijn 20-30 cm smaller dan zelfs een modale B-segmenter, en dan zit de gemiddelde (ietwat te corpulente) westerling al snel echt schouder aan schouder.

Ik denk dat de vrije val van de Prius Toyota enigszins worst zal zijn, diens gloriedagen waren voorbij vanaf het moment dat Toyota "normale" auto's van vergelijkbare techniek ging voorzien. Het controversiële uiterlijk en imago was een pluspunt in de tijd dat kopers met een hybride nog een statement wilden maken, maar zal nu juist kopers die de technische voordelen wel degelijk kunnen waarderen eerder afschrikken. Die kopen nu wel een hybride Yaris, Auris/Corolla, CH-R of RAV4. Of een hybride Lexus. Zou er qua totale aantallen hybrides überhaupt ook maar een fabrikant bij Toyota in de buurt komen? Ik waag het eerlijk gezegd te betwijfelen.

Dat gezegd hebbende heeft het ook mij altijd wel verbaasd dat ze die Prius C hier nooit geleverd hebben. Die had denk ik meer kopers getrokken dan de Yaris Hybrid, zonder direct in het vaarwater van de Auris te komen. Nu zou het wel rijkelijk laat zijn. Aangezien het model op de thuismarkt zeer succesvol is gebleken zou het mij niet verbazen als dit jaar op de Tokyo Motor Show een opvolger gepresenteerd zal worden. Wellicht een nieuwe kans ook voor Europa?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie