De SUV, velen walgen ervan, maar het concept is over de hele wereld populairder dan ooit. Inmiddels barsten bijna alle segmenten uit hun voegen qua aanbod. Groot of klein, luxe of betaalbaar, terreinvaardig of sportief. Alles kan. En het einde is nog lang niet in zicht, want de stortvloed aan crossovers houdt aan. Daarnaast plakt Ford het Mustang-label op een elektrische SUV, werken Bugatti en Ferrari aan een ‘superdupermegaultrahyper’-SUV en haalt General Motors het controversiële Hummer van stal voor de bouw van elektrische pick-up trucks/SUV’s.
Wat is de aantrekkingskracht van de SUV? Een vraag die ik de laatste tijd probeer te beantwoorden. Zo zat ik recent als passagier weer eens in de eerste generatie Range Rover Evoque en was behoorlijk onder de indruk. Alsof de forse motorkap op me af kwam. Elke medeweggebruiker leek te rijden in een Fiat 500. Een machtig gevoel. Tegelijkertijd besefte ik dat het slechts om het instapmodel van Land Rover ging.
Kort daarna bezocht ik een occasionshow waar de SUV, al dan niet als crossover, logischerwijs in ruime mate aanwezig was. Tot tevredenheid van de potentiële consumenten, want deze auto’s leken de meeste mensen aan te trekken en werden het meest verkocht tijdens onze anderhalf uur durende aanwezigheid.
Is het dan toch het simpele ik-ben-groter-dan-jij-denken waardoor de materialistisch ingestelde mens massaal in SUV’s gaat rijden? Ik betrap mezelf er vaak op juist niks met dergelijke auto’s te hebben. Ja, ze zitten hoog. Ja, ik zit liever in een Audi Q8 dan in een A1 mochten beide auto’s crashen. En vooruit, soms, héél soms, ziet een SUV er prima uit. Geef mij maar een normale personenwagen.
Er is echter een categorie SUV’s die zo goed als niet bestaat in Europa, laat staan in Nederland, maar mij erg intrigeert: de grote, gangbare SUV. Het segment bestaat uit de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Ford Edge, Toyota Land Cruiser, SsangYong Rexton en Mitsubishi Pajero (bron: carsalesbase). Meer niet. Op zich verklaarbaar aangezien ze ten opzichte van het ruimere aanbod in Amerika een stuk duurder zijn, maar hun luxe broers en zussen zijn ook bij ons gewilder dan ooit en daar dien je nog steeds veel meer voor te betalen. Uit ervaring weet ik dat de Kia Sorento zeer hoogwaardig aanvoelt en wat mij betreft niet onderdoet voor een Volvo XC90 of Mercedes-Benz GLE. Helaas wenst de doelgroep naar een logo van een luxemerk te kijken als zij een grote SUV kopen, terwijl de gangbare segmentgenoten het overwegen meer dan waard zijn.
Vandaar dat ik graag een lans wil breken voor deze wagens. Ik haalde laatst een derde generatie Toyota Highlander in waarvan vorig jaar een opvolger werd gepresenteerd. Wederom leverbaar als hybride. Uiteraard is de CO2-uitstoot hoger in verhouding tot personenwagens van vergelijkbaar formaat, maar het model zou niet misstaan naast de Land Cruiser.
Toyota Highlander (2019-)
Ford lanceert de Explorer plug-in hybride dit jaar in Europa. Een kloeke bak die menig luxe SUV nog goedkoper laat ogen.
Ford Explorer (2019-)
Te groot? Geen nood, GMC heeft de Terrain in huis. Oké, de Acadia vind ik mooier, maar dit is, zeker als Denali, een leuk alternatief voor diverse luxe SUV’s.
GMC Terrain (2018-heden)
Anders is er nog altijd het SUV-snoepje van Mazda, de voor China bestemde CX-4. Als het aan mij ligt, vervangt hij meteen de anonieme en kleinere CX-5.
Mazda CX-4 (2017-heden)