Pagina 2 van 3

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 18 mar 2019, 21:52
door ViveLaFrance
De compacte stationwagen lijkt te verdwijnen. Peugeot levert geen 208 SW, Seat is gestopt met de Ibiza ST en de kans is zeer groot dat Renault geen nieuwe Clio Estate zal bouwen. Niet dat onderstaande voorbeelden een succes zouden zijn in ons land of andere delen van Europa, maar ik zou dergelijke toevoegingen, liefst modernere versies, toejuichen in het huidige eentonige autolandschap.

Fiat Weekend (2015-heden)
https://i.imgur.com/BEeqMVw.jpg

Volkswagen SpaceFox (2006-heden)
https://i.imgur.com/E2smnlD.jpg

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 14 apr 2019, 17:50
door ViveLaFrance
Terug naar Japan, want deze week presenteerde Nissan de nieuwe Versa. Een compacte sedan die nog steeds goed scoort in de VS. Nu weet ik best dat een B-segment auto met kont in West-Europa nog minder kans van slagen heeft dan de eerdergenoemde Sylphy, maar ik werd enthousiast bij het zien van de foto's. Knap hoe Nissan het design van de grotere Altima en Maxima heeft vertaald naar een kleiner model :clap: Zou niet misstaan naast de Micra in de showroom :)

Nissan Versa (2019-)
https://i.imgur.com/9Ac0JXm.jpghttps://i.imgur.com/wfrTacH.jpg

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 15 apr 2019, 21:02
door WizardOfOss
Niet verkeerd voor een B-segment sedan. Volstrekt kansloos hier inderdaad, maar helemaal niet verkeerd.

Wel een kanttekening daarbij: de Versa mag dan als B-segmenter te boek staan, hij is praktisch net zo groot als een Alfa 156. Een (ook toen al wat kleine) D-segmenter van 2 decennia geleden. En wat mij betreft nog steeds een van de best geslaagde sedans ooit. Nu zal deze Nissan vast ruimer zijn en zullen de veiligheidseisen ook hun weerslag hebben op het design, maar het geeft toch te denken dat we het nu bijzonder vinden als een sedan van dit formaat eens een keer niet spuuglelijk is....

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 18 apr 2019, 01:10
door ViveLaFrance
Ooit de sedan gezien van de vorige generatie Fiesta? Ongeveer even groot als de 156, maar niet bijzonder qua vormgeving om het zacht uit te drukken.

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 16 jan 2020, 01:53
door ViveLaFrance
De SUV, velen walgen ervan, maar het concept is over de hele wereld populairder dan ooit. Inmiddels barsten bijna alle segmenten uit hun voegen qua aanbod. Groot of klein, luxe of betaalbaar, terreinvaardig of sportief. Alles kan. En het einde is nog lang niet in zicht, want de stortvloed aan crossovers houdt aan. Daarnaast plakt Ford het Mustang-label op een elektrische SUV, werken Bugatti en Ferrari aan een ‘superdupermegaultrahyper’-SUV en haalt General Motors het controversiële Hummer van stal voor de bouw van elektrische pick-up trucks/SUV’s.

Wat is de aantrekkingskracht van de SUV? Een vraag die ik de laatste tijd probeer te beantwoorden. Zo zat ik recent als passagier weer eens in de eerste generatie Range Rover Evoque en was behoorlijk onder de indruk. Alsof de forse motorkap op me af kwam. Elke medeweggebruiker leek te rijden in een Fiat 500. Een machtig gevoel. Tegelijkertijd besefte ik dat het slechts om het instapmodel van Land Rover ging.
Kort daarna bezocht ik een occasionshow waar de SUV, al dan niet als crossover, logischerwijs in ruime mate aanwezig was. Tot tevredenheid van de potentiële consumenten, want deze auto’s leken de meeste mensen aan te trekken en werden het meest verkocht tijdens onze anderhalf uur durende aanwezigheid.

Is het dan toch het simpele ik-ben-groter-dan-jij-denken waardoor de materialistisch ingestelde mens massaal in SUV’s gaat rijden? Ik betrap mezelf er vaak op juist niks met dergelijke auto’s te hebben. Ja, ze zitten hoog. Ja, ik zit liever in een Audi Q8 dan in een A1 mochten beide auto’s crashen. En vooruit, soms, héél soms, ziet een SUV er prima uit. Geef mij maar een normale personenwagen.

Er is echter een categorie SUV’s die zo goed als niet bestaat in Europa, laat staan in Nederland, maar mij erg intrigeert: de grote, gangbare SUV. Het segment bestaat uit de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Ford Edge, Toyota Land Cruiser, SsangYong Rexton en Mitsubishi Pajero (bron: carsalesbase). Meer niet. Op zich verklaarbaar aangezien ze ten opzichte van het ruimere aanbod in Amerika een stuk duurder zijn, maar hun luxe broers en zussen zijn ook bij ons gewilder dan ooit en daar dien je nog steeds veel meer voor te betalen. Uit ervaring weet ik dat de Kia Sorento zeer hoogwaardig aanvoelt en wat mij betreft niet onderdoet voor een Volvo XC90 of Mercedes-Benz GLE. Helaas wenst de doelgroep naar een logo van een luxemerk te kijken als zij een grote SUV kopen, terwijl de gangbare segmentgenoten het overwegen meer dan waard zijn.

Vandaar dat ik graag een lans wil breken voor deze wagens. Ik haalde laatst een derde generatie Toyota Highlander in waarvan vorig jaar een opvolger werd gepresenteerd. Wederom leverbaar als hybride. Uiteraard is de CO2-uitstoot hoger in verhouding tot personenwagens van vergelijkbaar formaat, maar het model zou niet misstaan naast de Land Cruiser.

Toyota Highlander (2019-)
https://i.imgur.com/HUZ061D.jpg

Ford lanceert de Explorer plug-in hybride dit jaar in Europa. Een kloeke bak die menig luxe SUV nog goedkoper laat ogen.

Ford Explorer (2019-)
https://i.imgur.com/UOdOMZs.jpg

Te groot? Geen nood, GMC heeft de Terrain in huis. Oké, de Acadia vind ik mooier, maar dit is, zeker als Denali, een leuk alternatief voor diverse luxe SUV’s.

GMC Terrain (2018-heden)
https://i.imgur.com/zvLZHJs.jpg

Anders is er nog altijd het SUV-snoepje van Mazda, de voor China bestemde CX-4. Als het aan mij ligt, vervangt hij meteen de anonieme en kleinere CX-5.

Mazda CX-4 (2017-heden)
https://i.imgur.com/h38DXuh.jpg

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 17 jan 2020, 14:31
door Martin
Ik heb al gauw het idee dat hij te groot is voor de Nederlandse straten. De doorgaande wegen en snelwegen gaan natuurlijk prima. Binnen de bebouwde kom wordt het al krapper. Met de Focus zit ik soms al te kijken of ik ergens wel tussendoor kan.

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 17 jan 2020, 22:32
door WizardOfOss
Als grote comfortabele gezinsauto kan ik grotere SUV's nog wel begrijpen, en zo'n Explorer vind ik ook zeker niet lelijk. De CX-4 in plaats van CX-5, ach waarom ook niet. De rest? Tsja, als ik de ruimte echt nodig zou hebben zou ik net zo makkelijk een MPV kiezen.

Vandaag zag ik echter weer een perfect voorbeeld van wat ik tegen SUV's heb getoond: de Skoda Kamiq Scoutline. Een ruiger ogende versie van een SUV, een autotype dat toch pretendeert een beetje ruig te zijn. Dat moet dan wel heel ruig zijn toch? Euh, nee, want het is slechts een ruiger ogende versie. Denk nou niet dat er bijvoorbeeld vierwielaandrijving op zit of zo, of dat je er naast de verharde weg verder mee komt dan met een ordinaire Fabia. Het is dus pure ordinaire fake in het kwadraat....

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 19 jan 2020, 21:50
door nvdw
Voor die Highlander zou ik nog wel kansen in Europa zien, juist (of eigenlijk: alleen) voor die hybride variant. Het is in zekere zin een zevenzits variant van de RAV4. Je komt alleen zo aan een prijskaartje van 50 mille, als het niet meer is.

Wat de Sorento betreft: in Duitsland kost-ie 35 tot 40 mille tegen 60 tot 80 hier. Ik snap best dat Kia ook niks aan onze bpm-waanzin kan doen, maar geen hond die er dus een koopt. Dat gaat voor al die andere bakbeesten-op-diesel net zo hard op. Ik kan me voorstellen dat de grijskentekenmarkt er best oren naar heeft, maar die betalen die bpm niet en dan is het al een heel ander verhaal.

En ja, de traditionele 'dure merken' vreten ook dit soort segmenten helemaal kaal. Maar daar sta ik echt niet van te kijken. Dat was met de grote sedan 25 jaar geleden al zo en de mensen die toen een Scorpio lieten staan voor een E-Klasse, willen nu een GLE en geen Edge.

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 22 jan 2020, 12:23
door HondArd
In absolute zin is zo'n auto echt totale onzin in het Nederlandse straatbeeld. "ik heb zo'n auto nodig omdat ik een caravan of paardentrailer moet trekken". Ja, boeiend, hoe vaak en hoeveel kilometer doe je dat per jaar? De rest van het jaar gooi je wel via de banden en remmen meer fijnstof de lucht in, om maar eens een voorbeeld te geven.
Ik ben wel eens meegereden hoor, met zo'n SUV, maar ik verbaas me er over dat je de extra ruimte aan de buitenkant totaal niet terugziet aan de binnenkant (wat ik ook heb met de nieuwste BMW 5-serie), dat ik er zelfs van overtuigd ben dat mijn auto van binnen zelfs ruimer zit dan zo'n Skoda Karoq of Kodiaq. En kom je eens een keer een old-skool Range Rover tegen dan verbaas ik me er over dat iedereen daar zo opgevouwen in zit, maar mijn Jazz wordt dan ineens wel een soort van oer-MIni... en dan zit ik nog ruimer (en veiliger) ook.
Het veiligheidsgevoel van zo'n SUV is echt iets wat tussen de oren zit. Op passieve veiligheid doet een normale B-segmenter (dus geen SUV kloon) tegenwoordig totaal niet onder voor de grotere broers. Als je al eens in landen komt waar de wegen vaak enorm smal en onoverzichtelijk zijn (hoef je niet eens naar Albanië of Montenegro, in Italië, Andorra, Frankrijk en Spanje zijn ze ook volop) is een kleinere auto een zegen voor de overzichtelijkheid (verhoogt de veiligheid) en de voetafdruk op het spaarzame wegoppervlak. Om maar te zwijgen over parkergarages... zelfs de modernste zijn vaak al gekkenwerk voor alles wat boven het C-segment zit.
Maar goed, iedereen is vrij om die auto te kopen die hij/zij het beste past. Dan zie ik zo'n Toyota eigenlijk nog het meest zitten, maar dat komt denk ik omdat die in de verste verte wel heel erg lijkt op een Subaru, die hybridetechniek is een mooie bijkomstigheid.

Re: Anders nog iets?

Geplaatst: 01 feb 2020, 23:31
door ViveLaFrance
Martin schreef: 17 jan 2020, 14:31 Ik heb al gauw het idee dat hij te groot is voor de Nederlandse straten.
Uiteraard, maar dat is de gemiddelde D-segmenter tegenwoordig ook al, dus een beetje hoogte kan geen kwaad :clown:
HondArd schreef: 22 jan 2020, 12:23Het veiligheidsgevoel van zo'n SUV is echt iets wat tussen de oren zit.
Niet volgens het Amerikaanse IIHS en NHSTA.

Ik herinner me ook een onderzoek van het IIHS met de conclusie dat SUV's voor verreweg de minste slachtoffers zorgen over meerdere jaren bekeken. Dat lijkt me juist het gevoel van veiligheid versterken.