Pagina 1 van 1

BMW 1-serie

Geplaatst: 04 jun 2019, 20:24
door ViveLaFrance
BMW toont de derde generatie van de 1-serie. Vanwege het UKL-platform wordt het instapmodel aangedreven op de voorwielen. In de bagageruimte past 380/1.200 liter.

https://i.imgur.com/gbbyfbR.jpghttps://i.imgur.com/8XeEm6b.jpg
https://i.imgur.com/m1ohmDf.jpghttps://i.imgur.com/qQS9OfI.jpg
https://i.imgur.com/bCJPoWR.jpghttps://i.imgur.com/X6vR3Vv.jpg

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 04 jun 2019, 20:51
door WizardOfOss
Zeer gemengde gevoelens. Hij is niet lelijk (en zeker beter dan het uitgaande model), maar afgezien van de (uiteraard te grote) nieren is het wel een beetje 13 in een dozijn. En door de voorwielaandrijving zal hij vast een aardig stukje ruimer worden, maar zou dat nou echt zoveel potentiële kopers hebben afgeschrikt? En hoezeer BMW ook in staat is een uitstekend sturende voorwielaandrijver te bouwen, hij verliest daarmee nu wel zijn voornaamste onderscheidende kenmerk t.o.v. de concurrentie. Het ongetwijfeld fikse prijskaartje zal nu echt geheel door het prrrremium-gehalte gerechtvaardigd moeten worden. Vanuit het liefhebbersoogpunt bekeken verliest de markt zo toch weer een unieke smaakmaker.

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 05 jun 2019, 18:46
door Martin
Die witte met wat grotere velgen valt ook nog niet tegen. Ondanks dat het een meer standaard uitvoering is. Met kleinere velgen gaat hij meer uit verhouding. Verder niet heel verkeerd. Ik ga er vanuit dat de voorwielaandrijving toch niet zo'n issue is. Zo heel veel alternatieven zijn er nu ook weer niet. Als je open staat voor bijvoorbeeld een Focus, had je daar ook al eerder voor kunnen kiezen.

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 05 jun 2019, 22:59
door WizardOfOss
Martin schreef: 05 jun 2019, 18:46Als je open staat voor bijvoorbeeld een Focus, had je daar ook al eerder voor kunnen kiezen.
Zeker waar, maar dat neemt niet weg dat meer dan ooit het merkplaatje en bijbehorend imago het verschil moet maken.

Ik kan me nog wel een test in AV ten tijde van de introductie van de eerste 1 herinneren, waarbij hij welbewust tegenover de best sturende C-segmenter van dat moment werd gezet: inderdaad, de Focus. En dat die Focus destijds nota bene won. Voor het unieke karakter van de 1 moest ook toen uiteraard een forse tol betaald worden, letterlijk en figuurlijk, en per saldo leverde de Focus zeker niet minder puur rijplezier. En uiteraard zal het ook best geholpen hebben dat dashbardknuffelen destijds nog in de kinderschoenen stond...

Met de wetenschap dat de huidige Focus zéér enthousiast is ontvangen, nu eens niet alleen qua rijeigenschappen (adel verplicht...) maar nu ook op het gebied van afwerking en algehele uitvoering zou het heel interessant zijn om die eerdere test nog eens te herhalen met de huidige modellen. Iets zegt me dat de verschillen nu kleiner dan ooit zijn. Nou ja, even afgezien van het prijskaartje dan...

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 06 jun 2019, 20:37
door Martin
Goed geheugen dat je de test met de BMW en de Focus herinnert. Die is hier ook ooit opgediept, omdat we nu beide auto's in de familie hebben. Bij die BMW-eigenaar is wel een beetje het gevoel van "de laatste echte 1-serie". Volgens de nieuwe Autovisie wist echter 90% van de 1-serie eigenaren niet waar de aandrijving zat.

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 06 jun 2019, 22:09
door WizardOfOss
Tsja, een test met een interessante insteek én een interessante conclusie, dat zie je nu eenmaal niet zo vaak bij AV :clown:

Maar dat van die 90% geloof ik best. Het zal voor het merendeel van de kopers ook zeker geen doorslaggevend argument zijn. In de AV stond een tijdje geleden ook al een column over de 5-serie, waarop ouderwets "Freude am Fahren" tegenwoordig voor 10 mille aan opties vereist, in standaard gedaante zijn tegenwoordig zelfs Volvo en Mercedes in dat segment méér stuurmansauto. Staat succes echter niet in de weg. En over de 2AT zullen het maar niet hebben. Maar zoals andere merken bewijzen kan je, zolang je maar geen échte misstappen maakt heel lang blijven teren op een eenmaal opgebouwd imago. Of de producten dat nog werkelijk waar maken is van ondergeschikt belang.

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 08 jun 2019, 21:40
door nvdw
Die 90 procent die niet weet welke wielen wel of niet aangedreven zijn, of die het domweg niet interesseert, herkennen wel snel de nadelen van achterwielaandrijving, en dat is de interieurruimte. De packaging van de nieuwe 1-serie is gewoon veel beter voor elkaar.

Bovendien is het de goedkoopste manier om een nieuwe BMW te rijden. Dat merk zegt die 90% namelijk wel wat, anders reden ze alsnog een Focus of zoiets. Zeker met al die leaseopties hoef je geen rijk mens te zijn om er eentje te kunnen rijden. Ook nu al zie ik geregeld een 114i rijden met die badge dus nog achterop. Die interesseert het dus ook helemaal niks dat er in die nieuwe een driecilinder ligt.

Ik vind er in elk geval geen reet aan.

Re: BMW 1-serie

Geplaatst: 21 jun 2019, 00:24
door ViveLaFrance
Een platgeslagen X2 :yawn: Dat de meeste kopers van een 1 geen idee hebben van RWD is algemeen bekend, maar het gaf de 1 nog enigszins een eigen karakter, ook qua design vanwege onder andere de meer gestrekte motorkap. Nu is het een doorsnee hatchback. Een BMW voor de ruimte? Daar blinkt zelfs de 2-serie Granny Tourer niet in uit. De 1-serie bestaat omdat, net als andere topmerken, BMW graag mensen met iets minder centjes aan zich bindt.