ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57
WizardOfOss schreef: ↑28 jul 2019, 22:38Wellicht, maar dat reflecteert niet altijd in de verkoopcijfers.
Die zeker in het geval van VAG grotendeels kunstmatig tot stand komen. Verkoopcijfers zeggen nooit het hele verhaal. Een willekeurige McDonalds verkoopt waarschijnlijk ook dagelijks meer dan een willekeurig restaurant zonder ster. En toch eet ik liever bij dat restaurant.
Ik zal sowieso nooit begrijpen dat iemand vrijwillig bij een McD gaat eten. Mijn laatste keer was tot mijn schaamte op de eerste avond in Moskou, maar dat was ook alleen maar omdat dat de enige eetgelegenheid in die buurt was, en ik geen idee had waar en of ik zo laat op de avond nog iets te eten kon krijgen én terug kon komen in m'n hotel. Als ik toen toch even had geweten dat er twee 24-uurs Georgiërs naast het hotel zaten
Dat veel mensen een VW kopen vind ik net even iets minder onbegrijpelijk, al zou het mijn keuze uiteraard niet zijn. Maar ook ik kan toch niet anders dan erkennen dat ze daar in Wolfsburg best weten hoe ze auto's aan de man moeten brengen. Het zal niet altijd op fraaie wijze zijn, het zal niet altijd terecht zijn, maar het lukt ze wel. En ik twijfel er ook niet aan of het ze met de ID.3 weer zal gaan lukken. Of denk jij werkelijk dat geen hond interesse zal hebben in een elektrische C-segmenter voor 30 mille?
Vanuit het perspectief van de zakelijke rijder, of vanuit wat eigenlijk het perspectief van de zakelijke rijder
zou moeten zijn?
ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57VW mag het eerst gaan laten zien of ze, zonder sjoemelen, betaalbare kwaliteit kunnen leveren.
Zou het succes in de weg staan? De GTE's van abominabele kwaliteit zie ik toch ook volop rijden, en de gemiddelde autokoper heeft zich sowieso niks aangetrokken van het sjoemelgebeuren. Oké, diesels zijn over de gehele linie flink op hun retour, maar ik zou voor de aardigheid eigenlijk weleens willen weten hoe dat bij VAG ligt in verhouding tot de rest van de markt.
ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57EV's zijn gewoon duur, zeker de kleintjes.
Juist. En daarom vind ik het ook zo vreemd dat Renault volledig daarop focust.
ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57We doen net alsof iedereen toe is aan een elektrische auto, maar dat is natuurlijk onzin. Voor ons is een EV nog geen alternatief en ik zie het ook weinig in mijn omgeving. Sterker nog, hybride is ook nog niet eens zo gangbaar als je misschien zou verwachten. De VW ID3 zal bij gaan dragen aan de acceptatie van elektrisch rijden zoals andere merken al langer doen.
Onder particulieren nog niet, maar na jarenlang een handvol Ampera's, E-trons en Foutlanders neemt het aantal volledig elektrische auto's (vooral Kona's) op de parkeerplaats bij ons kantoor toch snel toe. Er gaan binnenkort dan ook een behoorlijk aantal broodnodige laadpalen bijkomen...
Maar uiteraard zal de prijs nog verder omlaag moeten om een volwaardig alternatief te worden, en zou die lage prijs ook niet meer afhankelijk moeten zijn van belastingvoordelen. Dat zal een kwestie van tijd zijn. En dat is maar goed ook, want de infrastructuur zal ook moeten groeien. Maar het gaat wel steeds harder, en wie te lang achterblijft zal toch de slag gaan missen.
ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57Ik begrijp niet waarom je Renault en Nissan aldoor tegenover elkaar zet. De Zoe en Leaf zitten niet eens in hetzelfde segment. Beide doen prima zaken. De Zoe is hard op weg naar het zevende recordjaar op rij in Europa en i.t.t. in de VS profiteert de Leaf bij ons wel van de nieuwe generatie.
Ik zet ze niet zozeer tegenover elkaar, want beiden doen bar weinig met hun pioniersrol. Ik zie alleen dat Nissan nét een fractie meer doet. Waar Nissan tot voor kort nog wereldwijd marktleider was komen ze inmiddels zelfs samen met Renault nog niet eens tot de helft van wat Tesla verkoopt. En vliegen de Chinezen er met nu nog voornamelijk hun eigen markt aan alle kanten voorbij.
Het is allemaal nog niet dramatisch, per slot van rekening verkopen ze nog altijd meer dan de meeste andere merken. Maar al jaren zie ik geen enkele poging substantieel te groeien, en de concurrentie zit ondertussen op het vinkentouw. En dan komt Renault met....een "gloednieuwe" 7 jaar oude auto.
ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57
WizardOfOss schreef: ↑28 jul 2019, 22:38Maar ondertussen wordt de EV-markt wel gedomineerd door een nieuwkomer
Zou het profileren als EV-merk geholpen hebben?
Vast. Maar het gaat er maar om dat er een geheel nieuwe markt te verdelen is, waarvoor massa's mensen de traditionele merken links laten liggen. Het zou naar mijn idee toch zeker een poging waard geweest zijn. Een grotere kans auto's boven het C-segment in behoorlijke aantallen te verkopen gaan ze nooit meer krijgen.
ViveLaFrance schreef: ↑08 aug 2019, 21:57Zoals gezegd, Jaguar is geen ongebruikelijk merk als verkoper van dure auto's. Je doet overkomen alsof een traditioneel merk als Fiat zelfs de I-Pace had kunnen bouwen. Een simpele Bravo kreeg men amper verkocht, dan maar groter en vooral duurder! Nee, zo makkelijk is het niet voor de traditionele merken.
Tsja, hoeveel merken en modellen moeten het C-segment verdelen? En hoeveel de EV-markt?
Daarbij, Fiat heeft momenteel geen geschikte basis voor een i-Pace tegenhanger, of ze zouden weer iets Amerikaans moeten rebadgen
(een EV-Jeep, waarom eigenlijk niet?). Renault met de Espace tot op zekere hoogte wel. En uiteraard moet je ook je grenzen kennen, en dus net iets lager inzetten. Maar denk jij echt dat het imago van Renault zo rampzalig is dat een Espace-EV die ze voor zo'n 65 mille toch wel zouden moeten kunnen leveren volkomen onverkoopbaar zou zijn geweest in de EV-markt van de afgelopen jaren?
Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n variant stukken makkelijker te verkopen zou zijn geweest in een groeiende markt met bescheiden concurrentie dan een willekeurige ICE-Espace in een marktsegment dat geheel is weggevaagd door SUV's. Maar wellicht heb ik de merknaam Renault toch nog wat te hoog zitten?
WizardOfOss schreef: ↑28 jul 2019, 22:38Woon jij de vergaderingen van Renault bij? Wie zegt dat ze de Twingo EV als zodanig in de markt willen zetten. EV's zijn nog steeds relatief duur, daar zijn de Fransen vast van op de hoogte. Nu menig concurrent het A-segment verlaat kan ik me best voorstellen dat sommige fabrikanten dit juist niet doen en een andere weg induiken.
Uiteraard niet, jij wel dan? Maar dan ben ik toch benieuwd hoe jij verwacht dat ze de Twingo EV dan in de markt gaan zetten. Concurrerend geprijsd maar met een piepkleine accu en navenante actieradius? Of met een bruikbare actieradius maar niet zo gek veel goedkoper dan een grotere Zoe of nóg grotere Leaf? Of zie ik wellicht nog een derde optie over het hoofd?
Nee, er is een reden waarom het momentum momenteel toch bij wat grotere/duurdere EV's ligt. Grotere marges die meer ruimte bieden voor de dure techniek. En zeker met alle belastingvoordelen zijn grotere EV's inmiddels gewoon een prima deal. Dat zal voor de kleintjes op langere termijn ook wel gaan komen, maar nu zijn ze zelfs met al die voordelen gewoon volstrekt uit de markt geprijsd. En zonder een technische revolutie die mogelijk alleen binnen de vergaderingen van Renault bekend zal zijn zal dat de komende paar jaar niet radicaal veranderen.
En je zal mij ook niet horen zeggen dat Renault moet stoppen met kleine EV's. Ik begrijp alleen absoluut niet waarom ze
uitsluitend daarop zouden willen focussen. Zeker als ze de technische basis voor een (iets) groter model gewoon in huis hebben. Grijp de markt nu het nog makkelijk kan!
Nee, dit jaar precies 10 jaar geleden trapte Renault op de IAA met veel bombarie
(en 4 concepts) af als de EV-specialist van de toekomst. En gaf daar enkele jaren later ook in de showroom invulling aan. Maar nu de hele autowereld EV voor en EV na is en zo'n beetje alle merken met net zoveel bombarie die markt in gaan stappen houden ze zich heel stilletjes op de achtergrond en blijven ze voornamelijk teren op een naar automobiele maatstaven stokoud model
(waar wat verbeterde techniek weinig aan veranderd). En dan mag ik dat nog niet eens opmerkelijk of jammer vinden....