ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Denk je niet dat waterstof op termijn efficiënter zal worden als brandstof?
Elektriciteit omzetten in waterstof omzetten, deze distribueren en weer terug omzetten in elektriciteit zal in basis altijd minder efficiënt zijn dan direct die elektriciteit verspreiden en gebruiken. Ik zie waterstof meer als een alternatief voor het elektriciteitsnetwerk
(wat mogelijkheden biedt voor plaatsen waar een kabel problematisch is), dan voor de elektriciteit an sich.
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Elektrisch rijden zal ook nog stappen zetten, maar nu lijken de nieuwste EV's vooral zwaarder en onpraktischer te worden, omdat men simpelweg meer accu's in de modellen propt.
Accu's krijgen bij gelijkblijvend formaat en gewicht steeds meer capaciteit, en er zitten nog wel een paar interessante ontwikkelingen aan te komen, maar inderdaad, dat is nog steeds een issue. En naar mijn idee samen met de kosten ook nog de grootste belemmering voor kleine BEV's. Maar van de andere kant, het is niet zo dat waterstofauto's op dat vlak momenteel een noemenswaardige voorsprong hebben. Ook die techniek is nu nog omvangrijk en zwaar (en kostbaar). Uiteraard zit de commerciële brandstofceltechnologie nog in een veel vroeger stadium dan accu's, dus het blijft koffiedik kijken hoe snel het hoeveel compacter en lichter kan. Maar bij niet alteveel uiteenlopend gewicht, kosten en range vraag ik me af welke voordelen waterstof biedt voor de gemiddelde gebruiker?
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Nog los van het gegeven dat ook elektriciteit opgewekt dient te worden.
En waterstof ontstaat spontaan in je tank?
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Natuurlijk hebben ze een voorsprong. Daarom komt de nieuwe Zoe ook weer verder ten opzichte van modellen van andere merken die recent pas EV's zijn gaan verkopen. Dit geldt voor Tesla nog meer. Kan nooit kwaad voor de ontwikkeling van nieuwe modellen
Ik heb de getallen er niet bij gezocht, maar dat komt hopelijk toch niet door een grotere accu?
(tenzij het weer meer capaciteit in minder volume/gewicht is uiteraard, dát is voorsprong)
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Jij denkt in volume en niet in kwaliteit. Beetje achterhaald na alle bekende schandalen.
Tsja, dat doet Tesla ook en dat legt ze geen windeieren. Ik waag eerlijk gezegd te betwijfelen of Renault (of welk Frans of Italiaans merk dan ook) ooit een écht kwaliteitsimago zal krijgen. Want ondanks alle schandalen is Franse Degelijkheid nog altijd geen begrip geworden, en lijkt de Duitse tegenhanger daarvan nu ook weer niet zoveel schade te hebben opgelopen. Sterker nog, als ik naar het dieselschandaal kijk kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat de rest van de wereld daar nu meer de gevolgen van voelt dan de Duitse merken die stug doordieselen.
Waar ik wel mogelijkheden zie voor Renault is om zich te afficheren als vooruitstrevend merk. Dat zit van oudsher sowieso al meer in het merk-DNA. Maar hoe vooruitstrevend ben je dan met een 7 jaar oud modelletje?
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Daarnaast is jouw oordeel behoorlijk gekleurd, gevalletje recency bias. Je bent hard voor de bestaande garde en veegt hun prestaties en kansen blind van tafel, maar mild voor nieuwkomers ondanks cijfers, niet alleen van de verkoop, die
feitelijk een andere situatie weergeven.
Euh, volgens mij hebben we een paar jaar geleden al een soortgelijke discussie gehad, en hoewel de EV-markt sindsdien flink is veranderd is in de Renault-showroom alles min of meer hetzelfde gebleven. Doorpakken, dat was toen het toverwoord, en nu nog steeds.
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Het doet me denken aan de Europese hetze tegen Tesla, maar dan op zeer kleine schaal, want jij bent een, modern gesproken, EVangelist die dagelijks in een diesel-MiTo stapt
Kan echt niet meer!
Alle gekheid op een stokkie, ik zie mezelf dan eerder als een EV-realist. Toen ik in 2016 die Mito kocht was er domweg voor zo'n 10 mille geen tweedehands EV te koop met voldoende bereik. En eerlijk is eerlijk, nu nog steeds niet. Je zal mij
(in tegenstelling tot bepaalde EVangelisten op AW bijvoorbeeld) dan ook echt niet horen beweren dat de verbrandingsmotor nu al dood en begraven is. Maar ik ben ook niet blind voor de transitie die wel degelijk gaande is, en meer en meer in een stroomversnelling raakt.
M'n Mito heeft nu 2 ton op de teller en heeft afgelopen week weer een beurt gehad
(zoals gebruikelijk geheel zonder bijzonderheden). Als er geen gekke dingen gebeuren zal ik hem nog wel even blijven rijden, 3 ton over 3 jaar lijkt me een mooi streven. De (eveneens volstrekt probleemloze) 4,5 ton van een Punto die bij dezelfde garage in onderhoud is zal ik wel nooit halen. Als ik nu al een andere auto zou kopen zou het geen diesel meer zijn, maar benzine
(al dan niet hybride), voor een BEV is het uiteraard nog te vroeg. Dat zal de komende jaren nog niet heel veranderen, per slot van rekening zal mijn volgende auto waarschijnlijk nu al ergens rondrijden, maar ik ga er al wel van uit dat die volgende auto ook mijn laatste auto met plofmotor zal gaan zijn. Die overstap is geen principekwestie, maar puur een uit praktische en financiële gronden.
Zou ik nu echter in de markt zijn voor een nieuwe leasebak en het budget zou het toelaten, tsja, dan zou het toch een ander verhaal kunnen worden. Momenteel is het vooral nog het relatief beperkte marktaanbod wat me dan nog zou weerhouden, de autoliefhebber in mij wordt nog niet heel enthousiast van de huidige goedkopere EV's. Maar puur rationeel kan je er nu al haast niet meer omheen. Voor de particuliere koper ligt de lat uiteraard nog wat hoger, maar ook die zal zich over een paar jaar gaan realiseren dat je een auto met verbrandingsmotor alleen nog moet kopen met de intentie hem helemaal op te rijden.
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22Het gaat mij om de overdreven houding van mensen omtrent verandering, niet om de verandering zelf. Dus prima dat elektrisch rijden gangbaar wordt gemaakt, maar zo snel gaat het echt niet.
Maar wees dan eens concreet, wat voor marktaandeel denk jij dat in, zeg, 2025 haalbaar zou zijn voor elektrische auto's? En wanneer verwacht jij dan voor het eerst te zien dat de verkoopranglijst over een geheel jaar aangevoerd wordt door een BEV?
ViveLaFrance schreef: ↑02 okt 2019, 00:22 Of zou onze overheid, naast allerlei instanties, minder goed op de hoogte zijn dan jij? En jij bent niet eens een early adapter
Tsja, onze overheid en die allerlei instanties roepen iedere keer ook wat anders. Maar een hele concrete uitspraak was uiteraard dat er in 2030 uitsluitend nog elektrische auto's verkocht zouden worden. Daar heb ook ik zo m'n vraagtekens bij, maar ik geloof desondanks wel dat tegen die tijd het overgrote deel van de auto's volledig elektrisch (BEV of FCEV) zal zijn. Of denk jij dat dan de verbrandingsmotor
(evt. met ondersteuning) nog steeds onbetwist koning is?