Renault Zoe

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 31 aug 2019, 00:390,5%? Dat zal het aandeel in het totale wagenpark zijn, niet het aandeel in de recente verkopen vermoed ik zo?
Klopt, het totale wagenpark. Tweedehandse auto's zijn nog altijd veel gewilder, dus gaan een belangrijke rol spelen in de acceptatie van elektrische auto's.
WizardOfOss schreef: 31 aug 2019, 00:39Het hele model was in de huidige markt sowieso een gigantische gok met een minieme kans op succes, dus dit zou z'n kansen zeker niet verslechterd hebben.
Dat is natuurlijk iets anders dan een leidende positie innemen voor de terugkeer naar de VS.
WizardOfOss schreef: 31 aug 2019, 00:39Maar dat doen ze dan toch alsnog door een B-segment EV te verkopen tegen de prijs van een D-segmenter? Zie de Zoe voor 20-25 mille (inclusief accu's) in de markt te zetten, dan praten we verder.
'Verkopen' dient in deze natuurlijk anders geïnterpreteerd te worden. Grote of kleine auto's, particulieren kopen geen EV's. De eerste 100.000 orders voor de VW ID.3 zijn binnen. Doe eens een gok, welk % zal via leasemaatschappijen op de weg verschijnen? Ik durf hoog in te zetten met minstens 95%.

Op de Model 3 na is de Zoe de meeste populaire EV in Europa tot en met juli dit jaar. Ondanks de relatief hoge prijs neemt de 'verkoop' elk jaar toe en is het model populairder dan bepaalde gangbare B-segmenters. Daar zal Renault vast tevreden over zijn :)
WizardOfOss schreef: 31 aug 2019, 00:39Als een merk als Infiniti nu toch eens zo had kunnen profiteren van hun onbekendheid....
Infiniti is gewoon verkeerd in de markt gezet door te veel de gevestigde orde te imiteren en achterna te lopen in plaats van de markt wakker te schudden, zoals Tesla ;)
WizardOfOss schreef: 31 aug 2019, 00:39Destijds nog met de ambitie "een EV voor iedereen" te bieden, inmiddels genoegen nemend met de kruimels. En dat blijf ik toch jammer vinden.
Kruimels lijkt me weer te negatief. Renault-Nissan opereren in andere voor hen belangrijke markten dan de ontelbare Chinese automerken die als paddenstoelen uit de grond schieten.

Deze discussie doet me denken aan een gesprek met vrienden laatst over het gebruik van moderne gadgets in het dagelijks leven. Deels worden we gedwongen om mee te gaan (bv. smartphones, snelle overgang 3G-4G-5G), maar mensen laten zich niet zomaar dwingen als ze er geen behoefte aan hebben. Zo ook met de EV en autogebruik in het algemeen. Een grote groep mensen heeft geen verandering nodig, Ze willen ooit best overstappen als het financieel gedragen kan worden. De automedia doen echter overkomen alsof iedereen aan de EV kan en wil, maar dat is onzin gezien de feiten en cijfers. Fake news! :twisted: Sterker nog, ik heb soms de indruk dat mensen het inmiddels not done vinden als je nog steeds een ICE hebt.

Toevallig lees ik dit nieuwsbericht via de NOS. Een goed voorbeeld van wat ik probeer duidelijk te maken met betrekking tot de overgang op EV's: mensen veranderen niet zo snel als men denkt/doet overkomen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 05 sep 2019, 01:19Tweedehandse auto's zijn nog altijd veel gewilder, dus gaan een belangrijke rol spelen in de acceptatie van elektrische auto's.
Uiteraard, en daar speelt dan ook mee dat de eerste generatie "goedkopere" EV's dan wel hele schril afsteken bij wat er nu verkocht wordt, dus de tweedehands EV-markt zal pas echt op gang komen als de modellen van nu en de komende jaren van eigenaar gaan wisselen. Je zal mij dan ook echt niet horen zeggen dat we binnen 5 jaar allemaal elektrisch rijden.
ViveLaFrance schreef: 05 sep 2019, 01:19Dat is natuurlijk iets anders dan een leidende positie innemen voor de terugkeer naar de VS.
Wederom, jij durft mij te beschuldigen van zwart/wit-denken? Tussen een kostbare flop (jouw verwachting) en mega-succes (de verwachting die jij mij toeschrijft) zit nog een enorm grijs gebied. En dan denk ik dat zeker in Nederland een EV-Espace al een paar jaar aanzienlijk kansrijker zou zijn dan een ICE-Espace. Maar zoals gezegd, wellicht heb ik Renault nog altijd wat te hoog zitten.
ViveLaFrance schreef: 05 sep 2019, 01:19'Verkopen' dient in deze natuurlijk anders geïnterpreteerd te worden. Grote of kleine auto's, particulieren kopen geen EV's. De eerste 100.000 orders voor de VW ID.3 zijn binnen. Doe eens een gok, welk % zal via leasemaatschappijen op de weg verschijnen? Ik durf hoog in te zetten met minstens 95%.
Uiteraard. Maar die leasemaatschappijen zijn uiteraard ook niet gek. Die zien momenteel twee garanties voor succes: alles waar VW op staat, en wat grotere EV's met stevige actieradius maar zonder Tesla-tax. Hoeveel was één plus één ook alweer?
ViveLaFrance schreef: 05 sep 2019, 01:19Op de Model 3 na is de Zoe de meeste populaire EV in Europa tot en met juli dit jaar. Ondanks de relatief hoge prijs neemt de 'verkoop' elk jaar toe en is het model populairder dan bepaalde gangbare B-segmenters. Daar zal Renault vast tevreden over zijn :)
En dan vraag ik me toch af waar dan precies in Europa , want hier zie je ze niet. Nou ja, sinds deze week dan toch eentje bij ons op de parkeerplaats. Een nieuwe collega die er eentje privé tweedehands heeft gekocht. Enige probleem: hij MOET bij kantoor laden om weer thuis te kunnen komen, en het tekort aan laadpalen begint nu toch wel ernstige vormen aan te nemen...
ViveLaFrance schreef: 05 sep 2019, 01:19Deze discussie doet me denken aan een gesprek met vrienden laatst over het gebruik van moderne gadgets in het dagelijks leven. Deels worden we gedwongen om mee te gaan (bv. smartphones, snelle overgang 3G-4G-5G), maar mensen laten zich niet zomaar dwingen als ze er geen behoefte aan hebben. Zo ook met de EV en autogebruik in het algemeen. Een grote groep mensen heeft geen verandering nodig, Ze willen ooit best overstappen als het financieel gedragen kan worden. De automedia doen echter overkomen alsof iedereen aan de EV kan en wil, maar dat is onzin gezien de feiten en cijfers. Fake news! :twisted: Sterker nog, ik heb soms de indruk dat mensen het inmiddels not done vinden als je nog steeds een ICE hebt.
Zit zeker een kern van waarheid in, al is het naar mijn idee ook vaak een kwestie van tegen zijn om het tegen zijn. Dezelfde reden waarom de Hummer en Prius elk op hun eigen manier zijn uitgegroeid als symbolen van het kwaad. Maar uiteindelijk is het denk ik heel simpel: de meeste mensen willen gemak, comfort en lage aanschaf- en gebruikskosten. Op een paar hardcore petrolheads na zal bijna iedereen voor EV kiezen op het moment dat dat gunstiger is dan ICE. Dat zie je nu al in de lease (inclusief de logische terugval als het voordeel verdwijnt), en dat gaat vanzelf ook komen op de particuliere en occasion-markt. Dat gaat uiteraard niet van de ene op de andere dag en de media loopt inderdaad maar wat graag op de zaken vooruit, maar je ziet op dit moment toch wel duidelijk een stroomversnelling. En daarom zie ik dit toch als een belangrijk moment om actie te ondernemen en niet op je lauweren te blijven rusten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 05 sep 2019, 21:57Wederom, jij durft mij te beschuldigen van zwart/wit-denken? Tussen een kostbare flop (jouw verwachting) en mega-succes (de verwachting die jij mij toeschrijft) zit nog een enorm grijs gebied. En dan denk ik dat zeker in Nederland een EV-Espace al een paar jaar aanzienlijk kansrijker zou zijn dan een ICE-Espace. Maar zoals gezegd, wellicht heb ik Renault nog altijd wat te hoog zitten.
Nou, eerder zei je...
WizardOfOss schreef: 05 sep 2019, 21:57Het had Renault in één klap weer terug kunnen brengen in de hogere segmenten, en zelfs toegang kunnen geven tot de Amerikaanse markt.
Waaruit ik opmaakte dat je een Espace EV als leidend model zou zien voor onder andere een rentree. Lijkt me niet zo gek en zeker niet zwart-wit.

Kostbare flop enerzijds en mega-succes anderzijds zijn woorden die jij kiest. Ik twijfelde aan het nut van een Espace EV gezien de bestaande markt en het belang van Renault als merk in Europa, laat staan de VS.
WizardOfOss schreef: 05 sep 2019, 21:57En dan vraag ik me toch af waar dan precies in Europa , want hier zie je ze niet.
Europa is dan ook groter dan ons nietszeggende landje wat betreft autoverkoop.
WizardOfOss schreef: 05 sep 2019, 21:57Op een paar hardcore petrolheads na zal bijna iedereen voor EV kiezen op het moment dat dat gunstiger is dan ICE. Dat zie je nu al in de lease (inclusief de logische terugval als het voordeel verdwijnt), en dat gaat vanzelf ook komen op de particuliere en occasion-markt.
De plug-in hybride dient niet te worden vergeten. Maakt een comeback volgens carsalesbase.
WizardOfOss schreef: 05 sep 2019, 21:57En daarom zie ik dit toch als een belangrijk moment om actie te ondernemen en niet op je lauweren te blijven rusten.
Hetgeen veel merken nog steeds doen. Zo is Mazda net begonnen met testen en komen ze volgend jaar pas met plug-ins en EV's.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 08 sep 2019, 21:18Nou, eerder zei je...
Touche. Daar had het woordje "wellicht" nog ergens tussen mogen staan. Want garanties bestaan uiteraard niet. Ik lees echter geregeld dat Renault wel oren heeft naar een terugkeer op de Amerikaanse markt, en zou niet weten met wat voor ander model ze überhaupt ook maar een kans zouden hebben.
ViveLaFrance schreef: 08 sep 2019, 21:18Europa is dan ook groter dan ons nietszeggende landje wat betreft autoverkoop.
Daar denken de meeste andere EV-aanbieders toch anders over. Mag ik het dan vreemd vinden dat Renault Nederland qua EV's totaal links laat liggen?
ViveLaFrance schreef: 08 sep 2019, 21:18De plug-in hybride dient niet te worden vergeten. Maakt een comeback volgens carsalesbase.
Niks tegen in te brengen, al zie ik dat toch vooral als een tussenoplossing die op niet al te lange termijn weer zal verdwijnen. Een verbrandingsmotor en alles wat daar bij hoort is nu eenmaal een tamelijk kostbaar alternatief voor momenteel nóg wat kostbaarder accu's. Maar voorlopig blijft het nog wel een pragmatisch compromis.
ViveLaFrance schreef: 08 sep 2019, 21:18Hetgeen veel merken nog steeds doen. Zo is Mazda net begonnen met testen en komen ze volgend jaar pas met plug-ins en EV's.
Inderdaad een laatkomer, zoals wel meer merken. Verstandig? Dat zal moeten blijken. Maar van laatkomers heb ik andere verwachtingen dan van voorlopers. Net zoals ik van een relatief klein merk andere verwachtingen heb dan van een van de grootste concerns uit de business. Dan zou ik eerder naar Toyota kijken, ook een laatkomer qua EV's (de elektrieke RAV4 van lang geleden even negerend) maar die lopen met andere alternatieve aandrijvingen weer mijlenver voor op de rest.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 08 sep 2019, 22:49Ik lees echter geregeld dat Renault wel oren heeft naar een terugkeer op de Amerikaanse markt, en zou niet weten met wat voor ander model ze überhaupt ook maar een kans zouden hebben.
Zonder (grote) SUV kan geen enkel merk in de VS. Helaas geldt dit tegenwoordig ook in Europa :lolno:
WizardOfOss schreef: 08 sep 2019, 22:49Daar denken de meeste andere EV-aanbieders toch anders over. Mag ik het dan vreemd vinden dat Renault Nederland qua EV's totaal links laat liggen?
Mag het iets concreter?

Als ik (de verschrikkelijk omslachtig geworden) Carbase mag geloven bieden 16 merken op dit moment slechts 27 nieuwe elektrische personenauto's aan in Nederland. Gemiddeld minder dan twee per merk dus. Renault biedt er twee aan, zonder de Z.E.-bestellers dus.

Automerken komen hun elektrische auto testen in Nederland vanwege de dichtheid aan laadpalen en de bovengemiddelde infrastructuur. Dit laatste heeft natuurlijk niks met het aanbieden van EV's te maken. Onze automarkt is en blijft heel klein.
WizardOfOss schreef: 08 sep 2019, 22:49Mag ik het dan vreemd vinden dat Renault Nederland qua EV's totaal links laat liggen?
Nogmaals, je bent erg streng voor Renault (en Nissan) ten opzichte van merken die nog geen EV's aanbieden. Jij denkt toch niet serieus dat Renault zich op Nederland richt als het gaat om productontwikkeling? Andere merken ook niet. Bepaalde modellen zijn hier wellicht eerder leverbaar vanwege de fiscale voordelen.
WizardOfOss schreef: 08 sep 2019, 22:49Niks tegen in te brengen, al zie ik dat toch vooral als een tussenoplossing die op niet al te lange termijn weer zal verdwijnen.
Denk dat je wederom de overgang iets te rooskleurig voorstelt. Net als het kabinet dat in 2030 twee miljoen EV's op de weg wenst te zien. Ongeveer een kwart van het huidige aantal geregistreerde auto's. Diverse analisten zien een rol weggelegd voor China om dit überhaupt mogelijk te maken, maar het accepteren van Chinese producten, zeker gezien de geopolitieke kwesties, zal niet snel gaan.

Nog los van de overstap naar een EV. Kijk naar de nieuwe VW ID.3, in vergelijking tot bepaalde concurrenten valt de techniek tegen en hij mag amper wat trekken, hooguit een fiets achterop. Zoals ik vaker heb gezegd, koopgedrag wordt veelvuldig bepaald door één gebeurtenis of situatie in iemands leven. Oftewel, mensen die caravans zijn gewend zullen toch eerder voor een Golf kiezen en de ID.3 links laten liggen.

Elektrisch rijden is interessant voor de zakelijke markt en dan vooral voor werkenden die elke dag/week eenzelfde aantal kilometers rijden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, we kunnen nu eindeloos dezelfde argumenten blijven recyclen, maar zullen we anders gewoon kijken hoe de zaken er over een jaartje voor staan? Als Renault/Nissan dan de Europese EV-verkoopranglijst onder de volumemerken glorieus aanvoert ben ik best bereid mijn keutel weer in te trekken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

Oh nu gaat het weer over Europa? Ik reageerde op je kritiek op Renault Nederland met nieuwe argumenten ;)

Over Europa gesproken: laadpaalprobleempje.

Zoals gezegd, er is nog een lange weg te gaan eer Europa elektrisch rijdt :yawn:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, Nederland schijnt een volstrekt irrelevante markt te zijn waar geen enkele fabrikant aandacht aan besteedt. Dus als ze dan nog steeds maar een handvol Zoe's in ons land verkopen maar ondertussen wel alle relatieve nieuwkomers een flink poepie laten ruiken, tsja, dan kan ook ik niet anders dan toegeven dat al die jaren ploeteren niet voor niks zijn geweest.

En dat van die laadpalen is uiteraard ook geen nieuws, niet voor niets was "laadpaalklever" vorig jaar reeds verkozen tot woord van het jaar. En dat nota bene terwijl er toen slechts anderhalve man en een paardenkop elektrisch schenen te rijden. Wat me aan dergelijke berichten altijd stoort is dat gedaan wordt alsof het een onoplosbaar probleem is. Als er over 11 jaar zoveel meer laadpalen nodig zijn, is het dan niet gewoon een kwestie van nu alvast de handen uit de mouwen gaan steken? Maar ja, typische berichtgeving van brancheorganisaties, die nu eenmaal altijd verandering de kop in willen drukken. Want verandering vergt innovatie, en innovatie kost geld. En dat is uiteraard niet in het belang van hun broodheren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 12 sep 2019, 23:16 Tsja, Nederland schijnt een volstrekt irrelevante markt te zijn waar geen enkele fabrikant aandacht aan besteedt. Dus als ze dan nog steeds maar een handvol Zoe's in ons land verkopen maar ondertussen wel alle relatieve nieuwkomers een flink poepie laten ruiken, tsja, dan kan ook ik niet anders dan toegeven dat al die jaren ploeteren niet voor niks zijn geweest.
Je kunt sarcastisch gaan doen, maar volgens mij is de Nederlandse markt niet bijster groot binnen Europa. Sterker nog, tegenwoordig is het één van de slechtst presterende markten wat betreft autoverkoop.

Ter info: de Zoe is hard op weg naar een recordjaar in Nederland, hoogste marktaandeel ooit is al binnen en t/m augustus noteerde het model nette cijfers (976 stuks t.o.v. 676 vorig jaar). Loftrompet voor Renault Nederland? Natuurlijk niet. Net als andere EV's profiteert de Zoe van de aantrekkelijke positie op de zakelijke markt. Ik ken niemand die privé een Zoe, of een willekeurige andere EV, rijdt.
WizardOfOss schreef: 12 sep 2019, 23:16Want verandering vergt innovatie, en innovatie kost geld. En dat is uiteraard niet in het belang van hun broodheren.
Het kost vooral tijd. Voor de industrie, maar bovenal voor de consumenten die er gebruik van gaan maken. Ik heb moeite met mensen die net doen alsof een dergelijke verandering snel kan worden doorgevoerd en de maatschappij in een mum van tijd erop ingericht moet zijn. Zo heb ik vrienden die denken binnen 10 jaar overal autonoom te kunnen rijden. HA! Verandering gaat in het hoofd vaak sneller dan in de praktijk. Een recent bericht over de CO2-uitstoot geeft dit goed weer.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 16 sep 2019, 21:42Je kunt sarcastisch gaan doen, maar volgens mij is de Nederlandse markt niet bijster groot binnen Europa. Sterker nog, tegenwoordig is het één van de slechtst presterende markten wat betreft autoverkoop.
Ik had toch echt de indruk dat we het op EV-gebied wél vrij aardig deden in vergelijking met de meeste landen. Niet dan?

Jij vroeg me waarom ik voor mijn stelling over de positie van Renault op de EV-markt nu weer naar Europa terugkeerde in plaats van puur Nederland, dat was vooral omdat jij zo blijft hameren op het enorme verkoopsucces van de Zoe buiten Nederland, en ik Renault op basis daarvan nog een kans wou gunnen. Want ook jij zal het toch met me eens zijn dat de kans dat Renault over een jaar in ons land EV-marktleider is nihil is. Maar ze mogen uiteraard best de EV-slag om Nederland verliezen als ze de EV-oorlog in Europa weten te winnen.
ViveLaFrance schreef: 16 sep 2019, 21:42Ter info: de Zoe is hard op weg naar een recordjaar in Nederland, hoogste marktaandeel ooit is al binnen en t/m augustus noteerde het model nette cijfers (976 stuks t.o.v. 676 vorig jaar).
En de Leaf staat al op het dubbele, terwijl dat volgens mij toch niet de best verkopende EV aan de onderkant van de EV-markt is. Ik schat zomaar dat de Kona Electric daar nog riant boven staat, alleen worden verkoopcijfers daarvan uiteraard vertroebeld door de ICE-versie. Voor wat het waard is kwam ik nog wel een lijstje over alleen januari en februari tegen, met inderdaad de Kona aan kop, gevolgd door de e-Golf, Leaf, Model 3 en dan pas de Zoe. Maar inmiddels zijn we uiteraard ruim een half jaar verder en is er sowieso ook nog de e-Niro bijgekomen om de rangorde te verstoren, dus zal dit vast niet meer helemaal representatief zijn.
ViveLaFrance schreef: 16 sep 2019, 21:42Het kost vooral tijd. Voor de industrie, maar bovenal voor de consumenten die er gebruik van gaan maken.
Uiteraard, de vraag is alleen hoeveel tijd. En dan denk ik toch dat we op een punt zijn beland waar de verkoop van EV's exponentieel zal gaan toenemen, en sneller dan sommige mensen denken de verkopen zullen gaan domineren. En dat zal uiteraard niet in 2 of 3 jaar gebeuren, maar ik geloof wel dat in 2025 EV's een te groot aandeel van de markt hebben om te kunnen negeren, en dat in 2030 verbrandingsmotoren een onbeduidende bijrol spelen. Ook hierin zal de leasemarkt uiteraard het voortouw nemen, want hoe meer het aandeel van verbrandingsmotoren terugloopt, hoe lager ook de restwaarde van dergelijke auto's zal zijn, wat je uiteraard direct zal gaan terugzien in de leaseprijzen. Het prijsverschil zal daardoor in de lease ook met minder subsidie veel sneller afnemen dan het prijsverschil in de showroom.

Volledig autonoom rijden zal inderdaad langer duren, maar dat komt omdat de benodigde techniek domweg nog niet bestaat. Dat vergt een mate van kunstmatige intelligentie ver boven wat nu mogelijk is. Technologie is beter dan de mens in waarnemen, maar niet in interpreteren. Prima in eenvoudige situaties waar alles en iedereen zich voorspelbaar gedraagt, maar zoals alle praktijkproeven uitwijzen nog volstrekt hopeloos in ook maar iets complexere situaties. En een hulpmiddel mag af en toe falen (per slot van rekening is er nog een bestuurder om in te grijpen, mits die uiteraard alert blijft), een volledig autonoom systeem niet. En zelfs als de techniek er rijp voor is, dan nog de wetgeving. Kortom, ik ben het volkomen met bijvoorbeeld Volvo eens dat volledige autonomie nog minimaal wel een jaar of 20 op zich laat wachten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie