Renault Zoe

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Wellicht, maar dat reflecteert niet altijd in de verkoopcijfers.
Die zeker in het geval van VAG grotendeels kunstmatig tot stand komen. Verkoopcijfers zeggen nooit het hele verhaal. Een willekeurige McDonalds verkoopt waarschijnlijk ook dagelijks meer dan een willekeurig restaurant zonder ster. En toch eet ik liever bij dat restaurant.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Een lage prijs is daarentegen wel een must voor een brede doorbraak, want zoals Jaguar en Tesla nu al ervaren zullen EV's niet tot in de eeuwigheid kunnen teren op belastingvoordelen.
Leuk stukje hierover vanuit het perspectief van de zakelijke rijder.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38ALS (en dat is uiteraard een hele grote ALS) VW z'n beloften waarmaakt komen ze met een EV die vergelijkbaar is met een Golf, tegen een prijs die vergelijkbaar is met die Golf. Zal Renault op dat moment de Zoe qua prijs ook op het niveau van de Clio (kunnen) brengen?
Jij altijd met je als-dan-vragen ;) VW mag het eerst gaan laten zien of ze, zonder sjoemelen, betaalbare kwaliteit kunnen leveren. EV's zijn gewoon duur, zeker de kleintjes. We doen net alsof iedereen toe is aan een elektrische auto, maar dat is natuurlijk onzin. Voor ons is een EV nog geen alternatief en ik zie het ook weinig in mijn omgeving. Sterker nog, hybride is ook nog niet eens zo gangbaar als je misschien zou verwachten. De VW ID3 zal bij gaan dragen aan de acceptatie van elektrisch rijden zoals andere merken al langer doen.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Maar blijft staan: ook jij kan toch niet ontkennen dat de Leaf II meer uitstraalt een nieuwe auto te zijn dan de Zoe II?
Ik begrijp niet waarom je Renault en Nissan aldoor tegenover elkaar zet. De Zoe en Leaf zitten niet eens in hetzelfde segment. Beide doen prima zaken. De Zoe is hard op weg naar het zevende recordjaar op rij in Europa en i.t.t. in de VS profiteert de Leaf bij ons wel van de nieuwe generatie.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Maar ondertussen wordt de EV-markt wel gedomineerd door een nieuwkomer
Zou het profileren als EV-merk geholpen hebben?
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38en een traditioneel luxemerk wat ondanks verwoede pogingen nooit de stap naar een echt volumemerk heeft kunnen maken. EV-kopers lijken wat dat betreft (zeker gesteund door voldoende belastingvoordeel) weinig moeite met dure EV's van ongebruikelijke merken.
Zoals gezegd, Jaguar is geen ongebruikelijk merk als verkoper van dure auto's. Je doet overkomen alsof een traditioneel merk als Fiat zelfs de I-Pace had kunnen bouwen. Een simpele Bravo kreeg men amper verkocht, dan maar groter en vooral duurder! Nee, zo makkelijk is het niet voor de traditionele merken.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Ik zie niet in hoe met de huidige stand (lees: kosten) van de techniek het mogelijk is een concurrerend geprijsde elektrische A-segmenter met een fatsoenlijke actieradius te bouwen. Jij wel?
Woon jij de vergaderingen van Renault bij? Wie zegt dat ze de Twingo EV als zodanig in de markt willen zetten. EV's zijn nog steeds relatief duur, daar zijn de Fransen vast van op de hoogte. Nu menig concurrent het A-segment verlaat kan ik me best voorstellen dat sommige fabrikanten dit juist niet doen en een andere weg induiken.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Wellicht, maar dat reflecteert niet altijd in de verkoopcijfers.
Die zeker in het geval van VAG grotendeels kunstmatig tot stand komen. Verkoopcijfers zeggen nooit het hele verhaal. Een willekeurige McDonalds verkoopt waarschijnlijk ook dagelijks meer dan een willekeurig restaurant zonder ster. En toch eet ik liever bij dat restaurant.
Ik zal sowieso nooit begrijpen dat iemand vrijwillig bij een McD gaat eten. Mijn laatste keer was tot mijn schaamte op de eerste avond in Moskou, maar dat was ook alleen maar omdat dat de enige eetgelegenheid in die buurt was, en ik geen idee had waar en of ik zo laat op de avond nog iets te eten kon krijgen én terug kon komen in m'n hotel. Als ik toen toch even had geweten dat er twee 24-uurs Georgiërs naast het hotel zaten :frusty: :frusty: :frusty:

Dat veel mensen een VW kopen vind ik net even iets minder onbegrijpelijk, al zou het mijn keuze uiteraard niet zijn. Maar ook ik kan toch niet anders dan erkennen dat ze daar in Wolfsburg best weten hoe ze auto's aan de man moeten brengen. Het zal niet altijd op fraaie wijze zijn, het zal niet altijd terecht zijn, maar het lukt ze wel. En ik twijfel er ook niet aan of het ze met de ID.3 weer zal gaan lukken. Of denk jij werkelijk dat geen hond interesse zal hebben in een elektrische C-segmenter voor 30 mille?
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57Leuk stukje hierover vanuit het perspectief van de zakelijke rijder.
Vanuit het perspectief van de zakelijke rijder, of vanuit wat eigenlijk het perspectief van de zakelijke rijder zou moeten zijn? :clown:
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57VW mag het eerst gaan laten zien of ze, zonder sjoemelen, betaalbare kwaliteit kunnen leveren.
Zou het succes in de weg staan? De GTE's van abominabele kwaliteit zie ik toch ook volop rijden, en de gemiddelde autokoper heeft zich sowieso niks aangetrokken van het sjoemelgebeuren. Oké, diesels zijn over de gehele linie flink op hun retour, maar ik zou voor de aardigheid eigenlijk weleens willen weten hoe dat bij VAG ligt in verhouding tot de rest van de markt.
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57EV's zijn gewoon duur, zeker de kleintjes.
Juist. En daarom vind ik het ook zo vreemd dat Renault volledig daarop focust.
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57We doen net alsof iedereen toe is aan een elektrische auto, maar dat is natuurlijk onzin. Voor ons is een EV nog geen alternatief en ik zie het ook weinig in mijn omgeving. Sterker nog, hybride is ook nog niet eens zo gangbaar als je misschien zou verwachten. De VW ID3 zal bij gaan dragen aan de acceptatie van elektrisch rijden zoals andere merken al langer doen.
Onder particulieren nog niet, maar na jarenlang een handvol Ampera's, E-trons en Foutlanders neemt het aantal volledig elektrische auto's (vooral Kona's) op de parkeerplaats bij ons kantoor toch snel toe. Er gaan binnenkort dan ook een behoorlijk aantal broodnodige laadpalen bijkomen...

Maar uiteraard zal de prijs nog verder omlaag moeten om een volwaardig alternatief te worden, en zou die lage prijs ook niet meer afhankelijk moeten zijn van belastingvoordelen. Dat zal een kwestie van tijd zijn. En dat is maar goed ook, want de infrastructuur zal ook moeten groeien. Maar het gaat wel steeds harder, en wie te lang achterblijft zal toch de slag gaan missen.
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57Ik begrijp niet waarom je Renault en Nissan aldoor tegenover elkaar zet. De Zoe en Leaf zitten niet eens in hetzelfde segment. Beide doen prima zaken. De Zoe is hard op weg naar het zevende recordjaar op rij in Europa en i.t.t. in de VS profiteert de Leaf bij ons wel van de nieuwe generatie.
Ik zet ze niet zozeer tegenover elkaar, want beiden doen bar weinig met hun pioniersrol. Ik zie alleen dat Nissan nét een fractie meer doet. Waar Nissan tot voor kort nog wereldwijd marktleider was komen ze inmiddels zelfs samen met Renault nog niet eens tot de helft van wat Tesla verkoopt. En vliegen de Chinezen er met nu nog voornamelijk hun eigen markt aan alle kanten voorbij.

Het is allemaal nog niet dramatisch, per slot van rekening verkopen ze nog altijd meer dan de meeste andere merken. Maar al jaren zie ik geen enkele poging substantieel te groeien, en de concurrentie zit ondertussen op het vinkentouw. En dan komt Renault met....een "gloednieuwe" 7 jaar oude auto.
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Maar ondertussen wordt de EV-markt wel gedomineerd door een nieuwkomer
Zou het profileren als EV-merk geholpen hebben?
Vast. Maar het gaat er maar om dat er een geheel nieuwe markt te verdelen is, waarvoor massa's mensen de traditionele merken links laten liggen. Het zou naar mijn idee toch zeker een poging waard geweest zijn. Een grotere kans auto's boven het C-segment in behoorlijke aantallen te verkopen gaan ze nooit meer krijgen.
ViveLaFrance schreef: 08 aug 2019, 21:57Zoals gezegd, Jaguar is geen ongebruikelijk merk als verkoper van dure auto's. Je doet overkomen alsof een traditioneel merk als Fiat zelfs de I-Pace had kunnen bouwen. Een simpele Bravo kreeg men amper verkocht, dan maar groter en vooral duurder! Nee, zo makkelijk is het niet voor de traditionele merken.
Tsja, hoeveel merken en modellen moeten het C-segment verdelen? En hoeveel de EV-markt?

Daarbij, Fiat heeft momenteel geen geschikte basis voor een i-Pace tegenhanger, of ze zouden weer iets Amerikaans moeten rebadgen (een EV-Jeep, waarom eigenlijk niet?). Renault met de Espace tot op zekere hoogte wel. En uiteraard moet je ook je grenzen kennen, en dus net iets lager inzetten. Maar denk jij echt dat het imago van Renault zo rampzalig is dat een Espace-EV die ze voor zo'n 65 mille toch wel zouden moeten kunnen leveren volkomen onverkoopbaar zou zijn geweest in de EV-markt van de afgelopen jaren?

Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n variant stukken makkelijker te verkopen zou zijn geweest in een groeiende markt met bescheiden concurrentie dan een willekeurige ICE-Espace in een marktsegment dat geheel is weggevaagd door SUV's. Maar wellicht heb ik de merknaam Renault toch nog wat te hoog zitten?
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Woon jij de vergaderingen van Renault bij? Wie zegt dat ze de Twingo EV als zodanig in de markt willen zetten. EV's zijn nog steeds relatief duur, daar zijn de Fransen vast van op de hoogte. Nu menig concurrent het A-segment verlaat kan ik me best voorstellen dat sommige fabrikanten dit juist niet doen en een andere weg induiken.
Uiteraard niet, jij wel dan? Maar dan ben ik toch benieuwd hoe jij verwacht dat ze de Twingo EV dan in de markt gaan zetten. Concurrerend geprijsd maar met een piepkleine accu en navenante actieradius? Of met een bruikbare actieradius maar niet zo gek veel goedkoper dan een grotere Zoe of nóg grotere Leaf? Of zie ik wellicht nog een derde optie over het hoofd?

Nee, er is een reden waarom het momentum momenteel toch bij wat grotere/duurdere EV's ligt. Grotere marges die meer ruimte bieden voor de dure techniek. En zeker met alle belastingvoordelen zijn grotere EV's inmiddels gewoon een prima deal. Dat zal voor de kleintjes op langere termijn ook wel gaan komen, maar nu zijn ze zelfs met al die voordelen gewoon volstrekt uit de markt geprijsd. En zonder een technische revolutie die mogelijk alleen binnen de vergaderingen van Renault bekend zal zijn zal dat de komende paar jaar niet radicaal veranderen.

En je zal mij ook niet horen zeggen dat Renault moet stoppen met kleine EV's. Ik begrijp alleen absoluut niet waarom ze uitsluitend daarop zouden willen focussen. Zeker als ze de technische basis voor een (iets) groter model gewoon in huis hebben. Grijp de markt nu het nog makkelijk kan!

Nee, dit jaar precies 10 jaar geleden trapte Renault op de IAA met veel bombarie (en 4 concepts) af als de EV-specialist van de toekomst. En gaf daar enkele jaren later ook in de showroom invulling aan. Maar nu de hele autowereld EV voor en EV na is en zo'n beetje alle merken met net zoveel bombarie die markt in gaan stappen houden ze zich heel stilletjes op de achtergrond en blijven ze voornamelijk teren op een naar automobiele maatstaven stokoud model (waar wat verbeterde techniek weinig aan veranderd). En dan mag ik dat nog niet eens opmerkelijk of jammer vinden....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 09 aug 2019, 00:23Of denk jij werkelijk dat geen hond interesse zal hebben in een elektrische C-segmenter voor 30 mille?
De kudde schapen staat waarschijnlijk al klaar. Ik wacht liever even om te zien wat VW op tafel legt. Honda mikt op een basisprijs van 30 mille voor hun E, een elektrische A-segmenter. Recente berichten noemen trouwens een vanafprijs voor de ID3 richting de 40 mille. Vooralsnog zijn het dus allemaal verhalen waar VW goed in is en waarmee ze overduidelijk mensen kunnen beïnvloeden. Core business voor een bedrijf dat sjoemelsoftware gebruikt om de sjoemeldiesels te fixen.
WizardOfOss schreef: 09 aug 2019, 00:23Ik zet ze niet zozeer tegenover elkaar, want beiden doen bar weinig met hun pioniersrol. Ik zie alleen dat Nissan nét een fractie meer doet. Waar Nissan tot voor kort nog wereldwijd marktleider was komen ze inmiddels zelfs samen met Renault nog niet eens tot de helft van wat Tesla verkoopt. En vliegen de Chinezen er met nu nog voornamelijk hun eigen markt aan alle kanten voorbij.
Volgens mij gaat het Tesla niet om hun pioniersrol of het zijn van de grootste EV-producent ter wereld. Dat is toch voornamelijk afhankelijk van de markt. Ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom je uitgerekend Renault-Nissan aanvalt en zelfs onterecht onderscheid maakt (want Nissan heeft aantoonbaar problemen met de Leaf) tussen beide merken, terwijl andere concerns, niet alleen VAG, achterblijven.

En China? Ach ja, ik zie Europeanen niet massaal voor Chinese elektrische auto's kiezen. Als het om auto's gaat zijn wij nog conservatiever dan Amerikanen.
WizardOfOss schreef: 09 aug 2019, 00:23Tsja, hoeveel merken en modellen moeten het C-segment verdelen? En hoeveel de EV-markt?
Zoals gezegd, zo groot is de EV-markt niet. De overgang naar EV gaat dan ook met hele kleine stapjes. Of heb jij al een EV voor de deur voor het woon-werkverkeer?

Renault en Nissan (en Fiat) kunnen niet ineens het diepe induiken door grote EV's te gaan produceren. Dat lijkt me behoorlijk naïef aangezien ze het al moeilijk genoeg hebben om grote auto's aan de man te brengen. De Talisman en Espace opereren in krimpende segmenten, de Primera is gesaneerd in Europa.
WizardOfOss schreef: 09 aug 2019, 00:23Maar denk jij echt dat het imago van Renault zo rampzalig is dat een Espace-EV die ze voor zo'n 65 mille toch wel zouden moeten kunnen leveren volkomen onverkoopbaar zou zijn geweest in de EV-markt van de afgelopen jaren?
Rampzalig? Daar gaat het niet om. Renault heeft een ander imago dan Tesla of Jaguar. Andere geschiedenis, andere doelgroep, andere producten. Jij doet overkomen alsof ieder gangbaar merk zich met gemak kan mengen in de strijd om de 'Tesla-elite' voor zich te winnen door grote EV's aan te bieden.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Maar dan ben ik toch benieuwd hoe jij verwacht dat ze de Twingo EV dan in de markt gaan zetten. Concurrerend geprijsd maar met een piepkleine accu en navenante actieradius? Of met een bruikbare actieradius maar niet zo gek veel goedkoper dan een grotere Zoe of nóg grotere Leaf? Of zie ik wellicht nog een derde optie over het hoofd?
Een derde optie zou zijn een absurd hoge prijs en onbruikbare actieradius: Honda E.

Ik denk dat Renault inziet dat er relatief weinig elektrische stadsauto's zijn en Europeanen massaal naar de stad trekken en vervoer nodig hebben. Dus de komst van een Twingo EV zou ik niet meteen willen afkraken.
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Maar nu de hele autowereld EV voor en EV na is
Hetgeen in de praktijk dus erg meevalt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Vooralsnog zijn het dus allemaal verhalen waar VW goed in is en waarmee ze overduidelijk mensen kunnen beïnvloeden. Core business voor een bedrijf dat sjoemelsoftware gebruikt om de sjoemeldiesels te fixen.
En ik maar denken dat ík een VAG-hater was :clown:
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Volgens mij gaat het Tesla niet om hun pioniersrol of het zijn van de grootste EV-producent ter wereld.
Het gaat er niet waarom ze het doen, maar dat ze het doen. Als nieuwkomer nota bene in een marktsegment waar diverse merken al hun tanden op stukgebeten hebben.
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom je uitgerekend Renault-Nissan aanvalt en zelfs onterecht onderscheid maakt (want Nissan heeft aantoonbaar problemen met de Leaf) tussen beide merken, terwijl andere concerns, niet alleen VAG, achterblijven.
En ik vind het op mijn beurt dan weer niet zo verbazingwekkend dat je van geen kritiek wilt weten op Renault maar ondertussen wel blijft hakken op Nissan. We mochten toch geen onderscheid tussen die twee maken? :angel:

Het hele punt is dat ik hun strategie niet begrijp. 10 jaar geleden hebben Renault én Nissan groots ingezet op EV's, in een tijd dat het nog echt een piepkleine niche was namen ze die voortrekkersrol. Maar juist nu die niche stukje bij beetje substantiële vormen begint aan te nemen lijken ze genoegen te nemen met een praktisch onzichtbaar bijrolletje in de markt. Dan vraag ik me af waarom ze überhaupt die eerdere 10 jaar hebben geïnvesteerd in EV's.

En nee, volgens mij waren die problemen met de Leaf geen gepland onderdeel van hun strategie, dus dat is een totaal andere discussie.

En natuurlijk lopen een hele hoop concerns nog achter. Zoals altijd heb je voorlopers en volgers (waarbij VAG er met de Golf en Up ergens tussenin bungelt). Ik zou het alleen wel jammer vinden als die volgers straks met de eer (en verkopen en centen) gaan strijken. Van een voorloper verwacht ik soms toch even een serieus te nemen poging te zien het opgebouwde momentum te behouden in plaats van het langzaam uit hun handen te laten glippen.
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33En China? Ach ja, ik zie Europeanen niet massaal voor Chinese elektrische auto's kiezen. Als het om auto's gaat zijn wij nog conservatiever dan Amerikanen.
Ik zie de transitie naar EV's voor China als een nu (lees: komende paar jaar) of nooit-moment. Wij Europeanen zijn wellicht conservatief, maar we zijn ook niet blind voor een ijzersterke aanbieding. Precies de reden waarom eerder al Japan en Zuid-Korea (waar oorspronkelijk toch ook vooral hartelijk om werd gelachen) voet aan grond hebben weten te krijgen, maar het lastig krijgen als ze op gelijke voet moeten strijden. De EV-markt ligt nu nog praktisch helemaal open, en als ze dan met een degelijk product tegen een vlijmscherpe prijs komen zie ik ze op dit moment zeker niet kansloos.
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Zoals gezegd, zo groot is de EV-markt niet. De overgang naar EV gaat dan ook met hele kleine stapjes. Of heb jij al een EV voor de deur voor het woon-werkverkeer?
Ik niet, ik heb dan ook geen auto van de zaak. Dat moeten bij ons inmiddels verplicht EV's zijn, ook PHEV's hebben inmiddels afgedaan. En dus neemt het aantal Kona's en Model 3's in rap tempo toe (nu de laadpalen nog....).

Maar als de markt zelfs nu al niet waard zou zijn om in te investeren, waarom zijn ze daar dan 10 jaar geleden al begonnen met geld in een bodemloze put te storten?
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Renault en Nissan (en Fiat) kunnen niet ineens het diepe induiken door grote EV's te gaan produceren. Dat lijkt me behoorlijk naïef aangezien ze het al moeilijk genoeg hebben om grote auto's aan de man te brengen. De Talisman en Espace opereren in krimpende segmenten, de Primera is gesaneerd in Europa.
Waarom hebben ze met die wetenschap überhaupt dan nog die Talisman en Espace op de markt gebracht? En zouden ze hun kansen daarmee niet enorm vergroot hebben als ze die ook in (PH)EV-variant hadden kunnen aanbieden?

Juist van een concern wat zo voorop liep met EV's zou ik verwachten dat ze met zulke mogelijkheden rekening zouden houden. En dan praten we ook niet over de kostbare ontwikkeling van een heel specifiek model, maar over varianten van een model waar reeds miljarden in geïnvesteerd zijn.
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Een derde optie zou zijn een absurd hoge prijs en onbruikbare actieradius: Honda E.
Waar ik dan ook een hard hoofd in heb dat het een succes wordt. Hoe leuk het karretje op zichzelf dan ook is.
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33Ik denk dat Renault inziet dat er relatief weinig elektrische stadsauto's zijn en Europeanen massaal naar de stad trekken en vervoer nodig hebben. Dus de komst van een Twingo EV zou ik niet meteen willen afkraken.
Maar welke behoefte vervult die Twingo dan die de Zoe niet zou kunnen vervullen?

Maar voor de duidelijkheid: op zichzelf heb ik er niet eens zo'n moeite mee dat ze met die Twingo zouden komen, het zou in ieder geval een teken zijn dat hun EV-ambities nog niet helemaal verdampt zijn. Ik vind het alleen vreemd dat terwijl de EV-markt aan de bovenkant in een stroomversnelling komt Renault (en jij) blijft menen dat ze boven het B-segment niks te zoeken hebben. Hyundai/Kia doet ondertussen hele goede zaken met de Kona en Niro, en ik zou het toch wel heel treurig vinden als we nu moeten constateren dat zelfs die Koreanen voor Renault/Nissan te hoog gegrepen zouden zijn.
ViveLaFrance schreef: 24 aug 2019, 21:33
WizardOfOss schreef: 28 jul 2019, 22:38Maar nu de hele autowereld EV voor en EV na is
Hetgeen in de praktijk dus erg meevalt.
De hype loopt nu eenmaal altijd voor de realiteit uit. Maar nu is wel het moment om je daarop voor te bereiden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 25 aug 2019, 15:06En ik maar denken dat ík een VAG-hater was :clown:
Geen woord aan gelogen hoor wat ik zei. Laatst weer een boeiend artikel gelezen over hoe VAG het sjoemelschandaal totaal niet zorgvuldig oplost en de consumenten/instanties weer willens en wetens voor de gek houdt. Als ze daar niet eens tijd voor hebben dan slopen ze ruim 100.000 in Amerika teruggekochte auto's die voor een fix in aanmerking kwamen. Walgelijk bedrijf. En Europa, met Merkel voorop, laat het allemaal gebeuren.

Welk Nederlands flutmedium bericht hier niet over, maar duwt wel elk liflafje non-nieuws door de strotten? Het laat zich raden...
WizardOfOss schreef: 25 aug 2019, 15:06En ik vind het op mijn beurt dan weer niet zo verbazingwekkend dat je van geen kritiek wilt weten op Renault maar ondertussen wel blijft hakken op Nissan. We mochten toch geen onderscheid tussen die twee maken? :angel:
Ik maak geen onderscheid en zeg juist steeds dat het voor merken als Renault en Nissan niet zo makkelijk is om het EV-aanbod uit te breiden om Tesla en in mindere mate Jaguar lastig te vallen.
WizardOfOss schreef: 25 aug 2019, 15:06Het hele punt is dat ik hun strategie niet begrijp. 10 jaar geleden hebben Renault én Nissan groots ingezet op EV's, in een tijd dat het nog echt een piepkleine niche was namen ze die voortrekkersrol. Maar juist nu die niche stukje bij beetje substantiële vormen begint aan te nemen lijken ze genoegen te nemen met een praktisch onzichtbaar bijrolletje in de markt. Dan vraag ik me af waarom ze überhaupt die eerdere 10 jaar hebben geïnvesteerd in EV's.
Zoals gezegd gaat Renault een aantal nieuwe EV's introduceren de komende jaren en ook Nissan werkt aan zeven EV's richting 2022.
WizardOfOss schreef: 25 aug 2019, 15:06Maar als de markt zelfs nu al niet waard zou zijn om in te investeren, waarom zijn ze daar dan 10 jaar geleden al begonnen met geld in een bodemloze put te storten?
Dat zegt niemand en is ook weer zwart-wit natuurlijk. Nogmaals, ik benadruk alleen dat de overgang naar EV minder snel gaat dan de meesten denken. Gangbare volumemerken kunnen niet 1, 2, 3 hun showroom vol ICE-modellen vervangen door een stortvloed aan EV's. Een bedrijf als Tesla doet niks anders dan het bouwen van EV's.
WizardOfOss schreef: 25 aug 2019, 15:06Maar welke behoefte vervult die Twingo dan die de Zoe niet zou kunnen vervullen?
Toch een klasse lager en dus zeer waarschijnlijk goedkoper. Anders zou je morgen alle bestuurders van een A-segmenter eens moeten vragen waarom ze niet voor een B-segmenter hebben gekozen ;)
WizardOfOss schreef: 25 aug 2019, 15:06Ik vind het alleen vreemd dat terwijl de EV-markt aan de bovenkant in een stroomversnelling komt Renault (en jij) blijft menen dat ze boven het B-segment niks te zoeken hebben. Hyundai/Kia doet ondertussen hele goede zaken met de Kona en Niro, en ik zou het toch wel heel treurig vinden als we nu moeten constateren dat zelfs die Koreanen voor Renault/Nissan te hoog gegrepen zouden zijn.
Waar zeg ik dat? Renault heeft aangegeven dat het B-segment leidend blijft. Je weet wel, het grootste segment in Europa. Jij praat over een Espace EV die een rentree in de VS mogelijk kan maken. Daar denk ik anders over.

Geen idee waar Renault-Nissan precies mee gaan komen, maar ik heb gelezen dat bij Renault crossovers de leiding gaan nemen in hun EV-aanbod. De komende Juke komt zeer waarschijnlijk ook als EV op de markt. Nissan kan het goed gebruiken, want ze wachten erg lang met opvolgers, terwijl ze vrij snel modellen saneren (Primera, Pulsar).
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Walgelijk bedrijf.
Daar hoef je mij echt niet van te overtuigen. Maar tussen de sjoemelpraktijken door ontwikkelen ze zo heel soms ook nog weleens wat auto's, en slagen er zelfs nog vrij aardig in om die te verkopen. En dat maakt ze toch tot een partij die je niet mag negeren. Meer wou ik er ook niet mee zeggen.
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Zoals gezegd gaat Renault een aantal nieuwe EV's introduceren de komende jaren en ook Nissan werkt aan zeven EV's richting 2022.
Ook al heb ik Renault/Nissan qua betrouwbaarheid van beloftes een stuk hoger zitten dan, zeg, VAG of al helemaal FCA, zoals altijd: eerst zien, dan geloven. Ik oordeel nu over het hier en nu, en dan vind ik nog maar eens een faceliftje voor een inmiddels behoorlijk op leeftijd zijnd model als grootste wapenfeit in jaren nogal teleurstellend in verhouding tot de ontwikkelingen in de markt.

Maar misschien oordeel ik ook wat teveel vanuit de Nederlandse markt, waar we voorop lopen qua EV's maar de Zoe nagenoeg onzichtbaar is en zal blijven.
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Toch een klasse lager en dus zeer waarschijnlijk goedkoper. Anders zou je morgen alle bestuurders van een A-segmenter eens moeten vragen waarom ze niet voor een B-segmenter hebben gekozen ;)
Tsja, bij het reguliere A-segment zie je al dat de markt instort op het moment dat ze qua prijs te dicht bij het B-segment komen. En met een elektrische versie zat het alleen maar moeilijker zijn voldoende afstand te creëren.
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Waar zeg ik dat?
Je bent toch wel heel fel tegen een Renault-EV boven de Zoe...
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Renault heeft aangegeven dat het B-segment leidend blijft. Je weet wel, het grootste segment in Europa.
En zou dat zijn vanwege het formaat of vanwege de prijs? Zolang zeker kleine EV's minimaal een segment te hoog geprijsd zijn zie ik die nog niet zo'n vlucht nemen als de hogere segmenten waar het prijsverschil veel kleiner of zelfs non-existent is (al dan niet met een beetje hulp van de belastingdienst...).
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Jij praat over een Espace EV die een rentree in de VS mogelijk kan maken. Daar denk ik anders over.
Die is een beetje een eigen leven gaan leiden, het ging me in de eerste plaats om relatief makkelijk/goedkoop te ontwikkelen toevoegingen aan het modellengamma. Zoals ik eerder ook al een Renault-versie van de Leaf en een Nissan-variant van de Zoe voorstelde.
(en dan bedoel ik uiteraard niet domweg logootje vervangen, bij andere modellen bewijzen ze dat je prima twee duidelijk verschillende modellen op dezelfde basis kan bouwen. Laat ze dat in Duitsland maar niet horen....)
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 00:57Geen idee waar Renault-Nissan precies mee gaan komen, maar ik heb gelezen dat bij Renault crossovers de leiding gaan nemen in hun EV-aanbod. De komende Juke komt zeer waarschijnlijk ook als EV op de markt. Nissan kan het goed gebruiken, want ze wachten erg lang met opvolgers, terwijl ze vrij snel modellen saneren (Primera, Pulsar).
Klinkt allemaal niet verkeerd, maar zoals gezegd: eerst zien, dan geloven. Het hoeft ook echt niet allemaal niet tegelijk, maar na al die jaren zou ik graag eens een concreet teken (dus geen vage geruchten) zien dat de elektrische ambities van 10 jaar geleden nog niet helemaal verdwenen zijn.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door nvdw »

Wet van de remmende voorsprong. Geef het zo'n fabrikant maar te doen om een elektrische auto relevant te houden. De levensduur van een platform moet toch meer dan tien jaar zijn in deze klasse voor de centen die het oplevert, terwijl je door de ontwikkelingen in de EV-wereld met een beetje geluk drie jaar kunt profiteren. Toen de Zoe er net kwam, was de Mitsubishi i-MiEV (of de PSA-variant) nog de standaard keuze voor als je een redelijk betaalbare nieuwe EV wilde, en dan mocht je eigenlijk nergens over klagen, laat staan over actieradius.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, die i-MiEV was dan eigenlijk ook wel het perfecte voorbeeld waarom een kleine EV niet de meest handige keuze is. Wat dat betreft hadden ze met de Fluence eigenlijk al wel een in theorie slimmer aanbod in huis, het was alleen zo jammer dat ze die door dat ridicule accusysteem (idee goed, uitvoering stupide) schijnbaar reddeloos verkloot hebben.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38en dan vind ik nog maar eens een faceliftje voor een inmiddels behoorlijk op leeftijd zijnd model als grootste wapenfeit in jaren nogal teleurstellend in verhouding tot de ontwikkelingen in de markt.
Gezien de ontwikkelingen in de markt doet dat model het best goed ten opzichte van nieuwere EV-concurrenten. En nee, ik doel niet op de prima verkoopcijfers.
WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38Maar misschien oordeel ik ook wat teveel vanuit de Nederlandse markt, waar we voorop lopen qua EV's maar de Zoe nagenoeg onzichtbaar is en zal blijven.
Vooroplopen in deze is zeer relatief. Op 1 januari dit jaar bedroeg het marktaandeel van EV's een schamele 0,5%. Oftewel, er is nog een lange weg te gaan voordat Nederland (net als alle andere Europese landen) ook maar enigszins in de buurt komt van Noorwegen waar het stimuleren en de acceptatie van elektrisch rijden sneller gaat. Onze 'groene' regering draait de belastingvoordelen juist terug.
WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38Je bent toch wel heel fel tegen een Renault-EV boven de Zoe...
Nee hoor, kan prima, maar meteen de andere kant op, zoals een door jou voorgestelde Espace EV, lijkt me volstrekt zinloos. De gangbare Espace is al een niche binnen een niche.
WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38En zou dat zijn vanwege het formaat of vanwege de prijs?
Beide natuurlijk. Renault verkoopt nu eenmaal meer B-/C-segment auto's. Je kunt niet zomaar je huidige klantengroep de rug toekeren. Voor nieuwkomer Tesla is het relatief makkelijker, want niemand kende dit merk en had dus geen referentiekader. Dat Jaguar een dure EV aan de man kan brengen, eveneens met hulp uiteraard, is toch geen verrassing?

Gangbare merken zullen meer een rol van betekenis gaan spelen in de EV-markt als het voor particulieren betaalbaar wordt en ze niet afhankelijk zijn van de overheid om hun doelgroepen te bereiken.
WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38Zolang zeker kleine EV's minimaal een segment te hoog geprijsd zijn zie ik die nog niet zo'n vlucht nemen als de hogere segmenten waar het prijsverschil veel kleiner of zelfs non-existent is (al dan niet met een beetje hulp van de belastingdienst...).
Een beetje hulp? Vandaar de introductie van de 'Tesla Tax' :puh:
WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38Zoals ik eerder ook al een Renault-versie van de Leaf en een Nissan-variant van de Zoe voorstelde.
Had zeker gekund. Kijkend naar de EV-markt en de houding van andere concerns snap ik een voorzichtige houding ook.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 30 aug 2019, 23:21Vooroplopen in deze is zeer relatief. Op 1 januari dit jaar bedroeg het marktaandeel van EV's een schamele 0,5%. Oftewel, er is nog een lange weg te gaan voordat Nederland (net als alle andere Europese landen) ook maar enigszins in de buurt komt van Noorwegen waar het stimuleren en de acceptatie van elektrisch rijden sneller gaat. Onze 'groene' regering draait de belastingvoordelen juist terug.
0,5%? Dat zal het aandeel in het totale wagenpark zijn, niet het aandeel in de recente verkopen vermoed ik zo?

Noorwegen is uiteraard extreem, en dat uiteraard ook puur en alleen door extreme belastingvoordelen. Wat dat betreft heb ik ook weer niet zo'n moeite met het inperken van de voordelen in Nederland. Het doel zou moeten zijn om elektrische auto's voor een grote groep bereikbaar te maken, niet om rijke stinkerds spotgoedkoop in een dikke bak te laten rijden (zelfs mét Tesla-tax blijft er uiteraard nog genoeg voordeel). En op langere termijn zou de EV uiteraard geheel zonder subsidie moeten kunnen bestaan. Dus beter nu alvast ingrijpen voordat het net zo'n onmogelijk hoofdpijndossier wordt als de hypotheekrenteaftrek....
ViveLaFrance schreef: 30 aug 2019, 23:21Nee hoor, kan prima, maar meteen de andere kant op, zoals een door jou voorgestelde Espace EV, lijkt me volstrekt zinloos. De gangbare Espace is al een niche binnen een niche.
Grote MPV's zijn inderdaad een praktisch uitgestorven niche. Wat grotere EV's verkopen prima. En die taart hoeft nog niet met heel veel partijen gedeeld te worden. En dan denk ik dat een EV-Espace zomaar de ICE-Espace zou kunnen vergruizelen qua verkopen. Het hele model was in de huidige markt sowieso een gigantische gok met een minieme kans op succes, dus dit zou z'n kansen zeker niet verslechterd hebben.
ViveLaFrance schreef: 30 aug 2019, 23:21Beide natuurlijk. Renault verkoopt nu eenmaal meer B-/C-segment auto's. Je kunt niet zomaar je huidige klantengroep de rug toekeren.
Maar dat doen ze dan toch alsnog door een B-segment EV te verkopen tegen de prijs van een D-segmenter? Zie de Zoe voor 20-25 mille (inclusief accu's) in de markt te zetten, dan praten we verder.

Een Leaf kost 2 mille meer, en dan krijg je een fors grotere auto met aanzienlijk betere prestaties en een ietsiepietsie kleinere actieradius. Dat verklaart waarschijnlijk grotendeels waarom er geen Renault-afgeleide van de Leaf is, dat zou dan toch een aanbod zijn waar zelfs de meest verstokte B-segment fan van aan het twijfelen zou worden gebracht.
ViveLaFrance schreef: 30 aug 2019, 23:21Voor nieuwkomer Tesla is het relatief makkelijker, want niemand kende dit merk en had dus geen referentiekader. Dat Jaguar een dure EV aan de man kan brengen, eveneens met hulp uiteraard, is toch geen verrassing?
Als een merk als Infiniti nu toch eens zo had kunnen profiteren van hun onbekendheid....
(en serieus, waarom hadden die eigenlijk geen grote EV-SUV?)

En dat Jaguar duurdere auto's kan verkopen is geen verrassing, maar dat ze die in serieuze getale weten te slijten wel. XE, XF, E-pace, F-pace, allemaal prima auto's, maar ik heb toch niet het idee dat ze daarmee qua verkoopcijfers ooit jaloezie hebben weten op te wekken bij de Duitse drie...
ViveLaFrance schreef: 30 aug 2019, 23:21Gangbare merken zullen meer een rol van betekenis gaan spelen in de EV-markt als het voor particulieren betaalbaar wordt en ze niet afhankelijk zijn van de overheid om hun doelgroepen te bereiken.
Wat dan toch weer de vraag opwekt of Renault/Nissan niet domweg (minimaal) 10 jaar te vroeg is begonnen met EV's. Destijds nog met de ambitie "een EV voor iedereen" te bieden, inmiddels genoegen nemend met de kruimels. En dat blijf ik toch jammer vinden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie