Renault Zoe

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 22 okt 2019, 20:59Geen Espace EV, geen Renault "Leaf".
ViveLaFrance schreef: 28 aug 2019, 20:38
WizardOfOss schreef: 28 aug 2019, 20:38 Zoals ik eerder ook al een Renault-versie van de Leaf en een Nissan-variant van de Zoe voorstelde.
Had zeker gekund. Kijkend naar de EV-markt en de houding van andere concerns snap ik een voorzichtige houding ook.
En de Espace is geen C-segment natuurlijk.
WizardOfOss schreef: 22 okt 2019, 20:59Maar vooruit, dat het ontbreken van een EV-SUV een misser is daar zijn we het dan wel over eens.
Hetgeen dus voor bijna het complete veld geldt. Van de gangbare merken waren Hyundai en Kia er vroeg bij, maar ik verwijs graag naar een recent artikel waarin de Koreanen stellen dat het een complete focus op volledig elektrisch rijden nog ver weg is ;)
WizardOfOss schreef: 22 okt 2019, 20:59En hoeveel merken, met name de Europese, hebben een betaalbare elektrieke middenklasser met fatsoenlijke range in het programma?
Deze vraag doet overkomen alsof VW er één in huis heeft, maar dat is natuurlijk niet het geval, omdat 1) de auto volgend jaar pas op de markt komt en 2) de prijs van de ID.3 niet bekend is. Er wordt gesproken over een vanafprijs van "minder dan 36k". Noem ik niet betaalbaar gelezen de eerste tests en eerdere beloftes.
WizardOfOss schreef: 22 okt 2019, 20:59Ik begin me nu overigens wel af te vragen wie nu dé VAG-hater hier op AFO is ;)
Ik blijf het gewoon fascinerend vinden dat mensen de producten van VAG automatisch op een voetstuk plaatsen. Ja, dan vind ik de Duitse automedia tegenwoordig realistischer dan het Teutoonse autojournaille in Nederland.
WizardOfOss schreef: 22 okt 2019, 20:59Een collega rijdt privé een vroege Zoe, en om weer thuis te komen MOET hij op het werk opladen. En dat levert toch geregeld zenuwslopende dagen op als alle laadpunten de hele dag bezet zijn en blijven...
Handig hè dat elektrische rijden? Zeer geschikt voor iedereen! We kunnen meteen overstappen met z'n allen :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 28 okt 2019, 23:21Hetgeen dus voor bijna het complete veld geldt. Van de gangbare merken waren Hyundai en Kia er vroeg bij, maar ik verwijs graag naar een recent artikel waarin de Koreanen stellen dat het een complete focus op volledig elektrisch rijden nog ver weg is ;)
Er is héél groot grijs gebied tussen "complete focus" en pappen en nathouden. Ik heb nergens gezegd dat Renault of welk merk dan ook nu volledig over moet op EV, ik vind het alleen vreemd en jammer dat van de ambitie waarmee Renault (en Nissan) 10 jaar geleden de markt benaderde zo weinig meer over is.

En ja, dat de Espace gene C-segment is weet ik ook wel, dat is op details pikken, maar jij bent er wel heel stellig in dat Renault naar beneden moet kijken, en niet omhoog. Want zelfs bij een "Renault Leaf", wat toch met bescheiden investeringen het serieuze EV-aanbod in de showroom zou verdubbelen, heb jij grote vraagtekens.
ViveLaFrance schreef: 28 okt 2019, 23:21Deze vraag doet overkomen alsof VW er één in huis heeft, maar dat is natuurlijk niet het geval, omdat 1) de auto volgend jaar pas op de markt komt en 2) de prijs van de ID.3 niet bekend is. Er wordt gesproken over een vanafprijs van "minder dan 36k". Noem ik niet betaalbaar gelezen de eerste tests en eerdere beloftes.
Kwestie van tijd. Misschien nemen ze zelfs wel de tijd om die kritiekpunten op te lossen. En betaalbaar is uiteraard relatief. Want laten we wel zijn: alle EV's zijn nog peperduur. Maar als ze die 36 mille waar kunnen maken, zou jij dat dan een slechtere deal vinden dan een Zoe van 33k?

Maar zoals eerder gezegd: uiteraard zal VW de beloftes ook eerst nog waar moeten maken. Ik heb VAG alleen blijkbaar net even iets minder extreem laag zitten dan jij, en blijf het daarom gevaarlijk vinden om ze totaal te negeren.
ViveLaFrance schreef: 28 okt 2019, 23:21Handig hè dat elektrische rijden? Zeer geschikt voor iedereen! We kunnen meteen overstappen met z'n allen :angel:
het klinkt haast alsof je verwacht dat de vooruitgang vanuit de occasionmarkt moet komen :?

Er is een reden waarom de EV-verkoop nu pas echt van de grond begint te komen, en logisch gevolg is dus ook dat de occasionmarkt voor de massa pas interessant gaat worden over een paar jaar. Geen merk zal nu nog een auto met een praktijk-actieradius van onder de 150km op de markt durven brengen, en zeker niet meer voor de achterlijk hoge prijs die er destijds voor neergeteld moest worden.
(Alhoewel, wellicht moet ik Honda en Mazda toch niet onderschatten....)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 29 okt 2019, 20:21En ja, dat de Espace gene C-segment is weet ik ook wel, dat is op details pikken, maar jij bent er wel heel stellig in dat Renault naar beneden moet kijken, en niet omhoog. Want zelfs bij een "Renault Leaf", wat toch met bescheiden investeringen het serieuze EV-aanbod in de showroom zou verdubbelen, heb jij grote vraagtekens.
Grote vraagtekens? Lijkt me een zwart/wit-vertaling van de door mij genoemde voorzichtige houding nadat ik zei dat het zeker had gekund.
WizardOfOss schreef: 29 okt 2019, 20:21Kwestie van tijd. Misschien nemen ze zelfs wel de tijd om die kritiekpunten op te lossen. En betaalbaar is uiteraard relatief. Want laten we wel zijn: alle EV's zijn nog peperduur. Maar als ze die 36 mille waar kunnen maken, zou jij dat dan een slechtere deal vinden dan een Zoe van 33k?
Ohja, nu is alles relatief en verleg je de grens. Jij had het namelijk eerder over een ID.3 van "onder de 30 mille". Ga je VW kraken als ze hun beloftes weer niet gaan waarmaken of komt er dan weer een kromme vergelijking uit de hoge hoed?

Dat een Zoe, zoals alle EV's, te duur is, is namelijk niet de discussie. Betaalbaar elektrisch rijden is een utopie.
WizardOfOss schreef: 29 okt 2019, 20:21Maar zoals eerder gezegd: uiteraard zal VW de beloftes ook eerst nog waar moeten maken. Ik heb VAG alleen blijkbaar net even iets minder extreem laag zitten dan jij, en blijf het daarom gevaarlijk vinden om ze totaal te negeren.
Aha, gelukkig :) Heeft niks met laag zitten te maken. Het verbaast me dat je nogal gevoelig lijkt te zijn voor doorzichtige VAG-marketing en nu al een nog niet leverbare EV verheerlijkt van een sjoemelend concern dat als vanouds erg laat van zich laat horen.
ViveLaFrance schreef: 28 okt 2019, 23:21het klinkt haast alsof je verwacht dat de vooruitgang vanuit de occasionmarkt moet komen :?
Als het gaat om de acceptatie en de gevolgen voor het milieu dan zeker. Jaarlijks worden ongeveer 2 miljoen auto's tweedehands verkocht. Elektrisch rijden zal voor iedereen bereikbaar moeten worden om van een ommekeer te spreken. Niet alleen voor de managers die van de baas een Tesla of Jaguar mogen rijden. Dit gaat veel tijd kosten. De overheid zal dat sowieso willen, want wat als de accijnsinkomsten minder worden?
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 07 nov 2019, 00:21Grote vraagtekens? Lijkt me een zwart/wit-vertaling van de door mij genoemde voorzichtige houding nadat ik zei dat het zeker had gekund.
Mijn excuses dat ik uit jouw gedraai een paar concrete standpunten probeer te destilleren. Tot nu toe weet ik alleen dat je het absoluut met me oneens bent dat Renault na een voortvarende start op EV te behoudend is geworden, maar verder eigenlijk bar weinig.
ViveLaFrance schreef: 07 nov 2019, 00:21Ohja, nu is alles relatief en verleg je de grens. Jij had het namelijk eerder over een ID.3 van "onder de 30 mille". Ga je VW kraken als ze hun beloftes weer niet gaan waarmaken of komt er dan weer een kromme vergelijking uit de hoge hoed?
Ik heb eerder al aangegeven dat ik die 30 mille onwaarschijnlijk laag vond, maar je kan er toch niet om heen dat 36 mille (die eerdere 30 mille plus BTW wellicht? Ik weet niet waar jij dat bedrag vandaan haalt) nog steeds heel scherp is als de concurrentie voor hetzelfde geld voornamelijk B-segmenters aanbiedt. Als dan uiteindelijk 50 mille of zo wordt, ja dan wordt het uiteraard een ander verhaal...

En betaalbaar is uiteraard per definitie een relatief begrip. Want zou jij willen zeggen dat er momenteel überhaupt nog betaalbare auto's te koop zijn? De goedkoopste nieuwe auto momenteel is altijd nog aanzienlijk duurder als wat ik ooit aan een auto gespendeerd heb.

Overigens ben ik wel benieuwd waar VAG liegt met de 23K voor het kleine EV-trio. Uiteraard een klasse lager dan de Zoe, maar 10 mille verschil is ook een serieuze klap geld. En gezien het feit dat ze hem in Tsjechië zelfs voor 18 mille kunnen aanbieden lijkt er zowaar nog een stukje marge op te zitten....
ViveLaFrance schreef: 07 nov 2019, 00:21Aha, gelukkig :) Heeft niks met laag zitten te maken. Het verbaast me dat je nogal gevoelig lijkt te zijn voor doorzichtige VAG-marketing en nu al een nog niet leverbare EV verheerlijkt van een sjoemelend concern dat als vanouds erg laat van zich laat horen.
Tsja, regeren is vooruit zien. En dan lijkt het mij nog steeds verstandig je grootste concurrenten serieus te nemen. Zeker als jaarlijks zo'n 10 miljoen mensen wereldwijd niet zoveel moeite lijken te hebben met een leugentje meer of minder.

Daarnaast, de hele discussie is nu heel erg op die ene VW gefocust, maar waar het vooral om draaide was ook de rest van de industrie zit (voor het grootste deel) niet stil. Alleen Renault blijft rustig achterover leunen met de gedachte dat het nog steeds 2012 is en gooit er nog maar even een faceliftje tegenaan.
ViveLaFrance schreef: 07 nov 2019, 00:21Als het gaat om de acceptatie en de gevolgen voor het milieu dan zeker. Jaarlijks worden ongeveer 2 miljoen auto's tweedehands verkocht. Elektrisch rijden zal voor iedereen bereikbaar moeten worden om van een ommekeer te spreken. Niet alleen voor de managers die van de baas een Tesla of Jaguar mogen rijden. Dit gaat veel tijd kosten. De overheid zal dat sowieso willen, want wat als de accijnsinkomsten minder worden?
Dat zal ik ook allemaal niet tegenspreken. Maar als je als merk daarop wacht dan ben je zeker te laat. En daarom vind ik de tweedehandsmarkt totaal niet interessant in de discussie of je als merk op dit moment wel of niet serieus op EV's moet gaan inzetten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Renault Zoe

Bericht door Martin »

Als de accijnsinkomsten terug lopen, komt rekeningrijden weer om de hoek kijken. Dat is links en rechts al voorzichtig aangekondigd. Zo gaat het ook met het scheiden van afval. Hier in de gemeente kan het niet meer uit om wekelijks op te halen. Dan gaan de vaste lasten omhoog en per keer ga je meer betalen. Dat is dan de beloning voor het goed scheiden en weinig restafval.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 07 nov 2019, 20:38Mijn excuses dat ik uit jouw gedraai een paar concrete standpunten probeer te destilleren. Tot nu toe weet ik alleen dat je het absoluut met me oneens bent dat Renault na een voortvarende start op EV te behoudend is geworden, maar verder eigenlijk bar weinig.
Oh dan heb je me verkeerd begrepen, want net als ieder ander merk (vooral de concerns die 0 EV's leveren), had Renault best meer EV's in huis kunnen hebben. Het gaat mij om het grotere plaatje. Zoals gezegd kan ik begrijpen dat fabrikanten niet erg snel meegaan in een hype. Zeker niet als het gaat om bedrijven met als core business het voeden van de massa met gangbare, betaalbare auto's. Men wedt op meerdere paarden en niet alleen EV's zoals Tesla. Valt iets voor te zeggen met de (verschillende) doelgroep in het achterhoofd.
WizardOfOss schreef: 07 nov 2019, 20:38Ik heb eerder al aangegeven dat ik die 30 mille onwaarschijnlijk laag vond, maar je kan er toch niet om heen dat 36 mille (die eerdere 30 mille plus BTW wellicht? Ik weet niet waar jij dat bedrag vandaan haalt) nog steeds heel scherp is als de concurrentie voor hetzelfde geld voornamelijk B-segmenters aanbiedt. Als dan uiteindelijk 50 mille of zo wordt, ja dan wordt het uiteraard een ander verhaal...
Volkswagen meldde dat eerder. Kan nu weer anders zijn, want die 30k was natuurlijk ook een lokmiddel, want gebaseerd op de Duitse prijsstelling en dus irrelevant voor Nederland. Op hun website staat nu dat "de verwachte vanafprijs van de ID.3 1st onder de 40 mille ligt".
WizardOfOss schreef: 07 nov 2019, 20:38En betaalbaar is uiteraard per definitie een relatief begrip. Want zou jij willen zeggen dat er momenteel überhaupt nog betaalbare auto's te koop zijn? De goedkoopste nieuwe auto momenteel is altijd nog aanzienlijk duurder als wat ik ooit aan een auto gespendeerd heb.
Tja, zo kunnen we alles breder trekken. Jij stelde dat VW inzet op een betaalbare elektrische auto en gaat dan vragen stellen aan mij of ik iets een goedkope aanbieding vindt ten opzichte van andere auto's, terwijl we de prijzen niet eens weten. Hoe zegt Rutte dat altijd? Iets met als/dan-vragen...
WizardOfOss schreef: 07 nov 2019, 20:38Overigens ben ik wel benieuwd waar VAG liegt met de 23K voor het kleine EV-trio. Uiteraard een klasse lager dan de Zoe, maar 10 mille verschil is ook een serieuze klap geld. En gezien het feit dat ze hem in Tsjechië zelfs voor 18 mille kunnen aanbieden lijkt er zowaar nog een stukje marge op te zitten....
Liegt?

VAG verdient trouwens geen cent aan het compacte trio. De elektrische versies van deze autootjes die niet als EV's zijn ontwikkeld moeten de schade beperkt houden.
WizardOfOss schreef: 07 nov 2019, 20:38Zeker als jaarlijks zo'n 10 miljoen mensen wereldwijd niet zoveel moeite lijken te hebben met een leugentje meer of minder.
Helaas voor hen krijgt een aanzienlijk deel een VW (of verwant merk, zie succes Skoda dat nu weer goedkoper moet gaan worden) door de strot geduwd. De Duitse autolobby kent geen grenzen. Ze hebben de EU onder de duim, een consumentje meer of minder om de tuin leiden is dagelijkse routine.
WizardOfOss schreef: 07 nov 2019, 20:38Daarnaast, de hele discussie is nu heel erg op die ene VW gefocust, maar waar het vooral om draaide was ook de rest van de industrie zit (voor het grootste deel) niet stil. Alleen Renault blijft rustig achterover leunen met de gedachte dat het nog steeds 2012 is en gooit er nog maar even een faceliftje tegenaan.
Alleen Renault? Dat is erg kort de bocht, zelfs voor jou :puh:

Je kunt de Zoe voor de zoveelste keer door het slijk halen, maar ik denk dat Renault tevreden is met het model gelezen de diverse tests :)
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie