De Showroom van...

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Naar aanleiding van allerlei nieuwsberichten over de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi dacht ik aan een vierluik inclusief Dacia. Hoe relevant het nog is om Mitsubishi te bespreken is de vraag, want het lijkt er sterk op dat het Japanse merk de Europese markt zal verlaten. Niet alleen vanwege de hernieuwde focus op Azië en Oceanië binnen de alliantie, maar ook het stopzetten van de levering van de ASX, Eclipse Cross en Outlander in Europa eind dit jaar is veelzeggend. Nieuwe modellen staan niet op de planning. Zie jij nog kansen voor Mitsubishi?

Mitsubishi (sinds 1917)

Huidig aanbod:
  • Space Star - 5 drs hatchback
  • ASX - SUV
  • Eclipse Cross - SUV
  • Outlander - SUV
  • L200 - Pick-up
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: De Showroom van...

Bericht door Martin »

Ik mis de Lancer Evo's en de Pajero uit het verleden. De hardcore terreinauto's zijn sowieso vrijwel uitgestorven. Daar zal te nog wel ergens vraag naar zijn? Militair of Afrika of iets dergelijks, of dekt de L200 dit voldoende af?
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door nvdw »

Van alleen de Space Star kan de Europese organisatie geen brood vreten, dus binnen nu en twee jaar is het gewoon afgelopen. In Amerika gaat de stekker er ook al uit.

In Japan doet Mitsubishi nog wel leuk zaken met die kei cars die ze onder eigen naam en die van Nissan verkopen, en volgens mij heeft het merk wel een goede klank in Zuidoost-Azië (Taiwan, Indonesië) waar ze zelfs nog de Lancer voor blijven bouwen. Ik kan me ook niet voorstellen dat Renault-Nissan veel meer nut ziet in Mitsubishi.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door WizardOfOss »

Ook een beetje mijn gedachte. Ooit ergens in de jaren '90 had Mitsubishi een mooi uitgewogen modellengamma met voor elk wat wils, modern en van onbetwiste kwaliteit. Maar ze zijn ooit gaan rommelen en dat is nooit meer opgehouden. En dan kan je weleens een hitje hebben, maar ze doen er niks aan om dat structureel te maken. Zie bijvoorbeeld de Outlander PHEV, daarmee liepen ze ooit ver voorop, maar wat hebben ze met die voorsprong gedaan? Bar weinig, terwijl nu juist de ene na de ander met zo;n PHEV komt. En voor de rest is het allemaal oud en niet heel overtuigend. Resultaat van bijna een kwart eeuw falend beleid, en dat zie ik ook niet meer goedkomen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Zonder een nieuwe Outlander hoeft Mitsubishi het niet meer te proberen. Ze hebben weliswaar in Europa betere tijden gekend, de Outlander is nog steeds met afstand de best verkopende plug-in hybride. Toch knap voor zo'n oud model. Het is dus niet allemaal hopeloos wat er in hun showroom staat.

Hoe verschrikkelijk ik de Space Star ook vind, net als de Outlander valt het model zeker niet door de mand. Sterker nog, in het eerste halfjaar presteerde het instapmodel percentueel het beste van de 15 meest populaire kleintjes en steeg het marktaandeel met 2,4%. Nu het segment leegloopt en Fiat zich steeds meer de bovenkant opzoekt zou je wellicht denken dat het ruimte biedt voor een soort mini-Colt?

Een opvolger van de ASX was inmiddels ook best handig geweest :clown:

Mocht Mitsubishi uit Europa vertrekken dan is het grotendeels door nalatigheid. Zoals vele Japanse merken weigeren ze de Europese consument serieus te nemen. Zonder een volwaardig en modern B- en C-segment aanbod wordt het snel lastig. Niet iedereen wil een crossover/SUV.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 18 sep 2020, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Van Mitsubishi is het een kleine stap naar Nissan. Vorig jaar presteerde deze landgenoot percentueel het slechtst van alle dertig populairste merken in Europa en lag de verkoop op het niveau van tien jaar geleden. Ook in 2020 leverde Nissan tot nu toe marktaandeel in al zorgde de maand juli voor enig herstel. Dit zal CEO Makoto Uchida goed doen, want ondanks het sluiten van de fabriek in Barcelona en het verdwijnen van honderden banen in Sunderland verzekerde de topman dat Nissan actief blijft in Europa. Hierbij gaat Uchida ervan uit dat er geleund kan worden op partner Renault daar Nissan binnen de alliantie nog meer de leidende rol krijgt voor de regio’s Japan, China en de VS. De recent geïntroduceerde Ariya draagt een nieuw logo en geeft het startschot voor een nieuw tijdperk. Welke modellen zie jij naast de Ariya staan in de showroom?

Nissan (sinds 1933)

Huidig aanbod:
  • Micra - 5 drs hatchback
  • Juke - SUV
  • Leaf - 5 drs hatchback
  • Qashqai - SUV
  • X-Trail - SUV
  • e-NV200 Evalia - personenbus
  • GT-R - coupé
Toekomstige modellen:
  • Ariya - SUV
  • 400Z* - coupé
*niet voor Europa
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Ik zou dolgraag de 400Z verwelkomen. Wennen hoor, een Nissan-showroom zonder Z :|

Daarnaast mogen ze zonder uitzondering alle in Amerika leverbare sedans naar Europa halen. Versa, Sentra, Altima en Maxima, wat een leuk spul! Een hybride-sausje kan wellicht geen kwaad :clown:

Realistisch gezien denk ik dat een volwassen crossover naast de nog altijd speelse Juke de beste kans heeft om Nissan weer meer op de kaart te zetten nu men duidelijk inzet op dergelijke wagens. Andere merken bieden ook twee modellen aan in dit segment.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Ik blijf nog even bij Nissan voordat Renault aan de beurt is. De nieuwe Note is namelijk onthuld. Van een mini-MPV lijkt geen sprake meer te zijn, elke generatie leverde iets in qua lengte en hoogte. Naast de meer uitgesproken Micra zou de Note en diens e-Power-aandrijflijn de rationele koper kunnen aanspreken. Nissan kan elke klant goed gebruiken, dus waarom niet het nog altijd meest populaire segment in Europa daarvoor gebruiken?

https://i.imgur.com/DDuEFSD.jpghttps://i.imgur.com/rGQuwll.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door WizardOfOss »

Ook hier een wat lastig verhaal. Voor die Amerikaanse sedans is het denk ik al te laat, dat segment (of wat daar überhaupt nog van over is) zijn ze al lang kwijt en gaan ze ook niet meer terughalen. En die Note, tsja, zonder fiscale stimulans zou ik ook geen wonderen daarvan verwachten. Maar wellicht zou hij beter aanslaan dan de Micra, een op zich prima auto waarvan de meeste mensen het bestaan lijken te zijn vergeten.

Ik denk inderdaad dat een wat serieuzere compacte crossover naast de Juke hun grootste kans zou zijn. Op opkomende markten bieden ze uiteraard de Kicks aan, maar ik vraag me af of die daar geschikt voor zou zijn. Of als het dan een bestaand model moet zijn, haal de Magnite hierheen voor een plaatsje onder de Juke.

De grootste kans heeft Nissan denk ik toch laten liggen op EV-gebied. Met de Leaf waren ze er uiteraard heel vroeg bij, maar de 2e generatie daarvan komt tegen alle nieuwe concurrenten toch wat te kort. De komst van de Ariya is dan ook zeer welkom, maar of die in staat zal zijn Nissan weer naar de EV-voorhoede te brengen? En zoals ik nooit heb begrepen waarom Renault geen eigen variant van de Leaf heeft geldt omgekeerd voor Nissan hetzelfde: ze hadden al veel eerder de Zoe van een Nissan-jasje moeten voorzien. Ze hebben zich hier toch een beetje de kaas van het brood laten eten....

En de 400Z? Ik zou hem dolgraag in de showroom zien, maar vrees ook meteen dat dat de enige plaats is waar je hem dan ooit zal zien. Gave auto, maar onverkoopbaar. Wellicht hadden ze daar een elektrische variant van moeten maken?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door nvdw »

Het is zo jammer dat Nissan in de belangrijkste segmenten weliswaar iets verkoopt, maar dat het gewoon nooit een auto is die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe Qashqai brengt maar ik vraag me sterk af of die voor net zo'n golf aan nieuwe klanten gaat zorgen als de eerste generatie dat deed.

Die Note zou best een aanwinst kunnen zijn als puur elektrische variant, mits de prijs duidelijk onder die van 208/Corsa en co blijft, want op uitstraling en heb-factor verliest hij het bij voorbaat. Honda en Mazda hebben van hun EV een stukje speelgoed gemaakt en Toyota houdt zich nog afzijdig op dit gebied, dus daar zie ik nog wel een kansje voor Nissan.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie