De Showroom van...

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Het moderne autolandschap is in de greep van eenheidsworst, zowel qua design als aanbod. De internationale media schuwen het niet om dit te benadrukken. Des te interessanter om na te denken over welke modellen een merk zou kunnen aanbieden. Wellicht voorspellen we een volgende trend ;)

Wat zou jij graag willen zien in de showroom van een bepaald merk? Dat is de centrale vraag in dit topic. Je hoeft niet een compleet portfolio te bedenken, maar aan te geven wat jij eventueel zou veranderen. Mocht je het beleid van een merk prima vinden dan kun je dit uiteraard ook laten weten.

De huidige positie van Alfa Romeo binnen FCA leidde tot het idee, dus aan de Italianen de eer om het bal te openen.

Alfa Romeo (sinds 1910)

Huidig aanbod:
  • Giulietta - 5 drs hatchback
  • Giulia - 4 drs sedan
  • Stelvio - SUV
Toekomstige modellen:
  • Tonale - SUV
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door WizardOfOss »

Al wat langer over zitten denken, maar toch lastig. Tenminste, als het vanuit enige mate van realisme moet, want een showroom verzinnen vol auto's die ik graag zou zien maar die Alfa A) niet kan bouwen en B) niet zal verkopen heeft natuurlijk weinig zin. Maar gelukkig biedt de fusie met PSA dan ineens toch de nodige mogelijkheden...

Allereerst zouden ze zich moeten afvragen waar nu eigenlijk kansen liggen in de markt. Met het huidige beleid lijken ze vooral aan te willen haken bij trends: een sedan die uitdrukkelijk met de premium-merken moet concurreren, en binnenkort dus twee SUV's. Wat ik dan meteen denk is heeft het zin om als speler in de marge op trends aan te haken? Want zoals je nu ook ziet, ze pikken hooguit wat kruimeltjes mee. Deels ook omdat de huidige trends niet heel erg aansluiten op de traditionele merkwaarden van Alfa Romeo. Het zal er naar mijn idee meer om draaien om levensvatbare niches te vinden waarin ze kunnen uitblinken dan wanhopig te proberen een grotere punt van de mainstream-taart te pakken, iets wat ze zelden is gelukt.

Waar ik wel kansen zie? Eigenlijk hoeven ze daarvoor niet heel ver te kijken, want Fiat geeft met de 500 het perfecte voorbeeld: leuke maar bereikbare hebbedingen. Interne concurrentie heeft uiteraard geen zin, maar positioneer zoiets net een stapje hoger en je komt op een nieuwe Mito uit. En ook al gaat alle aandacht naar SUV's/crossovers, het reguliere B-segment is nog altijd springlevend. Maar gewoon net als iedereen een brave 5-deurs hatchback, ik weet het niet. Ik zou dan juist denken dat ze beter voor onbetwist de meest sexy verschijning in het segment kunnen gaan, een nadrukkelijk coupé-achtige driedeurs, meer nog dan de Mito. Juist nu iedereen alleen nog 5-deurs modellen maakt zouden ze die niche praktisch alleen hebben. En de 500 bewijst dat er een ruime kopersgroep is die best met de praktische bezwaren kan leven. En misschien zelfs een heel gewaagd idee: draai het principe van een neerklapbare achterbank eens om: standaard een tweezitter met riante, netjes afgesloten bagageruimte, maar als het eens nodig is toch twee extra zitplaatsen. Voor de rest: vlot maar niet overdreven sportief, net als de 500 qua interieur meer gericht op gelikte vormgeving met wat personalisatiemogelijkheden dan op de meest hoogwaardige afwerking, en een "pragmatische" standaarduitrusting met uiteraard wel prima connectiviteit.

In zekere zin zou je die lijn dan ook weer een klasse hoger kunnen doortrekken voor een nieuwe Giulietta, maar ik denk dat het daar al lastiger zal zijn. Ik zou dan eerder neigen naar een "twijfelaar" ter vervanging van zowel de Giulietta als ook de Giulia. Een beetje wat Volvo jaren met de S40 heeft gedaan, of Mercedes nu in feite met de CLA. En dan als sedan maar ook als stationwagon. Maar t.o.v. de huidige Giulia niet alleen duidelijk goedkoper, maar ook veel nadrukkelijker Italiaans, denk eerder aan de 156. De Giulia hinkt naar mijn idee nu ook teveel op twee gedachten: het is nog wel de mooiste auto uit het segment, maar het is nu ook weer niet zo dat hij er écht uitspringt. Zoals bij de 156 moet het uiterlijk bij uitstek de reden zijn om kopers aan te trekken, en de rest van de auto moet dan goed genoeg zijn om ze niet alsnog af te schrikken. Iets wat met een PSA-basis best te realiseren moet zijn. Een achterwielaandrijver zou op zich uiteraard prachtig zijn, maar domweg niet realistisch.

Geen SUV's dan? Nou ja, het mag best, maar dan niet zoals de Tonale. Dan zou ik een veel meer uitgesproken crossover willen zien, denk eerder iets als de Xceed, de Puma, of dichter bij huis, eigenlijk ook de 500X. Laat een primair praktische SUV maar lekker aan Fiat over, ook hier zou voor Alfa vorm boven functie moeten gaan. Ik zou haast zeggen iets wat ze in de marketing nu een 5-deurs coupé zouden noemen met overmaatse wielen, misschien zelfs wel een beetje buggy-achtig. En zal ik eens iets geks roepen? Dit zou bij uitstek een model zijn voor een elektrische variant.

Uiteraard zou ik ook graag weer een echte coupé in de trant van de GTV willen zien, of liever nog een nieuwe Spider. Maar zonder alsnog met Mazda in zee te gaan lijkt me dat domweg niet haalbaar, dan wordt het veel te duur. En hoe graag ik ook iets in de hogere segmenten zou willen zien, ik denk gewoon niet dat ze daar genoeg van verkocht krijgen. Nu eerst maar weer eens gezonde aantallen zien te maken en vooral ook zien te behouden, dan kan je daarna weer omhoog kijken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: De Showroom van...

Bericht door Martin »

Dat 500 verhaal en een opvolger voor de 155 en 156 kwam ik ook op uit. De opvolger voor de 156 als sedan en station. Voor het bijzondere hopelijk nog een cabrio zoals Peugeot de 306 had.
Geen ingewikkeld klap dak, maar gewoon stof en een losse hardtop voor het coupe gevoel.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door nvdw »

Ik denk dat het voor de continuïteit van Alfa op de korte termijn prettig zou zijn als de mensen die er nu een hebben niet weer verweesd raken omdat er voor hun auto simpelweg geen vervanger is.

Dan doel ik dus voornamelijk op de Giulietta. Die gaat nu al tien jaar mee, heeft het niet slecht gedaan (zeker niet gezien de geringe updates; de Mito verkocht trouwens aanzienlijk minder goed) en de mensen die straks een nieuwe willen kunnen alleen voor een Tonale terecht. Daar moet je ook maar net zin in hebben: het is een kleinere auto, maar waarschijnlijk minstens zo zwaar en duur.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door WizardOfOss »

Ik ben een beetje bang dat het daarvoor eigenlijk al te laat is. Per slot van rekening lag de piek in de verkopen van zowel de Mito als de Giulietta al heel ver achter ons.

Ik moet overigens zeggen dat het verschil tussen die twee toch groter was dan ik in eerste instantie dacht. Als ik de Engelse wiki moet geloven zouden er tot 2018 zo'n 270k Mito's en 400k Giulietta's verkocht zijn, terwijl ik eerder elders aantallen rond de 300k voor beiden gezien had. Met daarbij uiteraard ook nog de kanttekening dat de Mito daar 2 jaar extra de tijd voor heeft gehad. En inderdaad, even afgezien van 2010 wat voor de Giulietta het (halve) introductiejaar was heeft die altijd duidelijk beter verkocht.

Nu is de markt inmiddels uiteraard wel veranderd, maar het geeft zeker wel te denken. Ik ben er alleen een beetje bang voor dat mensen die nu al gauw zo'n 30k voor een nieuwe Giulietta uit zouden willen geven wat lastiger te vinden zijn dan 10 jaar geleden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Interessante ideeën :)

Een Giulia SW gaat hem niet meer worden, maar Alfa maakt hopelijk niet weer de fout bij een eventuele opvolger.

Het idee van Sander om in het C-segment een twijfelaar te lanceren zie ik ook wel zitten. Gevoelsmatig denk ik dat Alfa eerder kan scoren op deze manier dan bijvoorbeeld Kia probeert te doen met de ProCeed.

Stapje lager zie ik meer kansen en ik zou graag een sportieve hatchback naast, inderdaad, een Puma-achtige crossover zien. Net als Ford zijn er meerdere merken die twee crossovers in hetzelfde segment aanbieden, maar dit zou ik Alfa niet aanraden. De behoorlijk succesvolle Fiat 500X kan nog steeds het praktische broertje zijn.

Ben benieuwd of de Italianen de wens om premium te willen zijn gaan loslaten. Kijkend naar de succesvolle entree van de DS 3 Crossback kan het verleidelijk zijn om mee te doen in dit segment met slechts drie deelnemers, maar waar de Fransen kopers van de opvallende 3 hatchback snel de mogelijkheid gaven om in een excentrieke crossover te stappen, daar heeft Alfa toch al een behoorlijke afstand gecreëerd ten opzichte van huidige Alfa-rijders.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Genoeg interessante gebeurtenissen in autoland. Daarom de hoogste tijd om weer een showroom in te duiken. Zo houdt Lexus hun Europees aanbod tegen het licht. De nieuwe IS gaat aan onze neus voorbij. Het Japanse luxemerk noemt de populariteit van SUV’s als reden. Vorig jaar waren de UX, NX en RX verantwoordelijk voor 80% van de Europese verkoop van Lexus. Men zal dan ook ontevreden zijn over de cijfers van de IS, terwijl de luxemerken het heft in handen hebben genomen in het D-segment (2019: 60,5% marktaandeel). Lexus kon daar dus niet van profiteren. Al vijf jaar op rij daalt de verkoop van de huidige IS die het slechtst presteert van alle generaties. Verder hebben de Japanners weinig reden tot klagen, 2019 was een recordjaar voor hen. Wat moet Lexus doen om dit vast te houden? Er is nog niks bekend over de komst van nieuwe SUV’s naar Europa.

Lexus (sinds 1989)

Huidig aanbod:
  • CT - 5 drs hatchback
  • UX - SUV
  • IS - 4 drs sedan
  • RC - coupé
  • NX - SUV
  • ES - 4 drs sedan
  • RX - SUV
  • LS - 4 drs sedan
  • LC - coupé
Toekomstige modellen:
  • LC - cabriolet
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door WizardOfOss »

Verkopen ze de CT nog steeds? Damn. Dat de IS er niet aan te pas komt verbaasd me ook niet echt: geen station, geen diesels, geen PHEV. En niet Duits. Ik neem overigens aan dat de RC in z'n kielzog zal volgen.

Wat dan rest: LS en LC zullen nooit aantallen maken maar vormen een mooi uithangbord, de ES lijkt me een gevalletje meepikken wat er mee te pikken valt, en dan zullen de UX, NX en in mindere mate de RX voor de aantallen moeten zorgen. Wellicht nog een wat meer praktische SUV naast de UX? Maar ja, wie koopt die UX dan nog? En verder zal er vast op niet al te lange termijn een opvolger van de NX gaan komen, dat lijkt me voor Lexus veruit de belangrijkste introductie voor de komende jaren.

Ik zie verder weinig ruimte voor groei met andere modellen. Ik zie Lexus niet voldoende volume genereren om nog een model onder de UX te rechtvaardigen, evenmin voor sedans of hatchbacks, en de rest is spielerei.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Showroom van...

Bericht door nvdw »

Zo nieuw is die nieuwe IS niet; het is vooral nieuw plaatwerk op de bestaande koets. Voor Europa was vooral de hybride interessant maar die is er dus in het geheel niet meer.

Waar volgens mij nog wel brood in zit is een nieuwe generatie LX (de Lexus-variant van de Land Cruiser 200) met de aandrijflijn van de LS/LC 500h of zoiets, verder weet ik het ook niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Showroom van...

Bericht door ViveLaFrance »

Als ik Lexus was zou ik iets doen met kopers van de CT. Niet iedereen wil een SUV. Een luxe C-segment hatchback lijkt me toch handig om nieuwe klanten te lokken. Misschien eens out-of-the-box denken door hem in Europa ook als stationwagen aan te bieden? Heb je meteen een usp.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie