Suzuki Across

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Across

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 23 jul 2020, 23:05Suzuki's mogen dan klein zijn, de techniek is toch niet onbelangrijk. Geen enkel model haalt een A-label in Nederland. Deze labels worden bepaald op basis van vergelijkingen met auto's van hetzelfde formaat.
Geen enkele A-segmenter haalt momenteel een A-label. Een handvol B-segmenters, wat ik zo snel zag allemaal hybride. En daar zit het pijnpunt: zonder relatief dure techniek red je het domweg niet.
ViveLaFrance schreef: 23 jul 2020, 23:05De Jimny is gewoon een vieze, kleine auto gezien het G-label. Geen wonder dat dit model ook in Nederland tijdelijk niet te koop is. Men riskeert een hoge boete door de nieuwe CO2-regelgeving. Een RAV4 PHEV en dus ook de Across stoten bijna acht keer minder CO2 uit per kilometer dan de kleinere Jimny.
De Jimny is inderdaad bepaald geen zuinigheidswonder, hij is vrij duidelijk met totaal andere intenties ontworpen. Want ik vraag me af: zou er ook maar één terreinwagen met vergelijkbare capaciteiten zijn die zuiniger is?

En ach, mede dankzij de BPM verkochten ze ze toch nauwelijks hier, dus welk effect gaat dat hebben op het gemiddelde? nul-komma-nog wat gram of zo? Maar op andere markten krijgen ze ze niet aangesleept, dus hebben ze er per saldo ook niks onder te lijden. Daardoor dus win-win.

En kom op, je ziet toch hopelijk zelf ook wel in dat die vergelijking met een PHEV per definitie mank gaat. Ik bedoel, leg jij mij dan eens uit waarom geen enkele (traditioneel aangedreven) A of B-segmenter zuiniger is dan een Porsche Panamera Turbo S E-hybrid met 680 pk....op papier tenminste.
ViveLaFrance schreef: 23 jul 2020, 23:05Niet op deze manier, want de Across is een D-segment crossover. Suzuki zou dan eerder het immer populaire C-segment in Europa serieus moeten nemen om bestaande klanten de mogelijkheid te geven een stapje hoger te gaan. Of zie jij eigenaren van een Swift of Vitara snel een Across bestellen?
Nee, maar ik denk ook helemaal niet dat Suzuki deze auto met die intentie introduceert. Het is gewoon een pragmatische en risicoloze manier om toch snel iets voor elkaar te krijgen.

Ook zelf een C-segmenter inclusief (of zelfs uitsluitend als?) de vereiste plug-in variant ontwikkelen zou voor Suzuki nog steeds een giga-gok zijn, waarvan het maar zeer de vraag is of het lonend is. Dus begrijp ik wel dat ze een andere route gekozen hebben. Iets met kosten versus baten.
ViveLaFrance schreef: 23 jul 2020, 23:05Hadden ze die niet al lang moeten hebben? (Oh nee, ze zijn geen 'voorloper'...)
Misschien wel, had zeker geen kwaad gekund.

Maar je WIL het gewoon nog steeds niet snappen hè? :bonk:
ViveLaFrance schreef: 23 jul 2020, 23:05Toegegeven, geen enkel automerk zit onder de befaamde 95 g/km wat betreft gemiddelde CO2-uitstoot, maar de positie van Suzuki in de lijst is ronduit teleurstellend kijkend naar de auto's die ze aanbieden in Europa.
Tsja, dan zijn ze nog steeds de hoogst geplaatste zonder stekker-auto's of full hybrids. Wat deze Across tot een volstrekt logische noodgreep maakt. Voor elke verkochte Across zouden ze drie Jimny's mogen verkopen en dan nog zouden die tezamen gemiddeld onder de 95 gram uitkomen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Across

Bericht door WizardOfOss »

Overigens nog even terugkomend op de Jimny, ik las toevallig net een stuk in de Autovisie over hun duurtester. Ze waren even aan het meten geweest, waarbij toch wel opviel dat de opgaven van Suzuki wel erg conservatief lijken. Topsnelheid zou slechts 145 moeten zijn, AV kwam (met veel geduld en lef) tot 161 echte kilometers. Voor de 0-100 sprint doet Suzuki geen opgave, maar 11,6s valt voor een dergelijke auto toch ook niet tegen.

Maar dan het verbruik: volgens WLPT een pittige 1:12,7. Het gemiddelde over de gehele duurtest so far: 1:13, dus beter dan de opgave! En op de normronde wordt het welhaast absurd: 1:16,7. Daarmee verpulveren ze dus zelfs nog het NEDC-verbruik (1:14,7)!

Dan vraag ik me toch haast af: hebben ze de officiële metingen in de blubber uitgevoerd of zo? Want dat de normronde soms wat beter uitpakt dan de WLPT komt vaker voor (in hetzelfde nummer slaagt een GLB daar ook in, tegenstander Tiguan echter niet). Verbeteren van NEDC is zover ik me kan herinneren alleen een paar keer met een Subaru gelukt, en dan nog ging het slechts om fracties. Maar twee volle kilometers?!

Overigens zie je hier ook wel duidelijk het verschil tussen NEDC (waarbij slechts een paar secondes 120 wordt aangetikt en überhaupt maar kort boven de 100 wordt gereden) en de WLPT (waarbij 131 wordt aangetikt en veel langduriger ruim boven de 100 gereden wordt), wat bij een auto met de stroomlijn van een tuinhuisje er wel inhakt. Ook de hoge toerentallen bij dergelijke snelheden zullen zeker niet helpen. Een zesbak erin hangen dan wellicht? Tsja, die genoemde topsnelheid was reeds in IV (toerenbegrenzer!), in V trekt ie het vanaf 154 al niet meer. Met een nog langere VI zal het dan wel helemaal hopeloos worden. Ik zeg: gewoon topsnelheid begrenzen op 110km/u...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Suzuki Across

Bericht door nvdw »

Jemig, kijkt iemand nog naar die energielabels? Je maakt je auto als onderdeel van een facelift twee centimeter langer met een setje nieuwe bumpers en zonder dat het ding een gram minder CO2 of NOx uitstoot ga je van een D- naar een C-label... onzin allemaal.

Andersom is de kwalificatie vies voor de Jimny ook niet correct want die moet gewoon aan dezelfde emissienorm voldoen als elke andere auto. En die norm (wat is het nu, Euro6d-temp of zoiets?) is absoluut, niet gerelateerd aan brandstofverbruik. CO2 is weliswaar een broeikasgas maar op zichzelf niet 'vies'. Andere uitlaatgassen als stikstof(di)oxide, koolmonoxide en allerhande HC's zijn dat wel.

Er zal misschien wel wat te winnen zijn als Suzuki voor een ander motortje met turbo kiest, maar ik denk dat daar een logistiek nadeel aan zit: die wordt alleen in auto's geleverd die in Hongarije van de band lopen, en ik vermoed dat Suzuki die K10C- en K14C-motoren (resp. de 1.0 en 1.4 Boosterjet) ook ergens in die buurt in elkaar klust. Je kunt verder nog de trukendoos opentrekken zoals bij de NEDC door allerlei fabrikanten veelvuldig is gedaan (sluitnaden dichttapen, spiegels inklappen, etc, maar ik vraag me af of iemand daar na dieselgate nog zijn klauwen aan wil branden.

En alles goed en wel: als je een zuinige auto wilt, zijn er honderdduizend alternatieven voor een Jimny, maar als je een kleine capabele terreinauto zoekt niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki Across

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 24 jul 2020, 02:06Een handvol B-segmenters, wat ik zo snel zag allemaal hybride. En daar zit het pijnpunt: zonder relatief dure techniek red je het domweg niet.
Suzuki loopt inderdaad een beetje achter de meute aan. Er zijn namelijk A-segmenters met een A-label.
WizardOfOss schreef: 24 jul 2020, 02:06De Jimny is inderdaad bepaald geen zuinigheidswonder, hij is vrij duidelijk met totaal andere intenties ontworpen. Want ik vraag me af: zou er ook maar één terreinwagen met vergelijkbare capaciteiten zijn die zuiniger is?
Er zijn in elk geval veel grotere SUV's die zuiniger/schoner zijn en de Jimny tot een vieze auto maakt. "Inderdaad bepaald geen zuinigheidswonder" is dan ook op z'n Autoweeks eufemistisch.

De Jimny zit in een niemandsland, want een kleine terreinwagen. Voor het serieuze werk stapt een beetje boswachter of defensiemedewerker toch eerder in een Toyota Land Cruiser of Land Rover Defender. Misschien komt de Dacia Duster nog het meest in de buurt en rekening houdend met het budgetgehalte worden diens terreincapaciteiten als goed beschouwd. De Duster 4x4 is als ICE ook geen zuinigheidswonder, maar stoot minder CO2 uit en komt ruim een kilometer verder dan de Jimny.

Suzuki grijpt nu wanhopig naar de RAV4 PHEV in aanloop naar de CO2-boetes. Ze hadden Toyota ook kunnen vragen om de Jimny meer Europa-proof te maken.
WizardOfOss schreef: 24 jul 2020, 02:06En ach, mede dankzij de BPM verkochten ze ze toch nauwelijks hier, dus welk effect gaat dat hebben op het gemiddelde?
Maar ze kozen er zelf voor hem hier te verkopen. In andere landen waar geen BPM is, is het model al eerder gesaneerd.
WizardOfOss schreef: 24 jul 2020, 02:06En kom op, je ziet toch hopelijk zelf ook wel in dat die vergelijking met een PHEV per definitie mank gaat. Ik bedoel, leg jij mij dan eens uit waarom geen enkele (traditioneel aangedreven) A of B-segmenter zuiniger is dan een Porsche Panamera Turbo S E-hybrid met 680 pk....op papier tenminste.
De uitstootcijfers kloppen niet volgens jou?

Segment, formaat, merk, model doen er niet toe. De techniek bepaalt.
WizardOfOss schreef: 24 jul 2020, 02:06Misschien wel, had zeker geen kwaad gekund.

Maar je WIL het gewoon nog steeds niet snappen hè? :bonk:
Mensen die meerdere meetlatten hanteren snap ik inderdaad niet.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Across

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21Suzuki loopt inderdaad een beetje achter de meute aan. Er zijn namelijk A-segmenters met een A-label.
Zoals Niels al aangaf, dan moeten ze maar snel wat forsere bumpers monteren, krijgen ze wellicht ook een A-label.
ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21De Jimny zit in een niemandsland, want een kleine terreinwagen. Voor het serieuze werk stapt een beetje boswachter of defensiemedewerker toch eerder in een Toyota Land Cruiser of Land Rover Defender.
Zolang er op andere markten meer vraag is dan dat ze kunnen produceren zijn er blijkbaar toch voldoende klanten voor. Dat het hier mede door de BPM een ander verhaal is, tsja. Maar het maakt hem inderdaad wel onvergelijkbaar. Koop je hem om voornamelijk op asfalt te rijden, dan ben je wel een aardige masochist. Zoek je een auto om echt de blubber mee in te gaan, dan is een Duster domweg geen alternatief.

Een echte terreinwagen krijg je domweg niet heel zuinig. Een Wrangler of G-klasse zijn ook extreme zuipschuiten vergeken met SUV's van vergelijkbaar formaat, alleen met een stekker eraan kan je dat wellicht verbloemen. Inherent aan het concept.
ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21Suzuki grijpt nu wanhopig naar de RAV4 PHEV in aanloop naar de CO2-boetes. Ze hadden Toyota ook kunnen vragen om de Jimny meer Europa-proof te maken.
Zinloos, want ook van een zuinige Jimny ga je geen enorme aantallen verkopen hier. Hoe zuinig een Jimny PHEV ook zou zijn (op papier tenminste), die ga je ook niet onder de 20 mille in de showroom krijgen. Het is domweg teveel een nichemodel om in veel invloed te hebben op het gemiddelde, zowel in positieve als in negatieve zin.
ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21Maar ze kozen er zelf voor hem hier te verkopen. In andere landen waar geen BPM is, is het model al eerder gesaneerd.
Tsja, het valt altijd te proberen, en een paar mensen zijn er vast heel happy mee. Maar dit is gewoon typisch een model wat voornamelijk op de thuismarkt verkocht zal worden, plus een paar landen waar een off-roader daadwerkelijk zin heeft.
ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21De uitstootcijfers kloppen niet volgens jou?
Kloppen, kloppen. Volgens de cyclus zullen ze vast kloppen, maar ik vertel je toch hopelijk niks nieuws als ik zeg dat het verbruik van een PHEV zéér afhankelijk is van het gebruik? En dan bedoel ik niet het gewicht van de rechtervoet, maar puur laadgedrag en gereden afstand. Hoeveel procent van alle Outlander-bestuurders zal gemiddeld het opgegeven verbruik tot op, zeg, 10% benaderen?

PHEV's zijn als concept prima, MITS het gebruik erop aansluit. Een van m'n collega's rijd met z'n (prive) Outlander voor dagelijks vervoer nagenoeg geheel elektrisch, dan werkt het. Een oud-collega reed er dagelijks zo'n 250 kilometer mee zonder thuis op te laden (plus een zeer zware rechtervoet en regelmatig een paardentrailer erachter), die was al lang blij als ie in de dubbele cijfers wist te komen. Maar hé, zou desondanks nog steeds dubbel als 0 gram meetellen in het gemiddelde....
ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21Segment, formaat, merk, model doen er niet toe. De techniek bepaalt.
Zeker waar. Maar aan techniek hangt een prijskaartje, en dat doet bij hoge segmenten wat minder pijn dan onderin de markt. Hoeveel PHEV's heb jij al in het A of B-segment gezien?
ViveLaFrance schreef: 26 jul 2020, 22:21Mensen die meerdere meetlatten hanteren snap ik inderdaad niet.
Da's dan toch vreemd om te horen van iemand die vind dat Renault zéér terughoudend moet zijn met relatief bescheiden investeringen, maar ondertussen wel van Suzuki verwacht dat ze even de nodige miljarden pompen in segmenten waar ze nooit eerder voet aan de grond hebben gekregen.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki Across

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 27 jul 2020, 00:32Zoals Niels al aangaf, dan moeten ze maar snel wat forsere bumpers monteren, krijgen ze wellicht ook een A-label.
Ik hoop dat Suzuki slimmer is en voor modernisering kiest, want hoe je het ook wendt of keert, gezien het formaat van hun auto's i.c.m. het huidige motorenpalet is het aanbod allesbehalve modern. Anders kan Suzuki op termijn aansluiten in de Japanse rij van fabrikanten die in Europa steeds minder relevant worden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Across

Bericht door WizardOfOss »

Ja bekijk het even, jij staarde zo blind op die labels. Een A-label is een A-label. Als je dat met minimale invstering kan realiseren zou ik dat juist slim noemen....

Maar goed, dat moderniseren doen ze nu toch ook? Weliswaar met een geleend model, maar de discussie over de levensvatbaarheid van een geheel zelfstandig ontwikkeld model in een segment waarin ze nog niet actief zijn hebben we reeds gevoerd. Pragmatische aanpak. En dan zal het inderdaad een kwestie van overleven zijn tot EV's gemeengoed (en dus veel goedkoper) worden. Er is domweg geen makkelijke oplossing voor de situatie waarin ze nu zitten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki Across

Bericht door WizardOfOss »

Hmmm, ik weet niet wat voor deal Suzuki met Toyota heeft gemaakt, maar het lijkt er haast op dat ze niet de intentie hebben de Across überhaupt te verkopen. Ik bedoel, dat is de enige reden die ik kan verzinnen voor het prijskaartje van, schrik niet, 65 mille :bonk:

Ruim 20 mille meer dan een stekkerloze RAV4 Hybrid. Van de stekkerversie daarvan zijn nog geen prijzen bekend, maar ik kan me toch niet voorstellen dat Toyota die zelf ook met zo'n achterlijke prijs in de showroom gaat zetten. In de VS worden beide uitvoeringen al wél verkocht, daat zit een gat van $10k tussen de versies zonder en met stekker. Door de gunstigere BPM zou ik dan hier eerder nog een kleiner verschil verwachten. Dit is pure waanzin....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie