Audi A1

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Audi A1

Bericht door WizardOfOss »

AutoWeek.nl schreef:Sjonge, dat werd tijd! Na een uitgebreide teasercampagne acht Audi nu de tijd rijp om de A1 op het hongerige leasevolk los te laten.

De kleinste Audi meet 3,95 meter in de lengte. Daarmee is hij drie decimeter langer dan een Mini. De A1 is 1,74 meter breed en 1,42 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,47 meter. De kofferruimte heeft een inhoud van 267 liter. Met neergeklapte achterbank is dit 920 liter.

De A1 heeft een bodemplaat die verwant is aan die van de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Op alle versies van de compacte Audi hoort een elektronisch XDS-differentieel tot de standaarduitrusting. Dit moet het onderstuur zoveel mogelijk uitbannen. Ook extra grote remmen en een driespaaks sportstuur zijn aanwezig om het sportieve gevoel bij de eigenaar aan te wakkeren.

Bij de introductie zijn er twee benzine- en twee dieselmotoren beschikbaar, allemaal met een start-/stopsysteem. De basismotor is een gloednieuwe 1,2-liter TFSI met een vermogen van 86 pk en een koppel van 160 Nm. De topsnelheid is 179 km/h. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en bewerkstelligt een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 119 g/km.
Wie meer benzinekracht wil, zit automatisch vast aan de 1.4 TFSI met 122 pk. Die versie profiteert van een maximumkoppel van 200 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost met de handgeschakelde zesbak 9,2 seconden, met zeventraps S-Tronic gaat dit een tiende seconde sneller. Met S-Tronic heeft de A1 1.4 TFSI 5,1 liter benzine per 100 kilometer nodig, met zesbak is dit 0,3 liter meer.

Voor de dieselliefhebbers staat er een 1.6 TDI op het menu. De eenvoudigste versie beschikt over 90 pk en 230 Nm. In combinatie met de handgeschakelde vijfbak ligt een topsnelheid van 179 kilometer per uur in ’t verschiet. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 12,2 seconden. Het gemiddeld verbruik is 3,8 liter per 100 kilometer en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer.

De topdiesel heeft een vermogen van 105 pk en mobiliseert 250 Nm koppel. Ook hier monteert Audi een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 105 pk-versie sprint in 10,8 seconden naar 100 kilometer per uur en stoomt door naar een topsnelheid van 187 kilometer per uur. De A1 1.6 TDI 105 pk verbruikt 3,9 liter diesel per 100 kilometer.

Er zijn twee uitrustingsniveaus: de Attraction en de sportievere Ambition. De Attraction staan op 15-inch wielen, de Ambition krijgt standaard 16-inch lichtmetaal mee. Wie dat niet genoeg vindt, is van harte welkom in Audi’s accessoireshop. Het merk uit Ingolstadt biedt diverse wielen met een diameter van 17-inch aan. Wie dat nog niet groot genoeg vindt, kan terecht bij Quattro GmbH. Audi’s elitetuner heeft namelijk 18-inch lichtmetaal in het assortiment.

De optielijst bevat verder onder meer een Bose audiosysteem met een vermogen van 465 Watt en een geavanceerd navigatiesysteem. Ook het MMI-systeem en een panoramadak zijn leverbaar. Voor de Ambition is er ook nog het S-Line pakket, dat onder andere groter lichtmetaal, een sportonderstel, sportstoelen en een met leder bekleed stuurwiel omvat.

Audi meldt in de persinformatie dat het een flink percentage vrouwen onder de kopers verwacht. In Duitsland komt de instapprijs rond de 16.000 euro te liggen. Halverwege het jaar verschijnt de A1 bij de showrooms. Voor wie niet kan wachten: begin maart staat-ie al op de Autosalon van Genève.
Bron

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Audi A1

Bericht door Leeuw »

Tja hij heeft wel wat, maar die lelijke grille is still going strong bij Audi.
De 2e foto met dat zilveren dakje heeft wel wat weg van een C3 Pluriel... :eh:
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Audi A1

Bericht door HondArd »

Ik zie hier nu de foto's op de juiste breedte, maar dan schuift meteen de profiel-informatie van de poster helemaal naar beneden. Eigenlijk zouden de foto's maar zo'n 600pixels breed mogen zijn.

Dan over de auto: buiten een frivoliteit in de zilverkleurige A-stijl, dakrand en C-stijl is het toch echt 100% (uitwisselbaar) Audi. Als ze hiermee nieuwe klanten denken te winnen die iets aparts zoeken zoals een Mini gaat het ze waarschijnlijk niet lukken. Dit is meer een auto voor mensen die al een (grotere) Audi hebben en er een compact auto-tje bij willen, en nu niet meer hoeven uit te wijken naar een "vreemd" merk. Op de 2e hands markt zal het pas echt een nieuwe lichting klanten aantrekken, de verse rijbewijsbezittende post-pubers.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
TomSR
.
.
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 feb 2010, 23:19
Locatie: Haarlem

Re: Audi A1

Bericht door TomSR »

geen erg uitgesproken auto, wat zijn concurrenten toch wat meer zijn (Mini, DS3, 500). Dat zal wel in Audi's voordeel werken, want waar de genoemde concurrenten nog een beetje het imago van vrouwenauto hebben, straalt deze pragmatische Duitser dat niet uit. Verder vooral weinig spannends en de zilveren lijst langs het dak vind ik teveel van het goede.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Audi A1

Bericht door WizardOfOss »

Lelijk ding, het enige wat de auto nog een klein beetje opleukt zijn de dakstijlen, maar aangezien die verder geen enkele functie hebben (zoals bij de Pluriel) doet het me eerder aan de de foute vinyl daken uit vervlogen tijden. De neus is een Audi als alle anderen, inclusief de iedere keer weer lelijkere koplampen met lichtslangen, en de achterkant doet sterk denken aan een van de lelijkste auto's van het afgelopen decennium, de Q7. Interieur is op de luchtroosters na ook weinig bijzonder, vooral erg grauw, en zo'n opklapscherm is ook zo jaren '00. En wat zit er toch voor een rare afwasbak rond de versnellingspook?

Ik vraag me trouwens af waarom ze er zo lang over hebben gedaan hebben. Ten opzichte van de alweer twee jaar oude Metro Concept is er nagenoeg niks veranderd, alleen wat details naar de laatste Audi-mode bijgeslepen. En die concept was ook al zo lelijk...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Audi A1

Bericht door ViveLaFrance »

Lelijk is het zeker niet, maar zelfs voor een Audi te gewoon.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Audi A1

Bericht door WizardOfOss »

AutoWeek.nl schreef:Audi A1 e-tron: elektrische stadsflitser

Geen autoshow zonder Audi e-tron. Op de Salon van Genève staat de A1 e-tron, een studie van een geheel elektrisch aangedreven A1.

De A1 maakt zijn debuut als productiemodel. Om te benadrukken dat Audi hard werkt aan de elektrificatie van het wagenpark staat er ook een A1 e-tron. Die volgt na de twee eerdere studies van elektrische Audi’s, de eerste was vooral gebaseerd op de R8, de tweede e-tron borduurde op dat sportieve thema voort.

De A1 e-tron beschikt net als de studie die Seat gisteravond liet zien over een 102 pk sterke elektromotor. Met volgeladen accu’s komt de A1 e-tron meer dan 50 kilometer ver op puur elektrische kracht. Daarna treedt een wankelmotor met een rotor op als range extender zodat de accu’s bijgeladen worden en de elektromotor toch van kracht wordt voorzien. De inhoud van de wankelmotor is 254 cc en deze range extender draait 5.000 toeren.

Dankzij de range extender loopt de actieradius op tot 250 kilometer totaal. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt zo 1,9 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 45 gram per kilometer.

Audi geeft een 0-100-sprint op van 10,2 seconden, de top is 130 km/h.

Eind 2012 komt de eerste elektrische Audi op de markt, die is gebaseerd op de e-tron concept die vorig jaar op de IAA in Frankfurt stond.
Bron

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Audi A1

Bericht door Leeuw »

Ik geloof toch dat ik de A1 een kinderachtige en stomme auto vind, kijk die 2e foto toch. Een 500 is stoerder, wat een watje
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Audi A1

Bericht door HondArd »

Terwijl het Mazda na jaren stoeien nog steeds niet lukt om de wankelmotor aan aangename verbruikscijfers te helpen, wordt hij als aggregaat wel in een spaarmobiel gelepeld.
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Audi A1

Bericht door weer een forummer »

Best leuk! Ik vind kleine Audi's toch heel aardig. Bijvoorbeeld de A3 maar ook de 50.
Plaats reactie