Lightyear 0

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Lightyear 0

Bericht door ViveLaFrance »

Niet One, maar 0, zo heet de eerste auto met zonnepanelen op het dak. De ruim 5 meter lange liftback weegt 1.575 kilogram en heeft een Cw-waarde van 0,19. Een accupakket van 60 kWh zorgt voor een actieradius van 625 kilometer. Uiteraard maken de zonnepanelen dit model bijzonder. In optimale condities is de vijf vierkante meter aan panelen goed voor 70 kilometer aan actieradius op zonne-energie per dag. Het Nederlandse bedrijf vraagt 250.000 euro voor de 0 en gaat 946 stuks bouwen.

https://i.imgur.com/jUqvuOB.pnghttps://i.imgur.com/GCWnd0c.png
https://i.imgur.com/OzGbvpt.pnghttps://i.imgur.com/GQYRydP.png
https://i.imgur.com/NHBBWhu.png
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Lightyear 0

Bericht door WizardOfOss »

Interessant, maar ben toch vooral benieuwd in hoeverre alle claims waargemaakt kunnen worden. Ik bedoel, 625km op een 60kWh accu klinkt wel héél optimistisch, zelfs met een goede stroomlijn. En die 70km in optimale omstandigheden, hoeveel blijft daar op een gemiddelde dag in ons landje van over? En gezien de prijs kunnen die claims maar beter waar zijn....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Lightyear 0

Bericht door ViveLaFrance »

Ja, het klinkt allemaal heel leuk, maar het neigt naar een prestigeproject. De ideale omstandigheden slaan vooral op de zomer en ook dan rijden veel mensen makkelijk 70 kilometer per dag. Ik zie deze auto vooral als een elektrische auto die af en toe op zonne-energie zal rijden. Dan kies ik toch eerder voor een volwaardige BEV.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Lightyear 0

Bericht door WizardOfOss »

Nou ja, als ie het geclaimde verbruik in de praktijk weet te benaderen is het ook altijd nog wel een grensverleggende BEV. Maar dat is wel een flinke als....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Lightyear 0

Bericht door ViveLaFrance »

In die zin doet BEV niet onder voor ICE.

Overigens kan ik nog niet wennen aan de camera's als vervanging of ondersteuning van buitenspiegels. Lees ook veel testen waarin dat wordt gekraakt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Lightyear 0

Bericht door Martin »

Hier is ondertussen de stekker (!) uit gegaan. Zelfs de 250 000 euro zat waarschijnlijk nog onder de kostprijs. Tesla deed er ook lang over om winst te maken, maar daar was veel meer geld om te investeren. Zeer benieuwd of de lightyear 2 gaat slagen. Eerlijk gezegd, zie ik het niet gebeuren. Misschien kunnen ze het concept verkopen aan een bestaande fabrikant. Naar mijn idee zijn ze er een aantal jaren te laat mee. Als de Lightyear 2 nu op de markt kwam, zou het misschien nog kunnen. Nu worden ze links en rechts ingehaald.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Lightyear 0

Bericht door ViveLaFrance »

Was te verwachten, want ze gingen te snel. Te veel willen met en te veel vragen voor een twijfelachtig product.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Lightyear 0

Bericht door WizardOfOss »

Een vriend van me heeft wat werk gedaan voor een toeleverancier van ze, en de verhalen die hij te horen kreeg.....het kwam er grotendeels op neer dat werkelijk alles kon, geen idee was te gek, en niemand die de rest zo af en toe even terugfloot of tenminste probeerde te reguleren. En op het moment dat je gaat opschalen voor productie kan je dat niet hebben. Eén grote organisatorische chaos.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie