"Lancia" Stratos

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

"Lancia" Stratos

Bericht door WizardOfOss »

egmCarTech.com schreef:New Lancia Stratos in the works, said to be based on Ferrari 430 Scuderia

So we’ve been avoiding this one for a while now but with new details and images popping up everywhere and the history behind the vehicle, it would be sad for us not to cover it. What you’re looking at here is a remake of the mid-engined 1972 Lancia Startos.

The car has been performing track testing at Alfa Romeo’s Balocco track since July with ex-formula one driver Tiago Monteiro piloting the prototype. The model is said to be heavily based on the Ferrari 430 Scuderia with the 510-hp Scuderia engine, which is rumored to be lightly tuned. With the weight coming in under 2,650 pounds, we can expect some outstanding performance figures.

The production of the Lancia Stratos is commissioned by a wealthy industrialist and will be produced in limited numbers by the end of this year. The new version is thought to have been inspired by the 2005 remake developed by the Fenomenon design consultancy.
Bron

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Lancia Stratos

Bericht door Leeuw »

Woeoeoeoe :clap:
Maar ik hou niet van retro..... :sleepey: En het is gewoon een ferrari met een rip off lancia jasje.

Helaas is Lancia dood. :cry: Ik denk dat de Delta de laatste is/was heeeel misschien nog de Yp.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Lancia Stratos

Bericht door WizardOfOss »

Het design kan nog wel de nodige finetuning gebruiken, maar in basis een erg gave herinterpretatie van de Stratos. Duidelijk herkenbaar, maar toch zeer modern, niet retro. En afgaand op die laatste foto lijkt de wielbasis net zo kort als bij z'n voorganger, dus zal het wel een akelig beweeglijk karretje zijn...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Lancia Stratos

Bericht door ViveLaFrance »

Gatverdamme! :sick:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: "Lancia" Stratos

Bericht door WizardOfOss »

AutoInternationaal.nl schreef:Keert de Lancia Stratos terug?

Ja en nee. Het klopt dat er een reïncarnatie komt van de beroemde Italiaanse sportwagen (of moeten we zeggen: rallyauto?), maar Lancia heeft er geen bemoeienis mee. Het exemplaar links op de foto is een initiatief van de Duitse autoliefhebber Michael Stoschek, die een Ferrari F430 Scuderia als basis nam. Als er 25 bestellingen voor de ‘Nuova Stratos’ genoteerd kunnen worden, zal de bolide in productie worden genomen door Stoschek. Inclusief belastingen zal de sportwagen in Nederland dan circa 675.000 euro gaan kosten.

Dat Lancia zelf niet betrokken is bij het project, komt doordat een nieuwe Stratos niet meer bij het huidige imago van het merk past. Naast compacte modellen van de eigen tekentafel (Ypsilon, Delta) gaat Lancia zich op de verkoop van grote Chrysler modellen onder eigen label richten. Een extreme, volbloed sportwagen is te veel een vreemde eend in de bijt.

Daarom besloot Michael Stoschek uit het Duitse Coburg om zelf een moderne interpretatie van de Stratos te (laten) ontwerpen. Als basis nam hij een Ferrari F430 Scuderia. Misschien een beetje zonde, maar het origineel was ook gebaseerd op Ferrari techniek. Daarmee zette Lancia bijna 40 jaar geleden de rallywereld op zijn kop. De Stratos was vanwege zijn voortreffelijke wendbaarheid in competitief opzicht een groot succes, maar tot serieuze productieaantallen van de straatuitvoering kwam het nooit.

Stoschek houdt het dus ook bescheiden met 25 exemplaren. De carrosserie die hij op het ingekorte chassis liet zetten is niet alleen een prachtig en authentiek van vorm, maar ook extreem licht. Hij is namelijk helemaal van koolstofvezel gemaakt, waardoor de auto maar 1.250 kilogram weegt. In combinatie met de 530 pk van de gekietelde Ferrari motor kan de ‘Nuova Stratos’ in minder dan 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 'slechts' 300 km/u omdat de Stratos vooral is bedoeld voor bochtige parcours. Vandaar ook de perfecte 50/50 gewichtsverdeling.
Bron
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: "Lancia" Stratos

Bericht door HondArd »

Ik vind hem anders overduidelijk retro. Je ziet de oorspronkelijke lijnen duidelijk terug, enkel de afwezigheid van klaplampen is het enige echt afwijkende ten opzichte van het origineel. Oh ja, en de zijruiten kunnen nu helemaal naar beneden in plaats van een hoogst noodzakelijke tochtstrip waardoor je nog niet eens een parkeerkaart uit een automaat kan trekken.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: "Lancia" Stratos

Bericht door WizardOfOss »

Misschien waren de originele lijnen wel heel erg ver hun tijd vooruit?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: "Lancia" Stratos

Bericht door HondArd »

Lijnen die je in grote lijnen ook op de Lamborghini Countach ziet terugkomen, maar dan op een sterk ingekort chassis. Toevallig hadden beide wel dezelfde ontwerper.
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: "Lancia" Stratos

Bericht door weer een forummer »

Ik vind hem minder geslaagd dan de retro Fulvia van enkele jaren geleden. Ik denk dat er ook niet veel markt voor zal zijn. Buiten dat vind ik de auto overigens best aardig.
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: "Lancia" Stratos

Bericht door Leeuw »

Die Fulvia was echt mooi, echt een ranke coupe
Plaats reactie