HondArd schreef:Zowel de Citroën CX alsook de Rover SD1 zouden zowat uit dezelfde basismal geperst kunnen zijn. Maar de SD1 kreeg geen kritiek, nee, die kreeg nog een AvhJ titel op de koop toe! Of wat te denken van de NSU TT, Renault R8 of Simca 1000?
Die zijn uit een tijd dat ik nog niet geboren was, laat staan de autoindustrie bijhield, dus geen idee hoe toen de reacties waren. Heb je geen recentere voorbeelden? Vooral die Simca lijkt inderdaad wel erg sterk, de SD1 en CX hebben ondanks een vergelijkbare lijn toch een totaal ander voorkomen: dik en krachtig versus laag en elegant. En welke is de kopie, per slot van rekening was vertoonde de CX weer een gelijkenis met een concept van BMC. Maar goed, enige gelijkenis is er wel. Overigens zaten deze modellen wel veel dichter op elkaar dan de Prius II en de Insight, wat doelbewust kopieerwerk vrijwel uitsluit.
Overigens, we gaan nu toch niet de AvhJ-verkiezing als maatgevend beschouwen hoop ik? Ik bedoel, 2 jaar na de SD1 werd de Simca Horizon AvhJ...
Maar je gaat aan nog een belangrijk punt voorbij: de hierboven genoemde auto's vormden geen van allen een klasse op zich. En geen van allen hebben ze hun segment ooit volkomen gedomineerd. De Prius deed dat nagenoeg wel. Niet voor niets is Prius zo onderhand een synoniem voor hybride, Prius kan zo in het rijtje Walkman, Luxaflex en Aspirine. Oké, er was welgeteld één concurrent, de Civic Hybrid. Die deed het met dank aan de belastingmaatregelen in ons land nog best aardig, maar wereldwijd verkocht die slechts een fractie van de Prius. Met de Insight erbij bestond dat segment ineens uit drie auto's. En twee daarvan hadden die typische hybride-vorm, een monospace-liftback, die buiten dit selecte segment nergens terug te vinden is. Toeval? Ik zie het vooral als een ultieme wanhoopspoging van Honda eindelijk een echt weerwoord aan Toyota te kunnen bieden:
if you can't beat them, copy them. Helaas voor Honda hebben ze daarbij het technische aspect enigszins uit het oog verloren, en had Toyota ook alweer een sterk verbeterde Prius III in de coulissen staan.
Zoals Chris al aangeeft, Honda doet nu überhaupt mee in het hybride-segment, dat is al meer dan vrijwel alle andere merken kunnen zeggen. Maar tegelijkertijd lijkt elke ambitie om daadwerkelijk toonaangevend te zijn volkomen afwezig, een beetje meehobbelen vinden ze ogenschijnlijk wel best. Een houding die je je wellicht met één concurrent nog wel kan veroorloven, maar niet als binnen een paar jaar de rest geheid ook een entree gaat maken. En ga er maar van uit dat die nieuwkomers geleerd zullen hebben van de fouten van Toyota en Honda, en direct een ijzersterke entree zullen maken. En waar is Honda dan nog?