Saab 9-4X

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Saab 9-4X

Bericht door ViveLaFrance »

Autoweek schreef:Daar is –ie dan: de Saab 9-4X

Saab geeft de eerste officiële informatie vrij over de nieuwe Saab 9-4X. Vanaf volgend voorjaar komt de nieuwe SUV de gelederen versterken.
Saab toont volgende maand voor het eerst de productieversie van de Saab 9-4X aan het publiek op de autoshow in Los Angeles. Hoe die auto er uit zou komen zien, wisten we eigenlijk al sinds de komst van de 9-4X Biopower concept, die we al kennen sinds januari 2008. Toen werd al aangekondigd dat de productieversie daarvan er vrijwel het zelfde uit zou gaan zien. Door de hobbels die Saab de afgelopen jaren heeft moeten nemen, is die echter veel later dan verwacht.
Saab bouwt de vijfzitter op de zelfde productielijn als de Cadillac SRX in Mexico; vandaar dat het motorenaanbod er wat Amerikaans uitziet. Er is namelijk alleen keuze tussen een 265 pk sterke 3,0-liter V6 of een 2,8-liter turbo V6 met 300 pk. Een diesel voor deze SUV zit niet in het vat. Beide motoren zijn gekoppeld aan een zestraps automaat. De ongeblazen motor brengt de SUV in 9,0 seconden naar 100 km/u en de turbo doet dat in 8,3 seconden. Over brandstofverbruiken en CO2-uitstoten rept Saab voorlopig nog even niet.
Ook voor deze Saab is bij het ontwerp van het interieur inspiratie gezocht bij de vliegtuigbouw. Daarvan getuigen de snelheidsmeter en de groene wijzers in het instrumentarium. De luchtroosters in het interieur zijn voorzien van zogeheten joystick-bediening. De start/stop-knop zit volgens de beste Saab-traditie tussen de voorstoelen. Bij de reguliere modellen is het interieur afgewerkt met houten accenten. De bij de sportieve Aero-varianten is dat koolstofvezel. Aan de buitenkant onderscheidt de Aero zich door 20 inch wielen, waar de normale versies op 18 inch exemplaren staan.
De 9-4X is standaard onder meer voorzien van een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Als optie zijn verstelbare pedalen te koop. Ook is er een 12 Volt, USB en AUX-aansluiting en als optie is er een infotainmentsysteem met Bose audio met tien speakers, een acht inch touchscreen en een harddisk met 10 GB opslagruimte.
De 9-4X is voorzien van het XWD-vierwielaandrijvingssysteem dat bekend is van de andere modellen van het merk. Aero-rijders hebben de beschikking over het zogeheten Saab DriveSense, waarbij kan worden gekozen tussen een Eco, Sport en Comfort-modus.
http://www.autoweek.nl/images/800/1/1ced12934b43aec81fd2e16ff0fd0fb1.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/9/9431616f67d9951bfcf1b4b82b054869.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/c/05bc752210d6790754c26bfd53a3cd8c.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/f/1079107fee33c38611f6daecc3f422df.jpg

Ondanks de late introductie geef ik deze Saab een goede kans om het BMW, Volvo en Audi lastig te maken. Hij is nog niet helemaal ontdaan van GM-genen, maar ziet er, in tegenstelling tot de 9-7X, wel uit als een echte Saab. Zelfs de grijze/witte kleur kan de serene uitstraling niet verbloemen :D
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Saab 9-4X

Bericht door WizardOfOss »

Voor een SUV helemaal niet verkeerd, en het Saab-gehalte is hoog genoeg. Die moet in de VS toch wel te slijten zijn. Hier in Europa zal het zonder diesel echter toch een lastig verhaal zijn.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Saab 9-4X

Bericht door Leeuw »

Het studiemodel was toch wel een stuk fraaier in mijn idee, of zit ik erg naast.
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Saab 9-4X

Bericht door Jurjen »

Kan helaas bijna niets worden, geen kleine motoren en GEEN diesel. Eeuwig zonde want dit had een verkooptopper kunnen worden als er een DIESEL was geweest.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Saab 9-4X

Bericht door ViveLaFrance »

Da's waar, maar ik wilde het niet benadrukken :puh:
Vive la France, Vive la Différence
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Saab 9-4X

Bericht door weer een forummer »

Saab werkt kennelijk nog steeds nauw samen met Subaru.
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Saab 9-4X

Bericht door Jurjen »

weer een forummer schreef:Saab werkt kennelijk nog steeds nauw samen met Subaru.
Huh? Je kijkt naar de Saab versie van de Caddi SRX.
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Saab 9-4X

Bericht door weer een forummer »

Ik vind dat de auto erg Japans aandoet. Hij heeft wel iets van een Forester.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Saab 9-4X

Bericht door ViveLaFrance »

weer een forummer schreef:Ik vind dat de auto erg Japans aandoet. Hij heeft wel iets van een Forester.
:bonk:
Nu zou ik je graag een foto van de Forester willen laten zien, maar ik ga dit topic niet verzieken :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Saab 9-4X

Bericht door WizardOfOss »

Een Forester zie ik er ook niet in, maar hij oogt inderdaad wel meer Aziatisch dan Amerikaans.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie