Hyundai i40

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Hyundai i40

Bericht door WizardOfOss »

AutoWeek.nl schreef:Hyundai kan niet wachten op de i40

Eén van de nieuwelingen van volgend jaar is de Hyundai i40. Die vult de plek op van de Sonata. Hyundai kan niet wachten tot hij komt, want het motorenaanbod van de auto in het D-segment is al vrijgegeven.

Hyundai is al enige tijd succesvol in het lagere segment. Nu is het voor de Koreanen tijd om ook in de duurdere klasse te gaan meespelen. Volgend jaar zet Hyundai het offensief in met de Veloster, een coupé in de klasse van de Volkswagen Scirocco. Met de Genesis Coupé, een lekker onbehouwen sportauto, die in de VS bekend staat als Mustang- en Camaro-concurrent krijgen we er een alternatief bij voor wie budget-pk’s zoekt.

Daarnaast komt er de i40. Dat is de auto die de Sonata moet doen vergeten de aanval opent in het D-segement, waar hij modellen als de Avensis, Passat, 508 en niet in de laatste plaats de Kia Optima tegenkomt. Spionagefoto's van deze i40 kenden we al, nu zijn officiële schetsen opgedoken.

Bijzonder is dat Hyundai met het nieuwe model aftrapt met de stationwagen. In Europa is dat tenslotte traditioneel de populairste carrosserievariant in deze klasse. De sedanversie volgt naar verwachting een paar maanden na de stationwagen; in Amerika en Zuid-Korea wordt die auto al gewoon verkocht.

Voor de Europese markt gaat Hyundai de i40 leveren met een 1,6-liter benzinemotor met 140 pk en een 2,0-liter die 177 pk levert. Op het dieselvlak is de 1,7-liter CRDi die vermogens heeft van 115 en 136 pk. De 2,0-liter levert een vermogen van 180 pk. Als de eenvoudigste diesel de zelfde milieutechnologieën meekrijgt als de Optima van zustermerk Kia, kan die wellicht ook vallen in de twintig procents bijtellingsklasse.
Bron

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door ViveLaFrance »

Mijn mening over het Hyundai-front mag bekend zijn, lelijk als de nacht! :sick: De lampen zijn oké evenals de achterlichten. In de zijkant herken ik een beetje Mercedes R-Klasse. Overigens raar dat de Koreanen niet eerder met een stationwagen zijn gekomen in dit segment.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door WizardOfOss »

Hier vind ik het front dan juist wel weer goed staan, beter dan dat van de Sonata. En de achterkant zou ik haast ronduit fraai durven noemen, vooral dat tegendraads gebogen achterste zijruitje geeft hem iets heel eigens. Uiteraard is het afwachten of het er in werkelijkheid net zo dynamisch uit komt te zien als op deze impressies, maar dit heeft in een segment gedomineerd door oersuffe/lelijke bakken als de Passat, Avensis of Mondeo zeker potentie.

Dat er niet eerder een wagon is geweest is op zich niet zo vreemd, de Koreanen in deze klasse waren altijd in de eerste plaats op de Koreaanse en later ook de Amerikaanse markt gericht, en daar is een wagon domweg niet interessant. Pas de laatste paar jaar nemen ze de Europese markt pas echt serieus, dit wordt weer een volgende stap.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door Leeuw »

D-segment...... :silent: volgens mij gaat Hyundai hier op z'n plaat, loopt te snel van stapel.
Misschien is elk onderdeel wel D-waardig maar ze m.i. vergeten de D-segment factor.
Gebruikersavatar
Leon
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 mar 2010, 10:53

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door Leon »

Leeuw schreef:D-segment...... :silent: volgens mij gaat Hyundai hier op z'n plaat, loopt te snel van stapel.
Misschien is elk onderdeel wel D-waardig maar ze m.i. vergeten de D-segment factor.
Als dit model op de markt komt zoals die hier eruit ziet, dan is het zeker wek D-segment waardig. De look and feel doen zeker niet onder voor andere merken (en soms zelfs veel beter (bijvoorbeeld vind ik dit mooier dan de huidige Passat)).

De hoofdreden dat dit model het hier zwaar zal krijgen komt vooral omdat Nederlanders altijd bang zijn om nieuwe modellen van andere fabrikanten te proberen. We blijven altijd in het zelfde groepje merken zoeken. Terwijl dit lang niet altijd de beste modellen zijn!
"I'm a simple man, Hobbes."
"You?? Yesterday you wanted a nuclear powered car that could turn into a jet with laser-guided heat-seeking missiles!"
"I'm a simple man with complex tastes."
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door ViveLaFrance »

Leon schreef:De hoofdreden dat dit model het hier zwaar zal krijgen komt vooral omdat Nederlanders altijd bang zijn om nieuwe modellen van andere fabrikanten te proberen. We blijven altijd in het zelfde groepje merken zoeken.
Niet helemaal waar, want met name Hyundai en Kia hebben de markt voor goedkope softroaders geopend in Nederland met de Tucson/Sportage.
Leon schreef:Terwijl dit lang niet altijd de beste modellen zijn!
Zit wat in, maar als we Hyundai als voorbeeld nemen, welk model behoort volgens jou dan bij de top? Zeker in het A-, B-, C- en D-segment doen de Koreanen al jaren onder voor de gevestigde orde. De i40 moet de Sonata opvolgen, nou ga er maar aanstaan met een dergelijke anonieme voorganger en het slechte imago van Hyundai in dit segment.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door WizardOfOss »

ChrisRenault schreef:Niet helemaal waar, want met name Hyundai en Kia hebben de markt voor goedkope softroaders geopend in Nederland met de Tucson/Sportage.
Maar dat was dan in feite ook een nieuw segment, waar nauwelijks concurrentie van de gevestigde orde was. Die kwam hoofdzakelijk uit Japan, en zat altijd nog wat hoger in de markt.
ChrisRenault schreef:Zit wat in, maar als we Hyundai als voorbeeld nemen, welk model behoort volgens jou dan bij de top? Zeker in het A-, B-, C- en D-segment doen de Koreanen al jaren onder voor de gevestigde orde. De i40 moet de Sonata opvolgen, nou ga er maar aanstaan met een dergelijke anonieme voorganger en het slechte imago van Hyundai in dit segment.
Top is wellicht een groot woord, maar is de i30 echt minder dan de concurrentie? Autoweek had de i30 en Cee'd al eens tegenover de Auris en Civic gezet, en gaf daarbij toch duidelijk de voorkeur aan de beide Koreanen. En over de i10 en i20 heb ik ook weinig kritiek gehoord, even afgezien van het uiterlijk. Oké, Kia loopt met de Picanto en Rio wel achter de feiten aan, maar eerlijk is eerlijk, dat doet VW met de Fox ook. En dat heeft goede verkoopcijfers niet in de weg gestaan.

De Sonata was altijd een wat lastig verhaal, het laatste model is in Europa volslagen geflopt. Vreemd genoeg is het in de VS wel een absolute topper, die zeker qua betrouwbaarheid elke concurrent aan kan. Met de i40 lijken ze eindelijk ook echt aandacht te besteden aan de wensen van de Europese automobilist, maar het zal vast nog wel een paar generaties duren voordat een Hyundai in deze klasse voor vol wordt aangezien. De Europese automobilist wil nu eenmaal een Passat, terwijl er haast geen beroerder rijdende auto denkbaar is.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:
ChrisRenault schreef:Niet helemaal waar, want met name Hyundai en Kia hebben de markt voor goedkope softroaders geopend in Nederland met de Tucson/Sportage.
Maar dat was dan in feite ook een nieuw segment, waar nauwelijks concurrentie van de gevestigde orde was. Die kwam hoofdzakelijk uit Japan, en zat altijd nog wat hoger in de markt.
Nieuw segment vind ik teveel eer. Ze hebben gewoon naar goed Koreaans gebruik marktaandeel gewonnen door eerst op prijs te concurreren, dus onderin een bestaand segment. Nu is de Hyundai ix35 een volwaardig alternatief waar de Tucson logischerwijs goedkoper was dan bijvoorbeeld de Toyota RAV4.
WizardOfOss schreef:Top is wellicht een groot woord, maar is de i30 echt minder dan de concurrentie? Autoweek had de i30 en Cee'd al eens tegenover de Auris en Civic gezet, en gaf daarbij toch duidelijk de voorkeur aan de beide Koreanen.
Zegt meer over Autoweek :twisted: Al vind ik winnen van de Auris geen prestatie...
De cee'd en i30 zijn absoluut niet slecht, maar verder dan nette middenklassers kom ik niet. Het zijn Golfs uit Azië. En dan heeft VW het voordeel van naamsbekendheid. Neem de zuinige versies, VW scoort terecht met Bluemotion, maar Hyundai en Kia stellen teleur. Ik ken mensen die een cee'd met start/stop-techniek rijden. Het systeem werkt van geen kant en het verbruik is niet significant minder in verhouding tot een normale cee'd. Een concurrent aanbieden is één ding, meedoen aan de top is een tweede.
WizardOfOss schreef:En over de i10 en i20 heb ik ook weinig kritiek gehoord, even afgezien van het uiterlijk.
Welke bronnen zijn dat dan wel niet? :twisted: De i10 is een schande voor de autoindustrie en de i20 kan alleen op prijs concurreren. Ik kan weinig slechtere B-segmenters verzinnen.
WizardOfOss schreef:De Sonata was altijd een wat lastig verhaal, het laatste model is in Europa volslagen geflopt. Vreemd genoeg is het in de VS wel een absolute topper, die zeker qua betrouwbaarheid elke concurrent aan kan.

In de VS denkt men anders over auto's, zowel qua betrouwbaarheid als tevredenheid. Toch zou een studie naar het floppen van de Sonata in Europa best interessant zijn.
WizardOfOss schreef:De Europese automobilist wil nu eenmaal een Passat, terwijl er haast geen beroerder rijdende auto denkbaar is.
Hoe lelijk en slecht iemand de Passat vindt, er staat wel iets. VW lijkt zelf ook door te hebben dat ze met de Duitse uitstraling een hoop bereiken gezien hun nieuwe reclame van de Passat. Daarnaast is het in Nederland een typische leasebak wat de gunstige afschrijving aangeeft. Je baas ziet je aankomen: "Jan, ik zou graag de Sonata willen, gaat dat lukken?" :puh:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door WizardOfOss »

ChrisRenault schreef:Nieuw segment vind ik teveel eer. Ze hebben gewoon naar goed Koreaans gebruik marktaandeel gewonnen door eerst op prijs te concurreren, dus onderin een bestaand segment.
Zo kan je het ook zien, maar daarmee hebben ze wel een flink gat in de markt gevonden. Ineens was een kleine SUV een direct alternatief voor de gewone hatchback, waardoor ze een compleet nieuwe groep klanten aanboorden.
ChrisRenault schreef:De cee'd en i30 zijn absoluut niet slecht, maar verder dan nette middenklassers kom ik niet. Het zijn Golfs uit Azië.
Die vergelijking zou 10 jaar geleden nog volkomen ondenkbaar zijn geweest.

Vroeger kocht je een Koreaan om één enkele reden: de lage prijs. En de voornaamste reden om hem toch maar niet te kopen was dat het een waardeloze kutbak was. Dat ligt inmiddels toch wel anders.
ChrisRenault schreef:Welke bronnen zijn dat dan wel niet? :twisted: De i10 is een schande voor de autoindustrie en de i20 kan alleen op prijs concurreren. Ik kan weinig slechtere B-segmenters verzinnen.
Als ik me niet vergis was de voornaamste kritiek van de AV op de i20 het anonieme uiterlijk, iets wat echter vreemd genoeg zelden tot nooit bij Duitse auto's wordt gezegd.
ChrisRenault schreef:In de VS denkt men anders over auto's, zowel qua betrouwbaarheid als tevredenheid. Toch zou een studie naar het floppen van de Sonata in Europa best interessant zijn.
De Amerikaanse markt is simpel, slechts twee zaken tellen: veel waar voor weinig geld, en betrouwbaarheid bij een minimum aan onderhoud. Twee zaken waarop de Sonata prima scoorde. In Europa zijn imago en verfijning (in die volgorde) veel belangrijker, en daar laat Hyundai het op liggen. Een auto die niet met onze markt in gedachten is ontworpen zal het hier altijd moeilijk hebben, zeker in een sterk bezet segment. Met deze i40 en eerder al de i30 lijkt Hyundai dat eindelijk te beseffen. Acceptatie is dan (als ze hun huiswerk goed hebben gedaan tenminste) een kwestie van tijd, veel tijd.
ChrisRenault schreef:Daarnaast is het in Nederland een typische leasebak wat de gunstige afschrijving aangeeft. Je baas ziet je aankomen: "Jan, ik zou graag de Sonata willen, gaat dat lukken?" :puh:
Dat zal inderdaad het grootste probleem zijn, waar je tot in het C-segment nog een heel eind komt met particuliere kopers moet het D-segment het veel sterker van de lease hebben. En ik gok dat veel mensen een i40 niet eens zullen mogen leasen, al zouden ze het willen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Hyundai i40 (teaser alert!)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:
ChrisRenault schreef:De cee'd en i30 zijn absoluut niet slecht, maar verder dan nette middenklassers kom ik niet. Het zijn Golfs uit Azië.
Die vergelijking zou 10 jaar geleden nog volkomen ondenkbaar zijn geweest.
Zuid-Korea heeft zeker vooruitgang geboekt. Terugkomend op jouw eerdere vraag "maar is de i30 echt minder dan de concurrentie?" moet ik echter wel met ja beantwoorden. De verfijning wat betreft afwerking en rijgedrag is bij de meeste concurrenten beter. Ook motorisch-technisch doen de Koreanen nog onder voor de gevestigde Europese merken.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie